Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 57
Offentligt
1580174_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
14. december 2015
Notat om Arbejdstilsynets praksis ved dødsulykker
Vedlagt omdeles et baggrundspapir til brug for samråd om arbejdsulykken i
Strandby Havn, jf. BEU alm. del – samrådsspm. H-J og L.
Papiret er udarbejdet af specialkonsulent Anders Helmuth Knudsen.
Med venlig hilsen
Peter Bohlbro,
Udvalgssekretær
1/3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Notat om Arbejdstilsynets praksis ved dødsulykker
NOTAT
Baggrund baseret på sammendrag fra nyhedsmedier
14. december 2015
Artikler fra Fagbladet 3F og TV2 mv. behandler dødsulykke på Strandby Havn d. 14. august 2014 i forbindelse
Ref.: Anders Helmuth
d. 14. august 2014 i forbindelse med læsning af skidtfisk på fiskekutter.
med læsning af skidtfisk på fiskekutter.
Knudsen
Specialkonsulent, Udvalgs-
To fiskere omkom i lastrummet på deres fiskekutter grundet giftige dampe fra fiskene. Nick Vejle, der hjalp med
sekretariatet
fiskene. Nick fiskene blev hjerneskadet grundet de giftige dampe, da han
læsningen af Vejle, der hjalp med læsningen af fiskene blev hjerneskadet forsøgte at redde de 2 fiskere, og er
grundet de giftige fra Arbejdsskadestyrelsen, men de 2 en retslig er tilkendt
tilkendt erstatning dampe, da han forsøgte at reddesøger fiskere, ogansvarsplacering. Det besværliggøres, da
erstatning fra Arbejdsskadestyrelsen, men søger en retslig ansvarsplacering.
Arbejdstilsynet har oplyst, at der normalt ikke rejses tiltale for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, når
Det besværliggøres, da Arbejdstilsynet har afgået ved døden. Politiet standsede efterforskningen med henvis-
overtrædelsen har ført til, at nærtstående eroplyst, at der normalt ikke rejses
tiltale for overtrædelse indstilling.
ning til Arbejdstilsynetsaf arbejdsmiljølovgivningen, når overtrædelsen har ført
til, at nærtstående er afgået ved døden. Politiet standsede efterforskningen
med henvisning til Arbejdstilsynets hvis Arbejdstilsynet havde placeret ansvaret for ulykken hos skipperen,
Nick Vejles advokat har påpeget, atindstilling.
kunne det have betydning for domstolenes vurdering i en eventuel civil erstatningssag. Advokat Karsten Høj har
Nick Vejles advokat har påpeget, at der Arbejdstilsynet havde placeret an-
oplyst, at der i erstatningssager kan hvisvære tale om store beløb, hvor du får op mod en million kroner ekstra, i
svaret til ulykken hos skipperen, kunne det have betydning for domstolenes
forholdfor hvad Arbejdsskadestyrelsen udbetaler ved en dødsulykke. Det gør det vanskeligere at pålægge no-
vurdering i en eventuel ansvar for en dødsulykke, hvis sagen er har oplyst, at
gen et erstatningsretligtcivil erstatningssag. Advokat Karsten Høj henlagt.
der i erstatningssager kan der være tale om store beløb, hvor du får op mod
en million kroner ekstra, i blev ligeledes Arbejdsskadestyrelsen udbetaler ved
Falckredder Erik Schacks forhold til hvad hjerneskadet umiddelbart efter han som den første på ulykkesstedet
en dødsulykke. Det tilskadekomne. Arbejdsskadestyrelsen og Ankestyrelsen
forsøgte at redde degør det vanskeligere at pålægge nogen et erstatningsret- har afvist at give Erik Schack en
ligt ansvar for en dødsulykke, hvis sagen er henlagt.
arbejdsskadeerstatning, fordi styrelserne ikke mener, at der er en dokumenteret sammenhæng mellem døds-
ulykken på Strandby Havn og hans hjerneskade. Vurderingen er, at det var et tilfældigt sammentræf, at Erik
Falckredder ramt af blodpropper i hjernen få timer efter redningsaktionen. Lægen, der tilså Erik Schack efter
Schack blev Erik Schacks blev ligeledes hjerneskadet umiddelbart efter han
som den første på ulykkesstedet forsøgte at redde de tilskadekomne. Ar-
ulykken, vurderede, at blodpropperne skyldtes indånding af svovlbrinte.
bejdsskadestyrelsen og Ankestyrelsen har afvist at give Erik Schack en ar-
bejdsskadeerstatning, det styrelserne ikke mener, at der er en dokumenteret
Artiklerne pointerer, at fordier Arbejdstilsynet, der har ansvaret for ulykker i havn, mens det ville have været Sø-
sammenhæng mellem dødsulykken på Strandby Havn og hans hjerneska-
fartsstyrelsen, hvis ulykken var sket til havs. Søfartsstyrelsen har oplyst, at styrelsen ikke har en praksis som
de. Vurderingen er, at det var et tilfældigt sammentræf, at Erik Schack blev
Arbejdstilsynet, der siden 1988 har henlagt dødsulykker, hvor den afdøde havde nære relationer med arbejdsgi-
ramt af
veren. blodpropper i hjernen få timer efter redningsaktionen. Lægen, der tilså
Erik Schack efter ulykken, vurderede, at blodpropperne skyldtes indånding af
svovlbrinte.
Arbejdstilsynet har i forbindelse med sagen i interview oplyst, at
Arbejdstilsynet gav et strakspåbud til arbejdsgiveren Grenaa Lossekompagni ApS. Dermed var der placeret et
Artiklerne pointerer, at det er Arbejdstilsynet, Arbejdstilsynet for indstillede
ansvar efter arbejdsmiljøloven. Grunden til, atder har ansvaretikkeulykker i arbejdsgiveren til en bøde var, at
havn, mens det ville var været et redningsforsøg, og at vi derfor sket til
tilsynet vurderede, athavetale omSøfartsstyrelsen, hvis ulykken var ikke har skønnet det rimeligt at placere et
strafferetligt ansvar for dette hos arbejdsgiveren.
Arbejdstilsynet vurderede, at faren for kvælning ikke var effektivt forebygget under udførelsen af arbejdet, idet
besætningen befandt sig i kutterens lastrum – uden at der var truffet effektive foranstaltninger til sikring mod
2/3
udsættelse for iltmangel og farlige gasser, blandt andet svovlbrinte. Søfartsstyrelsen har oplyst, at styrelsen
fandt sikkerhedsprocedurerne ombord på skibet for utilstrækkelige.
Arbejdstilsynet oplyste, at der ikke blev talt med Nick Vejle efter ulykken, fordi det ikke var muligt på grund af
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Notat om Arbejdstilsynets praksis ved dødsulykker
havs. Søfartsstyrelsen har oplyst, at styrelsen ikke har en praksis som Ar-
bejdstilsynet, der siden 1988 har henlagt dødsulykker, hvor den afdøde havde
nære relationer med arbejdsgiveren.
Arbejdstilsynet har i forbindelse med sagen i interview oplyst, at
Arbejdstilsynet gav et strakspåbud til arbejdsgiveren Grenaa Lossekompagni
ApS. Dermed var der placeret et ansvar efter arbejdsmiljøloven. Grunden til,
at Arbejdstilsynet ikke indstillede arbejdsgiveren til en bøde var, at tilsynet
vurderede, at var tale om et redningsforsøg, og at vi derfor ikke har skønnet
det rimeligt at placere et strafferetligt ansvar for dette hos arbejdsgiveren.
Arbejdstilsynet vurderede, at faren for kvælning ikke var effektivt forebygget
under udførelsen af arbejdet, idet besætningen befandt sig i kutterens lastrum
– uden at der var truffet effektive foranstaltninger til sikring mod udsættelse for
iltmangel og farlige gasser, blandt andet svovlbrinte. Søfartsstyrelsen har
oplyst, at styrelsen fandt sikkerhedsprocedurerne ombord på skibet for util-
strækkelige.
Arbejdstilsynet oplyste, at der ikke blev talt med Nick Vejle efter ulykken, fordi
det ikke var muligt på grund af hans tilstand. Nick Vejle blev heller ikke afhørt
senere, da Arbejdstilsynet havde nok oplysninger til at fastslå, at der ikke var
grundlag for en straffesag mod selskabet.
Politikommissæren Jørgen B. Jensen, Nordjyllands Politi, har senere pointe-
ret, at Nick Vejle skulle have været afhørt.
3/3