Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 283
Offentligt
1670576_0001.png
NOTAT
Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede
forhold (social dumping) 2012 – 1. halvår 2016
August 2016
Baggrund
Siden 2012 har der været afsat midler til at styrke indsatsen over for social dum-
ping. Der blev afsat en ramme på i alt 55 mio. kr. årligt i 2012-2013 til Arbejdstil-
synet, SKAT og politiet. Med
finanslovsaftalen for 2013
fik Arbejdstilsynet tilført
yderligere 10 mio. kr. i 2013 til indsatsen. Med
finanslovsaftalen for 2014
blev den
styrkede myndighedsindsats mod social dumping videreført i perioden 2014-2017.
Arbejdstilsynet, SKAT og politiet er sammen blevet bevilliget 65 mio. kr. i 2014
og 53 mio. kr. årligt i 2015 – 2017. Med
finanslovsaftalen for 2015
blev det aftalt
at øge bevillingen til den fælles myndighedsindsats mod social dumping med 27,5
mio. kr. i 2015, 23 mio. kr. i 2016 samt 13 mio. kr. årligt i 2017-18.
Med
finanslovsaftalen for 2016
blev indsatsen styrket med yderligere 25,6 mio. kr.
i 2017.
Opsummering af de afsatte midler til den styrkede myndigheds indsats fra 2015-2018 i mio. kr.
2015
80,5
2016
76,0
2017
91,6
2018
13,0
J.nr. 20165100451
SBT/DOH
I alt
Endvidere blev der med FL14, FL15 og FL16 sat en række initiativer i værk, der
gav yderligere bevillinger til myndighederne.
Sammenfatning
Siden indsatsen mod social dumping startede, er kontrol og tilsyn med udenlandske
virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndighederne gennemfører fæl-
les kontrolaktioner og har daglige aktiviteter på området.
I 2016 har der fortsat været fokus på at effektivisere kontrollerne, således at res-
sourcerne bruges der, hvor effekten af myndighedernes indsats er størst. Endvidere
har myndighederne også arbejdet med at indhente ny viden og udvikle værktøjer,
så indsatsen forbliver aktuel. Endelig har myndighederne fokus på nye tendenser
blandt udenlandske virksomheder, der udføre
r
arbejde i Danmark.
For at understøtte dette arbejde er myndighederne i løbende dialog om branche- og
virksomhedsudvælgelse til kontrolindsatsen med henblik på at sikre, at de mest
risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest.
Samarbejdet betyder, at Arbejdstilsynet, politiet og SKAT stadig bliver bedre til at
understøtte hinandens myndighedsudøvelse og sikre en effektiv kontrol. Myndig-
hederne er bl.a. blevet bedre til at orientere hinanden, når en myndighed får mis-
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
tanke om en overtrædelse på en anden myndigheds område. Ligeledes er myndig-
hederne blevet bedre til at gå ud på virksomheder sammen og til at sikre, at myn-
dighederne kommer hjem med de oplysninger, der er nødvendige for den videre
sagsbehandling.
Denne afrapportering indeholder følgende elementer:
1. Styrket myndighedsarbejde mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politi
2. Presseinitiativer
3. Arbejdstilsynets indsats
4. SKATs indsats
5. Politiets indsats
6. Styrelsen for International Rekruttering og Integrations indsats
7. Opsamling
8. Bilag 1 Brancheopdelte tabeller vedr. Arbejdstilsynets resultater
9. Bilag 2 Kvartalsvise opgørelser
1. Styrket myndighedssamarbejde
For at styrke det fælles myndighedssamarbejde blev der indgået samarbejdsaftale
mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politiet i starten af 2012. Aftalen fastlægger
rammerne for samarbejdet på centralt og lokalt niveau og skal sikre, at myndighe-
derne har den nødvendige kontakt, således at de kan reagere koordineret, hurtigt og
konsekvent over for udenlandske virksomheder, der overtræder reglerne. Aftalen er
blevet fornyet og revideret flere gange siden, senest i januar 2016.
Myndighedsindsatsen er fortsat primært målrettet mod virksomhederne i bygge- og
anlægsbranchen, landbrug, skovbrug og gartneri, hotel- og restaurationsbranchen
samt rengøring, hvor der erfaringsmæssigt bl.a. anvendes illegal arbejdskraft.
I 1. halvår 2016 har Arbejdstilsynet, SKAT og politiet gennemført fire landsdæk-
kende aktioner og 20 regionale aktioner. Der er således ved udgangen af 1. halvår
2016 gennemført henholdsvis 34 landsdækkende aktioner og 115 regionale aktio-
ner i alt siden 1. marts 2012.
Arbejdstilsynet og SKAT gennemfører imellem aktionerne hver især aktiviteter
over for udenlandske virksomheder og arbejdstagere, hvor der er mistanke om, at
forholdene ikke er i orden. Fx gennemfører Arbejdstilsynet dagligt kontrol med
udenlandske virksomheder, som Arbejdstilsynet får kendskab til fx gennem anmel-
delser til Arbejdstilsynets hotline om udenlandske virksomheder eller via Arbejds-
tilsynets hjemmeside, samt ved opsøgende kørsel. SKAT har ligeledes løbende
gennemført kontroller af udenlandske virksomheder og arbejdstagere på baggrund
af anmeldelser eller udsøgninger mv.
Der er etableret faste kontaktveje mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politiet, som
skal sikre et smidigt og effektivt samarbejde i det daglige. Det gælder også, såfremt
der på et kontrolbesøg konstateres mistanke om lovovertrædelser inden for de an-
dre myndigheders lovområde, hvor dette indberettes til den pågældende myndig-
hed. Fx indberetter Arbejdstilsynet til SKAT hver gang, en virksomhed ikke er
anmeldt i RUT.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
1670576_0003.png
For at sikre en effektiv planlægning af aktioner og det daglige samarbejde er der
etableret tre planlægningsgrupper, hvor repræsentanter for Arbejdstilsynet, SKAT
og politiet afholder faste møder. Formålet er at sikre en effektiv udsøgning af virk-
somheder til kontrol i relevante brancher, en styrkelse af planlægning af aktioner-
nes gennemførelse og løbende opsamling og vurderinger af, hvordan udsøgning og
aktioner optimeres lokalt.
Endvidere holder myndighederne temamøder, hvor der er mulighed for at drøfte
mere overordnede temaer i myndighedssamarbejdet og udveksle erfaringer. Ende-
lig holder Arbejdstilsynet, SKAT og Rigspolitiet dialogmøder med arbejdsmarke-
dets parter om indsatsen
for ordnede forhold for udenlandske virksomheder, der udfø-
rer arbejde i Danmark (den styrkede indsats
over for social dumping). Der er senest
afholdt dialogmøde i Arbejdstilsynet d. 16. september 2016, som bl.a. havde til
formål at orientere om myndighedernes kontrol og fremdriften heri samt om im-
plementeringen af håndhævelsesdirektivet.
2. Presseinitiativer
En del af den samlede myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold består i at
skabe synlighed om temaet, indsatserne og de opnåede resultater.
Arbejdstilsynet eller SKAT udsender pressemeddelelser efter landsdækkende akti-
oner, hvis disse har medført erfaringer, der kan forventes at være interessante for
pressen. Herudover udtaler de tre myndigheder sig til pressen i forbindelse med
konkrete henvendelser. Arbejdstilsynet offentliggør sine resultater på
www.at.dk.
3. Arbejdstilsynets indsats mod social dumping
Arbejdstilsynet har til opgave at føre tilsyn med, at udenlandske virksomheder
overholder den danske arbejdsmiljølovgivning. Det er endvidere Arbejdstilsynets
opgave at kontrollere, at udenlandske virksomheder har foretaget anmeldelse til
RUT, og at anmeldelsen er fyldestgørende og korrekt i forhold til reglerne.
Som led i indsatsen mod social dumping har Arbejdstilsynet gennemført følgende
aktiviteter:
Der er oprettet task forces i hvert af Arbejdstilsynets tre tilsynscentre. Tilsyns-
center Øst er landskoordinerende center.
Arbejdstilsynet koordinerer myndighedssamarbejdet, herunder afholdelsen af de
fælles landsdækkende og regionale aktioner, samt dialogmøder med parterne.
I forbindelse med sin daglige drift fører Arbejdstilsynet tilsyn med udenlandske
virksomheder, der er anmeldt til RUT. Derudover fører Arbejdstilsynet også til-
syn med udenlandske virksomheder, der ikke er anmeldt til RUT, fx via opsø-
gende kørsel på bl.a. villaveje, hvor der bygges privat.
På baggrund af de opbyggede erfaringer med tilsyn med udenlandske virksom-
heder har Arbejdstilsynet fastholdt sit udvidede branchefokus til også at fokuse-
re på bl.a. restaurations- og autobranchen.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
1670576_0004.png
Der blev i forbindelse med finanslovsaftalen for 2014 afsat midler til at kontrol-
lere virksomheder med fx udenlandsk ejer, som er oprettet i CVR som danske
virksomheder og dermed ikke skal i RUT, og hvor der er en formodning om, at
arbejdsmiljøet er dårligt. Arbejdstilsynet har siden arbejdet løbende med at ud-
søge relevante virksomheder i CVR og føre kontrol med dem. Midlerne blev af-
sat i 2014-2017.
Borgere, hvervgivere eller virksomheder, som har mistanke om, at en uden-
landsk virksomhed udfører arbejde i Danmark uden at være anmeldt i RUT, kan
kontakte Arbejdstilsynet gennem en hotline om udenlandske virksomheder.
Resultater
De landsdækkende fællesaktioner tager udgangspunkt i kontrol med et bredt udsnit
af arbejdssteder fordelt over hele landet i udvalgte brancher.
Nedenfor (tabel 3.1) ses resultaterne af Arbejdstilsynets indsats i forbindelse med
de landsdækkende fællesaktioner i 2012, 2013, 2014, 2015 og 1. halvår 2016. Der
er gennemført seks landsdækkende aktioner i 2012, otte i 2013,otte i 2014, otte i
2015 og fire i 1. halvår 2016. I 2016 er der indtil nu gennemført samme antal
landsdækkende aktioner som i 2015, men strategien for de enkelte aktioner har
været justeret i udvalgte aktioner. Der har været ændret i udvælgelsen af aktions-
steder, og der er undertiden gennemført aktioner med anvendelse af færre aktions-
hold. Der har i planlægningen af udvalgte aktioner bl.a. været fokus på at besøge
større arbejdssteder og virksomheder, hvor det er erfaringen, at der er flere tilfælde
af manglende regelefterlevelse end på helt små byggepladser. Dette har medvirket
til et lavere antal besøg, da besøg på store arbejdssteder og virksomheder kræver
flere ressourcer. Det bemærkes, at aktionerne er gennemført med samme kontrol-
tryk som hidtil og under anvendelse af de personaleressourcer, som de særlige for-
hold i politiet har tilsagt.
Tabel 3.1 Resultater af de landsdækkende fællesaktioner 1. marts 2012 - 30. juni 2016
Fælles kontrolaktion
2012
2013
2014
2015
2016
Besøg på landsplan
Antal besøgte arbejdssteder
Antal besøgte virksomheder
590
845
416
107
44
8
14
539
306
73
192
87
687
1006
539
11
94
18
25
574
431
59
362
209
766
942
458
197
47
16
48
647
295
54
485
168
611
773
267
182
61
48
52
512
264
26
398
90
218
256
77
63
39
9
30
179
77
17
117
38
Besøg fordelt på branche
Bygge/anlæg
Service, restauration og
rengøring
Det grønne område
Industri
Øvrige
Virksomhedernes nationalitet
Danske
Udenlandske
Mulige straffesager ift. RUT
Mulige straffesager ift. RUT
Antal arbejdsmiljøreaktioner
Danske virksomheder
1
Udenlandske virksomheder
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
1670576_0005.png
1
Mindst 1/3 af reaktionerne er givet til danske virksomheder, der har indlejet udenlandsk arbejdskraft (de såkaldte
”arme-ben-virksomheder”).
Som det fremgår af tabel 3.1, har Arbejdstilsynet på de 34 gennemførte fælles lands-
dækkende aktioner, der er gennemført siden 1. marts 2012, besøgt i alt 3.822 virksom-
heder, som i alt har fået 2.146 arbejdsmiljøreaktioner. Forholdsmæssigt svarer det til,
at godt hver anden virksomhed har fået en reaktion fra Arbejdstilsynet på fællesaktio-
nerne.
På de landsdækkende fællesaktioner har de udenlandske virksomheder i gennemsnit
fået færre reaktioner end de danske. Det kan bl.a. skyldes, at en række danske virk-
somheder i de besøgte brancher i vid udstrækning baserer sig på indlejet arbejdskraft,
fx i form af udenlandske enkeltmandsvirksomheder, hvor bl.a. instruktionen til den
enkelte medarbejder i nogle tilfælde er utilstrækkelig. Eventuelle arbejdsmiljøreaktio-
ner går derfor til den danske virksomhed, mens besøget – og en eventuel RUT-
tiltaleindstilling – registreres på den udenlandske virksomhed.
Arbejdstilsynets samlede reaktioner og besøgte udenlandske virksomheder
I perioden 1. januar 2012 - 30. juni 2016 har Arbejdstilsynet besøgt i alt 27.344 ar-
bejdssteder for at kontrollere udenlandske virksomheder. I alt har Arbejdstilsynet ført
tilsyn med 10.369 udenlandske virksomheder i perioden. Besøgene er gennemført som
led i Arbejdstilsynets daglige drift, herunder opsøgende kørsel, samt de afholdte fæl-
lesaktioner, jf. ovenfor.
Arbejdstilsynets samlede antal reaktioner til udenlandske virksomheder
Nedenstående skema viser fordelingen af arbejdsmiljøreaktioner til udenlandske virk-
somheder.
3.2 Fordeling af reaktioner til udenlandske virksomheder
Antal reaktioner
Forbud Strakspåbud
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
237
1
2367
405
Påbud
11
1298
Vejledninger
+ andet
40
35
I alt
2655
1739
13
7
0
0
0
0
0
0
258
553
208
137
14
2
6
104
183
3979
12
10
4
1
0
5
22
6
1369
20
43
3
1
2
2
0
17
163
598
268
144
16
4
13
126
206
5769
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
I alt er der over perioden 1. januar 2012 - 30. juni 2016 givet 5.769 reaktioner til uden-
landske virksomheder. Det svarer forholdsmæssigt til, at godt hver anden virksomhed
har fået en reaktion fra Arbejdstilsynet. Dette er lavt i forhold til alle tilsyn, Arbejdstil-
synet gennemfører, men tallene er ikke sammenlignelige. Fx er mange tilsyn med
udenlandske virksomheder på ganske små byggepladser, hvor der kun udføres ganske
få arbejdsopgaver, mens mange risikobaserede tilsyn er på større virksomheder, hvor
der foregår mange forskellige arbejdsopgaver. Og dermed er der stor forskel på, hvad
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
1670576_0006.png
Arbejdstilsynet kan reagere på. Tabel 3.3 viser, at knap 3/4 af reaktionerne drejer sig
om alvorlige overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen (forbud og strakspåbud).
Generelt lever udenlandske virksomheder, som er anmeldt i RUT, i højere grad op til
arbejdsmiljølovgivningen end udenlandske virksomheder, der ikke overholder RUT-
anmeldepligten. I gennemsnit får 56 procent af de udenlandske virksomheder (ar-
bejdssteder), der ikke er i RUT, en alvorlig arbejdsmiljøreaktion (fx strakspåbud eller
forbud mod at fortsætte arbejde fordi, der er alvorlig fare for fx nedstyrtning). Til
sammenligning er det kun knap 2 procent af de udenlandske virksomheder (arbejds-
steder), der er i RUT, der får en alvorlig arbejdsmiljøreaktion. En ikke uvæsentlig del
af de registrerede virksomheder fungerer dog som indlejet arbejdskraft og vil derfor
sjældent få påbud, da det vil gå til den virksomhed, der fungerer som deres arbejdsgi-
ver (se tabel 3.3).
I øvrigt henvises til bilag 1, hvor der findes tilsvarende tabeller opdelt efter brancher.
3.3 Fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder.
2012 2013 2014 2015
1.halvår
2016
Forbud
58
64
61
45
30
Strakspåbud
Påbud
I alt
669
260
987
947
440
1451
1058
296
1415
856
246
1147
449
127
606
I alt
258
3979
1369
5606
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Kvartalsvis fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder findes i bilag 2, tabel
3.3.1
De besøgte virksomheders oprindelseslande i procentfordeling
Tabel 3.4 giver en oversigt over de af Arbejdstilsynet besøgte arbejdssteder opdelt
efter virksomhedernes nationalitet. Besøgene er foretaget fra 1. januar 2012 til 30. juni
2016. Her ses det, at langt størstedelen af de besøgte arbejdssteder fortsat hører til
polske og tyske virksomheder.
3.4 Besøgte arbejdssteder opdelt efter virksomhedernes nationalitet
2012
2013
2014
2015
1. halvår
2016
Polen
Tyskland
Litauen
Italien
Slovakiet
Tjekkiet
Sverige
Holland
Storbritannien
Rumænien
Letland
Øvrige (fx sydeuropæiske
lande)
I alt
41,9 %
19,7 %
7,4 %
1,8 %
5,7 %
1,9 %
2,7 %
1,6 %
2,0 %
0,9 %
2,3 %
12,1 %
38,7 %
22,3 %
7,7 %
2,7 %
3,2 %
1,1 %
3,9 %
1,4 %
2,0 %
1,3 %
1,3 %
14,4 %
39,5 %
22,0 %
5,0 %
2,7 %
2,0 %
1,9 %
2,5 %
2,1 %
2,8 %
0,4 %
1,1 %
18,0 %
42,6 %
18,8 %
5,8 %
2,8 %
2,8 %
1,4 %
2,0 %
2,3 %
1,5 %
1,2 %
0,8 %
18,0 %
40,3 %
18,3 %
5,7 %
2,5 %
3,2 %
2,2 %
2,8 %
2,7 %
3,7 %
1,3 %
2,1 %
15,2 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
RUT – Registret for Udenlandske Tjenesteydere
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
1670576_0007.png
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer, at der ikke er sket korrekt anmeldelse til RUT, udar-
bejdes der en indstilling til politiet om at rejse tiltale mod virksomheden, eller Ar-
bejdstilsynet udsteder et administrativt bødeforelæg. Desuden orienteres SKAT om
forholdet.
I perioden 1. januar 2012 – 30. juni 2016 har Arbejdstilsynet sendt 1.148 tiltaleindstil-
linger for manglende eller mangelfuld anmeldelse i RUT til politiet med anmodning
om retslig tiltale, jf. tabel 3.5. Langt størsteparten af indstillingerne drejer sig om
manglende anmeldelse til RUT, mens de øvrige vedrører urigtige eller mangelfulde
anmeldelser. Desuden er der udstedt 837 administrative bøder om manglende eller
mangelfuld RUT-anmeldelse siden 1. juni 2013, hvor Arbejdstilsynet fik mulighed for
at udstede administrative bødeforlæg på udstationeringsområdet.
Tabel 3.5 Tiltaleindstillinger og administrative bøder for manglende eller mangelfuld anmeldelse i
RUT
2012 2013 2014 2015
1.
halvår I alt
2016
Antal tiltale-
439
283
231
141
54
1148
indstillinger
Antal admini-
-
114
313
267
143
837
strative bøder
I alt
439
397
544
408
197
1985
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Kvartalsvis fordeling af tiltaleindstillinger og administrative bøder for manglende eller
mangelfuld anmeldelse i RUT findes i bilag 2, tabel 3.5.2.
I nedenstående tabel (tabel 3.6) redegøres for, hvordan administrative bødeforelæg for
RUT-overtrædelser fordeler sig, alt efter hvad der er sket i sagen, efter Arbejdstilsynet
udstedte bødeforelægget.
Tabel 3.6 Fordeling af administrative bøder for mangelfuld anmeldelse i RUT
2013
2014
2015
Antal RUT administrative bødeforelæg i alt
Antal vedtagne og betalte administrative bødeforelæg
Antal vedtagne, men ikke betalte, administrative bødefore-
læg
Frist for vedtagelse/betaling ikke overskredet
Henlagt af AT pga. nye oplysninger
Antal sager overgivet til politiet pga. manglende vedtagel-
se eller indsigelse til administrative bødeforelæg
114
*
34
15
0
3
62
313
109
25
1
9
169
1.
halv-
år
2016
267
143
102
34
13
10
108
49
10
43
7
34
I alt
837
294
84
57
29
373
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
⃰ Arbejdstilsynet fik mulighed for at afgøre RUT-sager med et administrativt bødeforelæg den 1. juli 2013
.
I sager, der ikke er egnet til at blive afgjort med et administrativt bødeforelæg – fx
hvis der er uklarhed om, hvem bøden skal sendes til – fremsender Arbejdstilsynet en
tiltaleindstilling til politiet med henblik på, at der rejses sigtelse mod den pågældende
udenlandske virksomhed for overtrædelse af udstationeringsloven, jf. tabel 3.5.
Hotline om udenlandske virksomheder
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
1670576_0008.png
Arbejdstilsynet har som beskrevet oven for etableret en hotline om udenlandske virk-
somheder i Arbejdstilsynets Call Center. Endvidere kan Arbejdstilsynet modtage elek-
troniske anmeldelser via Arbejdstilsynets hjemmeside.
Arbejdstilsynet har modtaget 4.233 henvendelser til hotlinen om udenlandske virk-
somheder samt til anmeldeordningen på at.dk siden 1. januar 2012, jf. tabel 3.7. Op-
kaldene og de elektroniske anmeldelser fordeler sig således:
Fra faglige organisationer: 1.999
Fra private hvervgivere: 45
Fra professionelle hvervgivere: 54
Fra andre (fx fra borgere): 2.135
Tabel 3.7 Antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske virksomheder
2012
2013
2014
2015
Antal opkald og anmeldelser
1147
1097
833
763
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
1.
halvår 2016
393
I alt
4233
Kvartalsvis fordeling af antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske
virksomheder findes i bilag 2, tabel 3.7.1.
Siden etableringen har hotlinen udviklet sig til at være et vigtigt redskab for Arbejds-
tilsynet, fordi de mange anmeldelser er med til at gøre det nemmere for Arbejdstilsy-
net at lokalisere og dermed føre tilsyn med arbejdssteder med udenlandske virksom-
heder.
Arbejdstilsynets erfaringer
Det er Arbejdstilsynets erfaring, at virksomhederne, der anmelder sig i RUT,
får markant færre alvorlige arbejdsmiljøafgørelser (forbud og strakspåbud)
end de virksomheder, der ikke anmelder sig i RUT. Tilsvarende er det Ar-
bejdstilsyns erfaring, at mange virksomheder, som har stor andel af uden-
landsk arbejdskraft og som anmelder sig i CVR ligner de virksomheder, RUT
er tiltænkt og har et arbejdsmiljø under almindelig standard.
Der er mange eksempler på, at udenlandske virksomheder anvender forældede
arbejdsmetoder, har mere fysisk arbejde, samt bruger et lavere niveau af tek-
nologisk udstyr, end det er sædvanligt for det danske arbejdsmarked.
Arbejdstilsynet oplever en fortsat tendens til meget lidt eller dårligt fungeren-
de kommunikation på byggepladser, hvor udenlandske virksomheder opererer.
Desuden ser Arbejdstilsynet eksempler på, at udenlandsk arbejdskraft tilbydes
kummerlige eller slet ingen velfærdsforanstaltninger (fx ingen spiseplads, toi-
let og badefaciliteter m.m.) og bor på arbejdsstedet under meget tarvelige kår.
Arbejdstilsynet har kun adgang til indkvarteringsfaciliteter, hvis de fx er i di-
rekte tilknytning til en byggeplads. I tilfælde af at der foregår overnatning un-
der uacceptable forhold på arbejdsstedet, kontaktes kommunen.
Endvidere har Arbejdstilsynet i et stigende antal tilfælde videregivet oplys-
ninger til politiet på baggrund af mistanke om illegal arbejdskraft.
Arbejdstilsynets erfaringer fra rengøringsbranchen viser, at udenlandsk ar-
bejdskraft her typisk er direkte ansat i danske virksomheder.
Arbejdstilsynet møder oftere end tidligere udenlandsk arbejdskraft, der ikke
vil udtale sig til Arbejdstilsynet eller forsvinder fra arbejdspladsen.
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
Det er fortsat Arbejdstilsynets erfaring, at udenlandske virksomheder opererer
i hele landet. Dog er de særligt koncentreret i Københavnsområdet og Nord-
sjælland.
4. SKATs indsats mod social dumping
SKATs indsats i myndighedssamarbejdet mod social dumping består i at sikre regelef-
terlevelse på skatte- og afgiftsområdet. Dette sikres gennem kontrolindsatser rettet
mod brancher, hvor risikoen for overtrædelse af reglerne anses for at være størst. Der
er i myndighedssamarbejdet løbende dialog om branche- og virksomhedsudvælgelse
med henblik på at sikre, at de mest risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres
højest.
Som led i indsatsen har SKAT gennemført følgende aktiviteter:
SKATs særlige indsatsprojekt mod social dumping
Der er i SKAT oprettet et særligt indsatsprojekt, der varetager den samlede opgave
vedrørende social dumping gennem fælles aktioner, løbende kontroller og sagsbe-
handling mv. på landsplan. I dette projekt har SKAT gennemført det konkrete ind-
satssamarbejde med Arbejdstilsynet og politiet. Aktionerne skaber opmærksomhed,
har stor synlighed og medvirker til holdningsbearbejdning. Herved øges den ople-
vede opdagelsesrisiko.
SKATs projekt ”Styrket kontrol”
SKATs indsatsprojekt ”Styrket kontrol” blev etableret med baggrund i aftale af 8.
november 2012 mellem den daværende regering og Enhedslisten om styrket kon-
trol over for udenlandske virksomheders levering af tjenesteydelser og udstatione-
ring af arbejdstagere. Projektet har til formål at sikre, at udenlandske virksomheder,
der opererer i Danmark, reelt er registreret i deres hjemland.
Der er løbende blevet foretaget søgninger i RUT-registreret over de udenlandske
momsnumre, som herefter er blevet verificeret ved opslag i det fælleseuropæiske
system VIES (system for udveksling af momsoplysninger) for at få konstateret, om
virksomhederne har været momsregistreret i hjemlandet. I 1. halvår af 2016 er der
verificeret knap 2800 virksomheder. Verifikationsgraden ved opslag i VIES var på
ca. 56 pct.
I november 2013 blev foretaget et forsøg på en total verificering af alle RUT-
registreringerne, dvs. både opslag i VIES, opslag i udenlandske registre samt ma-
nuelle henvendelser til de virksomheder, der ikke kunne verificeres ved database-
opslag, eller kompetente myndighed i det respektive land. Denne gennemgang har
givet et statistisk overblik over verifikationsgraden for en konkret periode og viste,
at ca. 95 pct. af de udenlandske virksomheder kunne verificeres som registreret i
hjemlandet.
I november 2015 er der igen foretaget en total verificering for at følge, hvorvidt
den totale verifikationsgrad har ændret sig siden 2013. Resultatet viser en verifika-
tionsgrad på 96 pct. Samlet set kan det på denne baggrund konkluderes, at verifika-
tionsgraden fortsat fremstår som meget høj vedrørende de registrerede udenlandske
virksomheder.
9
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
1670576_0010.png
Der bliver foretaget kontroller blandt de virksomheder, som enten ikke har kunnet
verificeres eller ikke har angivet et momsnummer. De kontrolrelevante sager er
valgt på baggrund af en risikovurdering med det formål at sikre korrekt registrering
og dermed korrekt afregning af moms og skat..
Fremadrettede reguleringer og vejledning
I tilknytning til kontrolindsatsen har der været foretaget ændring i mange virk-
somheders registrerings- og afregningsforhold med henblik på at sikre korrekt re-
gelefterlevelse fremadrettet. SKAT har gennem vejledning hjulpet virksomheder-
ne i en række forhold, så indberetningen af skat og moms bliver korrekt. Der er
endvidere blevet vejledt i registrering for moms – specielt når, der er blevet arbej-
det for en ikke-erhvervsdrivende (fx privat husejer). Endvidere er der givet vej-
ledning om registrering af ansatte for kildeskat (A-skat), om reglerne for arbejds-
udleje, om anvendelse af udenlandsk registrerede biler, skiltningsregler på bygge-
pladser samt om skiltningsregler på erhvervsmæssigt anvendte varevogne.
Ressourcer mv.
I 2016 vil der blive anvendt minimum 60 årsværk, heraf de 15 i projekt ”Styrket kon-
trol”. Det vil ofte være et tids- og ressourcekrævende opklarings- og undersøgelsesar-
bejde, når SKAT undersøger, om der skal ske en ændring af pligtige skatter og/eller
afgifter. Det kan fx være tilfælde, hvor det er undersøgt, om en udenlandsk virksom-
hed eller person reelt er skattepligtig til Danmark. Dette vil kunne indebære sagsbe-
handlingsaktiviteter såsom kontakt til skattemyndighederne i virksomhedens hjem-
land, indhentning af kontoudtog i pengeinstitut, korrespondance med virksomheden i
hjemlandet eller dennes repræsentant mv. Resultatet heraf viser sig derfor ofte først på
længere sigt.
Kontroller
SKAT overgik fra 2014 til en ny opgørelsesmetode for antal afsluttede kontroller.
Metoden definerer én kontrol som en kontrol af én skatte- eller afgiftsart hos én per-
son/virksomhed/juridisk person (CVR/cpr.nr) i ét indkomstår. Det er grundet system-
understøttelsen ikke muligt at lave udtræk af fx reguleringer pr. kontrol fra tidligere år
på baggrund af denne opgørelsesmetode.
Ifølge denne opgørelsesmetode er der i 2015 afsluttet godt 3.700 kontroller, som har
omfattet knap 2.350 virksomheder eller arbejdstagere.
I første halvår 2016 er der afsluttet knap 2150 kontroller, som har omfattet godt 1100
virksomheder eller arbejdstagere.
Reguleringer
Der er foretaget samlede reguleringer af indkomst, moms og skat på i alt ca. 555 mio.
kr. i perioden fra primo 2012 til udgangen af 1. halvår 2016,
jf. tabel 4.1.
4.1 SKATs reguleringer fordelt på hovedbrancher
2012-14
2015
1. halvår
2016
I alt
Bygge og anlæg
Service
Det grønne område
Mio. kr.
92,3
41,2
27,6
Mio. kr.
89,2
27,6
12,1
Mio. kr.
56,9
13,2
1,7
Mio. kr.
238,4
82,0
41,4
10
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
1670576_0011.png
Øvrige
I alt
Kilde: SKAT
31,4
108,0
54,1
193,5
192,5
236,9
125,9
555,3
Det skal bemærkes, at de opgjorte reguleringer ikke svarer til det skattemæssige mer-
provenu forbundet med indsatsen,
jf. boks 1.
Boks 1. Reguleringer
Reguleringerne i tabel 4.1 er opgjort på baggrund af registreringer i projektets styringsdata-
base.
Reguleringer kan være ændringer af en virksomheds angivelser af indkomst, moms, arbejds-
udlejeskat eller indeholdte skattebeløb for ansatte. Det kan også være ændringer af en løn-
modtagers indkomst eller fradrag. Reguleringer kan både være i opad - eller nedadgående
retning, og der er således tale om bruttobevægelser. Der er dog langt overvejende tale om
forhøjelser. Indkomstforhøjelser indgår med den fulde indkomstændring, mens regulering af
moms, arbejdsudlejeskat, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag indgår med den reelle ændring af
skattebeløbet.
Det skal understreges, at de opgjorte reguleringer ikke svarer til merprovenu, dels fordi en
del af reguleringerne som nævnt måles på indkomst (skattebasen), dels fordi der som nævnt
er tale om bruttobevægelser, og dels fordi en del af sagerne vil give sig udslag i restancer,
som ikke nødvendigvis kan blive inddrevet (på grund af konkurser mv.).
Reguleringer kan være bagudrettede, hvor det medfører opkrævning hos den, der reguleres,
eller der kan være truffet en afgørelse med fremadrettet virkning. I opgørelsen af de foretag-
ne reguleringer indgår den fremadrettede virkning ikke.
Kilde: SKAT
I 2012 har SKAT i foretaget reguleringer på i alt knap 38 mio. kr.
I 2013 har SKAT foretaget reguleringer på i alt godt 56 mio. kr.
I 2014 har SKAT foretaget reguleringer på i alt knap 100 mio. kr.
I 2015 har SKAT foretaget reguleringer på i alt godt 235 mio. kr. Stigningen i regule-
ringer i 2015 i forhold til tidligere år kan særligt tilskrives flere sagskomplekser med
mange ændringer i skattepligtsforhold.
I første halvår af 2016 har SKAT foretaget reguleringer på i alt godt 125 mio. kr.
I et stort antal tilfælde gennemføres både regulering af indkomst, moms mv. og æn-
dring i registreringerne vedrørende skatte- og afgiftsmæssige forhold,
jf. tabel
4.2.
De typiske sager handler her om:
11
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
1670576_0012.png
Konstatering af virksomhedsejers eller ansattes manglende selvangivelse, lavt pri-
vatforbrug, forkerte fradrag eller indkomst og mistanke om sort arbejde, der med-
fører indkomstforhøjelser.
Nye registreringer af skatte- og momspligt samt pligt til at afregne arbejdsudlejeskat
der følger af kontrolindsatsen medfører, at der er en fremadrettet virkning for de berør-
te personer/virksomheders afregningsforhold. Det er vanskeligt at skønne over størrel-
sen af den fremadrettede virkning af disse reguleringer.
Som resultat af indsatsen i perioden 2012 til udgangen af første halvår 2016 er i alt ca.
570 udenlandske virksomheder registreret til fremadrettet enten at skulle afregne
dansk arbejdsudlejeskat eller ændret fra at være udenlandsk enkeltmandsvirksomhed
uden ansatte til at være lønansat i dansk firma med indeholdelse af A-skat mv. De
typiske sager handler her om:
Danske virksomheders entreprisekontrakter indgået med udenlandsk registrerede
enkeltmandsvirksomheder uden ansatte. Det er et skattemæssigt problem, hvis der i
virkeligheden er tale om et ansættelsesforhold og ikke en entreprise. Det vurderes,
om samarbejdsforholdet skal ændres fra entreprise til ansættelsesforhold, hvorefter
den danske hvervgiver skal indeholde kildeskat mv.
Entreprisekontrakter med virksomheder registreret i udlandet, hvor der er ansatte i
den udenlandske virksomhed, der er beskæftiget i Danmark. Det er et skattemæs-
sigt problem, hvis der i virkeligheden er tale om arbejdsudleje og ikke en entrepri-
se. I disse tilfælde kontrolleres blandt andet, om samarbejdsforholdet skal ændres
fra entreprise til arbejdsudleje, hvorefter den danske hvervgiver skal indeholde ar-
bejdsudlejeskat mv.
Herudover er der statueret skattepligt for udenlandske virksomheder og arbejdstagere.
I disse sager er der foretaget bagudrettede reguleringer på i alt ca. 226 mio. kr. (belø-
bet indgår i det samlede reguleringsbeløb, jf. tabel 4.1). Ca. 40 pct. af det samlede
reguleringsbeløb på ca. 555 mio. kr. i perioden fra 2012 til udgangen af 2. kvartal
2016 kan henføres til denne type sager, der også kan indeholde reguleringer for f.eks.
moms. De typiske sager handler her om:
Vurdering af udenlandske virksomheder og ansattes aktivitet i Danmark med hen-
blik på korrekt fastlæggelse af moms- og skattepligtsregistrering.
Endvidere udveksler SKAT oplysninger med udenlandske skattemyndigheder.
4.2 Yderligere konsekvenser af SKAT’s indsats mod Social Dumping
2012-14
2015
198,0
115,0
457,0
118,2
1. halvår 2016
I alt
Oplysninger sendt til udlandet, antal sager
Entreprise ændret til løn/arbejdsudleje,
antal sager
Skattepligtsager, antal sager
Regulering, ændret skattepligt (mio. kr.)
Kilde: SKAT.
308,0
378,0
135,0
68,5
85,0
75,0
116,0
39,7
591,0
568,0
708,0
226,2
Foruden de gennemførte reguleringer er i alt 270 kontrolsager udtaget til behandling
for evt. strafferetligt ansvar.
12
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
1670576_0013.png
Pr. 1. juli 2016 implementeres udstationeringslovens regler, der bl.a. medfører krav
om, at der ved registrering i RUT (register for udenlandske tjenesteydere) tilkendegi-
ves, om udstationerende virksomheder har ansatte eller ej. SKAT forventer at kunne
anvende disse oplysninger ved vurderinger af virksomhedernes registreringsforhold i
tilknytning til de enkelte entrepriser.
De besøgte virksomheders oprindelseslande
På fællesaktionerne har SKAT ofte konstateret, at de udenlandske virksomheder er
underentreprenører til danske virksomheder, eller at der er tale om udenlandske arbej-
dere, der er ansat hos danske virksomheder. Aktionerne omfatter derfor ofte også en
kontrol af de danske virksomheders anvendelse af udenlandske ansatte eller underen-
treprenører. Derfor figurerer Danmark øverst på listen over de kontrollerede virksom-
heders oprindelsesland,
jf. tabel 4.3
(opgørelserne efter nationalitet er opgjort på af-
sluttede sager i året). I 2016 er der afsluttet sager på 49 forskellige nationaliteter.
4.3 Besøgte virksomheder efter nationalitet
2012-2014
Danmark
Polen
Italien
Rumænien
Storbritannien
Tyskland
Litauen
Holland
Sverige
Tjekkiet
Slovakiet
Bulgarien
Letland
Øvrige
I alt
2015
1. halvår 2016
Antal
2663
1047
7
75
45
207
241
7
23
10
15
Pct.
58
23
0
2
1
5
5
0
1
0
0
Antal
1124
354
133
128
108
96
76
65
28
28
21
Pct.
48
15
6
5
5
4
3
3
1
1
1
Antal
615
157
11
33
30
76
70
13
10
1
1
Pct.
55
14
1
3
3
7
6
1
1
0
0
20
56
150
4566
1
1
3
100
17
13
144
2335
1
1
6
100
5
14
89
1125
0
1
8
100
Kilde: SKAT–
Procentfordelingen er baseret på optælling af nationalitet på afsluttede sager, hvor én virksom-
hed/arbejdstager tæller for én sag uanset antal af kontroller i den enkelte sag.
SKATs erfaringer
Der er fortsat væsentlige udfordringer med regelefterlevelsen på skatte- og afgiftsom-
rådet vedr. såvel danske som udenlandske virksomheder, der udøver virksomhed i
Danmark, og beskæftiger udenlandsk arbejdskraft. De typiske fejlkilder er fortsat
manglende registrering for relevante pligter (skat, moms, A-skat mv.), samt korrekt
angivelse og betaling af selve skatte- og afgiftskravet.
Endvidere er det konstateret, at brancher ud over byggeri, service og det grønne områ-
de i øget omfang fremstår som risikobetonede.
Derudover optræder mange forskellige nationaliteter blandt kredsen af virksomheder
og arbejdstagere. Det giver særlige udfordringer i kontrolsituationen i forhold til sprog
mv.
Generelt er beskatningsforhold vedr. udenlandske virksomheder/arbejdstagere et om-
råde, hvor regelkompleksiteten er høj, hvorfor den samlede kontrol og efterfølgende
sagsbehandling er kompleks og ressourcekrævende.
13
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
1670576_0014.png
Der er et stigende antal udenlandske virksomheder, der etablerer sig som danske virk-
somheder, ligesom SKAT har opmærksomhed på det stigende antal af virksomheder,
der registrerer sig som IVS (iværksætterselskaber). I begge situationer opstår der risi-
ko for fejlagtig registrering, og dermed også fejlagtig beskatning mv.
SKAT er samtidig særlig opmærksom på virksomheder og arbejdstagere, der kommer
fra lande, med hvilke Danmark ikke har indgået dobbeltbeskatningsoverenskomster,
da der i visse situationer straks indtræder skattepligt ved aktiviteter i Danmark.
Endelig er SKAT i gang med at etablere samarbejdsrelationer på internationalt plan
omkring bekæmpelse af manglende regelefterlevelse på skatte- og afgiftsområdet
vedr. udenlandske virksomheder/udenlandske arbejdstagere.
5. Politiets indsats mod social dumping
Politiets opgaver består i at yde bistand til SKAT og Arbejdstilsynets administrative
kontrolarbejde, foretage kontrol af udlændinges opholds- og arbejdsgrundlag samt
efterforske formodede strafbare forhold. Politiets indsats udmøntes ved deltagelse i de
fælles kontrolaktioner samt ved sagsbehandling i sager om overtrædelse af registre-
ringspligten i RUT.
Politiet har som ved de tidligere indsatsperioder udarbejdet en national operationsplan
til brug for udmøntningen af den styrkede indsats mod social dumping i indsatsperio-
den 2015-18. Operationsplanen omfatter bl.a. en række strategiske mål, en redegørel-
ser for ansvarsfordelingen i politiet i relation til indsatsens udførelse samt retningslin-
jer for en opfølgning på indsatsen.
Derudover afholder Rigspolitiet kvartalsmæssige møder med politikredsene, hvor bl.a.
indsatsen mod social dumping drøftes.
I forbindelse med indsatsen mod social dumping har politiet i perioden 2012 – 30. juni
2016 registreret følgende:
Tabel 5.1: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere – anmeldelser
2012 2013 2014 2015 2016 I alt
Tjenesteyder
364
266
217
145
49
1041
Hvervgiver
98
160
112
89
43
502
Kilde: Politiet
Tabel 5.2: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere – sigtelser
2012 2013 2014 2015 2016 I alt
Tjenesteyder
212
288
213
126
41
880
Hvervgiver
72
133
114
79
40
438
Kilde: Politiet
Kvartalsvis fordeling af antal sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere –
hhv. anmeldelser og sigtelser findes i bilag 2, tabel 5.1.1 og 5.2.1.
Tallene for 2012-2015 er baseret på antal registrerede sager i POLSAS pr. 31. decem-
ber i de pågældende år og for 2016 pr. 30. juni 2016.
Rigspolitiet har siden den 1. januar 2012 anvendt Politiets Sagsstyringssystem (POL-
SAS) som grundlag for udarbejdelse af stistikker m.v. Tallene kan være behæftet med
14
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
1670576_0015.png
usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egent-
ligt statistiksystem, og datamaterialet bygger på manuelle opdateringer.
Tabel 5.3: øvrige sager i forbindelse med de nationale og regionale aktioner
Øvrige sager
2012-13
2014
2015
Frihedsberøvelse
40
35
54
Ulovligt arbejde/arbejdstager
27
33
55
Ulovligt arbejde/arbejdsgiver
13
16
24
Ulovligt ophold
9
17
12
Andet*
40
20
34
Kilde: Politiet *Udlændingelov i øvrigt, færdselslov m.v.
1. halvår 2016
11
9
7
1
6
Erfaringerne viser, at antallet af ”øvrige sager” primært generes i forbindelse med
aktioner, der retter sig mod servicebranchen, fx rengøring og restaurationer. Der har
dog i første halvår af 2016 været et forholdsmæssigt lavere antal sager sammenlignet
med 2015.
6. Styrelsen for International Rekrutterings og Integrations indsats
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) under Udlændinge-,
Integrations og Boligministeriet har i 2012-2016 deltaget i nogle af de landsdækkende
og regionale fællesaktioner med henblik på at bistå politiet med kontrol af tredjelands-
statsborgeres ret til ophold og arbejde i Danmark. SIRI har igennem årene deltaget i
44 aktioner, heraf 12 aktioner i 2016. SIRI’s deltagelse i udgående kontrolaktioner er
øget fra 2015 som følge af aftalen om reform af international rekruttering fra juni
2014. SIRI har samtidig fået adgang til at bruge de logbøger, som bl.a. SKAT kan
pålægge virksomheder at føre om deres ansatte, arbejdstid mv. På flere af de aktioner,
som SIRI har deltaget i, er der antruffet udenlandske arbejdstagere uden fornøden
opholds- og arbejdstilladelse. Det har ført til anholdelser og forelæggelse for Udlæn-
dingestyrelsen med henblik på udvisning og/eller bødepålæg fra politiet til såvel ar-
bejdsgivere som arbejdstagere. SIRI's deltagelse er målrettet brancher, hvor der erfa-
ringsmæssigt er beskæftiget tredjelandsstatsborgere.
7. Opsamling
Siden indsatsen mod social dumping startede, er kontrol og tilsyn med udenlandske
virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndighederne gennemfører fælles
kontrolaktioner – både landsdækkende og regionale – og har daglige aktiviteter på
området.
Mere effektivt myndighedsarbejde
I 2016 arbejdes der fortsat på at styrke samarbejdet. Myndighederne har særligt fokus
på at effektivisere kontrollerne, således at ressourcerne bruges der, hvor effekten af
myndighedernes indsats er størst.
Desuden er myndighederne i løbende dialog om prioriteringer vedrørende branche- og
virksomhedsudvælgelse til brug for kontrolindsatsen. Dette med henblik på hele tiden
at sikre, at de mest risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest. Dette sker
bl.a. ved, at myndighederne udveksler oplysninger om, hvilke udfordringer myndig-
hederne oplever i brancherne. Dermed får myndighederne et fælles billede af, hvilke
tendenser der kan identificeres på området. De etablerede planlægningsgrupper under-
støtter dette arbejde.
Nye tendenser
15
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
Ligesom i de foregående år har myndighederne i første halvår af 2016 haft fokus på
nye tendenser blandt udenlandske virksomheder, der udfører arbejde i Danmark.
På baggrund af de opbyggede erfaringer med tilsyn med udenlandske virksomheder
har myndighederne valgt at fastholde et bredere branchefokus, der også indeholder
bl.a. restaurationsbranchen og autobranchen. Erfaringerne fra disse brancher viser, at
nogle af virksomhederne er registreret som enkeltmandvirksomheder, der er ejet af
danskere med anden etnisk herkomst end dansk. Ved tilsynet konstaterer myndighe-
derne så, at der er ansatte. Hvis der er udenlandske ansatte, anvendes der typisk foræl-
dede og nedslidende arbejdsmetoder.
Endvidere oplever myndighederne, at både udenlandske ansatte og arbejdsgivere kun i
begrænset omfang ønsker at udtale sig til myndighederne. Udenlandske personer op-
leves som fåmælte og vil ofte fortælle så lidt som muligt. Det skyldes flere væsentlige
faktorer, eksempelvis sprog, kultur, manglende kendskab til danske regler og myndig-
heders rolle samt frygt for konsekvenser fra arbejdsgiver. Myndighederne arbejder
løbende med at skabe de bedste rammer for dialog under kontrollerne.
16
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
1670576_0017.png
Bilag 1
Brancheopdelte tabeller vedr. Arbejdstilsynets resultater
Fordeling af reaktioner til udenlandske virksomheder i udvalgte brancher, 1. januar
2012 – 30. juni 2016
3.2.1. Byggeri
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven, fx
rygelov
Andet
I alt
Forbud Strakspåbud
202
1
9
6
0
0
0
0
0
0
218
2093
310
419
180
105
13
1
5
96
157
3379
Påbud
11
1054
9
5
1
1
0
4
22
4
1111
Vejledninger
+ andet
37
24
15
32
3
1
2
2
0
14
130
I alt
2343
1389
452
223
109
15
3
11
118
175
4838
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
3.2.2. Det grønne område
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven, fx
rygelov
Andet
I alt
Forbud Strakspåbud
2
0
0
1
0
0
0
0
0
0
3
20
6
2
6
8
0
0
0
1
8
50
Påbud
0
45
0
1
0
0
0
0
0
0
46
Vejledninger
+ andet
0
0
3
0
0
0
0
0
0
2
5
I alt
22
51
5
8
8
0
0
0
1
10
105
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
3.2.3. Hotel og restauration
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven, fx
rygelov
Andet
I alt
Forbud Strakspåbud
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Påbud
Vejledninger
+ andet
0
0
2
2
0
0
0
0
0
0
0
0
2
0
1
0
0
0
0
0
0
3
I alt
0
4
0
1
0
0
0
0
0
0
5
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
17
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
1670576_0018.png
3.2.4. Rengøring
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
Forbud
0
0
Strakspåbud
5
0
Påbud
Vejledninger
+ andet
0
0
7
2
I alt
5
9
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2
0
1
0
0
0
0
0
8
0
0
0
0
0
0
0
0
7
0
1
0
0
0
0
0
1
4
2
1
1
0
0
0
0
1
19
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tiltaleindstillinger og administrative bøder for manglende eller mangelfuld anmeldel-
se i RUT, 1. januar 2013 – 30. juni 2016
1
3.5.1.
Byggeri
Det grønne
Hotel og
område
restauration
7
16
23
Godstrans-
port inkl.
avisuddeling
1
0
3
4
2
2
Andet/
ukendt
57
74
131
I alt
Antal tiltale-
indstillinger
Antal admini-
strative bøder
I alt
646
740
1386
711
835
1546
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
1
2012 er ikke medtaget i denne tabel, da Arbejdstilsynets registrering af branche blev justeret
ultimo 2012 til de hovedgrupper, der fremgår af tabellen.
18
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
1670576_0019.png
Bilag 2
Kvartalsvise opgørelser
3.3.1 Arbejdstilsynets kvartalsvis fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder.
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Forbud
12
20
9
17
9
12
25
18
21
15
15
10
Strakspåbud
Påbud
I alt
91
17
120
1. kv.
2015
Forbud
Strakspåbud
Påbud
I alt
146
42
208
131
59
199
301
142
460
214
132
355
194
125
331
244
82
351
295
101
414
256
87
364
261
73
349
288
81
384
253
75
338
I alt
258
3979
1369
5606
2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
2015 2015 2015 2016 2016
7
13
14
11
12
18
220
85
318
175
48
237
233
48
292
211
46
269
238
61
317
228
65
300
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tabel 3.5.2 Arbejdstilsynets tiltaleindstillinger og administrative bøder for manglende eller mangelfuld
anmeldelse i RUT
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Antal tiltale-
100
112
102
125
81
87
70
45
52
45
62
72
indstillinger
Antal admini-
-
-
-
-
-
-
22
92
65
70
71
107
strative bøder
I alt
100
112
102
125
81
87
92
137
117
115
133
179
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
I alt
2015 2015 2015
2015 2016 2016
Antal tiltale-
36
22
39
44
26
28
1148
indstillinger
Antal admini-
53
66
63
83
60
83
835
strative bøder
I alt
89
88
102
127
86
111
1983
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tabel 3.7.1 Arbejdstilsynets antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske virksomheder
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Antal opkald
173
308
293
373
211
316
312
258
172
188
243
230
og anmeldel-
ser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
I alt
2015 2015 2015
2015 2016 2016
Antal opkald
167
213
211
172
170
223
4233
og anmeldel-
ser
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
19
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 283: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 1. januar 2012 til 30. juni 2016, fra beskæftigelsesministeren
1670576_0020.png
Tabel 5.1.1: Politiets sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere – anmeldelser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Tjenesteyder
49
110
95
110
77
92
59
38
62
47
66
42
Hvervgiver
14
23
41
20
39
31
33
57
25
30
35
22
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
I alt
2015
2015 2015 2015 2016 2016
Tjenesteyder
37
28
52
28
40
23
1032
Hvervgiver
13
28
23
25
17
21
476
Kilde: Politiet
Tabel 5.2.1: Politiets sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere – sigtelser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Tjenesteyder
21
47
66
78
77
75
91
45
65
51
52
45
Hvervgiver
4
21
19
28
26
33
45
29
50
18
24
22
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
I alt
2015 2016 2016
2015
2015 2015
Tjenesteyder
60
30
28
8
27
19
866
Hvervgiver
28
14
20
17
19
21
417
Kilde: Politiet
20