Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 216
Offentligt
1645233_0001.png
NOTAT
30. maj 2016
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
og Folketingets Beskæftigelsesudvalg om EU Kom-
missionens forslag til ændring af Europa- Parlamentet
og Rådets direktiv 2004/37/EC om beskyttelse af ar-
bejdstagerne mod risici for under arbejdet at være ud-
sat for kræftfremkaldende stoffer (sjette særdirektiv i
henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF)
J.nr. 2016-3025
Kemi, ulykker og internationalt
(KUI)
CS
1. Resumé
.
Kommissionens forslag vedrører ændring af direktiv 2004/37/EC om beskyttelse af
arbejdstagerne mod kræftfremkaldende stoffer, som medfører for det første en ud-
videlse af arbejdsprocesser til at omfatte udsættelse for respirabel støv fra krystal-
linsk kvarts og fastsætter grænseværdi herfor, for det andet en udvidelse af listen
om grænseværdier med 10 yderligere kræftfremkaldende stoffer, og for det tredje
en revision af eksisterende grænseværdier for træstøv og vinyl klorid i lyset af til-
gængelig videnskabelige og tekniske data.
Formålet med forslaget er at forbedre beskyttelsen af arbejdstagerne mod er-
hvervssygdomme i forbindelse med udsættelse for kræftfremkaldende stoffer, at
forøge effektiviteten af EU lovgivningen på dette område, og at skabe større klar-
hed og lige vilkår for virksomhederne.
Regeringens foreløbige generelle holdning er, at beskyttelse af arbejdstagerne bør
ligge på et højt niveau og ikke bør udgøre en konkurrencebarriere. Endvidere at
niveauerne i EU tilnærmelsesvist mindst bør ligge på niveau med de medlemssta-
ter, som har det højeste beskyttelsesniveau af arbejdstagerne, som fx Danmark.
Regeringen kan derfor støtte forslaget, som er et skridt i den rigtige retning.
Forslaget vurderes ikke at medføre statsfinansielle og samfundsøkonomiske konse-
kvenser. Endvidere forventes de administrative konsekvenser for erhvervslivet i
lyset af omfang og eksisterende danske grænseværdier vil være yderst begrænset.
Forslaget vil give anledning til at ændre enkelte grænseværdier i Arbejdstilsynets
bekendtgørelse om grænseværdier for stoffer og materialer, som er højere end de
grænseværdier, som foreslås, og derved forbedre beskyttelsen af arbejdstagerne.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2016) 248 endeligt af 13. maj 2016 fremsendt for-
slag til Europa- Parlamentet og Rådets direktiv om ændring af direktiv 2004/37/EC
om beskyttelse af arbejdstagerne mod risici for under arbejdet at være udsat for
kræftfremkaldende stoffer (sjette særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i direk-
tiv 89/391/EØF). I forslaget redegør Kommissionen bl.a. for forslagets indhold,
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 216: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU-Kommissionens forslag til ændring af Europa- Parlamentet og Rådets direktiv 2004/37/EC om beskyttelse af arbejdstagerne mod risici for under arbejdet at være udsat for kræftfremkaldende stoffer, fra beskæftigelsesministeren
den tilgængelige videnskabelige dokumentation, baggrunden for forslaget, herun-
der opfølgningen på EU's arbejdsmiljøstrategi 2014-2020, hvor et af målene er at
forbedre forebyggelsen af erhvervssygdomme, og de undersøgelser, der er gået
forud, herunder i forbindelse med EU's program for bedre regulering og høringer,.
Endvidere er omtalt forholdet til andre politikområder, hvor særligt samspillet mel-
lem EU's arbejdsmiljølovgivning og produktregulering i REACH og CLP har be-
tydning for de stoffer, som Kommissionen har prioriteret i forslaget. Endelig hen-
viser Kommissionen til, at forslaget væsentligt vil nedsætte kræftrisikoen for tu-
sindvis af arbejdstagere i Europa og begrænse den økonomiske byrde som følge af
udsættelserne.
Det fremgår således bl.a.
at forslaget er prioriteret i Kommissionens arbejdsprogram for 2016,
at udsættelse af arbejdstagerne for kræftfremkaldende stoffer i øjeblikket og i
fremtiden vil udgøre en væsentlig byrde i form af erhvervssygdomme og at 53%
af de arbejdsbetingede dødsfald skyldes kræft,
at forslaget, som reviderer grænseværdier for kræftfremkaldende stoffer og fast-
sætter nye værdier, er estimeret til at ville hindre 100.000 dødsfald som følge af
kræft i 2069, og
at det seneste kræftdirektiv fra 2004 indeholder en række minimumskrav, som
skal opfyldes i forbindelse med arbejdet og bestemmelse om, at Rådet skal fast-
sætte grænseværdier på basis af den tilgængelige videnskabelige dokumentation
i det omfang det er muligt.
Kommissionen har foretaget en omfattende konsekvensanalyse forud for forslaget.
I forhold til den dokumentation, som kommissionen har fremlagt i forbindelse med
forslaget, fremgår det, at der er stor variation mellem de foranstaltninger mod ud-
sættelse for kræftfremkaldende stoffer i form af grænseværdier, der er fastsat i
medlemsstaterne.
Forslaget vil således have den konsekvens, at der vedrørende de 13 stoffer og mate-
rialer, som fremgår af kommissionens forslag, sker en højere grad af tilnærmelse
mellem niveauerne på nationalt plan i medlemslandene. Kommissionen har endvi-
dere meldt ud, at det er planen, at forslaget vil blive suppleret med grænseværdier
for yderligere 12 kræftfremkaldende stoffer med sigte på yderligere tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 153(2)(b), som har til formål at
forbedre arbejdstagernes sikkerhed og sundhed. Forslaget skal vedtages af Europa-
Parlamentet og Rådets ved den fælles beslutningsprocedure med hjemmel i artikel
46.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at forbedre beskyttelsen af arbejdstagerne mod erhvervs-
sygdomme i forbindelse med udsættelse for kræftfremkaldende stoffer, at forøge
effektiviteten af EU lovgivningen på dette område, og at skabe større klarhed og
bedre konkurrenceforhold for virksomhederne.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 216: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU-Kommissionens forslag til ændring af Europa- Parlamentet og Rådets direktiv 2004/37/EC om beskyttelse af arbejdstagerne mod risici for under arbejdet at være udsat for kræftfremkaldende stoffer, fra beskæftigelsesministeren
Forslaget henviser til, at der i direktiv 2004/37/EC om beskyttelse af arbejdstagerne
mod risiko for udsættelse af kræftfremkaldende stoffer fastsættes minimumsregler
for at opnå denne beskyttelse herunder ved fastsættelse af grænseværdier, og at
disse grænseværdier skal revideres, når der er videnskabelig basis herfor.
Kommissionen foreslår at revidere bindende grænseværdier og introducerer nye
grænseværdier for i alt 13 kemiske agenser i direktiv 2004/37/EC, således:
Udsættelse for respirabel krystallinsk kvarts medtages i bilag I, som indeholder
arbejdsprocesser. Samtidig fastsættes en grænseværdi for respirabel krystallinsk
kvarts i bilag III.
Der fastsættes grænseværdier for 10 nye kræftfremkaldende stoffer i bilag III.-
De eksisterende grænseværdier for træstøv fra løvtræ og for vinyl klorid i bilag
III revideres.
Forslaget om at medtage udsættelse fra støv fra krystallinsk kvarts i direktivets
bilag om fortegnelse over arbejdsprocesser og ved fastsættelse af en grænseværdi
skal ses i lyset af den tilgængelige information om videnskabelige og tekniske data
og anbefaling fra den videnskabelige komite SCOEL. Der henvises endvidere til
den sociale dialog om beskyttelse af arbejdstagerne mod krystallinsk kvarts, der er
indgået mellem de relevante parter i nogle brancher, og som bør gælde alle arbejds-
tagere.
Generelt henvises der til de videnskabelige og tekniske data samt til anbefalingerne
fra den videnskabelige komité, og at det på baggrund heraf faktisk er muligt at
fastsætte en grænseværdi for de 10 nye kræftfremkaldende stoffer, der er medtaget
i forslaget.
Tilsvarende gælder det for revisionen af grænseværdien for træstøv fra løvtræ og
for vinyl klorid, som herved sættes ned.
I forslaget henvises der til, at tilføjelserne til direktivet er med til at styrke beskyt-
telsen af arbejdstagerne på arbejdspladsen, og at grænseværdierne vil blive overvå-
get i forhold til de informationer, der skal følge med de kemiske produkter i medfør
af REACH forordningen.
4. Europa- Parlamentets udtalelser
Forslaget skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet ved den fælles beslut-
ningsprocedure med hjemmel i TEUF artikel 46. Europa-Parlamentet har ikke ud-
talt sig om forslaget endnu.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen argumenterer i forhold til nærhedsprincippets overholdelse med, at
formålet med direktivet er at forbedre leve- og arbejdsforholdene generelt, at be-
skytte arbejdstagerne mod den specielle risiko, der følger af udsættelse for kræft-
fremkaldende stoffer, samt at store forskelle i beskyttelsesniveauerne kan have
indvirkning på konkurrenceevnen landene imellem. Medlemsstaterne kan ikke
alene sikre en ensartet beskyttelse, hvorfor dette bør ske på EU niveau.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 216: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU-Kommissionens forslag til ændring af Europa- Parlamentet og Rådets direktiv 2004/37/EC om beskyttelse af arbejdstagerne mod risici for under arbejdet at være udsat for kræftfremkaldende stoffer, fra beskæftigelsesministeren
6. Gældende dansk ret
I arbejdsmiljølovgivningen har der siden 1975 været regulering om forebyggelse af
udsættelse for kræftfremkaldende stoffer. Denne er over årene blevet udbygget,
herunder ved implementering af det oprindelige EU kræftdirektiv fra 1990 og ved
national fastsættelse af grænseværdier for en lang række stoffer og materialer.
I forhold til Kommissionens forslag til de konkrete 13 grænseværdier vil fem af de
foreslåede grænseværdier være på niveau med de danske. For fem stoffers ved-
kommende er de danske grænseværdier markant højere end forslaget. Disse græn-
seværdier er dog fastsat for mange år siden, og for tre af disse stoffer vurderer Ar-
bejdstilsynet, bl.a. på grundlag af Produktregistrets oplysninger, at anvendelsen er
yderst begrænset, mens et stof bruges i begrænset mængde. For tre stoffers ved-
kommende ligger Danmark i dag under det foreslåede niveau.
Den tilsynsmæssige tilgang for Arbejdstilsynet er, hvorvidt virksomhederne har
iagttaget de forebyggelsestilgange, der fremgår af de gældende regler om stoffer og
materialer, herunder
om
der i virksomhedens APV er taget hensyn til identifikation
og vurdering af eksponeringsrisici i forbindelse med arbejdet,
om
det er nødvendigt
og/eller muligt at erstatte de kræftfremkaldende stoffer med ikke farlige eller min-
dre farlige stoffer,
om
arbejdet kan foregå i lukkede anlæg eller systemer, eller –
hvis dette ikke er muligt –
om
udsættelsen er på et så lavt niveau som muligt.
Forslaget forventes at ville medføre enkelte ændringer i Arbejdstilsynets bekendt-
gørelse nr. 507 af 17. maj 2011 med senere ændringer om grænseværdier for stof-
fer og materialer.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser.
Der skal ske opdatering af enkelte grænseværdier i arbejdsmiljølovgivningen (Ar-
bejdstilsynets bekendtgørelse nr. 507 af 17. maj 2011 med senere ændringer om
grænseværdier for stoffer og materialer).
Forslaget vurderes i øvrigt ikke at medføre statsfinansielle og samfundsøkonomi-
ske konsekvenser ligesom administrative konsekvenser for erhvervslivet og konse-
kvenser for beskyttelsesniveauet i lyset af omfang og eksisterende danske grænse-
værdier vil være yderst begrænsede.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget vedrørende Arbejdsmarkedet
og Sociale forhold.
Der er indkommet høringssvar fra DA, LO, FTF og AC.
DA
fællesskabet kan støtte, at der for de pågældende stoffer bliver fastsat bindende
grænseværdier. Vedrørende afgrænsningen af den foreslåede værdi for kvartsstøv,
finder DA, at der skal være tale om den respirable fraktion, altså den del, der kan
nå aveolerne og at direktivets fodnote bør rettes på dette punkt.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 216: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU-Kommissionens forslag til ændring af Europa- Parlamentet og Rådets direktiv 2004/37/EC om beskyttelse af arbejdstagerne mod risici for under arbejdet at være udsat for kræftfremkaldende stoffer, fra beskæftigelsesministeren
1645233_0005.png
Overordnet set byder
LO, FTF og AC
forslaget om at fastsætte bindende grænse-
værdier for 13 stoffer og materialer i kræftdirektivet velkommen. LO, FTF og AC
anbefaler, at regeringen arbejder videre på at få Kommissionen til at fremlægge
yderligere forslag til bindende grænseværdier.
LO, FTF og AC understreger i høringssvaret bl.a., at grænseværdierne for de 13
stoffer og materialer blot er en begyndelse. LO, FTF og AC støtter blandt andet op
omkring tilsagnet fra det hollandske EU-formandskab om at fastsætte grænsevær-
dier for 50 stoffer samt EFS- rapportens forslag om fastsættelse af grænseværdier
for 71 stoffer, herunder dieseludstødning og (gammel) mineraluld. LO, FTF og AC
anbefaler endvidere, at direktivet udvides til at inkludere grænseværdier for kræft-
fremkaldende og mutagene nanopartikler, herunder kulstofnanorør.
LO, FTF og AC bemærker endvidere til forslaget, at ethvert kræftfremkaldende
stof, som kan optages gennem huden, bør have anmærkningen ”Hud”, idet optagel-
se gennem huden kan yde et væsentligt bidrag til den samlede belastning.
LO, FTF og AC har konkrete forslag til 6 af de 13 stoffer, hvor de finder, at de
foreslåede grænseværdier ligger for højt. Det gælder følgende stoffer:
Støv fra løvtræer (oversættelse
af ”hardwood dust”):
LO, FTF og AC mener,
at den foreslåede værdi på 3 mg/m3 lægger for højt, og at det ikke i nævnevær-
dig grad vil føre til et stigende beskyttelsesniveau i EU. Den nuværende danske
grænseværdi for træstøv (inhalerbart) ligger på 1 mg/m3. LO, FTF og AC fore-
slår, at Danmark arbejder for fastsættelse af en grænseværdi på 0,5 mg/m3.
Chrom VI: LO, FTF og AC foreslår, at der arbejdes for, at den foreslåede
grænseværdi på 0,025 mg/m3,nedsættes til 0,01 mg/m3. Den nuværende dan-
ske grænseværdi er 0,005 mg/m3.
Ildfaste keramiske fibre: LO; FTF og AC bemærker, at den foreslåede grænse-
værdi på 0,3 fiber/ml er højere end den danske (1 fiber/cm3), som de også me-
ner ligger for højt. LO, FTF og AC anbefaler at arbejde for en grænseværdi på
0,1 fiber/ml.
Krystallinks kvarts (respirabel): LO, FTF og AC ønsker, at Danmark arbejder
for en grænseværdi på højst 0,05 mg/m3 i stedet for den foreslåede grænsevær-
di på 0,1 mg/m3 (respirabel fraktion), som svarer til den nuværende danske
grænseværdi. Baggrunden for LO´s ønske er en anbefaling fra EU´s Videnska-
belig komité for fastsættelse af grænseværdier (SCOEL) fra 2003.
Benzen og acrylamid: LO, FTF og AC bemærker, at de foreslåede grænsevær-
dier ligger for højt bl.a. set i forhold til de lavere danske grænseværdier. For
benzen er den danske grænseværdi halvdelen af den foreslåede værdi, og for
acrylamid ligger den på en tredjedel.
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 216: Grund- og nærhedsnotat vedr. EU-Kommissionens forslag til ændring af Europa- Parlamentet og Rådets direktiv 2004/37/EC om beskyttelse af arbejdstagerne mod risici for under arbejdet at være udsat for kræftfremkaldende stoffer, fra beskæftigelsesministeren
Endelig bemærker LO, FTF og AC, at grænseværdien for asbest, som reguleres i et
andet direktiv også bør sættes ned og at EU reguleringen af stoffer og materialer
bør omfatte reproduktionsskadende stoffer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes i sidste ende at kunne støttes af medlemsstaterne. Der forventes
en række afklarende drøftelser af de foreslåede niveauer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at beskyttelse af arbejdstagerne bør ligge på
et højt niveau, og at niveauet i EU derfor tilnærmelsesvist mindst bør ligge på ni-
veau med de medlemsstater, som har det højeste beskyttelsesniveau af arbejdsta-
gerne, som fx Danmark.
Forslaget vil fremme arbejdstagernes sundhed gennem hele arbejdslivet, og det vil
samtidig have en positiv betydning for virksomhedernes produktivitet og konkur-
renceevne og de samfundsmæssige omkostninger.
Regeringen vurderer, at forslaget er et skridt i den rigtige retning og kan derfor
støtte forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6