Dato: 02-11-2015
© 2015 Bisidderhjælpen
Hovedkontor Randers
Middelgade 3, 2sal,
8900 Randers.
Tlf.
24 24 23 97
- Vi har åben
for telefonerne alle hverdage:
kl. 9 – 15
Oplæg til møde i Folketingets Beskæftigelsesudvalg onsdag, d.
4. november 2015, kl. 10.00 i lokale 2-141
Bisidderhjælpen er en privat rådgivningsvirksomhed, der mod vederlag
yder råd og vejledning i sociale sager til borgere, der retter henvendelse
herom, og som efter aftale med borgeren i en tidsbegrænset periode
deltager som partsrepræsentant i deres sag, indtil der er truffet en
afgørelse.
-
Virksomheden har eksisteret i tre år.
-
Der er aktuelt 8 ansatte.
-
Virksomheden har igennem de tre år været involveret i 6-700
sager
-
Vi er aktuelt involveret i ca. 200 løbende sager
Vi er blevet bedt om at kommentere på, hvilke udfordringer vi støder på for
de enkelte borgere, der er omfattet af beskæftigelseslovgivningen, og som
retter henvendelse til Bisidderhjælpen.
Overordnet set er det Bisidderhjælpens vurdering, at lovgivningen indenfor
beskæftigelsesområdet, sygedagpengeområdet samt med reformen på
fleksjob- og førtidspensionsområdet har mange rigtige og gode intentioner –
nemlig fokus på tidlig målrettet indsats og på at hjælpe den enkelte borger til
at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet og i så høj grad af selvforsørgelse,
som det er opnåeligt i den konkrete sag.
Som det før er set i forbindelse med reformarbejde, så har der i første omgang
udviklet sig en for ekstrem praksis, som der nu er behov for at justere på, så
praksis kan blive mere realistisk.
Vores forslag til justering tager udgangspunkt i de erfaringer, vi har gjort i
Bisidderhjælpen.
Erfaringsopsamling
Hvilke typiske problemstillinger er baggrunden for, at borgere henvender sig
til Bisidderhjælpen for at få hjælp i en sag?
Det handler meget om afklaring af fremtidigt forsørgelsesgrundlag. Dvs. at få
iværksat en afklaringsproces med henblik på afklaring af, hvad personen skal
leve af, fra sygedagpenge eller kontanthjælp over afklaring af arbejdsevne til
ordinær beskæftigelse, jobafklaringsforløb, revalidering, fleksjob,
ressourceforløb og førtidspension. Dvs. at skabe fremdrift i
afklaringsprocessen.
Det handler også om at få hjælp til at klage over en afgørelse fra kommunen,
som borgeren finder urimelig.
1. Mange af dem, der henvender sig for at få hjælp giver udtryk for
utryghed og magtesløshed i forhold til Jobcentret.
Afdeling Herlev
Lyskær 8
2730 Herlev.
Tlf.
79 30 17 97
– Vi har åben
for telefonerne alle hverdage:
kl. 9 – 15
Afdeling Aarhus
Skanderborgvej 213, 1 sal,
8260 Viby J
Tlf.
24 24 23 97
– Vi har åben
for telefonerne alle hverdage:
kl. 9 – 15
CVR:
35639837
Mail:
Bank:
Sparekassen Kronjylland
Reg: 6181,
konto: 0009939717
Side
1
af
4