Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 46
Offentligt
1567216_0001.png
Fra:
Pia Larsen
Sendt:
9. november 2015
Cc:
[email protected]
Emne:
VS: Henvendelse til Beskæftigelsesudvalget
Hej Katja
Her fremsendes bilag, som også er relevant for beskæftigelsesudvalget at forholde sig til. Bilaget kan ses i
forhold til vores foretræde d. 4. november 2015 og tidligere fremsendt materiale (BEU alm. del – bilag 28).
Med venlig hilsen
Pia Larsen
Socialrådgiver
Mob. 28 18 46 03
[email protected]
[email protected]
BISIDDERHJÆLPEN IVS
www.bisidderhjælpen.dk
Tlf. 24 24 23 97
Denne e-mail samt alle vedhæftede filer er fortrolige og udelukkende til brug for den/de personer til hvem e-
mailen er adresseret. Hvis De har
modtaget denne e-mail ved en fejl, bedes De straks meddele dette til afsenderen, og destruere e-mailen
uden at distribuere eller kopiere indholdet heraf.
www.Bisidderhjælpen.dk - Sammen kan det lykkes
Ref: SRPL28184603
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Henvendelse af 9/11-2015 fra Bisidderhjælpen om opfølgning på foretræde d. 4/11-2015 om udsatte borgere, der er omfattet af beskæftigelseslovgivningen
1567216_0002.png
Fra:
Søren O. Ekelund
Sendt:
7. november 2015
Til:
Pia Larsen <[email protected]>
Emne:
SV: Henvendelse til Beskæftigelsesudvalget
Hej Pia,
Fantastisk at høre om jeres møde i folketinget i dag, og hvor stor en forskel det kan gøre.
Det eneste jeg savner er som jeg sagde det økonomiske argument, hvilket desværre ofte er
afgørende og også ses i artiklen her: Det skal gøres nemmere at få førtidspension – men der skal
gives FÆRRE af dem!:
http://www.politiko.dk/nyheder/regeringen-vil-goere-det-hurtigere-at-
afgoere-sager-om-foertidspension
Derfor har jeg igen medsendt beregningen nedenfor, som demonstrerer at kommunen netto har
TABT på ikke at give T’s førtidspension – jeg har tilføjet eksempel på omkostningerne for staten
ved de pårørende, bare for at skære det ud i pap.
(NB: Dette er i øvrigt også meget principielt og væsentligt, ikke mindst i T’s sag hvor Mogens U’s
to klokkeklare udtalelser i henholdsvis 2010 og 2014 ignoreres (og der f.eks. stadig indkaldes til
den latterlige lægesamtale som stadig spøgte til sidst), men sikkert også til mange andre hvor læger
klokkeklart har udtalt sig om at alt andet end førtidspension vil være skadeligt:
http://ugeskriftet.dk/nyhed/laegeforeningen-dom-om-foertidspension-kan-faa-stor-betydning)
Hermed følger kort beregningen for T, i forbindelse med kommunens, statens og psykiatriens
økonomi:
T får kontanthjælp, som er 10.689 kr./måned (1)
T nægtes laveste førtidspension, som er 15.142 kr./måned (2)
Under den nye ordning kan førtidspensionen frakendes hvis personens arbejdsevne forbedres så
væsentligt at denne kan forsørge sig selv (3), og det er dermed ikke et argument at førtidspensionen
giver T større chance for undlade bidrage til arbejdsmarkedet hvis hun kunne, end når hun får
kontanthjælp.
Kommunen sparer altså brutto 15.142 - 10.689 = 4453 kr./måned = 53.436 kr./år ved at nægte
Trine laveste førtidspension.
MEN:
Gennemsnitligt koster beskæftigelsesindsatsen for ledige i Københavns Kommune 29.328 kr./år (4).
Da T tidligere har krævet megen hjælp og fortsat ville have brug for det bare for at kunne deltage i
et resurseforløb, hvilket ikke engang lykkedes på trods af indsatsen, er beløbet nok i realiteten
højere.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Henvendelse af 9/11-2015 fra Bisidderhjælpen om opfølgning på foretræde d. 4/11-2015 om udsatte borgere, der er omfattet af beskæftigelseslovgivningen
Dermed er kommunens besparelse nede på maksimalt 53.436 - 29.328 = 24.108 kr./år, og
formentligt lavere.
Dertil presser kommunens beskæftigelsesindsats T til årlige indlæggelser på psykiatriske
afdelinger, op mod 10 dage om året (T har haft disse indlæggelser; X som er søster til T og med
tilnærmelsesvis samme sygdomme på samme stadie og med samme udfordringer bortset fra
beskæftigelsesindsatsen, har ikke haft behov for indlæggelser – indlæggelserne er altså en
konsekvens af beskæftigelsesindsatsen) – en sådan indlæggelse koster i 2015-tal 3.518 kr./dag (5),
dvs. for T 35.180 kr./år. (Og T havde formentlig få dage med indlæggelse grundet stor støtte
hjemme; til sammenligning er gennemsnitlig indlæggelsestid for psykisk syge i Region
Hovedstaden 19 dage (6)).
Kommunen har nu netto TABT 24.108 - 35.180 = -11.072 kr./år ved at holde T i
beskæftigelsessystemet rettere end give førtidspension – og det igennem 13 år.
Og bemærk at dette er FØR skat – hvis der regnes efter SKAT (fordi en pæn del af forskellen på
kontanthjælpen og førtidspensionen jo returnerer til SKAT) er statens samlede tab yderligere ca.
30% (7) af 53.436 kr./år = 16.030,8 kr./år. Dertil kan så lægges den moms etc. der også ville
returnere når T brugte de ekstra penge i førtidspensionen, men det er detaljer som ikke er
nødvendige for at demonstrerer tåbelighederne her.
Totalt STATSLIGT TAB er altså værre end -11.072 - 16.030,8 = -27.103 kr./år ved IKKE at
give en førtidspension.
T var endda tilfreds med sin kontanthjælp, hvis hun bare kunne være sikker på at få den uden pres
og uden risiko for at den blev taget væk.
Tages det i betragtning at T efter eget udsagn kunne have levet udmærket med en tryg kontanthjælp
uden beskæftigelsesindsats, er der altså ingen besparelser opnået OG stadig tab fra indlæggelserne i
psykiatrien.
Et samlet tab for kommune og stat på 0 - 35.180 = -35.180 kr./år for T, og formentligt højere
for de fleste, alene ved ikke at droppe beskæftigelsesindsatsen som modkrav til
kontanthjælpen.
T ville som kontanthjælpsmodtager være berettiget til bl.a. §34 (og ville formentligt i høj grad have
brug for den) – det er hun ikke berettiget til som førtidspensionist (8) og dermed er der formentligt
ikke synderlig forskel på om hun får laveste førtidspension eller kontanthjælp, hvis nogen
overhovedet.
Dermed står kommune og stat formentligt til et tab på -35.180 kr./år for T, også selvom de
ville se sig tvunget til at give laveste førtidspension rettere end lade hende fortsætte på
kontanthjælp uden modkrav.
Samtidig er det vores opfattelse at T begik selvmord pga. beskæftigelsesindsatsen. T’s selvmord
sparer kommunen for de 10.689 kr./måned, men koster ud over de direkte omkostninger til
myndigheder og begravelseshjælp også den mulige indtjening i skat mm. som T kunne have givet
hvis hun en dag kom i arbejde af sig selv.
Tungere end dette vejer dog risikoen for at T’s
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Henvendelse af 9/11-2015 fra Bisidderhjælpen om opfølgning på foretræde d. 4/11-2015 om udsatte borgere, der er omfattet af beskæftigelseslovgivningen
1567216_0004.png
selvmord trækker andre i hendes familie og omgangskreds ud i psykiske problemer med
fortsættelse eller evt. forøgelse af ovenstående omkostninger for samfundet.
Tages dette i betragtning, og overvejes at T’s problemer grundt manglende førtidspension og
senere traumerne over hendes selvmord koster bare f.eks. 10% nedsættelse af produktiviteten for
hendes omgivelser, svarer det til 10% af skatten på ca. 33% (9) af gennemsnitligt ca. 300.000 kr.
(10) per person i den nære omgangskreds, eller ca. 10.000 kr. per person. For T gjaldt det kæresten,
mor, far, to søstre og deres mænd, totalt 7 personer, og formentligt flere. Men med de 7 alene er her
et tab på 70.000 kr./år i skatteindtægt alene. Læg dertil hvis blot én af disse personer får brug for
behandling i psykiatrien pga. T’s problemer, som med en førtidspension ville have været langt
mindre…
De gennemsnitlige udgifterne ved IKKE at give førtidspension overstiger nu langt udgifterne til en
førtidspension, og der kan tillægges endnu flere eksternaliteter. Dermed er konklusionen altså klar:
STAT OG KOMMUNER SPILDER PENGE VED IKKE AT GIVE FØRTIDSPENSIONER NOK!
Så snart der er tale om psykisk sygdom kan det altså stort set altid bedre svare sig for kommune
og stat at tildele en hurtig førtidspension end at fortsætte beskæftigelsesindsatsen – alene fordi
det giver fred og dermed mindsker omkostningen til psykiatrisk behandling samt ikke påvirker
omgivelserne så meget!
1)
http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraadet/Ydelser/Kontanthjaelp/Hvor%20meget%20kan%20man%
20faa%20i%20kontanthjaelp.aspx
2)
https://www.borger.dk/Sider/handlingsside.aspx?DomainServiceId=6aa6669d-cff8-4b1c-bcf1-
04a05ba70fb4&PageId=990a55b5-c8b9-4f52-95fd-56651aaca20e&PortalServiceId=79ec71fa-
50f6-4f38-95a4-f3114812b821
3)
http://star.dk/da/Ydelser-og-ferie/Foertidspension-ny-ordning.aspx
4)
http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_57492/cf_202/Kommbenchmark_-
_Udgifter_til_aktivering_pdf.PDF
5)
http://www.ssi.dk/~/media/Indhold/DK%20-
%20dansk/Sundhedsdata%20og%20it/NSF/Sundhedsokonomi%20og%20finansiering/Sundhedoko
nomi/Takster/Takster%202015/Takstvejledning2015.ashx
6)
http://www.regioner.dk/~/media/Mediebibliotek_2011/PSYKIATRI/Tal%20og%20fakta/Benchmar
king%20psykiatri%202012.ashx
7)
http://www.skm.dk/skattetal/statistik/indkomstfordeling/gennemsnitsskatten-for-samtlige-
skattepligtige-i-2013/
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Henvendelse af 9/11-2015 fra Bisidderhjælpen om opfølgning på foretræde d. 4/11-2015 om udsatte borgere, der er omfattet af beskæftigelseslovgivningen
1567216_0005.png
8)
http://sindvejle.dk/node/208#.VdUExpde-jE
9)
http://www.skm.dk/skattetal/statistik/indkomstfordeling/gennemsnitsskatten-for-samtlige-
skattepligtige-i-2014
10)
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/gennemsnitsdanskeren
Med venlig hilsen
Søren O. Ekelund
Projektudvikler
Mobil: (+45) 20730028
E-mail:
[email protected]
Web:
www.samfundscentret.dk