Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 279
Offentligt
1668649_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Dato
Jnr.
Deres ref.
Init.
27.09.2016
ANJ/madb
Trepartsaftale II og erhvervsuddannelserne
I august 2016 har arbejdsmarkedsparter og regeringen indgået Trepartsaftale om til-
strækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark og praktikpladser. Aftalen rummer
flere positive elementer for beskæftigelsesindsatsen og erhvervsuddannelserne. Sidst-
nævnte inkluderer tiltag, der kan anspore erhvervslivet til at etablere flere praktikplad-
ser. Det hilser vi naturligvis velkommen, om end måltallet på ”… mindst 8.000 – 10.000
flere praktikpladser årligt end i dag” forekommer at være mere end ambitiøs.
Det fremgår ligeledes af aftalen, at der skal indføres fordelsuddannelser, mål og dimen-
sionering.
De historiske erfaringer med dimensionering inden for uddannelsessektoren er ikke po-
sitive. Det er et fåtal af mennesker – men åbenbart flere regneark - der påberåber sig
at kunne se ind i fremtiden, men det er det, dimensionering er udtryk for. Et år frem lyder
måske ikke af så meget, men man skal også huske, at tallene bag vurderingen bygger
på allerede er to år gamle.
Inden for erhvervsuddannelserne skal man bare huske få år tilbage, hvor elektrikerud-
dannelsen var kvotebelagt, og hvilke uheldige konsekvenser det har i dag, hvor der er
decideret mangel på elektrikere. En sådan procedure, som foreslås indført, medfører,
at der bliver en meget lang reaktionstid, når der er et ændret behov i markedet.
Fordelsuddannelser giver erhvervslivet yderligere incitament til at ansætte inden for fag-
områder med et særligt behov. Dette er i sig selv rimeligt, men der stilles visse krav til
uddannelserne for at forblive på positivlisten.
Det fremgår af aftaleteksten, at ”Såfremt antallet af aktivt søgende elever, som ikke har
fået en aftale inden for tre måneder efter fuldført grundforløb, overstiger 10 pct., eller
omfanget af skolepraktik på den pågældende uddannelse overstiger 15 pct. pr. år, kan
uddannelsen ikke længere være fordelsuddannelse. Dette opgøres årligt”.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 279: Henvendelse af 27/9-16 fra A. Neil Jacobsen EUC Nord om treparstaftale II og erhvervsuddannelserne.
2
Efter erhvervsuddannelsesreformen er stort set alle elever færdige på samme tidspunkt
nemlig ultimo juni. Det er en logisk følge af reformens intentioner. Ingen virksomheder
antager elever op til sommerferien, og de færreste er klar lige efter. Derfor oplever er-
hvervsskolerne en stor søgning til praktikcentrene til start i august. Disse elever er selv-
følgelig praktikpladsøgende, men det tager nogen tid, inden de alle er i gang i en virk-
somhed. Erhvervsskolerne vil med stor garanti opleve, at den ene uddannelse efter den
anden falder for reglerne om fordelsuddannelser for derefter at havne på negativlisten.
Negativlisten inkluderer de erhvervsuddannelser, som der iht. historiske data ikke er så
stor efterspørgsel på. Dimensioneringen udelukker elever fra grundforløb 2 med mindre
de på forhånd har en praktikaftale. Nogle uddannelser får dog en kvote.
Når der så indføres dimensionering uden kvote på nogle af uddannelserne, er vi meget
bekymrede for, om disse uddannelser pludselig dør ud, selvom der er behov for faglært
arbejdskraft i de omfattede fagområder på sigt.
Først når der er gået en periode uden, at der er startet elever på de pågældende ud-
dannelser, som følge af manglende praktikaftale ved opstart på grundforløb 2, vil virk-
somhederne opdage, at der er skabt et hul i tilførslen af faglærte. Det vil formentlig føre
til, at virksomhederne, i første omgang, vil rekruttere fra hinanden ved at overbyde løn-
nen. Dette reducerer deres konkurrenceevne, hvorved nogle vil bukke under og andre
være nødt til at reducere deres virksomhedsstørrelse, så de kan nøjes med færre med-
arbejdere. Andre vil vælge at rekruttere udenlandsk arbejdskraft, hvilket vil gå ud over
beskæftigelsen generelt.
Er det ikke muligt at afskaffe negativlisten, bør procentsatsen på 10% forhøjes og peri-
oden på 3 måneder forlænges betydeligt.
Konsekvenserne af dimensioneringen vil også være, at de unge ikke kan vælge fag,
som de har lyst til at uddanne sig inden for og arbejde med. Vi ved, at lysten til fagene
er bærende for de unges vedholdenhed i uddannelserne. Derfor vil vi formentlig se et
større frafald. Til gengæld vil der være flere elever, som vælger gymnasiet, hvor der er
stort set frit optag, selvom de ikke har nogen ide om, hvad de skal bruge det til. Mange
vil blive fanget i en blindgyde, hvor de bliver ufaglærte.
Mestrene siger, at de gennem mange år har haft svært ved at ansætte lærlinge i hele
aftaler, fordi deres ordrebeholdning er meget svingende, og med et krav om ansættelse
før grundforløb 2, vil antallet af elever til uddannelsen blive reduceret markant. Dermed
er der stor risiko for, at uddannelsen ikke længere kan udbydes.
Endnu et problem ved dimensionering uden kvote er, at der må påregnes et vist frafald
i praktikken. I dag kan en virksomhed ofte rekruttere en anden elev på samme niveau
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 279: Henvendelse af 27/9-16 fra A. Neil Jacobsen EUC Nord om treparstaftale II og erhvervsuddannelserne.
3
fra praktikcentret, men det vil ikke kunne lade sig gøre fremover, og så vil pladsen må-
ske være ubesat.
Uddannelser, der først er kommet på negativlisten, har minimale muligheder for at
komme på fordelslisten, netop fordi stort set samtlige elever bliver færdige samtidig som
følge af eud reformen. Således vil negativlisten blot øges år for år. I det hele taget er
det uklart, hvordan en uddannelse nogensinde skulle komme væk fra negativlisten.
Det bør i øvrigt erindres, at der kan være stor lokal variation i både efterspørgslen i
virksomhederne og anvendelse af skolepraktik. En national ”gennemsnitsbetragtning”
kan således få katastrofale konsekvenser i en given landsdel, hvor forholdene er ander-
ledes.
Erhvervsuddannelser kendetegnet ved primært at rette sig mod det offentlige, hvor an-
tallet af praktikpladser bestemmes af de politisk vedtagne budgetter, bliver givetvis også
hårdt ramt. Dimensioneringen vil stoppe tilgangen af elever til uddannelsen, fordi kun et
fåtal vil opnå en praktikaftale inden start på grundforløb 2. Fx sygehusene og storkøk-
kener ansætter ikke elever efter grundforløb 1, da de per definition ingen nævneværdig
erfaring har fra branchen eller arbejdsmarkedet i det hele taget. De har heller ikke til-
strækkelig kendskab til arbejdsprocesserne til at begå sig sikkerhedsmæssigt forsvar-
ligt.
Vi frygter, at det vil tage år at ændre de offentlige virksomheders adfærd i ansættelsen
af elever, og først efter et par år, vil de opdage, at der ikke længere kommer elever på
uddannelsen, og dermed uddør tilgangen af elever til faget. Erhvervsskolerne vil natur-
ligvis loyalt formidle aftalens præmisser, og på lang sigt kan det være muligt at indfase
praktikaftaler fra grundforløb 2, men det kræver en omlægning i de offentlige budgetter,
og i mellemtiden vil mange uddannelsessteder være lukket.
Det er meget tydeligt, at de unge vælger uddannelse ud fra udbuddet i nærområdet.
Dimensioneringen vil efterlade en lang række unge uden perspektiver for uddannelse
og erhvervslivet uden faglært arbejdskraft.
Vi er fuldt ud opmærksom på, at aftalens formål er at sikre flere praktikpladser gennem
en anden praksis i erhvervslivet. Mange års erfaring med denne udfordring gør, at vi
tillader os alligevel at stille spørgsmålet:
Hvad gør vi, hvis virksomhederne ikke ændrer det hidtidige mønster for ansættelser af
erhvervsuddannelseselever, og/eller de ikke ansætter ”… mindst 8.000 – 10.000 flere
årligt end i dag”?
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 279: Henvendelse af 27/9-16 fra A. Neil Jacobsen EUC Nord om treparstaftale II og erhvervsuddannelserne.
4
Med venlig hilsen
A. Neil Jacobsen
direktør
EUC Nord
Hans Skjerning
direktør
Kold College
Allan Kruse
direktør
Svendborg Erhvervsskole
Michael Bang
direktør
CELF
Mads Kofod
direktør
Campus Bornholm
Michael Kaas-Andersen
direktør
Selandia
Jens Gamauf Madsen
direktør
IBC
Lars Michael Madsen
direktør
Tradium
Finn Karlsen
direktør
EUC Syd