NOTAT
26. august 2016
Om to dødsulykker ved vejarbejder
J.nr. 2016-2559
Kemi, ulykker og internationalt
(KUI), TC Syd
ACH/LSE
På samråd i Beskæftigelsesudvalget den 12. maj 2016 om arbejdsrelaterede døds-
ulykker i trafikken, blev der stillet spørgsmål vedrørende to dødsulykker ved vejar-
bejde. I dette notat redegøres for de to dødsulykker og Arbejdstilsynets opfølgning
herpå. Der er tale om følgende dødsulykker:
Sag 1: 22. februar 2006 – bakningsulykke med lastbil på byggeplads (vejarbejde
på Motorring 3 ved København).
Sag 2: 1. september 2011 – bakningsulykke med dumper (køretøj med lad) på
byggeplads (anlæg af motorvej Sønderborg-Kliplev).
Sag 1:
Den 22. februar 2006 skete en arbejdsrelateret dødsulykke i forbindelse med udvi-
delse af motorring 3, Rødovre.
En landmåler, der var i gang med at måle, og som stod med ryggen til en bakkende
lastbil, blev påkørt af lastbilen og afgik ved døden. Ulykken skete på et arbejdsom-
råde på midterstykket på motorvejen. Midterstykket var afspærret fra den øvrige
trafik, der kørte i to spor på begge sider af midterstykket (arbejdsområdet). Der var
meget støj i området på grund af trafikken. Ulykken skete i forbindelse med, at
lastbilchaufføren skulle aflæsse varer i arbejdsområdet. Der var således ikke tale
om en trafikulykke, men om en arbejdsulykke.
Arbejdstilsynet undersøgte ulykken samme dag, ulykken skete, og i dagene efter. I
forbindelse med ulykkesundersøgelsen blev der afgivet strakspåbud til to virksom-
heder: Dels blev der givet strakspåbud til SCT Transport A/S om ikke at bakke en
lastvogn uden fuldt at orientere sig i det bagvedliggende område, dels strakspåbud
til Pihl-Hoffmann I/S om ikke at færdes på arealer uden, at de ansatte er sikret mod
påkørsel. Da der var tale om påbud til to forskellige virksomheder, blev der i opret-
tet to besøgssager – en, hvor Pihl-Hoffmann I/S var hovedpart og en, hvor SCT
Transport A/SD var hovedpart.
De to strakspåbud af 28. februar 2006 blev sendt i kopi til politiet samme dag, som
påbuddene blev sendt til de to virksomheder.
Begge strakspåbud indeholdt bødevarsel til virksomhederne, idet der var tale om
overtrædelse af klare og velkendte regler eller af praksis i forbindelse med ulykken.
Virksomheden Pihl-Hoffmann meldte den 3. marts 2006 tilbage til Arbejdstilsynet,
at man havde skærpet sikkerhedsreglerne ved transport til og på byggepladsen,
herunder ved
at
lastbiler skulle have bakalarm,
at
der blev indrettet venteplads til
lastbiler ved hver indkørsel,
at
chaufføren der skulle afvente ”flagmand” (dvs. en