Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 28
Offentligt
1562392_0001.png
Dato: 02-11-2015
© 2015 Bisidderhjælpen
Hovedkontor Randers
Middelgade 3, 2sal,
8900 Randers.
Tlf.
24 24 23 97
- Vi har åben
for telefonerne alle hverdage:
kl. 9 – 15
Oplæg til møde i Folketingets Beskæftigelsesudvalg onsdag, d.
4. november 2015, kl. 10.00 i lokale 2-141
Bisidderhjælpen er en privat rådgivningsvirksomhed, der mod vederlag
yder råd og vejledning i sociale sager til borgere, der retter henvendelse
herom, og som efter aftale med borgeren i en tidsbegrænset periode
deltager som partsrepræsentant i deres sag, indtil der er truffet en
afgørelse.
-
Virksomheden har eksisteret i tre år.
-
Der er aktuelt 8 ansatte.
-
Virksomheden har igennem de tre år været involveret i 6-700
sager
-
Vi er aktuelt involveret i ca. 200 løbende sager
Vi er blevet bedt om at kommentere på, hvilke udfordringer vi støder på for
de enkelte borgere, der er omfattet af beskæftigelseslovgivningen, og som
retter henvendelse til Bisidderhjælpen.
Overordnet set er det Bisidderhjælpens vurdering, at lovgivningen indenfor
beskæftigelsesområdet, sygedagpengeområdet samt med reformen på
fleksjob- og førtidspensionsområdet har mange rigtige og gode intentioner –
nemlig fokus på tidlig målrettet indsats og på at hjælpe den enkelte borger til
at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet og i så høj grad af selvforsørgelse,
som det er opnåeligt i den konkrete sag.
Som det før er set i forbindelse med reformarbejde, så har der i første omgang
udviklet sig en for ekstrem praksis, som der nu er behov for at justere på, så
praksis kan blive mere realistisk.
Vores forslag til justering tager udgangspunkt i de erfaringer, vi har gjort i
Bisidderhjælpen.
Erfaringsopsamling
Hvilke typiske problemstillinger er baggrunden for, at borgere henvender sig
til Bisidderhjælpen for at få hjælp i en sag?
Det handler meget om afklaring af fremtidigt forsørgelsesgrundlag. Dvs. at få
iværksat en afklaringsproces med henblik på afklaring af, hvad personen skal
leve af, fra sygedagpenge eller kontanthjælp over afklaring af arbejdsevne til
ordinær beskæftigelse, jobafklaringsforløb, revalidering, fleksjob,
ressourceforløb og førtidspension. Dvs. at skabe fremdrift i
afklaringsprocessen.
Det handler også om at få hjælp til at klage over en afgørelse fra kommunen,
som borgeren finder urimelig.
1. Mange af dem, der henvender sig for at få hjælp giver udtryk for
utryghed og magtesløshed i forhold til Jobcentret.
Afdeling Herlev
Lyskær 8
2730 Herlev.
Tlf.
79 30 17 97
– Vi har åben
for telefonerne alle hverdage:
kl. 9 – 15
Afdeling Aarhus
Skanderborgvej 213, 1 sal,
8260 Viby J
Tlf.
24 24 23 97
– Vi har åben
for telefonerne alle hverdage:
kl. 9 – 15
CVR:
35639837
Mail:
[email protected]
Bank:
Sparekassen Kronjylland
Reg: 6181,
konto: 0009939717
Side
1
af
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Oplæg fra Bisidderhjælpen til foretræde d. 4/11-2015 om udsatte borgere, der er omfattet af beskæftigelseslovgivningen.
1562392_0002.png
2. De er præget af manglende overblik over det sociale system og den
prioritering, som lovgivningen lægger op til. De mangler derfor helt
grundlæggende rådgivning og vejledning om deres rettigheder, pligter
og muligheder. Mange giver udtryk for, at det overblik, vi kan give
dem, har de aldrig fået rådgivning om fra jobcentrets side.
3. Ofte oplever de samspillet med jobcentret som en større belastning
end den lidelse, de er sygemeldt på baggrund af:
”Det værste ved forløbet er jobcentret, det er værre end det, jeg
fejler.”
”Det er slemt nok at være stress-sygemeldt, men for mig har det været
lige så slemt at skulle forholde sig til – og prøve at forstå – alle de
samarbejdspartnere under sygdomsforløbet – samarbejdspartnere
med vidt forskellig dagsorden.”
4. Ofte oplever de sig mødt af mistænkeliggørelse og mistillid fra
sagsbehandlerens side. De efterspørger værdighed i relationen, respekt
og omsorg.
”Sagsbehandleren på jobcentret presser og presser for at jeg nu, hvor
jeg ikke længere er fuldtidssygemeldt, men deltidssygemeldt og bruger
tid og kræfter på genoptræning, skal nå op på så højt et timetal i mit
arbejde, at kommunen ikke længere har udgift til refusion af
sygedagpenge til min arbejdsgiver. Hun er mere optaget af
kommunens økonomi end af, hvad jeg kan holde til. Jeg føler, at hun
mistror mig for at pjække. Og er der noget, jeg ikke gør, så er det da
det. Jeg har forud for arbejdsulykken for 6�½ måned siden, hvor jeg fik
hoftebrud og menisklæsion, ikke haft sygefravær, er af den gamle
skole, og jeg elsker mit arbejde.”
5.
© 2015 Bisidderhjælpen
Hovedkontor Randers
Middelgade 3, 2sal,
8900 Randers.
Tlf.
24 24 23 97
- Vi har åben
for telefonerne alle hverdage:
kl. 9 – 15
Afdeling Herlev
Lyskær 8
2730 Herlev.
Tlf.
79 30 17 97
– Vi har åben
for telefonerne alle hverdage:
kl. 9 – 15
Afdeling Aarhus
Skanderborgvej 213, 1 sal,
8260 Viby J
Tlf.
24 24 23 97
– Vi har åben
for telefonerne alle hverdage:
kl. 9 – 15
CVR:
35639837
De giver ofte udtryk for frustration over en overfladisk form for
sagsbehandling fra jobcentrets side, der medfører, at sagen uden saglig
baggrund for det i lange perioder kommer til at ligge stille. Som
baggrund for det kan vi pege på antallet af sager pr. sagsbehandler,
antallet af sagsbehandlerskift i den enkelte sag. 5 sagsbehandlerskift i
løbet af 7 måneder er ressourcespild. Der kan også peges på et system
med meget detaljerede formelle regler, der medfører begrænsede
muligheder for den enkelte sagsbehandler til at udnytte sin faglige
kompetence og dermed sikre, at borgeren ikke skal tvinges igennem
åbenlyst formålsløse aktiviteter. Vi oplever tilfælde, hvor det bliver
højere prioriteret at kunne sætte flueben ved, at den formelle regel om
opfølgning er blevet fulgt, end at borgeren gennem opfølgningen har
fået den hjælp, der reelt er behov for. Konsekvensen er, at mange
borgere tabes på gulvet og reelt bliver mere syge og klientgjorte af
mangelfuld sagsbehandling og manglende relevant indsats i deres
sagsforløb.
”Du får dæleme ikke lang tid, når du er til møde deromme. Du kan
godt sætte kaffe over inden du kører derom. Den er færdig, når du
Mail:
[email protected]
Bank:
Sparekassen Kronjylland
Reg: 6181,
konto: 0009939717
Side
2
af
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Oplæg fra Bisidderhjælpen til foretræde d. 4/11-2015 om udsatte borgere, der er omfattet af beskæftigelseslovgivningen.
1562392_0003.png
kommer hjem. Du får ikke mange minutter deromme. De har nok ikke
tid. De starter lige med at kikke på, hvem man er, for de har jo ikke
læst det inden, vel.”
6.
© 2015 Bisidderhjælpen
Hovedkontor Randers
Middelgade 3, 2sal,
8900 Randers.
Tlf.
24 24 23 97
- Vi har åben
for telefonerne alle hverdage:
kl. 9 – 15
Vi savner en skærpet indsats overfor psykisk syge på
kontanthjælpsområdet, og kunne ønske samme målrettede
sagsbehandling for denne gruppe borgere, som den der er tilstræbt på
sygedagpengeområdet.
Vi opfordrer Beskæftigelsesudvalget til at søge følgende fastlagt:
1. Norm for sagsantal pr. sagsbehandler i Jobcentrene.
2. Normer for telefontid, så dialog med sagsbehandleren bliver praktisk
opnåelig.
3. En koordinerende, fast sagsbehandler i sygedagpengesager og i
kontanthjælpssager, sådan som vi kender det fra ressourceforløb.
4. En målrettet sagsbehandling overfor psykisk syge på
kontanthjælpsområdet ligesom på sygedagpengeområdet.
5.
Bedre muligheder for den enkelte sagsbehandler til at udnytte sin
faglige kompetence i sagsbehandlingen. Dvs. respekt for det faglige
skøn og specielt i sager, hvor udvikling af arbejdsevnen synes
åbenlyst formålsløs.
6.
En præcisering af, hvor lav en effektiv ugentlig arbejdsevne, der kan
danne grundlag for, at personen skal visiteres til fleksjob, fx 5 timer
pr. uge. Ankestyrelsens praksis med ned til 40 minutter pr. uge i et
fleksjob giver ingen mening, heller ikke for den arbejdsgiver, der skal
tage stilling til ansættelse af fleksjobberen.
7.
At personer med en meget lav arbejdsevne sikres mulighed for selv at
kunne vælge mellem fleksjob og førtidspension som deres
forsørgelsesgrundlag.
02.11.2015
Pia Stamer
Socialrådgiver
Hugo Knudsen
Socialrådgiver
Afdeling Herlev
Lyskær 8
2730 Herlev.
Tlf.
79 30 17 97
– Vi har åben
for telefonerne alle hverdage:
kl. 9 – 15
Afdeling Aarhus
Skanderborgvej 213, 1 sal,
8260 Viby J
Tlf.
24 24 23 97
– Vi har åben
for telefonerne alle hverdage:
kl. 9 – 15
CVR:
35639837
Mail:
[email protected]
Bank:
Sparekassen Kronjylland
Reg: 6181,
konto: 0009939717
Side
3
af
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Oplæg fra Bisidderhjælpen til foretræde d. 4/11-2015 om udsatte borgere, der er omfattet af beskæftigelseslovgivningen.
1562392_0004.png
© 2015 Bisidderhjælpen
Hovedkontor Randers
Middelgade 3, 2sal,
8900 Randers.
Tlf.
24 24 23 97
- Vi har åben
for telefonerne alle hverdage:
kl. 9 – 15
Afdeling Herlev
Lyskær 8
2730 Herlev.
Tlf.
79 30 17 97
– Vi har åben
for telefonerne alle hverdage:
kl. 9 – 15
Afdeling Aarhus
Skanderborgvej 213, 1 sal,
8260 Viby J
Tlf.
24 24 23 97
– Vi har åben
for telefonerne alle hverdage:
kl. 9 – 15
CVR:
35639837
Mail:
[email protected]
Bank:
Sparekassen Kronjylland
Reg: 6181,
konto: 0009939717
Side
4
af
4