Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 211
Offentligt
1642670_0001.png
1. juni 2016
Supplerende redegørelse om Arbejdstilsynets hånd-
tering af ansøgning om dispensation fra 2007 fra
Siemens Wind Power
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Orientering om supplerende redegørelse om Siemens, fra beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynets redegørelse af 23. maj 2016
Som det fremgår af Arbejdstilsynets redegørelse af 23. maj 2016, modtog Arbejdstilsynet i brev
af 13. september 2007 fra Siemens Wind Power oplysninger om, at virksomheden ønskede at
etablere et arbejdsområde for overfladebehandling af forme i en lejet hal.
I brevet henvises til, at arbejdsområdet skal etableres efter kravene i Arbejdstilsynets bekendtgø-
relse 302, bilag 4.1.C (kodenummerreglerne).
I brevet redegøres der for processen for overfladebehandlingen. Her beskrives det, at der spartles
med et epoxyprodukt.
Spartling med epoxy kræver ikke dispensation fra epoxyreglerne, men kræver stadig, at virksom-
heden følger kravene for arbejde med epoxy og isocyanater, beskrevet i reglerne for arbejde med
stoffer og materialer, herunder uddannelseskravet.
Siemens Wind Power beskriver også, at der i processen skal sprøjtes med et navngivet produkt X
(handelsnavn er fortroligt), og Siemens Wind Power oplyser, at der er vedhæftet et datablad. Det
fremgår ikke af navnet på produktet, at det er et epoxyprodukt.
Arbejdstilsynet har nøje søgt i sit journalsystem adskillige gange og har ikke kunnet fremsøge det
omtalte datablad. Det har heller ikke været muligt at fremsøge oplysninger om, hvorvidt Arbejds-
tilsynet har efterlyst det omtalte datablad.
Derfor har Arbejdstilsynet i forhold til redegørelsen lagt til grund, at Siemens har ansøgt om di-
spensation efter kodenummerreglerne, som nævnt i brev af 13. september 2007, men at Arbejds-
tilsynet ikke har haft oplysninger om, hvorvidt der var tale om et epoxyprodukt, der skulle sprøj-
tes med. Den sagsbehandlende medarbejder kan i øvrigt ikke huske detaljer fra sagen fra 2007.
Konfronteret med DR’s oplysninger i artikel på DR.dk om en mail direkte til den sagsansvarlige
medarbejder, har Arbejdstilsynet efterfølgende undersøgt pågældendes mails for at undersøge om,
der var tale om manglende journalisering af oplysninger. Det har ikke været muligt at konstatere.
Medarbejderen har ikke gemt alle mails tilbage fra den pågældende periode. Statens IT har heller
ikke kunnet fremsøge så gamle mails, når de er slettede.
Arbejdstilsynet har efterfølgende henvendt sig til DR for at få adgang til det materiale, der lå til
grund for deres artikel. DR har ikke ønsket at udlevere det pågældende materiale.
Herefter har Arbejdstilsynet kontaktet Siemens Wind Power med en anmodning om at få udleve-
ret det i DR’s artikel nævnte materiale. Det har Siemens Wind Power gjort i mail af 29. maj 2016.
Af denne mail fremgår det, at Siemens Wind Power i en direkte mail af 5. november 2007 til en
navngiven medarbejder i Arbejdstilsynet, har fremsendt supplerende materiale vedrørende sprøj-
teprocessen på Siemens Wind Power og vedhæftet et sikkerhedsdatablad. Det fremgår af dette
sikkerhedsdatablad, at der var tale om et 2-komponent opløsningsmiddelbaseret epoxyprodukt.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Orientering om supplerende redegørelse om Siemens, fra beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynet må herefter konstatere, at der, som nævnt af DR, findes en mail sendt direkte til
den sagsbehandlende medarbejder, der indeholder et datablad med oplysninger om, at Siemens
Wind Power ønskede at sprøjte med et epoxyholdigt produkt. Den pågældende mail og dens ind-
hold er ikke blevet journaliseret. Det er en klar fejl.
I den oprindelige dispensation, som Arbejdstilsynet gav Siemens Wind Power den 26. nov. 2007,
skriver Arbejdstilsynet ”Virksomheden har efterfølgende fremsendt yderligere materiale (beskri-
velse af anvendte produkter)”.
Da Arbejdstilsynet gennemgik dispensationssagen i forbindelse med udarbejdelse af redegørel-
sen, fik Arbejdstilsynet ikke mistanke til, at der i det fremsendte materiale skulle være oplysnin-
ger om, at der skulle sprøjtes med et epoxyholdigt produkt, idet det relevante datablad, jf. oven-
stående, ikke var journaliseret.
Konklusion på sagsforløbet
I lyset af de nye oplysninger er det nu tydeligt, at det fremsendte materiale har omfattet oplysnin-
ger om, at der var tale om et epoxyholdigt produkt.
Det er derfor korrekt, at Siemens Wind Power har oplyst overfor Arbejdstilsynet, hvilket produkt
der blev sprøjtet med. Arbejdstilsynet burde derfor have vidst, at dispensationen skulle være givet
efter reglerne om arbejde med stoffer og materialer i 2007.
Redegørelsen blev skrevet på baggrund af de oplysninger, det var muligt at fremsøge i Arbejdstil-
synets systemer forud for den 23. maj 2016. Det må nu konstateres, at disse oplysninger ikke var
fuldt dækkende.
De seneste oplysninger ændrer ikke på, at dispensationen fortsat blev søgt og givet efter forkerte
regler, og at dispensationen rettelig skulle være givet efter reglerne om arbejde med stoffer og
materialer.
Konsekvensen af anvendelse af kodenummerreglerne frem for bekendtgørelsen
om stoffer og materialer
Uanset om virksomhederne anvender epoxy til spartling eller til sprøjtning, så gælder der en ræk-
ke generelle krav til, hvordan arbejdet med epoxy skal foregå. Der er blandt andet krav om, at
medarbejderne skal have gennemført en særlig epoxyuddannelse og der er forbud mod epoxyar-
bejde, hvis man har konstateret epoxyallergi. Derudover er der fastsat en række krav til anvendel-
ses- og velfærdsforanstaltninger, der alle har til formål at forhindre hudkontakt med epoxy.
Disse krav skal arbejdsgiveren fuldt ud opfylde, helt på samme måde som arbejdsmiljølovgivnin-
gens øvrige krav. Og det uanset om der var givet dispensation eller ej. Virksomhederne skal der-
for af egen drift sørge for, at reglerne for arbejde med epoxy bliver efterlevet. På tidspunktet for
ansøgning om dispensation i 2007 blev der allerede spartlet med epoxy på Siemens Wind Power.
Derfor var der allerede krav om, at de almindelige regler for arbejde med epoxy skulle følges.
Med hensyn til kravene til beskyttelsen af de ansatte efter kodenummerreglerne henholdsvis be-
kendtgørelsen om arbejde med stoffer og materialer, så er de på langt de fleste områder sammen-
faldende.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Orientering om supplerende redegørelse om Siemens, fra beskæftigelsesministeren
De væsentligste forskelle mellem dispensationen fra 2012 efter bekendtgørelsen om arbejde med
stoffer og materialer og dispensationen i 2007 efter kodenummerreglerne var at dispensationen
efter kodenummerreglerne blev givet for fire år, mens den efter reglerne om arbejde med stoffer
og materialer blev givet for ét år.
Derudover omfattede dispensationen i 2012 krav om, at der ikke måtte komme personer i hallen i
mindst fem timer efter afsluttet sprøjtepåføring, uden at personerne var iført egnede personlige
værnemidler, herunder overtræksdragt og luftforsynet åndedrætsværn. Der måtte kun sprøjtema-
les med luftforsynet åndedrætsværn i fire timer mod seks timer efter kodenummerreglerne. End-
videre skulle tidsrummet for, hvornår sprøjtepåføringen skulle ske, oplyses til Arbejdstilsynet.
Kravene i 2012 var alle baseret på en konkret vurdering foretaget af Arbejdstilsynet.
Det er Arbejdstilsynets vurdering, at en efterlevelse af krav til sikkerhedsforanstaltninger efter
kodenummerreglerne på væsentlige områder har sikret medarbejderne på Siemens Wind Power
det samme beskyttelsesniveau, som følger af kravene i bekendtgørelsen om arbejde med stoffer
og materialer.
Siemens Wind Power på Mølholmsvej i Aalborg
På adressen Mølholmsvej i Aalborg findes fire haller, hvor der er givet dispensation for sprøjtear-
bejde i to haller. Den ene af disse dispensationer er dispensationen fra 2007, der blev givet efter
kodenummerreglerne. Den anden blev givet i 2012 efter reglerne i bekendtgørelsen om stoffer og
materialer.
I perioden 2004-2016 har Arbejdsskadestyrelsen truffet afgørelse om i alt 125 sager med hud- og
luftvejssygdomme på Siemens Wind Power. Ca. 15 af disse sager vedrører adressen Mølholms-
vej. I ca. 10 af disse sager, er eksponeringen epoxy angivet i afgørelsen. Ca. 90 pct. af disser er
anerkendt. Der er afgjort ca. fem tilfælde, hvor eksponeringen isocyanater er angivet, og alle er
anerkendt. Alle sager vedrører afgørelser i perioden fra 2010-2016.
Der er Arbejdstilsynets vurdering, at det ikke er muligt med sikkerhed at vurdere, om afgørelsen
fra 2007 har haft sundhedsmæssige konsekvenser for de ansatte på virksomheden.
Fremadrettede initiativer
Som det fremgår af redegørelsen af 23. maj 2016 vil Arbejdstilsynet som konsekvens iværksætte
en række initiativer som opfølgning på sagen.
I forhold til behandling af dispensationsansøgninger, konstateres det i redegørelsen, at der, bortset
fra omtalte dispensationssag fra 2007, er lavet en grundig vurdering af dispensationsansøgninger-
ne fra Siemens Wind Power, men at der ikke er fulgt systematisk op på, om Siemens Wind Power
har efterlevet kravene i dispensationerne.
Som følge heraf vil Arbejdstilsynet fremadrettet systematisere disse procedurer for opfølgning -
særligt i forhold fornyelse af dispensationer. Af disse procedurer vil blandt andet fremgå krav til
dokumentation samt retningslinjer for, hvornår der skal foretages besøg på virksomheden i for-
bindelse med sagsbehandling af ansøgning om dispensation, samt hvornår der skal sikres opføl-
gende tilsynsbesøg.