Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 249
Offentligt
1658156_0001.png
NOTAT
Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede
forhold (social dumping) 2012 – 1. kvartal 2016
Maj 2016
Baggrund
Siden 2012 har der været afsat midler til at styrke indsatsen over for social dum-
ping. Der blev afsat en ramme på i alt 55 mio. kr. årligt i 2012-2013 til Arbejdstil-
synet, SKAT og politiet. Med finanslovsaftalen for 2013 fik Arbejdstilsynet tilført
yderligere 10 mio. kr. i 2013 til indsatsen. Med
finanslovsaftalen for 2014
blev den
styrkede myndighedsindsats mod social dumping videreført i perioden 2014-2017.
Arbejdstilsynet, SKAT og politiet er sammen blevet bevilliget 65 mio. kr. i 2014
og 53 mio. kr. årligt i 2015 – 2017. Med
finanslovsaftalen for 2015
blev det aftalt
at øge bevillingen til den fælles myndighedsindsats mod social dumping med 27,5
mio. kr. i 2015, 23 mio. kr. i 2016 samt 13 mio. kr. årligt i 2017-18.
Med
finanslovsaftalen
for 2016
blev indsatsen styrket med yderligere 25,6 mio.
kr. i 2017.
Opsummering af de afsatte midler til den styrkede myndigheds indsats fra 2015-2018 i mio. kr.
2015
80,5
2016
76,0
2017
91,6
2018
13,0
J.nr. 20165100451
SBT/DOH
I alt
Endvidere blev der med FL14, FL15 og FL16 sat en række initiativer i værk, der
gav yderligere bevillinger til myndighederne.
Sammenfatning
Siden indsatsen mod social dumping startede d. 1. marts 2012 er kontrol og tilsyn
med udenlandske virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndighederne
gennemfører fælles kontrolaktioner – både landsdækkende og regionale – og har
daglige aktiviteter på området.
I 2015 har der været fokus på at effektivisere kontrollerne, således at ressourcerne
bruges der, hvor effekten af myndighedernes indsats er størst. Herunder at styrke
samarbejdet imellem myndighederne. Endvidere har myndighederne også arbejdet
med at indhente ny viden og udvikle værktøjer, så indsatsen forbliver aktuel. Ende-
lig har myndighederne igen i 2015 fokus på nye tendenser blandt udenlandske virk-
somheder, der udføre
r
arbejde i Danmark.
For at understøtte dette arbejde er myndighederne i løbende dialog om branche- og
virksomhedsudvælgelse til kontrolindsatsen med henblik på at sikre, at de mest
risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 249: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 1. kvartal 2016, fra beskæftigelsesministeren
Samarbejdet betyder, at Arbejdstilsynet, politiet og SKAT stadig bliver bedre til at
understøtte hinandens myndighedsudøvelse og sikre en effektiv kontrol. Myndig-
hederne er bl.a. blevet bedre til at orientere hinanden, når en myndighed får mis-
tanke om en overtrædelse på en anden myndigheds område. Ligeledes er myndig-
hederne blevet bedre til at gå ud på virksomheder sammen og til at sikre, at myn-
dighederne kommer hjem med de oplysninger, der er nødvendige for den videre
sagsbehandling.
Denne afrapportering indeholder følgende elementer:
1. Styrket myndighedsarbejde mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politi
2. Presseinitiativer
3. Arbejdstilsynets indsats
4. SKATs indsats
5. Politiets indsats
6. Styrelsen for International Rekruttering og Integrations indsats
7. Opsamling
1. Styrket myndighedssamarbejde
For at styrke det fælles myndighedssamarbejde blev der, inden indsatsen blev ind-
ledt i marts 2012, indgået samarbejdsaftale mellem Arbejdstilsynet, SKAT og poli-
tiet. Aftalen fastlægger rammerne for samarbejdet på centralt og lokalt niveau og
skal sikre, at myndighederne har den nødvendige kontakt, således at de kan reagere
koordineret, hurtigt og konsekvent over for udenlandske virksomheder, der over-
træder reglerne. Aftalen er blevet fornyet og revideret flere gange siden.
Myndighedsindsatsen er fortsat målrettet mod virksomhederne i bygge- og anlægs-
branchen, landbrug, skovbrug og gartneri, hotel- og restaurationsbranchen samt
rengøring.
I 1. kvartal 2016 har Arbejdstilsynet, SKAT og politiet gennemført to landsdæk-
kende aktioner og 6 regionale aktioner. Der er således ved udgangen af 1. kvartal
2016 gennemført henholdsvis 32 landsdækkende aktioner og 101 regionale aktio-
ner i alt siden 1. marts 2012.
Der har været et mindre fald i antallet af arbejdsmiljøreaktioner i løbet af 2015 end
gennemsnittet for 2014. Dette skyldes umiddelbart, at myndighederne i 2014 i stør-
re grad førte tilsyn i brancher, hvor alvorlige arbejdsmiljøproblemer er umiddelbart
konstaterbare, fx bygge- og anlægsbranchen. I 2015 har myndighederne haft yder-
ligere fokus på en række brancher, hvor der traditionelt er færre alvorlige arbejds-
miljøproblemer Det drejer sig primært om servicebrancher som fx restauranter og
hoteller samt rengøringsbranchen. Omvendt har disse brancher vist sig at være
mere relevante for henholdsvis SKAT og politiet.
Arbejdstilsynet og SKAT gennemfører imellem aktionerne hver især aktiviteter
over for udenlandske virksomheder og arbejdstagere, hvor der er mistanke om, at
forholdene ikke er i orden. Fx gennemfører Arbejdstilsynet dagligt kontrol med
udenlandske virksomheder, som Arbejdstilsynet får kendskab til fx gennem anmel-
delser til Arbejdstilsynets hotline om udenlandske virksomheder eller via Arbejds-
tilsynets hjemmeside, samt ved opsøgende kørsel. SKAT har ligeledes løbende
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 249: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 1. kvartal 2016, fra beskæftigelsesministeren
1658156_0003.png
gennemført kontroller af udenlandske virksomheder og arbejdstagere på baggrund
af anmeldelser eller udsøgninger mv.
Der er etableret faste kontaktveje mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politiet, som
skal sikre et smidigt og effektivt samarbejde i det daglige. Det gælder også, såfremt
der på et kontrolbesøg konstateres mistanke om lovovertrædelser inden for de an-
dre myndigheders lovområde, hvor dette indberettes til den pågældende myndig-
hed. Fx indberetter Arbejdstilsynet til SKAT hver gang, en virksomhed ikke er
anmeldt i RUT.
Som led i finanslovsaftalen for 2013 og med ændringen af udstationeringsloven,
som er trådt i kraft 1. juli 2013 har Arbejdstilsynet fået adgang til at udstede admi-
nistrative bøder til udenlandske virksomheder, der ikke er anmeldt i RUT.
2. Presseinitiativer
En del af den samlede myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold består i at
skabe synlighed om temaet, indsatserne og de opnåede resultater.
Arbejdstilsynet eller SKAT udsender pressemeddelelser efter landsdækkende akti-
oner, hvis disse har medført erfaringer, der kan forventes at være interessante for
pressen. På forespørgsel har de tre myndigheder udtalt sig til landsdækkende og
regionale nyhedsmedier efter udsendelsen af pressemeddelelserne. Arbejdstilsynet
offentliggør samtidig sine resultater på
www.at.dk.
Der har generelt været stor opmærksomhed om indsatsen, særligt lige efter de
landsdækkende aktioner.
3. Arbejdstilsynets indsats mod social dumping
Arbejdstilsynet har – som led i sin tilsynsvirksomhed – til opgave at føre tilsyn
med, at udenlandske virksomheder overholder den danske arbejdsmiljølovgivning.
Det er endvidere Arbejdstilsynets opgave at kontrollere, at udenlandske virksom-
heder har foretaget anmeldelse til RUT, og at anmeldelsen er fyldestgørende og
korrekt i forhold til reglerne.
Som led i indsatsen mod social dumping har Arbejdstilsynet gennemført følgende
aktiviteter:
Der er oprettet task forces i hvert af Arbejdstilsynets tre tilsynscentre. Tilsyns-
center Øst (der også dækker hovedstadsområdet) er landskoordinerende center.
Arbejdstilsynet koordinerer myndighedssamarbejdet, herunder afholdelsen af de
fælles landsdækkende og regionale aktioner, samt dialogmøder med parterne.
I forbindelse med sin daglige drift fører Arbejdstilsynet tilsyn med udenlandske
virksomheder, der er anmeldt til RUT. Derudover fører Arbejdstilsynet også til-
syn med udenlandske virksomheder, der ikke er anmeldt til RUT, fx via opsø-
gende kørsel på bl.a. villaveje, hvor der bygges privat.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 249: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 1. kvartal 2016, fra beskæftigelsesministeren
1658156_0004.png
På baggrund af de opbyggede erfaringer med tilsyn med udenlandske virksom-
heder har Arbejdstilsynet fastholdt sit udvidede branchefokus til også at fokuse-
re på bl.a. restaurations- og autobranchen.
Der blev i forbindelse med finanslovsaftalen for 2014 afsat midler til at kontrol-
lere virksomheder med fx udenlandsk ejer, som er oprettet i CVR som danske
virksomheder og dermed ikke skal i RUT, og hvor der er en formodning om, at
arbejdsmiljøet er dårligt. Arbejdstilsynet har siden arbejdet løbende med at ud-
søge relevante virksomheder i CVR og føre kontrol med dem.
Borgere, hvervgivere eller virksomheder, som har mistanke om, at en uden-
landsk virksomhed udfører arbejde i Danmark uden at være anmeldt i RUT, kan
kontakte Arbejdstilsynet gennem en hotline om udenlandske virksomheder.
I 2015 afholdte Arbejdstilsynet sammen med SKAT og Erhvervsstyrelsen en
række vejledningsmøder på bl.a. større byggepladser med stor andele af uden-
landsk arbejdskraft. Formålet var at orientere om myndighedernes regler samt
fortælle, hvor de pågældende udenlandske ansatte kunne få mere viden. Ar-
bejdstilsynet oplevede, at der blev taget godt imod vejledningsmøderne på de
steder, hvor de blev afholdt. Der var høj grad af deltagelse og spørgelyst blandt
de deltagende personer. Især muligheden for at få uformel vejledning af myn-
dighederne efter myndighedernes oplæg blev anvendt.
Resultater
Landsdækkende aktioner tager udgangspunkt i kontrol med et bredt udsnit af ar-
bejdssteder fordelt over hele landet i udvalgte brancher.
Nedenfor (tabel 3.1) ses resultaterne af Arbejdstilsynets indsats i forbindelse med
de landsdækkende fællesaktioner i 2012, 2013, 2014,2015 og 1. kvartal 2016. Der
er gennemført seks landsdækkende aktioner i 2012, otte i 2013,otte i 2014, otte i
2015 og to i 2016.
Tabel 3.1 Resultater af de landsdækkende fællesaktioner 1. marts 2012 - 31. marts 2016
Fælles kontrolaktion
2012
2013
2014
2015
2016
Besøg på landsplan
Antal besøgte arbejdssteder
Antal besøgte virksomheder
590
845
416
107
44
8
14
539
306
73
192
687
1006
539
11
94
18
25
574
431
59
362
766
942
458
197
47
16
48
647
295
54
485
611
773
267
182
61
48
52
512
264
26
398
101
127
61
10
7
8
15
66
61
16
68
Besøg fordelt på branche
Bygge/anlæg
Service, restauration og
rengøring
Det grønne område
Industri
Øvrige
Virksomhedernes nationalitet
Danske
Udenlandske
Mulige straffesager ift. RUT
Mulige straffesager ift. RUT
Antal arbejdsmiljøreaktioner
Danske virksomheder
1
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 249: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 1. kvartal 2016, fra beskæftigelsesministeren
1658156_0005.png
Fælles kontrolaktion
Udenlandske virksomheder
2012
87
2013
209
2014
168
2015
90
2016
31
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
1
Mindst 1/3 af reaktionerne er givet til danske virksomheder, der har indlejet udenlandsk arbejdskraft (de såkaldte ”arme-
ben-virksomheder”).
Som det fremgår af tabel 3.1, har Arbejdstilsynet på de 32 gennemførte fælles lands-
dækkende aktioner, der er gennemført siden 1. marts 2012, besøgt i alt 3.693 virksom-
heder, som i alt har fået 2.090 arbejdsmiljøreaktioner. Forholdsmæssigt svarer det til,
at godt hver anden virksomhed har fået en reaktion fra Arbejdstilsynet på fællesaktio-
nerne.
På de landsdækkende fællesaktioner har de udenlandske virksomheder i gennemsnit
fået færre reaktioner end de danske. Det kan bl.a. skyldes, at en række danske virk-
somheder i de besøgte brancher i vid udstrækning baserer sig på indlejet arbejdskraft,
fx i form af udenlandske enkeltmandsvirksomheder, hvor bl.a. instruktionen til den
enkelte medarbejder i nogle tilfælde er utilstrækkelig. Eventuelle arbejdsmiljøreaktio-
ner går derfor til den danske virksomhed, mens besøget – og en eventuel RUT-
tiltaleindstilling – registreres på den udenlandske virksomhed.
Arbejdstilsynets samlede reaktioner og besøgte udenlandske virksomheder
I perioden 1. januar 2012 - 31. marts 2016 har Arbejdstilsynet besøgt i alt knap 25.797
arbejdssteder for at kontrollere udenlandske virksomheder. I alt har Arbejdstilsynet
ført tilsyn med 9.765 udenlandske virksomheder i perioden. Besøgene er gennemført
som led i Arbejdstilsynets daglige drift, herunder opsøgende kørsel, samt de afholdte
fællesaktioner, jf. ovenfor.
Arbejdstilsynets samlede antal reaktioner til udenlandske virksomheder
Nedenstående skema viser fordelingen af arbejdsmiljø reaktioner til udenlandske virk-
somheder.
3.2 Fordeling af reaktioner til udenlandske virksomheder
Antal reaktioner
Forbud Strakspåbud
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
222
1
2240
374
Påbud
11
1242
Vejledninger
+ andet
40
31
I alt
2513
1648
11
6
0
0
0
0
0
0
240
515
194
122
13
2
6
99
176
3741
10
10
4
1
0
5
19
6
1308
18
35
2
0
2
2
0
17
147
554
245
128
14
4
13
118
199
5436
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
I alt er der over perioden 1. januar 2012 - 31. marts 2016 givet 5.436 reaktioner til
udenlandske virksomheder. Det svarer forholdsmæssigt til, at godt hver anden virk-
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 249: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 1. kvartal 2016, fra beskæftigelsesministeren
1658156_0006.png
somhed har fået en reaktion fra Arbejdstilsynet. Dette er lavt i forhold til alle tilsyn,
Arbejdstilsynet gennemfører, men tallene er ikke sammenlignelige. Fx er mange tilsyn
med udenlandske virksomheder på ganske små byggepladser, hvor der kun udføres
ganske få arbejdsopgaver, mens mange risikobaserede tilsyn er på større virksomhe-
der, hvor der foregår mange forskellige arbejdsopgaver. Og dermed er der stor forskel
på, hvad Arbejdstilsynet kan reagere på. Tabel 3.3 viser, at knap 3/4 af reaktionerne
drejer sig om alvorlige overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen (forbud og straks-
påbud).
Generelt lever udenlandske virksomheder, som er anmeldt i RUT, i højere grad op til
arbejdsmiljølovgivningen end udenlandske virksomheder, der ikke overholder RUT-
anmeldepligten. I gennemsnit får 55 procent af de udenlandske virksomheder (ar-
bejdssteder), der ikke er i RUT, en alvorlig arbejdsmiljøreaktion (fx strakspåbud eller
forbud mod at fortsætte arbejde fordi, der er alvorlig fare for fx nedstyrtning). Til
sammenligning er det kun 2 procent af de udenlandske virksomheder (arbejdssteder),
der er i RUT, der får en alvorlig arbejdsmiljøreaktion. En ikke uvæsentlig del af de
registrerede virksomheder fungerer dog som indlejet arbejdskraft og vil derfor sjæl-
dent få påbud, da det vil gå til den virksomhed, der fungerer som deres arbejdsgiver
(se tabel 3.3).
I øvrigt henvises til bilag 1, hvor der findes tilsvarende tabeller opdelt efter brancher.
3.3 Fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder.
2012 2013 2014 2015 1.kv.
I alt
2016
Forbud
58
64
61
45
12
240
Strakspåbud
Påbud
I alt
669
260
987
947
440
1451
1058
296
1435
856
246
1147
211
46
269
3741
1308
5289
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Kvartalsvis fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder findes i bilag 2, tabel
3.3.1
De besøgte virksomheders oprindelseslande i procentfordeling
Tabel 3.4 giver en oversigt over de af Arbejdstilsynet besøgte arbejdssteder opdelt
efter virksomhedernes nationalitet. Besøgene er foretaget fra 1. januar 2012 til 31.
marts 2016. Her ses det, at langt størstedelen af de besøgte arbejdssteder fortsat hører
til polske og tyske virksomheder.
3.4 Besøgte arbejdssteder opdelt efter virksomhedernes nationalitet
2012
2013
2014
2015
1. kv.
2016
Polen
Tyskland
Litauen
Italien
Slovakiet
Tjekkiet
Sverige
Holland
Storbritannien
Rumænien
41,9 %
19,7 %
7,4 %
1,8 %
5,7 %
1,9 %
2,7 %
1,6 %
2,0 %
0,9 %
38,7 %
22,3 %
7,7 %
2,7 %
3,2 %
1,1 %
3,9 %
1,4 %
2,0 %
1,3 %
39,5 %
22,0 %
5,0 %
2,7 %
2,0 %
1,9 %
2,5 %
2,1 %
2,8 %
0,4 %
42,6 %
18,8 %
5,8 %
2,8 %
2,8 %
1,4 %
2,0 %
2,3 %
1,5 %
1,2 %
31,4 %
19,6 %
4,5 %
2,9 %
3,2 %
1,9 %
2,5 %
1,9 %
5,3 %
1,5 %
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 249: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 1. kvartal 2016, fra beskæftigelsesministeren
1658156_0007.png
Letland
Øvrige (fx sydeuropæiske
lande)
I alt
2,3 %
12,1 %
1,3 %
14,4 %
1,1 %
18,0 %
0,8 %
18,0 %
3,1 %
22,2 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
RUT – Registret for Udenlandske Tjenesteydere
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer, at der ikke er sket korrekt anmeldelse til RUT, udar-
bejdes der en indstilling til politiet om at rejse tiltale mod virksomheden, eller Ar-
bejdstilsynet udsteder et administrativt bødeforelæg. Desuden orienteres SKAT om
forholdet.
I perioden 1. januar 2012 – 31. marts 2016 har Arbejdstilsynet sendt 1.120 tiltaleind-
stillinger for manglende eller mangelfuld anmeldelse i RUT til politiet med anmod-
ning om retslig tiltale, jf. tabel 3.5. Antallet af straffesager har holdt sig nogenlunde
stabilt, siden Arbejdstilsynet blev myndighed på området. Langt størsteparten af ind-
stillingerne drejer sig om manglende anmeldelse til RUT, mens de øvrige vedrører
urigtige eller mangelfulde anmeldelser. Desuden er der udstedt 752 administrative
bøder om manglende eller mangelfuld RUT-anmeldelse siden 1. juni 2013, hvor Ar-
bejdstilsynet fik mulighed for at udstede administrative bødeforlæg på udstatione-
ringsområdet.
Tabel 3.5 Tiltaleindstillinger og administrative bøder for manglende eller mangelfuld anmeldelse i
RUT
2012 2013 2014 2015
1.
kv. I alt
2016
Antal tiltale-
439
283
231
141
26
1.120
indstillinger
Antal admini-
-
114
313
265
60
752
strative bøder
I alt
439
397
544
406
86
1.872
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Kvartalsvis fordeling af tiltaleindstillinger og administrative bøder for manglende eller
mangelfuld anmeldelse i RUT findes i bilag 2, tabel 3.5.2.
I nedenstående tabel (tabel 3.6) redegøres for, hvordan administrative bødeforelæg for
RUT-overtrædelser fordeler sig, alt efter hvad der er sket i sagen efter Arbejdstilsynet
udstedte bødeforelægget.
Tabel 3.6 Fordeling af administrative bøder for mangelfuld anmeldelse i RUT
2013
2014
Antal RUT administrative bødeforelæg i alt
Antal vedtagne og betalte administrative bødeforelæg
Antal vedtagne, men ikke betalte, administrative bødefore-
læg
Frist for vedtagelse/betaling ikke overskredet
Henlagt af AT pga. nye oplysninger
Antal sager overgivet til politiet pga. manglende vedtagel-
se eller indsigelse til administrative bødeforelæg
114
*
30
21
0
1
62
313
109
25
1
9
169
2015
1.
kv.
2016
267
64
102
34
13
10
108
13
9
30
0
12
I alt
758
254
89
44
20
351
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
⃰ Arbejdstilsynet fik mulighed for at afgøre RUT-sager med et administrativt bødeforelæg den 1. juli 2013
.
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 249: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 1. kvartal 2016, fra beskæftigelsesministeren
1658156_0008.png
I sager, der ikke er egnet til at blive afgjort med et administrativt bødeforelæg – fx
hvis der er uklarhed om, hvem bøden skal sendes til – fremsender Arbejdstilsynet en
tiltaleindstilling til politiet med henblik på, at der rejses sigtelse mod den pågældende
udenlandske virksomhed for overtrædelse af udstationeringsloven, jf. tabel 3.5.
Hotline om udenlandske virksomheder
Arbejdstilsynet har som beskrevet oven for etableret en hotline om udenlandske virk-
somheder i Arbejdstilsynets Call Center. Endvidere kan Arbejdstilsynet modtage elek-
troniske anmeldelser via Arbejdstilsynets hjemmeside.
Arbejdstilsynet har modtaget 4.010 henvendelser til hotlinen om udenlandske virk-
somheder samt til anmeldeordningen på at.dk siden 1. januar 2012, jf. tabel 3.7. Op-
kaldene og de elektroniske anmeldelser fordeler sig således:
Fra faglige organisationer: 1.873
Fra private hvervgivere: 44
Fra professionelle hvervgivere: 53
Fra andre (fx fra borgere): 2.040
Tabel 3.7 Antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske virksomheder
2012
2013
2014
2015
Antal opkald og anmeldelser
1147
1097
833
763
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
1.
kv. 2016
170
I alt
4010
Kvartalsvis fordeling af antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske
virksomheder findes i bilag 2, tabel 3.7.1.
Siden etableringen har hotlinen udviklet sig til at være et vigtigt redskab for Arbejds-
tilsynet, fordi de mange anmeldelser er med til at gøre det nemmere for Arbejdstilsy-
net at lokalisere og dermed føre tilsyn med arbejdssteder med udenlandske virksom-
heder.
Arbejdstilsynets erfaringer
Der er mange eksempler på, at udenlandske virksomheder anvender forældede
arbejdsmetoder, har mere fysisk arbejde, samt bruger et lavere niveau af tek-
nologisk udstyr, end det er sædvanligt for det danske arbejdsmarked.
Arbejdstilsynet oplever en fortsat tendens til meget lidt eller dårligt fungeren-
de kommunikation på byggepladser, hvor udenlandske virksomheder opererer.
Desuden ser Arbejdstilsynet eksempler på, at udenlandsk arbejdskraft tilbydes
kummerlige eller slet ingen velfærdsforanstaltninger (fx ingen spiseplads, toi-
let og badefaciliteter m.m.) og bor på arbejdsstedet under meget tarvelige kår.
Endvidere har Arbejdstilsynet i et stigende antal tilfælde videregivet oplys-
ninger til politiet på baggrund af mistanke om illegal arbejdskraft.
Især i bygge- og anlægsbranchen ser Arbejdstilsynet jævnligt, at en dansk
virksomhed officielt fungerer som hovedentreprenør med en række enkelt-
mandsvirksomheder som underentreprenører, men enkelte ”ejere” af enkelt-
mandsvirksomhederne er ikke altid klar over, at de ifølge hovedentreprenøren
er selvstændige og ikke ansatte. Derved kan hovedentreprenøren (arbejdsgive-
ren) undgå mange af kravene i bl.a. arbejdsmiljøloven.
Arbejdstilsynets erfaringer fra rengøringsbranchen viser, at udenlandsk ar-
bejdskraft her typisk er direkte ansat i danske virksomheder. Der anvendes of-
te forældede og nedslidende arbejdsmetoder.
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 249: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 1. kvartal 2016, fra beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynet møder oftere end tidligere udenlandsk arbejdskraft, der ikke
vil udtale sig til Arbejdstilsynet eller forsvinder fra arbejdspladsen.
Det er fortsat Arbejdstilsynets erfaring, at udenlandske virksomheder opererer
i hele landet. Dog er de særligt koncentreret i Københavnsområdet og Nord-
sjælland.
Mange udenlandske virksomheder ønsker at overholde reglerne, men der er en
gruppe af udenlandske virksomheder og danske virksomheder med uden-
landsk arbejdskraft, som konsekvent overtræder reglerne og har et arbejdsmil-
jø under almindelig standard.
4. SKATs indsats mod social dumping
SKATs indsats i myndighedssamarbejdet mod social dumping består i at sikre regelef-
terlevelse på skatte- og afgiftsområdet. Dette sikres gennem kontrolindsatser rettet
mod brancher, hvor risikoen for overtrædelse af reglerne anses for at være størst. Der
er i myndighedssamarbejdet løbende dialog om branche- og virksomhedsudvælgelse
med henblik på at sikre, at de mest risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres
højest.
Som led i indsatsen har SKAT gennemført følgende aktiviteter:
SKATs særlige indsatsprojekt mod social dumping
Der er i SKAT oprettet et særligt indsatsprojekt, der varetager den samlede opgave
vedrørende social dumping gennem fælles aktioner, løbende kontroller og sagsbe-
handling mv. på landsplan. I dette projekt har SKAT gennemført det konkrete ind-
satssamarbejde med Arbejdstilsynet og politiet. Aktionerne skaber opmærksomhed,
har stor synlighed og medvirker til holdningsbearbejdning. Herved øges den ople-
vede opdagelsesrisiko.
SKATs projekt ”Styrket kontrol”
SKATs indsatsprojekt ”Styrket kontrol” blev etableret med baggrund i aftale af den
8. november 2012 mellem den daværende regering og Enhedslisten om styrket
kontrol over for udenlandske virksomheders levering af tjenesteydelser og udstati-
onering af arbejdstagere. Projektet har til formål at sikre, at udenlandske virksom-
heder, der opererer i Danmark, reelt er registreret i deres hjemland.
Der er løbende blevet foretaget søgninger i RUT-registreret over de udenlandske
momsnumre, som herefter er blevet verificeret ved opslag i det fælleseuropæiske
system VIES (system for udveksling af momsoplysninger) eller i udenlandske regi-
streringsdatabaser for at få konstateret, om virksomhederne har været registreret i
hjemlandet. I 1. kvartal 2016 er der verificeret 1307 virksomheder. Verifikations-
graden ved opslag i VIES var på ca. 55 pct..
I november 2013 blev foretaget et forsøg på en total verificering af alle RUT-
registreringerne, dvs. både opslag i VIES, opslag i udenlandske registre samt ma-
nuelle henvendelser til de virksomheder, der ikke kunne verificeres ved database-
opslag, eller kompetente myndighed i det respektive land. Denne gennemgang har
givet et statistisk overblik over verifikationsgraden for en konkret periode og viste,
at ca. 95 pct. af de udenlandske virksomheder kunne verificeres som registreret i
hjemlandet. I november 2015 er der igen foretaget en total verificering for at følge,
hvorvidt den totale verifikationsgrad har ændret sig siden 2013. Resultatet af un-
dersøgelsen forventes at foreligge medio 2016.
9
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 249: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 1. kvartal 2016, fra beskæftigelsesministeren
1658156_0010.png
Der bliver foretaget kontroller blandt de virksomheder, som enten ikke har kunnet
verificeres eller ikke har angivet et momsnummer. De kontrolrelevante sager er
valgt på baggrund af en risikovurdering med det formål at sikre korrekt registrering
og dermed korrekt afregning af moms og skat.
Fremadrettede reguleringer og vejledning
I tilknytning til kontrolindsatsen har der været foretaget ændring i mange virksom-
heders registrerings- og afregningsforhold med henblik på at sikre korrekt regelef-
terlevelse fremadrettet. SKAT har gennem vejledning hjulpet virksomhederne i en
række forhold, så indberetningen af skat og moms bliver korrekt. Der er endvidere
blevet vejledt i registrering for moms – specielt når, der er blevet arbejdet for en
ikke-erhvervsdrivende (fx privat husejer). Endvidere er der givet vejledning om re-
gistrering af ansatte for kildeskat (A-skat), om reglerne for arbejdsudleje, om an-
vendelse af udenlandsk registrerede biler, skiltningsregler på byggepladser samt
om skiltningsregler på erhvervsmæssigt anvendte varevogne.
Ressourcer mv.
I 2016 vil der blive anvendt 60 årsværk, heraf de 15 i projekt ”Styrket kontrol”.
Det vil ofte være et tids- og ressourcekrævende opklarings- og undersøgelsesarbejde,
når SKAT undersøger, om der skal ske en ændring af pligtige skatter og/eller afgifter.
Det kan fx være tilfælde, hvor det er undersøgt, om en udenlandsk virksomhed eller
person reelt er skattepligtig til Danmark. Dette vil kunne indebære sagsbehandlingsak-
tiviteter såsom kontakt til skattemyndighederne i virksomhedens hjemland, indhent-
ning af kontoudtog i pengeinstitut, korrespondance med virksomheden i hjemlandet
eller dennes repræsentant mv. Resultatet heraf viser sig derfor ofte først på længere
sigt.
Kontroller
SKAT overgik fra 2014 til en ny opgørelsesmetode for antal afsluttede kontroller.
Metoden definerer én kontrol som en kontrol af én skatte- eller afgiftsart hos én per-
son/virksomhed/juridisk person (CVR/cpr.nr) i ét indkomstår. Det er grundet system-
understøttelsen ikke muligt at lave udtræk af fx reguleringer pr. kontrol fra tidligere år
på baggrund af denne opgørelsesmetode.
Ifølge denne opgørelsesmetode er der i 2015 afsluttet godt 3.700 kontroller, som har
omfattet knap 2.350 virksomheder eller arbejdstagere.
I første kvartal 2016 er der afsluttet knap 750 kontroller, som har omfattet godt 400
virksomheder eller arbejdstagere.
Reguleringer
Der er foretaget samlede reguleringer af indkomst, moms og skat på i alt ca. 475 mio.
kr. i perioden fra primo 2012 til udgangen af 1. kvartal 2016,
jf. tabel 4.1.
4.1 SKATs reguleringer fordelt på hovedbrancher
2012-14
2015
1. kv. 2016
I alt
Bygge og anlæg
Service
Det grønne område
Øvrige
Mio. kr.
92,3
41,2
27,6
31,4
Mio. kr.
89,2
27,6
12,1
108,0
Mio. kr.
31,4
5,2
1,2
7,8
Mio. kr.
212,9
74,0
40,9
147,2
10
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 249: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 1. kvartal 2016, fra beskæftigelsesministeren
1658156_0011.png
I alt
Kilde: SKAT
192,5
236,9
45,6
475,0
Det skal bemærkes, at de opgjorte reguleringer ikke svarer til det skattemæssige mer-
provenu forbundet med indsatsen,
jf. boks 1.
Boks 1. Reguleringer
Reguleringerne i tabel 4.1 er opgjort på baggrund af registreringer i projektets styringsdata-
base.
Reguleringer kan være ændringer af en virksomheds angivelser af indkomst, moms, arbejds-
udlejeskat eller indeholdte skattebeløb for ansatte. Det kan også være ændringer af en løn-
modtagers indkomst eller fradrag. Reguleringer kan både være i opad - eller nedadgående
retning, og der er således tale om bruttobevægelser. Der er dog langt overvejende tale om
forhøjelser. Indkomstforhøjelser indgår med den fulde indkomstændring, mens regulering af
moms, arbejdsudlejeskat, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag indgår med den reelle ændring af
skattebeløbet.
Det skal understreges, at de opgjorte reguleringer ikke svarer til merprovenu, dels fordi en
del af reguleringerne som nævnt måles på indkomst (skattebasen), dels fordi der som nævnt
er tale om bruttobevægelser, og dels fordi en del af sagerne vil give sig udslag i restancer,
som ikke nødvendigvis kan blive inddrevet (på grund af konkurser mv.).
Reguleringer kan være bagudrettede, hvor det medfører opkrævning hos den, der reguleres,
eller der kan være truffet en afgørelse med fremadrettet virkning. I opgørelsen af de foretag-
ne reguleringer indgår den fremadrettede virkning ikke.
Kilde: SKAT
I 2012 har SKAT i foretaget reguleringer på i alt knap 38 mio. kr.
I 2013 har SKAT foretaget reguleringer på i alt godt 56 mio. kr.
I 2014 har SKAT foretaget reguleringer på i alt knap 100 mio. kr.
I 2015 har SKAT foretaget reguleringer på i alt godt 235 mio. kr. Stigningen i regule-
ringer i 2015 i forhold til tidligere år kan særligt tilskrives flere sagskomplekser med
mange ændringer i skattepligtsforhold.
I første kvartal 2016 har SKAT foretaget reguleringer på i alt knap 46 mio. kr.
I et stort antal tilfælde gennemføres både regulering af indkomst, moms mv. og æn-
dring i registreringerne vedrørende skatte- og afgiftsmæssige forhold,
jf. tabel
4.2.
De typiske sager handler her om:
Konstatering af virksomhedsejers eller ansattes manglende selvangivelse, lavt pri-
vatforbrug, forkerte fradrag eller indkomst og mistanke om sort arbejde, der med-
fører indkomstforhøjelser.
11
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 249: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 1. kvartal 2016, fra beskæftigelsesministeren
1658156_0012.png
Nye registreringer af skatte- og momspligt samt pligt til at afregne arbejdsudlejeskat
der følger af kontrolindsatsen medfører, at der er en fremadrettet virkning for de berør-
te personer/virksomheders afregningsforhold. Det er vanskeligt at skønne over størrel-
sen af den fremadrettede virkning af disse reguleringer.
Som resultat af indsatsen i perioden 2012 til udgangen af 1. kvartal.2016 er i alt ca.
550 udenlandske virksomheder registreret til fremadrettet enten at skulle afregne
dansk arbejdsudlejeskat eller ændret fra at være udenlandsk enkeltmandsvirksomhed
uden ansatte til at være lønansat i dansk firma med indeholdelse af A-skat mv. De
typiske sager handler her om:
Danske virksomheders entreprisekontrakter indgået med udenlandsk registrerede
enkeltmandsvirksomheder uden ansatte. Det er et skattemæssigt problem, hvis der i
virkeligheden er tale om et ansættelsesforhold og ikke en entreprise. Det vurderes,
om samarbejdsforholdet skal ændres fra entreprise til ansættelsesforhold, hvorefter
den danske hvervgiver skal indeholde kildeskat mv.
Entreprisekontrakter med virksomheder registreret i udlandet, hvor der er ansatte i
den udenlandske virksomhed, der er beskæftiget i Danmark. Det er et skattemæs-
sigt problem, hvis der i virkeligheden er tale om arbejdsudleje og ikke en entrepri-
se. I disse tilfælde kontrolleres blandt andet, om samarbejdsforholdet skal ændres
fra entreprise til arbejdsudleje, hvorefter den danske hvervgiver skal indeholde ar-
bejdsudlejeskat mv.
Herudover er der statueret skattepligt for udenlandske virksomheder og arbejdstagere.
I disse sager er der foretaget bagudrettede reguleringer på i alt ca. 210 mio. kr. (belø-
bet indgår i det samlede reguleringsbeløb, jf. tabel 4.1). Ca. 45 pct. af det samlede
reguleringsbeløb på ca. 475 mio. kr. i perioden fra 2012 til udgangen af 1. kvartal
2016 kan henføres til denne type sager, der også kan indeholde reguleringer for f.eks.
moms. De typiske sager handler her om:
Vurdering af udenlandske virksomheder og ansattes aktivitet i Danmark med hen-
blik på korrekt fastlæggelse af moms- og skattepligtsregistrering.
Endvidere udveksler SKAT oplysninger med udenlandske skattemyndigheder.
4.2 Yderligere konsekvenser af SKAT’s indsats mod Social Dumping
2012-14
2015
198
115
457
118,2
1. kv. 2016
I alt
Oplysninger sendt til udlandet, antal sager
Entreprise ændrte til løn/arbejdsudleje,
antal sager
Skattepligtsager, antal sager
Regulering, ændret skattepligt (mio. kr.)
Kilde: SKAT.
308
378
135
68,5
38
50
22
23,7
544
543
614
210,2
Foruden de gennemførte reguleringer er i alt 233 kontrolsager udtaget til behandling
for evt. strafferetligt ansvar.
De besøgte virksomheders oprindelseslande
På fællesaktionerne har SKAT ofte konstateret, at de udenlandske virksomheder er
underentreprenører til danske virksomheder, eller at der er tale om udenlandske arbej-
dere, der er ansat hos danske virksomheder. Aktionerne omfatter derfor ofte også en
12
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 249: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 1. kvartal 2016, fra beskæftigelsesministeren
1658156_0013.png
kontrol af de danske virksomheders anvendelse af udenlandske ansatte eller underen-
treprenører. Derfor figurerer Danmark øverst på listen over de kontrollerede virksom-
heders oprindelsesland,
jf. tabel 4.3
(opgørelserne efter nationalitet er opgjort på af-
sluttede sager i året). I 2015 er der afsluttet sager på 50 forskellige nationaliteter.
4.3 Besøgte virksomheder efter nationalitet
2012-2014
2015
2016
(1. kvartal)
Danmark
Polen
Italien
Rumænien
Storbritannien
Tyskland
Litauen
Holland
Sverige
Tjekkiet
Slovakiet
Bulgarien
Letland
Øvrige
I alt
Antal
2663
1047
7
75
45
207
241
7
23
10
15
Pct.
58
23
0
2
1
5
5
0
1
0
0
Antal
1124
354
133
128
108
96
76
65
28
28
21
Pct.
48
15
6
5
5
4
3
3
1
1
1
Antal
206
70
10
4
15
30
20
7
4
1
1
Pct.
51
17
3
1
4
7
5
2
1
0
0
20
56
150
4566
1
1
3
100
17
13
144
2335
1
1
6
100
2
9
25
404
1
2
6
100
Kilde: SKAT–
Procentfordelingen er baseret på optælling af nationalitet på de i 2015 afsluttede sager, hvor én virksom-
hed/arbejdstager tæller for én sag uanset antal af kontroller i den enkelte sag.
5. Politiets indsats mod social dumping
Politiets opgaver består i at yde bistand til SKAT og Arbejdstilsynets administrative
kontrolarbejde, foretage kontrol af udlændinges opholds- og arbejdsgrundlag samt
efterforske formodede strafbare forhold. Politiets indsats udmøntes ved deltagelse i de
fælles kontrolaktioner samt ved sagsbehandling i sager om overtrædelse af registre-
ringspligten i RUT.
Politiet har som ved de tidligere indsatsperioder udarbejdet en national operationsplan
til brug for udmøntningen af den styrkede indsats mod social dumping i indsatsperio-
den 2015-18. Operationsplanen omfatter bl.a. en række strategiske mål, en redegørel-
ser for ansvarsfordelingen i politiet i relation til indsatsens udførelse samt retningslin-
jer for en opfølgning på indsatsen.
Derudover afholder Rigspolitiet kvartalsmæssige møder med politikredsene, hvor bl.a.
indsatsen mod social dumping drøftes.
I forbindelse med indsatsen mod social dumping har politiet i perioden 2012 – 31.
marts 2016 registreret følgende:
Tabel 5.1: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere – anmeldelser
2012 2013 2014 2015 2016 I alt
Tjenesteyder
364
266
217
145
40
1032
Hvervgiver
98
160
112
89
17
476
Kilde: Politiet
Tabel 5.2: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere – sigtelser
2012 2013 2014 2015 2016 I alt
13
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 249: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 1. kvartal 2016, fra beskæftigelsesministeren
1658156_0014.png
Tjenesteyder
Hvervgiver
Kilde: Politiet
212
72
288
133
213
114
126
79
27
19
866
417
Kvartalsvis fordeling af antal sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere –
hhv. anmeldelser og sigtelser findes i bilag 2, tabel 5.1.1 og 5.2.1.
Tallene for 2012-201 er baseret på antal registrerede sager i POLSAS pr. 31. decem-
ber i de pågældende år og for 2016 pr. 31. marts 2016.
Det skal bemærkes, at oplysningerne er behæftet med stor usikkerhed, da POLSAS er
et dynamisk journaliserings- og sagssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Op-
mærksomheden henledes derfor på, at de statistiske oplysninger, der gives i denne
besvarelse, kan afvige fra tidligere meddelte statistiske oplysninger.
Tabel 5.3: øvrige sager i forbindelse med de nationale og regionale aktioner
Øvrige sager
2012-13
2014
2015
Frihedsberøvelse
40
35
54
Ulovligt arbejde/arbejdstager
27
33
55
Ulovligt arbejde/arbejdsgiver
13
16
24
Ulovligt ophold
9
17
12
Andet*
40
20
34
Kilde: Politiet *Udlændingelov i øvrigt, færdselslov m.v.
2016 (1.kv.)
8
6
5
1
5
6. Styrelsen for International Rekrutterings og Integrations indsats
Styrelsen for International Rekruttering og Integration under Udlændinge-, Integrati-
ons og Boligministeriet (SIRI) – tidligere en del af Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering (STAR) – har i 2012-2016 deltaget i nogle af de landsdækkende og regi-
onale fællesaktioner med henblik på at bistå politiet med kontrol af tredjelandsstats-
borgeres ret til ophold og arbejde i Danmark. SIRI har igennem årene deltaget i 35
aktioner, heraf 3 aktioner i 2016. SIRI’s deltagelse i udgående kontrolaktioner er øget
fra 2015 som følge af aftalen om reform af international rekruttering fra juni 2014.
SIRI har samtidig fået adgang til at bruge de logbøger, som bl.a. SKAT kan pålægge
virksomheder at føre om deres ansatte, arbejdstid mv. På flere af de aktioner, som
SIRI har deltaget i, er der antruffet udenlandske arbejdstagere uden fornøden opholds-
og arbejdstilladelse. Det har ført til anholdelser og forelæggelse for Udlændingestyrel-
sen med henblik på udvisning og/eller bødepålæg fra politiet til såvel arbejdsgivere
som arbejdstagere. SIRI's deltagelse er målrettet brancher, hvor der erfaringsmæssigt
er beskæftiget tredjelandsstatsborgere.
7. Opsamling
Siden indsatsen mod social dumping startede d. 1. marts 2012 er kontrol og tilsyn med
udenlandske virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndighederne gen-
nemfører fælles kontrolaktioner – både landsdækkende og regionale – samt har dagli-
ge aktiviteter på området. Derudover har Arbejdstilsynet, SKAT og Erhvervsstyrelsen
i 2015 gennemført et fælles vejledningsinitiativ.
Mere effektivt myndighedsarbejde
I 2015 er der sat yderligere ind i forhold til at styrke samarbejdet. Myndighederne har
særlig fokus på at effektivisere kontrollerne, således at ressourcerne bruges der, hvor
effekten af myndighedernes indsats er størst.
14
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 249: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 1. kvartal 2016, fra beskæftigelsesministeren
Dette kommer til udtryk på flere måder:
Fx er antallet af planlagte aktioner i 2015 fordoblet i forhold til 2014. Endvidere ud-
bygger myndighederne løbende det indbyrdes samarbejde og koordinering af sager om
social dumping, så det sikres, at der bliver taget konsekvent fat om området, og at
indsatsen tilpasses over tid, så den samlede myndighedsindsats giver størst mulig ef-
fekt. Som et nyt tiltag er der fx nedsat planlægningsgrupper bestående af kontrollanter
fra hver myndighed, som forud for hver aktion afholder møder med henblik på at fast-
sætte aktionsholdene og udvælge relevante arbejdssteder, således at aktionen har størst
mulig effekt.
Ny viden og værktøjer
Arbejdstilsynet har i 2015 sammen med SKAT og Erhvervsstyrelen igangsat en række
informationsmøder med udenlandske virksomheder og ansatte. Møderne er primært
afholdt i forbindelse med større byggeprojekter og Arbejdstilsynet har sørget for, at
der er tolke på relevante sprog tilstede.
Nye tendenser
Ligesom i 2014 har myndighederne i første halvår af 2015 haft fokus på nye tendenser
blandt udenlandske virksomheder, der udfører arbejde i Danmark.
På baggrund af de opbyggede erfaringer med tilsyn med udenlandske virksomheder
har Arbejdstilsynet valgt at fastholde et bredere branchefokus, der også indeholder
bl.a. restaurationsbranchen og autobranchen. Erfaringerne fra disse brancher viser, at
nogle af virksomhederne er registreret som enkeltmandvirksomheder, der er ejet af
danskere med anden etnisk herkomst. Ved tilsynet konstaterer Arbejdstilsynet så, at
der er ansatte. Hvis der er udenlandske ansatte, anvendes der typisk forældede og ned-
slidende arbejdsmetoder. Tilrettelæggelse af kontroller i rengøringsbranchen kræver
ofte nærmere afklaring af, hvornår rengøringsholdene findes på arbejdsstederne, fx
hvornår der gøres rent på hvilke skoler i en kommune.
Endvidere oplever myndighederne, at både udenlandske ansatte og arbejdsgivere kun i
begrænset omfang ønsker at meddele oplysninger til myndighederne. Udenlandske
personer opleves som fåmælte og vil ofte fortælle så lidt som muligt. Det skyldes flere
væsentlige faktorer, eksempelvis sprog, kultur, manglende kendskab til danske regler
og myndigheders rolle samt frygt for konsekvenser fra arbejdsgiver. Myndighederne
arbejder løbende med at skabe de bedste rammer for dialog under kontrollerne.
Prioriteringer i kontrolindsatsen
For hver aktion, der er gennemført, er Arbejdstilsynet, SKAT og politiet blevet skar-
pere på hinandens myndighedsområder og hermed blevet bedre til at understøtte hin-
andens myndighedsudøvelse.
Desuden er man i myndighedssamarbejdet i løbende dialog om prioriteringer vedrø-
rende branche- og virksomhedsudvælgelse til brug for kontrolindsatsen. Dette med
henblik på hele tiden at sikre, at de mest risikofyldte brancher og virksomheder priori-
teres højest. Dette sker bl.a. ved, at myndighederne udveksler oplysninger om, hvilke
udfordringer myndighederne oplever i brancherne, hvorved myndighederne får et fæl-
les billede af, hvilke tendenser der rør sig på området.
15
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 249: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 1. kvartal 2016, fra beskæftigelsesministeren
1658156_0016.png
Bilag 1
Brancheopdelte tabeller vedr. Arbejdstilsynets resultater
Fordeling af reaktioner til udenlandske virksomheder i udvalgte brancher, 1. januar
2012 – 31. marts 2016
3.2.1. Byggeri
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
Forbud
188
1
Strakspåbud
1986
288
Påbud
11
1003
Vejledninger
+ andet
37
20
I alt
2222
1312
7
5
0
0
0
0
0
0
201
391
169
96
12
1
5
91
150
3189
7
5
1
1
0
4
19
4
1055
14
25
2
0
2
2
0
14
116
419
204
99
13
3
11
110
168
4561
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
3.2.2. Det grønne område
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
Forbud
2
0
Strakspåbud
20
5
Påbud
Vejledninger
+ andet
0
0
45
0
I alt
22
50
0
1
0
0
0
0
0
0
3
2
6
8
0
0
0
1
8
50
0
1
0
0
0
0
0
0
46
3
0
0
0
0
0
0
2
5
5
8
8
0
0
0
1
10
104
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
3.2.3. Hotel og restauration
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Forbud
0
0
Strakspåbud
0
0
Påbud
Vejledninger
+ andet
0
0
2
2
I alt
0
4
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
1
0
16
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 249: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 1. kvartal 2016, fra beskæftigelsesministeren
1658156_0017.png
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2
0
0
0
0
0
3
0
0
0
0
0
5
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
3.2.4. Rengøring
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
Forbud
0
0
Strakspåbud
5
0
Påbud
Vejledninger
+ andet
0
0
7
2
I alt
5
9
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2
0
1
0
0
0
0
0
8
0
0
0
0
0
0
0
0
7
0
1
0
0
0
0
0
1
4
2
1
1
0
0
0
0
1
19
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tiltaleindstillinger og administrative bøder for manglende eller mangelfuld anmeldel-
se i RUT, 1. januar 2013 – 31. marts 2016
1
3.5.1.
Byggeri
Det grønne
Hotel og
område
restauration
7
16
23
Godstrans-
port inkl.
avisuddeling
1
0
3
4
2
2
Andet/
ukendt
55
71
126
I alt
Antal tiltale-
indstillinger
Antal admini-
strative bøder
I alt
618
660
1278
681
752
1433
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
1
2012 er ikke medtaget i denne tabel, da Arbejdstilsynets registrering af branche blev justeret
ultimo 2012 til de hovedgrupper, der fremgår af tabellen.
17
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 249: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 1. kvartal 2016, fra beskæftigelsesministeren
1658156_0018.png
Bilag 2
Kvartalsvise opgørelser
3.3.1 Kvartalsvis fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder.
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Forbud
12
20
9
17
9
12
25
18
21
15
15
10
Strakspåbud
Påbud
I alt
91
17
120
1. kv.
2015
Forbud
Strakspåbud
Påbud
I alt
146
42
208
131
59
199
301
142
460
214
132
355
194
125
331
244
82
351
295
101
414
256
87
364
261
73
349
288
81
384
253
75
338
I alt
240
3741
1308
5289
2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv.
2015 2015 2015 2016
7
13
14
11
12
220
85
318
175
48
237
233
48
292
211
46
269
228
65
300
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tabel 3.5.2 Tiltaleindstillinger
RUT
1. kv. 2. kv.
2012 2012
Antal tiltale-
100
112
indstillinger
Antal admini-
-
-
strative bøder
I alt
100
112
1. kv. 2. kv.
2015 2015
Antal tiltale-
36
22
indstillinger
Antal admini-
53
66
strative bøder
I alt
89
88
og administrative bøder for manglende eller mangelfuld anmeldelse i
3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
102
125
81
87
70
45
52
45
62
72
-
102
3. kv.
2015
39
63
102
-
-
-
87
22
92
92
137
65
117
70
115
71
133
107
179
I alt
1.120
752
1.872
125
81
4. kv. 1. kv.
2015 2016
44
26
83
127
60
86
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tabel 3.7.1 Antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske virksomheder
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Antal opkald
173
308
293
373
211
316
312
258
172
188
243
230
og anmeldel-
ser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv.
I alt
2015 2015 2015
2015 2016
Antal opkald
167
213
211
172
170
4.010
og anmeldel-
ser
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
18
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 249: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 1. kvartal 2016, fra beskæftigelsesministeren
1658156_0019.png
Tabel 5.1.1: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere – anmeldelser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Tjenesteyder
49
110
95
110
77
92
59
38
62
47
66
42
Hvervgiver
14
23
41
20
39
31
33
57
25
30
35
22
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv.
I alt
2015
2015 2015 2015 2016
Tjenesteyder
37
28
52
28
40
1032
Hvervgiver
13
28
23
25
17
476
Kilde: Politiet
Tabel 5.2.1: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere – sigtelser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Tjenesteyder
21
47
66
78
77
75
91
45
65
51
52
45
Hvervgiver
4
21
19
28
26
33
45
29
50
18
24
22
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv.
I alt
2015 2016
2015
2015 2015
Tjenesteyder
60
30
28
8
27
866
Hvervgiver
28
14
20
17
19
417
Kilde: Politiet
19