Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 211
Offentligt
1642673_0001.png
TALE
22. maj 2016
Samråd om erhvervssygdomme på Siemens Wind
Power A/S som følge af udsættelse for epoxy og iso-
cyanater og myndighedernes rolle
J.nr. 20165200127
Kemi, ulykker og internationalt
(KUI)
MRC/NJF
Samrådsspørgsmål AÆ stillet den 2. maj 2016 efter ønske fra Christian Juhl
(EL)
Samrådsspørgsmål AØ og BA stillet den 3. maj 2016 efter ønske fra Lennart-
Damsbo Andersen (S)
Samrådsspørgsmål BB, BC og BD stillet 4. maj 2016 efter ønske fra Karsten
Hønge (SF)
Samrådsspørgsmål BP stillet 18. maj 2016 efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Samrådsspørgsmål AÆ:
”Hvorfor har virksomheden og arbejdsmiljøorganisationen ikke sikret ordentlige
forhold?”
”Hvorfor har Arbejdstilsynet ikke grebet ind og stoppet produktionen?”
”Er der efter ministerens opfattelse tale om brud på arbejdsmiljøloven eller er loven
ikke god nok til at forebygge så alvorlige skader på de ansattes helbred?”
”Hvad er årsagen til, at Arbejdsskadestyrelsen (= Arbejdstilsynet) ikke har reageret
på så mange relativt ensartede anmeldelser af arbejdsskader?”
Samrådsspørgsmål AØ:
”Ministeren bedes redegøre for Arbejdstilsynets tilsyn og handlinger i forbindelse
med sagen om farligt arbejdsmiljø på Siemens Wind Power, jf. DR.dk: ”Syg af
Siemens”:
http://www.dr.dk/nyheder/tema/syg-af-siemens.”
Samrådsspørgsmål AÅ:
”Hvordan vil ministeren sikre, at alle medarbejdere, der i perioden har været i risi-
ko for at blive udsat for eksempelvis farlige kemikalier i forbindelse med deres
arbejde på Siemens Wind Power, bliver undersøgt og - såfremt de er blevet syge -
får tilkendt arbejdsskadeerstatning?”
Samrådsspørgsmål BA:
”Hvilke initiativer vil ministeren tage fremadrettet for at forhindre en lignende sag
om farligt arbejdsmiljø, som den vi nu ser på Siemens Wind Power?”
Samrådsspørgsmål BB:
”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at undgå, at arbejdsskader som dem på
Siemens Wind Power sker igen, og vil ministeren som konsekvens af sagen sløjfe
regeringens besparelser på Arbejdstilsynet.”
Samrådsspørgsmål BC:
”Mener ministeren, at de mange arbejdsskader på Siemens Wind Power – som
havde elitesmiley – skal have konsekvenser for elitesmileyordningen”
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Orientering om supplerende redegørelse om Siemens, fra beskæftigelsesministeren
Samrådsspørgsmål BD:
”Mener ministeren, at myndighederne har håndteret arbejdsskadesagerne hos Sie-
mens Wind Power tilfredsstillende? Mener ministeren, at Arbejdstilsynet burde
have grebet ind tidligere i forløbet?.”
Samrådsspørgsmål BP:
Ministeren bedes – snarest muligt – redegøre for følgende:
– Hvad vil ministeren gøre for at begrænse de store arbejdsmiljøproblemer,
der er i flere af de store virksomheder i vindmølleindustrien?
– Hvad vil ministeren gøre for, at branchens arbejdsmiljøniveau hæves?
– Hvad vil ministeren gøre for, at også virksomheder med kronesmileyer
kommer ind under Arbejdstilsynets tilsynsbesøg?
– Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at Arbejdstilsynet har den nødvendige
kapacitet til det nødvendige tilsyn?
Der henvises i denne forbindelse til pressemeddelelse fra Vestas den 17. maj
2016: ”Vestas har undersøgt vingeproduktion” samt artikel på dr.dk: ”Ansatte
hos Vestas er blevet syge af deres arbejde”, jf. http://www.dr.dk/ligetil/ansattehos-
vestas-er-blevet-syge-af-deres-arbejde
Indledning:
Tak for invitationen til dette samråd.
Udvalget har ønsket at drøfte Arbejdstilsynets og Arbejds-
skadestyrelsens rolle i sagen om erhvervssygdomme på Sie-
mens Wind Power.
Udvalget spørger derudover til hvilke fremadrettede initiati-
ver, jeg som minister vil tage for at undgå, at medarbejdere
på Siemens Wind Power – og andre virksomheder i vindmøl-
leindustrien – bliver syge af at være blevet udsat for farlige
kemikalier.
Lad mig starte med at slå fast, at man naturligvis ikke skal
blive syg af at gå på arbejde. Det er en alvorlig sag, når så
mange er blevet syge af at gå på arbejde på Siemens, og for
den enkelte medarbejder er det naturligvis en stor belastning.
På den baggrund har jeg bedt Arbejdstilsynet om at lave en
redegørelse af sagen. Dels for at få afdækket myndigheder-
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Orientering om supplerende redegørelse om Siemens, fra beskæftigelsesministeren
nes rolle i sagen. Dels for at vurdere, om reglerne og det til-
syn, der føres på området, er tilstrækkeligt og effektivt.
Redegørelsen fra Arbejdstilsynet er nu kommet, og I har og-
så fået den her i udvalget. På den baggrund har jeg haft lej-
lighed til at vurdere sagsforløbet og de konklusioner, der kan
drages heraf.
Redegørelsen viser, at Arbejdstilsynet grundlæggende har
levet op til sin tilsynsforpligtelse, og at der ikke er konstate-
ret systematiske overtrædelser af arbejdsmiljøloven. Når det
så er sagt, så viser redegørelsen også, at der er behov for at
stramme op på en række forhold.
Det vil jeg redegøre nærmere for i det følgende, men først vil
jeg svare på de spørgsmål, der er blevet stillet til sagen
Struktur
Der er stillet i alt otte spørgsmål til dette samråd, som jeg vil
besvare samlet.
Først vil jeg give jer en kort beskrivelse af, hvordan sagsfor-
løbet har været. Herefter vil jeg beskrive Arbejdstilsynets
tilsynsaktiviteter og de dispensationer fra sprøjteforbuddet,
der er givet til Siemens, og hvordan Arbejdstilsynet har be-
handlet dem.
Herefter vil jeg komme ind på de spørgsmål, der er stillet til
certificeringsordningen og kronesmileyen, og hvilken betyd-
ning certificeringsordningen generelt har for Arbejdstilsynets
tilsyn.
Endelig vil jeg beskrive de fremadrettede initiativer, der alle-
rede er igangsat på dette område, samt de yderligere initiati-
ver, der vil blive sat i værk som følge af Arbejdstilsynets re-
degørelse.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Orientering om supplerende redegørelse om Siemens, fra beskæftigelsesministeren
Sagsforløbet (Samrådsspørgsmål AØ)
Arbejdstilsynets redegørelse omfatter arbejdsmiljøet på Sie-
mens Wind Power og underleverandører i perioden fra 2004
og frem til i dag, og hvor der er anvendt epoxy eller isocya-
nater i produktionen.
Arbejdstilsynet har lavet en grundig undersøgelse af tilsynet
med de fire relevante afdelinger af Siemens. De fire afdelin-
ger er udvalgt ud fra antal anmeldte erhvervssygdomme samt
en vurdering af aktiviteternes karakter og risikoen for udsæt-
telse for epoxy og isocyanat.
To af de fire afdelinger ligger i Aalborg på henholdsvis As-
sensvej og Mølholmsvej. Her producerer de støbeforme til
vindmøllevinger ved opskumning med isocyanater. Det er
som led i dette arbejde, Arbejdstilsynet har givet dispensati-
on fra sprøjteforbuddet.
De to øvrige afdelinger ligger i Brande og Engesvang. På de
afdelinger foregår der støbning, slibning og udbedring af
mindre skader på vingerne.
Der anvendes epoxy på alle fire enheder.
Derudover omfatter redegørelsen to underleverandører, der
har udført dele af produktionen på Siemens’ adresser i Aal-
borg. Det drejer sig om virksomhederne Persolit A/S samt
Skagen Sandblæseri og Skibsservice Aps.
Samlet set viser redegørelsen, at Arbejdsskadestyrelsen har
afgjort ca.125 sager om hud- og luftvejssygdomme på Sie-
mens i perioden 2004-2016. Heraf er det ca. 95 erhvervssyg-
domme, der er relateret til udsættelse for epoxy og isocyana-
ter. I Arbejdsskadestyrelsen er 85 pct. af de sager, der er re-
lateret til epoxy, blevet anerkendt. For isocyanat er alle sager
blevet anerkendt.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Orientering om supplerende redegørelse om Siemens, fra beskæftigelsesministeren
Som det har været vist i blandt andet DR’s udsendelser, er
der tale om eksem og astma. Netop hud- og luftvejssyg-
domme er typiske symptomer på, at man er blevet udsat for
epoxy eller isocyanat.
Den største andel af sager har været på Assensvej i Aalborg,
hvor der er truffet afgørelse i ca. 35 sager om epoxy. For iso-
cyanater er der færre end fem. På afdelingen i Engesvang er
der truffet afgørelse i ca. 20 sager om epoxy, og ingen om
isocyanter. På de to øvrige afdelinger i Brande og på Møl-
holmsvej i Aalborg, er der på begge steder truffet afgørelse i
ca. 10 sager om epoxy, og i mindre end 5 sager om isocyana-
ter. Sagerne er anmeldt løbende over årene, dog med flest
sager i 2010 og 2011.
Det er tal, der gør indtryk på mig. For som jeg tidligere
nævnte, skal det være sikkert og sundt at gå på arbejde i
Danmark. I vindmølleindustrien og alle andre steder.
Derfor er det vigtigt, at sådanne tal får de røde advarselslam-
per til at blinke hos Arbejdstilsynet, så der bliver reageret
aktivt og systematisk på oplysningerne. Det vil jeg komme
tilbage til senere.
Arbejdstilsynets håndtering af sagen (samrådsspørgsmål
AØ, AÆ, BD)
På baggrund af redegørelsen er det min vurdering, at Ar-
bejdstilsynet helt grundlæggende har levet op til sin tilsyns-
forpligtelse, og at der ikke er konstateret systematiske over-
trædelser af arbejdsmiljøloven. Jeg kan konstatere, at Ar-
bejdstilsynet i tilfældet med Siemens løbende har fulgt virk-
somheden, og hyppigt har været på besøg.
Således viser redegørelsen, at Arbejdstilsynet fra 2004 og
frem til i dag jævnligt har ført tilsyn med de afdelinger på
Siemens, hvor der er bruges epoxy og isocyanater.
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Orientering om supplerende redegørelse om Siemens, fra beskæftigelsesministeren
I alt er der gennemført 50 kemirelaterede tilsyn i perioden,
som fordeler sig på følgende måde på de fire afdelinger:
I Aalborg er der på Assensvej registeret i alt 20 kemi-
relaterede tilsynsbesøg og 10 på Mølholmsvej. Tilsy-
nene har resulteret i 3 påbud.
På adresserne i Brande og Engesvang er der tilsammen
aflagt 20 kemirelaterede tilsynsbesøg og afgivet 7 på-
bud.
Tilsynene omfatter både generelle tilsyn på kemiområdet, og
mere specifikke tilsyn med hensyn til arbejdet med epoxy og
isocyanater samt de dispensationer, der er blevet givet til at
arbejde med disse stoffer.
Det betyder dog ikke, at der ikke i forløbet er sket fejl fra
myndighedernes side.
Arbejdstilsynet peger fx på et konkret tilsynsbesøg i 2011,
hvor tilsynet konstaterede, at Siemens udførte arbejde med
epoxy og isocyanater, der krævede dispensation. Men virk-
somheden havde på det tidspunkt ikke en dispensation. Un-
der tilsynsbesøget oplyste Arbejdstilsynet overfor Siemens,
at arbejdet forudsatte en dispensation, men tilsynet udstedte
ikke et konkret påbud.
Arbejdstilsynet erkender, at der burde have været udstedt et
formelt påbud.
Derudover er der spørgsmålet om Arbejdstilsynets tilsyns-
praksis overfor de certificerede virksomheder. Ifølge loven
får de certificerede virksomheder ikke risikobaseret tilsyn.
Men Arbejdstilsynet kan stadig føre tilsyn med de certifice-
rede virksomheder på baggrund af ulykker og klager, eller
hvis de støder på andre indikatorer på grove overtrædelser af
arbejdsmiljøloven.
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Orientering om supplerende redegørelse om Siemens, fra beskæftigelsesministeren
Redegørelsen peger på, at Arbejdstilsynet ikke har været go-
de nok til at bruge og reagere på oplysninger om anmeldte
erhvervssygdomme i forhold til de certificerede virksomhe-
der. Dette skyldes, at Arbejdstilsynet frem til nu alene har
brugt alvorlige ulykker og alvorlige klager som indikatorer
på grove overtrædelser af arbejdsmiljøloven.
Jeg har derfor indskærpet overfor Arbejdstilsynet, at de
fremover skal buge oplysninger om anmeldte erhvervssyg-
domme aktivt og systematisk i forhold til tilsynet med de
certificerede virksomheder. Vi skal være sikre på, at de røde
advarselslamper blinker, når der tikker mange skadesanmel-
delser ind.
Regler og dispensationer generelt (samrådsspørgsmål
AØ, AÆ, BD)
Jeg vil nu redegøre for Arbejdstilsynets praksis med dispen-
sationer fra sprøjteforbuddet, som de har givet til Siemens.
Epoxy og isocyanater er yderst skadelige stoffer, og derfor er
der i arbejdsmiljøreglerne meget skrappe betingelser for at
bruge dem.
Som udgangspunkt er der forbud mod at sprøjte med epoxy
og isocyanter uden for en særligt indrettet sprøjtekabine. Vil
virksomheden alligevel sprøjte med stofferne, kræver det en
dispensation fra reglerne.
Det er Arbejdstilsynet, der giver dispensationen på baggrund
af en grundig faglig vurdering af den konkrete virksomhed.
Dispensationen udstedes på betingelse af, at en lang række
vilkår bliver opfyldt. Vilkårene omfatter blandt andet krav til
personlige værnemidler, ventilation og hvor lang tid, der skal
gå, før arbejdet i produktionshallen må genoptages efter
sprøjtning.
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Orientering om supplerende redegørelse om Siemens, fra beskæftigelsesministeren
Derudover er det et krav, at virksomheden dokumenterer, at
den arbejder seriøst med at finde alternativer til sprøjtning,
eller om der kan anvendes mindre farlige stoffer til produkti-
onen. For at sikre fremdrift i dette arbejde, gives dispensati-
onerne kun for et år ad gangen, hvorefter de skal vurderes på
ny.
Jeg vil gerne understrege, at en dispensation fra reglerne ikke
betyder, at Arbejdstilsynet går på kompromis med sikkerhe-
den. Arbejdstilsynet dispenserer kun fra den måde, man ar-
bejder med stoffet på, og ikke fra sikkerheden.
Det er også vigtigt at understrege, at det først og fremmest er
arbejdsgiverens ansvar at sikre, at betingelserne i det daglige
efterleves, og at der arbejdes sikkert i alle led af virksomhe-
den. Det er det princip, hele vores arbejdsmiljølovgivning
bygger på. Arbejdstilsynet kan og skal ikke være til stede på
alle virksomheder, når der arbejdes. Det er arbejdsgiverens
ansvar, at arbejdsmiljøet er i orden.
Med hensyn til den konkrete sag viser redegørelsen, at Ar-
bejdstilsynet har givet i alt 13 dispensationer til Siemens el-
ler til de to underleverandører Persolit A/S og Skagen Sand-
blæseri ApS, der har udført de dele af arbejdet med vindmøl-
levingerne, der er omfattet af dispensationen.
Dispensationerne vedrører afdelingerne i Aalborg på As-
sensvej, hvor der er givet tre dispensationer, og på Møl-
holmvej, hvor der er givet 10 dispensationer.
Siemens har i flere omgange søgt om forlængelse af dispen-
sationerne. Arbejdstilsynet har ved genansøgningerne foreta-
get en ny vurdering af de faktiske forhold, hvor de har taget
stilling til, om der har været fremdrift i arbejdet med udskift-
ning til mindre farlige produkter.
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Orientering om supplerende redegørelse om Siemens, fra beskæftigelsesministeren
Redegørelsen viser generelt, at Arbejdstilsynet har lavet en
grundig vurdering af dispensationsansøgningerne fra Sie-
mens, og at der er stillet en lang række skrappe krav som be-
tingelse for dispensationerne. Men der har ikke været fulgt
systematisk op på, om Siemens har efterlevet kravene i di-
spensationerne.
Det skal naturligvis fremover ske, hvilket jeg også har ind-
skærpet overfor Arbejdstilsynet. Fremover vil Arbejdstilsy-
net systematisere procedurerne for opfølgning – særligt med
hensyn til forlængelse af ansøgningerne.
Det er Arbejdstilsynets vurdering, at det faglige grundlag for
dispensationerne er i orden, på nær i et enkelt tilfælde, hvor
der i 2007 blev givet en dispensation til Siemens på Assens-
vej i Aalborg på et forkert regelgrundlag.
Her blev dispensationen udstedt efter reglerne om arbejde
med kodenummererede produkter, men burde være givet ef-
ter reglerne om arbejde med stoffer og materialer.
I 2012 blev Arbejdstilsynet klar over, at dispensationen ved-
rørte sprøjtning med epoxy, hvorefter der blev udstedt en di-
spensation med vilkår efter de rigtige regler.
Har denne fejl så haft sundhedsmæssige konsekvenser for
medarbejderne på Siemens?
Svaret er, at det kan man ikke sige med sikkerhed. På den
ene side må det erkendes, at der ved dispensation efter epo-
xyreglerne stilles flere vilkår, end ved dispensationer efter
kodenummerreglerne, fx om uddannelse.
På den anden side er det vigtigt at slå fast, at også efter ko-
denummerreglerne er der et meget højt beskyttelsesniveau.
En lang række krav – eksempelvis til brug af personlige
værnemidler – er præcist de samme efter de to regelsæt.
9
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Orientering om supplerende redegørelse om Siemens, fra beskæftigelsesministeren
Men faktum er, at der i det konkrete tilfælde skete en forkert
behandling af sagen i 2007 og der blev givet en smule lem-
peligere vilkår, og det erkender Arbejdstilsynet også i rede-
gørelsen.
Jeg vil gerne understrege, at selvom der er sket en fejlfor-
tolkning af reglerne i et enkeltstående tilfælde, mener jeg
grundlæggende, at reglerne i sig selv er gode nok. Arbejds-
tilsynet vurderer, at vi er blandt de lande med de skrappeste
krav i Europa, når det gælder arbejdet med epoxy og isocya-
nater.
Derfor mener jeg ikke, at der er behov for at stramme regler-
ne som følge af denne sag. Men jeg mener, det i høj grad er
relevant at se på, om vi kan gøre mere for styrke efterlevel-
sen af reglerne. Det vender jeg tilbage til.
Arbejdsskadestyrelsens rolle: (samrådsspørgsmål AÆ,
BD)
Med hensyn til samrådsspørgsmålene om Arbejdsskadesty-
relsens rolle, så er denne styrelse central i forhold til identi-
fikation af erhvervssygdomme.
Arbejdsskadestyrelsen har i sin sagsbehandling fokus på, at
den enkelte borger, der er blevet syg eller er kommet til ska-
de på grund af sit arbejde, får den godtgørelse og erstatning,
som den pågældende har krav på. Derfor har man i Arbejds-
skadestyrelsen ikke identificeret anmeldelserne på virksom-
hedsniveau.
Det er netop mulighederne for at se på arbejdsskadedata i
forhold til det forebyggende arbejde på virksomhederne, der
er fokus på i arbejdet med initiativ 2 i arbejdsmiljøaftalen fra
marts 2015. Initiativet handler om, hvordan vi fremover kan
bruge arbejdsskadedata til at opdage arbejdsmiljøproblemer,
og jeg ser derfor frem til resultatet af dette arbejde.
10
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Orientering om supplerende redegørelse om Siemens, fra beskæftigelsesministeren
Certificering og kronesmileyordningen (samrådsspørgs-
mål BC)
I forbindelse med sagen om Siemens har der været rejst
spørgsmål om, hvorvidt certificeringsordningen fungerer til-
fredsstillende, og om de betingelser, der kræves for at blive
certificeret, er tilstrækkelige.
En virksomhed skal leve op til en internationalt anerkendt
standard, hvis den ønsker at blive certificeret efter den mest
almindelige model.
I Danmark er der en bred politisk enighed om, at virksomhe-
der, der har et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat og i øvrigt
ikke har et udestående med Arbejdstilsynet, tildeles en kro-
nesmiley. På Arbejdstilsynets hjemmeside kan man se hvilke
virksomheder, der har en kronesmiley, ligesom man kan se
hvilke virksomheder, der har grøn, gul eller rød smiley.
Vi skal sikre, at virksomheder ikke bliver certificeret uden,
at de har helt styr på arbejdsmiljøet. Derfor vil jeg indkalde
partierne bag arbejdsmiljøaftalen for at drøfte, om reglerne
for virksomheder med kronesmiley skal strammes..
Jeg skal også minde om, at der allerede er et arbejde i gang
med at gennemføre en afdækning af, om der er behov for at
styrke kvaliteten af certificeringsorganernes certificering og
auditering af virksomhederne. Det blev aftalt i marts sidste år
i forbindelse med arbejdsmiljøaftalen.
Der ses i den sammenhæng på, om certificeringsorganernes
såkaldte auditører har de nødvendige kvalifikationer, det
nødvendige branchekendskab og den nødvendige viden om
arbejdsmiljøforholdene i de enkelte brancher.
11
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Orientering om supplerende redegørelse om Siemens, fra beskæftigelsesministeren
Når jeg først på efteråret modtager resultaterne af afdæknin-
gen og eventuelle anbefalinger, vil jeg drøfte med aftalepar-
terne, hvad det skal give anledning til.
Med hensyn til den konkrete certificering af Siemens har jeg
bedt DANAK – der godkender og fører tilsyn med certifice-
ringsorganerne – om at undersøge, om certificeringen af
Siemens har været god nok.
Fremadrettede initiativer (samrådsspørgsmål AÅ, BA,
BB)
På baggrund af Arbejdstilsynets redegørelse vurderer jeg ge-
nerelt, at Arbejdstilsynet har levet op til sin tilsynsforpligtel-
se og har udført et grundigt stykke arbejde i forbindelse med
behandling af dispensationsansøgningerne.
Men redegørelsen viser også, at der er behov for at se nær-
mere på Arbejdstilsynets opfølgning på de krav, der stilles i
dispensationerne - særligt med hensyn til fornyelse af di-
spensationerne.
Dernæst er det et faktum, at der – til trods for et veludbygget
arbejdsmiljøsystem – er en gruppe mennesker, der sidder til-
bage med en sygdom, de har fået af at gå på arbejde. Det er
naturligvis ikke acceptabelt.
Ansvaret for at arbejdsmiljøet er i orden, ligger hos arbejds-
giverne, men vi skal naturligvis bruge sagen til at få kigget
nærmere på, om der er områder, hvor Arbejdstilsynets ind-
sats kan forbedres.
I forlængelse af redegørelsen vil der derfor blive sat en ræk-
ke initiativer i værk:
12
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Orientering om supplerende redegørelse om Siemens, fra beskæftigelsesministeren
Først og fremmest er det helt afgørende at skabe tryghed for
nuværende eller tidligere medarbejdere hos Siemens, der har
været i risiko for udsættelse for expoxy og isocyanater.
På den baggrund vil Arbejdstilsynet sammen med Arbejds-
skadestyrelsen og i dialog med Siemens afholde et informa-
tionsmøde for tidligere og nuværende medarbejdere. På dette
møde vil der blive redegjort for risikoen for eksponering og
symptomerne på astma og allergier, og medarbejderne vil få
vejledning i mulighederne for lægeundersøgelse.
Dernæst viser redegørelsen, at der er et stort behov for at
bruge oplysninger om erhvervssygdomme mere aktivt i til-
synsarbejdet.
Arbejdstilsynet vil derfor fremadrettet sikre en aktiv og sy-
stematisk anvendelse af oplysninger om anmeldte erhvervs-
sygdomme for også de arbejdsmiljøcertificerede virksomhe-
der. Fremover vil advarselslamperne blinke i Arbejdstilsynet,
hvis der tikker mange skadesanmeldelser ind på certificerede
virksomheder, og der vil blive fulgt aktivt og systematisk op
på de oplysninger.. Sådan er det allerede i dag med hensyn
til virksomheder uden en kronesmiley.
Vi har som nævnt skrappe regler om epoxy. Men når menne-
sker alligevel er blevet syge af at arbejde med epoxy, bliver
vi nødt til at se på, om vi kan gøre det bedre med hensyn til
at udbrede kendskabet til reglerne.
Som et yderligere tiltag vil jeg indstille til Arbejdsmiljørådet,
at der nedsættes en arbejdsgruppe om epoxy bestående af
eksperter, arbejdsmarkedets parter og Arbejdstilsynet. Ar-
bejdsgruppen skal vurdere, om der er behov for yderligere
tiltag, der kan sikre, at reglerne efterleves helt ud i produkti-
onslokalerne.
13
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Orientering om supplerende redegørelse om Siemens, fra beskæftigelsesministeren
Derudover vil Arbejdstilsynet følge op på sagen med tople-
delsen på Siemens Wind Power for at sikre et godt arbejds-
miljø.
De nævnte initiativer vil kunne gennemføres inden for insti-
tutionernes egne rammer og kræver ikke lovændringer.
Sagen viser som nævnt også, at vi bliver nødt til at se på, om
reglerne for virksomheder med en kronesmiley skal skærpes,
og om reglerne virker hensigtsmæssigt med hensyn til de
certificerede virksomheder.
Når virksomheder ønsker at tage et større ansvar for ar-
bejdsmiljøet, og derfor lader sig certificere, så er vi stadig-
væk nødt til at være sikre på, at virksomhederne lever op til
det ansvar.
Derfor mener jeg, vi i forligskredsen skal drøfte, hvordan vi
kan sikre, at man ikke kan blive certificeret uden, at der er
helt styr på arbejdsmiljøet.
Vi har i arbejdsmiljøforligskredsen allerede bestilt en evalue-
ring af certificeringsordningen – og den vil jeg drøfte med
forligskredsen og arbejdsmarkedets parter, når den er klar
efter sommerferien.
Jeg håber, at vi i fællesskab kan finde løsninger, hvor vi både
skærper kravene og samtidig bevarer en ordning for virk-
somheder, der kan og vil tage ansvar for et godt arbejdsmil-
jø.
Endelig vil jeg med hensyn til myndighedssamarbejdet næv-
ne, at der pr. 1. juli i år etableres et arbejdsskadekontor, som
placeres i Arbejdstilsynet.
Det sker blandt andet for at styrke koordinationen af det fo-
rebyggende arbejde. En af kontorets vigtige opgaver bliver at
14
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Orientering om supplerende redegørelse om Siemens, fra beskæftigelsesministeren
gennemføre mere dybdegående analyser af arbejdsskadesbil-
ledet, der kan anvendes i det forebyggende arbejde. Dermed
vil vi opnå de faglige fordele ved, at tilsyn og arbejdsskader
er samlet under samme tag.
Arbejdsmiljøproblemer i vindmølleindustrien generelt
(samrådsspørgsmål BP)
I forlængelse af sagen om Siemens har det vist sig, at der på
Vestas er en gruppe medarbejdere, der på tilsvarende vis er
blevet syge efter at have arbejdet med epoxy og isocyanater.
De konkrete arbejdsprocesser på Vestas er forskellige fra
Siemens’, men det gør naturligvis ikke sagen mindre alvor-
lig. Sygdommene er præcis de samme.
Denne sag vil jeg selvfølgelig også have grundigt belyst.
Jeg har derfor bedt Arbejdstilsynet om også at lave en rede-
gørelse for forholdene på Vestas. Den redegørelse vil fore-
ligge inden sommerferien og så vil jeg vurdere, om der er
grundlag for at iværksætte yderligere initiativer.
Jeg er af den opfattelse, at de initiativer, der nu sættes i søen,
vil bidrage til at forbedre arbejdsmiljøet i vindmølleindustri-
en generelt.
Afslutning
Afslutningsvist vil jeg gerne understrege, at der er tale om en
alvorlig sag. Man skal ikke blive syg af at gå på arbejde. Og
det skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at undgå.
Det gælder myndighederne, som skal sikre, at der føres et
effektivt tilsyn. Men det gælder også de enkelte virksomhe-
der, som i det daglige har ansvaret for at sikre et sundt og
sikkert arbejdsmiljø.
15
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Orientering om supplerende redegørelse om Siemens, fra beskæftigelsesministeren
Med de initiativer jeg lige har nævnt, mener jeg, at vi gør en
stor indsats for at forebygge en lignende sag i fremtiden.
Når jeg har modtaget begge redegørelser, vil jeg indkalde
forligskredsen, så vi kan drøfte hvilke politiske initiativer,
forløbet giver anledning til.
Tak for ordet.
16