Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 260
Offentligt
1662659_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager
8. september 2016
J.nr. 20165000546
Arbejdstilsynet afgiver hvert år en redegørelse om klagesager til Arbejdsmiljørådet.
Redegørelsen for klagesager for året 2015 er nu udarbejdet og sendes hermed til
udvalget til orientering.
Arbejdstilsynet oplyser i den forbindelse:
”Redegørelsen viser, at 2 pct. af de ca. 22.000 afgørelser, Arbejdstilsynet traf i
2015 om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, blev påklaget. Der er tale om
et fald i forhold til 2014, hvor 3 pct. af Arbejdstilsynets afgørelser blev påklaget.
Redegørelsen viser endvidere, at 40 pct. af de 454 påklagede afgørelser (dvs. 176
afgørelser) ophæves af Arbejdstilsynet i forbindelse med tilsynets behandling af
klagesagen (remonstrationen). De resterende klagesager sendes til behandling i Ar-
bejdsmiljøklagenævnet, der efterfølgende omgør 28 pct. af afgørelserne. Også her
er der tale om et fald, idet Arbejdsmiljøklagenævnet i 2014 omgjorde 34 pct. af af-
gørelserne. Samlet set er der tale om, at godt 6 ud af 10 afgørelser, der påklages,
enten omgøres eller ophæves, hvilket er et fald i forhold til 2014.
Årsagerne til at afgørelserne omgøres eller ophæves er i overvejende grad, at der er
mangler i afgørelserne, fx mangelfulde begrundelser. Det kan fx også skyldes, at
der fremkommer nye oplysninger i forbindelse med klagen.
Kun ca. 4 pct. af afgørelserne omgøres eller ophæves af klagenævnet, fordi nævnet
underkender Arbejdstilsynets faglige vurdering af, at der er tale om en overtrædel-
se.
Arbejdstilsynet har vedvarende fokus på at nedbringe antallet af afgørelser, som
ophæves i remonstrationen, eller som ophæves eller hjemvises i klagenævnet. Dette
fokus vil blive fastholdt også fremover.
Arbejdstilsynet har i efteråret 2014 igangsat et større projekt om kvalitet i afgørel-
ser. Projektet er opdelt i flere faser. I den første fase blev en række konkrete afgø-
relser undersøgt. I anden fase er der blevet gennemført en analyse af de enkelte
processer i Arbejdstilsynets afgørelsesvirksomhed. I denne fase indgik også obser-
vationer og betragtninger fra Arbejdsmiljøklagenævnets medlemmer samt nævnets
sekretariat.
I tredje fase af projektet arbejdes der med en række mere strategiske overvejelser
om bl.a. organisering af arbejdet med produktion af afgørelser, herunder kom-
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 260: Orientering om Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager, fra beskæftigelsesministeren
petenceafklaring/-udvikling, understøttende materiale samt mulighederne for må-
ling af kvalitet.
Arbejdstilsynet har undervejs i projektet taget højde for nogle af de del-
observationer, som er gjort i projektet. Der er således igangsat en række tiltag, som
er kørt parallelt med projektet. Fra april 2015 blev der fx iværksat en ekstra gen-
nemgang (call in) af alle afgørelser om psykisk arbejdsmiljø bortset fra vold og
psykisk førstehjælp, og det er Arbejdstilsynets vurdering, at dette har haft en posi-
tiv indvirkning på kvaliteten af de afgørelser, som træffes om psykisk arbejdsmiljø,
herunder øget opmærksomheden på nogle af de grundlæggende juridiske rammer
for afgørelser, fx om tilstrækkelig dokumentation og begrundelse.
Projektet er fortløbende og påregnes afsluttet primo 2017.
Som udløber af delresultater og på baggrund af observationer i øvrigt, bliver der
gennemført løbende undervisning for de tilsynsførende i de generelle forvaltnings-
retlige regler og rammer omkring afgørelser.
Med virkning fra 20. april 2015 implementerede Arbejdstilsynet et nyt afgørelses-
koncept som bl.a. skulle medvirke til at optimere Arbejdstilsynets afgørelser, så der
i endnu højere grad træffes enkle og klare afgørelser, der både understøtter ar-
bejdsmiljøindsatsen og lever op til gældende juridiske krav.
Arbejdstilsynet gennemfører en generel evaluering af konceptet i 2. halvdel af
2016, herunder ved indhentelse af erfaringer fra både interne og eksterne brugere. I
evalueringen vil tillige indgå de første tilbagemeldinger, som er modtaget via den
årlige brugerundersøgelse, som blev offentliggjort i juni 2016. Resultaterne fra
brugerundersøgelsen peger på, at lidt færre virksomheder synes det i høj eller me-
get høj grad er let at få overblik over indholdet af de skriftlige afgørelser. Ellers ses
der ingen signifikante ændringer i svarene fra 2014 til 2015.
Ud over de nævnte tiltag, fortsætter Arbejdstilsynet med:
Systematisk vidensopsamling og koordinering, bl.a. i forhold til afgørelser fra
Arbejdsmiljøklagenævnet.
Samarbejdet med Arbejdsmiljøklagenævnets sekretariat, dels gennem en løben-
de dialog, og dels gennem møder, hvor udviklingen på klage- sagsområdet føl-
ges, og hvor der opsamles viden og erfaringer, som kan danne grundlag for
yderligere initiativer.
Endelig fremgår det også af redegørelsen, at den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid er faldet fra 73 dage til 59 dage.
Arbejdstilsynet vil fortsat være opmærksomt på udviklingen i sagsbehandlingsti-
den.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets redegørelse og finder anledning til at be-
mærke, at redegørelsen viser en positiv udvikling i kvaliteten af Arbejdstilsynets
afgørelser. Jeg er i den forbindelse tilfreds med, at der i Arbejdstilsynet er et fortsat
fokus på udvikling af kvalitet og et fokus på at nedbringe sagsbehandlingstiden.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 260: Orientering om Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager, fra beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3