Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 201
Offentligt
1636489_0001.png
Mandatnotits
for
ILO’s 105. Arbejdskonference
Genève
2016
Instruktion for den danske regeringsdelegation
Beskæftigelsesministeriet
Maj 2016
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
Indholdsfortegnelse
1. INDLEDNING ................................................................................................................................ 3
2. REGERINGSINSTRUKS VEDRØRENDE KONFERENCENS EMNER ............................. 4
KONFERENCENS KOMITÉER MED TEMADISKUSSIONER
................................................... 4
A
. K
OMITÉ OM EVALUERING AF
ILO’
S
D
EKLARATION FRA
2008
OM SOCIAL RETFÆRDIGHED FOR EN
FAIR GLOBALISERING
........................................................................................................................ 4
B
. K
OMITÉ OM ANSTÆNDIGT ARBEJDE I GLOBALE LEVERANDØRKÆDER
........................................ 7
C
. K
OMITÉ OM REVISION AF
ILO’
S HENSTILLING NR
. 71
OM BESKÆFTIGELSE I OVERGANGEN FRA
KRIG TIL FRED
................................................................................................................................. 12
D
. T
O MARITIME SPØRGSMÅL
.......................................................................................................... 15
D
.1. G
ODKENDELSE AF ÆNDRINGSFORSLAG TIL KODEKSET FOR KONVENTIONEN OM SØFARENDES
ARBEJDSFORHOLD
, MLC 2006. ....................................................................................................... 15
D
.2. V
EDTAGELSE AF ÆNDRINGSFORSLAG TIL BILAGET I KONVENTIONEN OM SØFARENDES
IDENTITETS DOKUMENTATION
......................................................................................................... 17
FASTE PUNKTER PÅ DAGSORDENEN .................................................................................... 19
E
. A
PPLIKATIONSKOMITÉEN
............................................................................................................ 19
F
. E
KSPERTKOMITÉENS SÆRLIGE RAPPORT
: ’P
ROMOTING FAIR MIGRATION
’ ................................... 19
G
. U
DVÆLGELSESKOMITÉEN
(S
ELECTION
C
OMMITEE
) .................................................................... 22
H
. F
INANSIELLE OG ADMINISTRATIVE SPØRGSMÅL
.......................................................................... 22
I
. G
ENERALDIREKTØRENS RAPPORTER OG RAPPORT FRA FORMANDEN FOR
S
TYRELSESRÅDET
........ 22
3. DRØFTELSER OMKRING ARBEJDET I APPLIKATIONSKOMITÉEN ........................ 23
4. BAGGRUND ................................................................................................................................ 24
A
. D
EN
I
NTERNATIONALE
A
RBEJDSORGANISATION
......................................................................... 24
B
. ILO’
S MANDAT
........................................................................................................................... 24
C
. ILO-
KONVENTIONER OG HENSTILLINGER
.................................................................................... 25
D
. D
ANMARK OG
ILO,
RATIFICEREDE KONVENTIONER OG HENSTILLINGER
..................................... 25
E
. D
ANMARKS BIDRAG TIL
ILO ....................................................................................................... 26
5. DEN DANSKE DELEGATION TIL ARBEJDSKONFERENCEN 2016 .............................. 27
A
. R
EGERINGSDELEGATION
............................................................................................................. 27
B
. A
RBEJDSGIVERDELEGATION
........................................................................................................ 27
C
. A
RBEJDSTAGERDELEGATION
....................................................................................................... 27
BILAG 1 - ILO’S ORGANISATION DIAGRAM ........................................................................ 29
BILAG 2 – OVERSIGT OVER DANSK PERSONALE I ILO ................................................... 30
BILAG 3 – OMTALEN AF DANMARK I EKSPERTKOMITÉENS RAPPORT FOR 2016 . 31
BILAG 4 – RAPPORTERINGSOVERSIGTEN 2016 FOR DANSKE RAPPORTER TIL ILO
............................................................................................................................................................ 32
BILAG 5 – GENERALDIREKTØRENS RAPPORT 2016 TIL ARBEJDSKONFERENCEN
............................................................................................................................................................ 33
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1. INDLEDNING
Mandatnotitsen er udarbejdet til brug for regeringens delegation ved ILO’s 105. Internationale
Arbejdskonference, som afholdes fra den 30. maj til den 10. juni 2016 i Genève. Mandatnotitsen
dækker de emner, der på forhånd er sat på Arbejdskonferencens dagsorden. Eventuelle yderligere
emner eller spørgsmål vil blive koordineret i Genève.
Mandatnotitsen er målrettet regeringsrepræsentanternes mødedeltagelse, men har som led i
forberedelsen været i høring hos partsrepræsentanterne i det faste ILO udvalg. Parternes holdning til
de tematiske diskussioner er indsat.
Dagsordenen for ILO’s Arbejdskonference indeholder traditionelt tre komitéer med tematiske
diskussioner, der skifter fra år til år. Der er udover de nævnte temadiskussioner også en række faste
punkter på dagsordenen, særligt den såkaldte Applikationskomité. På konferencen vedtages
endvidere ILO’s budget for de kommende to år.
I lighed med sidste år gennemføres et forsøg, hvor konferencens længde er forkortet fra tre til to
uger. Dette forsøg er led i ILO’s igangværende reformarbejde, hvor der ses på Arbejdskonferencens
arbejdsmetoder, struktur, længde mv.
Én dag på Arbejdskonferencen er afsat til et topmøde med fokus på det globale arbejdsmarkeds
udfordringer. Årets ’World of Work Summit’ finder sted den 9. juni under overskriften
’Beskæftigelsesindsatsens over for unge’.
Hvert år udarbejder ILO’s generaldirektør en særlig tematisk rapport til Arbejdskonferencen, som
debatteres af talerne i plenum under konferencen. I år er temaet ’kampen mod fattigdom’. Et resume
fremgår som bilag 5.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1636489_0004.png
2. REGERINGSINSTRUKS VEDRØRENDE KONFERENCENS EMNER
Konferencens komitéer med temadiskussioner
a. Komité om evaluering af ILO’s Deklaration fra 2008 om social retfærdighed for en fair
globalisering
ILO’s Deklaration om social retfærdighed for en fair globalisering blev vedtaget i 2008 og fast-
lægger rammerne for ILO’s begreb ”anstændigt arbejde”, herunder en integreret tilgang baseret på
de fire indbyrdes forbundne strategiske målsætninger om beskæftigelse, social beskyttelse, social
dialog og fundamentale principper og rettigheder på arbejdsmarkedet. Denne tilgang indebærer også
to tværgående mål om kønsligestilling og forbud mod diskrimination. Med denne deklaration påtog
såvel ILO som medlemmer sig en forpligtelse til at følge den integrerede tilgang og til at give
beskæftigelse og anstændigt arbejde en central placering i de økonomiske og sociale politikker på
alle niveauer (nationalt, regionalt og multilateralt).
ILO’s styrelsesråd besluttede i marts 2014, at 2008-Deklarationen skal evalueres som tema på
Arbejdskonferencen 2016. Formålet er at se på effekten af erklæringen og at nå frem til nye tiltag til
fremme af dens gennemførelse og til dens opfølgning. Det vil indgå i komitéarbejdet at indbyde to
prominente gæstetalere og at afvikle en paneldebat med repræsentanter fra andre internationale og
regionale organisationer.
ILO har til brug for drøftelserne udarbejdet en rapport, særligt baseret på indkomne svar til et
spørgeskema fra ILO’s medlemmer. Rapporten er opbygget som følger:
Kapitel 1 beskriver den skiftende globale økonomiske og sociale kontekst. Da 2008-Deklarationen
blev vedtaget, var der usikkerhed og en voksende bekymring omkring konsekvenserne af
globalisering, men samtidig også en erkendelse af behovet for tættere samarbejde mellem
internationale aktører på området. Deklarationen blev vedtaget kort før udbruddet af en ny
økonomisk krise, som siden har sat den globale dagsorden sammen med en række andre aspekter,
såsom klimaændringer, befolkningstilvækst, udtømning af naturressourcer, naturlige og
menneskeskabte katastrofer, hidtil usete migrationsstrømme og en hurtig udvikling inden for
informationsstrømme og teknologi. Der ses også en udvikling mod flere atypiske former for arbejde
og deregulering i mange lande, men omvendt anerkendes internationale arbejdsstandarder i stigende
grad som centrale elementer, fx i handelsaftaler og i initiativer rettet mod virksomheders sociale
ansvar. Som vigtige milepæle ses den historiske aftale i Paris i 2015 om indsatsen mod
klimaændringer og vedtagelsen af FN’s nye verdensmål for en bæredygtig udvikling mod 2030.
Kapitel 2 gennemgår tiltag fra ILO’s medlemmer i forhold til Deklarationen, både nationalt og i
samarbejde med andre. De indkomne svar bekræfter fortsat bred støtte til konceptet om anstændigt
arbejde og til en integreret tilgang. Dog ses der større fokus på især jobskabelse og udbygning af
sociale ordninger fremfor på fremme af social dialog og fundamentale rettigheder på
arbejdsmarkedet som mål i sig selv. Særligt arbejdsmarkedets parter har peget på udfordringer i
landenes reaktioner på den globale krise, herunder hindringer for en meningsfyldt social dialog og
mangler ved koordination af økonomiske og sociale politikker. Svarene viser fortsat behov for
assistance fra ILO til at overvåge området, herunder gennem indikatorer og statistik, for yderligere
fremme af grundlæggende principper og rettigheder på arbejdsmarkedet, for fremme af
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1636489_0005.png
internationale arbejdsnormer (deres ratifikation og anvendelse), og for fremme af bæredygtige
virksomheder og en kultur herfor, samt for at styrke større politisk sammenhæng på alle niveauer.
Kapitel 3 fokuserer på tiltag fra ILO i forhold til medlemmers behov, som de bl.a. er kommet til
udtryk i de løbende diskussioner på Arbejdskonferencen om opfølgning på Deklarationen. Svarene
viser, at disse diskussioner med fordel kan blive mere fokuserede og give et bedre indspil til
organisationen. Der peges på, at Deklarationen har haft indflydelse på en lang række områder,
herunder igangsatte reformer om ILO’s interne organisering og styring og ILO’s internationale
arbejdsnormer. Der peges også på ILO’s egne udfordringer med at følge den integrerede tilgang og
med at opbygge fornøden viden og færdigheder, herunder i ILO’s programmer i felten, hvor
udfordringen tit er manglede klarhed om ejerskabet og manglende ressourcer.
Kapitel 4 omhandler tiltag fra andre internationale og regionale organisationer og aktører, herunder
samarbejdet med ILO. Billedet er bred anerkendelse fra alle af Deklarationen og dens begreb
”anstændigt arbejde”, som siden 2008 har været genstand for et stadigt tættere samarbejde og for
partnerskaber. Der gælder i særlig grad inden for FN-systemet, herunder ved vedtagelsen af FN’s
2030-mål for bæredygtig vækst. Men også uden for FN-systemet har ILO samarbejde med globale
institutioner, såsom G20, OECD, Verdensbanken og IMF, med regionale institutioner, herunder
EU, og med andre internationale aktører. Stadig ses der udfordringer med at fremme alle fire
målsætninger på en integreret måde og at skabe politisk koordination og sammenhæng, herunder at
omsætte politisk anerkendelse til praktik og konkrete politikker. Samarbejdet med ikke-statslige
aktører beskrives som mere drevet af begivenheder, end som udtryk for en samlet og koordineret
strategi. Der forudses både udfordringer og muligheder ved FN’s 2030-mål, herunder i forhold til
opfølgning samt udvikling af indikatorer og partnerskaber.
Kapitel 5 samler op og skitserer temaerne for en evaluering og mulige retningslinjer for fremtidig
indsats. Der stilles en række spørgsmål, som komiteen skal drøfte for at nå frem til, hvordan
Deklarationens potentiale bedre kan udnyttes.
Der ventes EU- og IMEC-koordinering både forud og under selve konferencen.
Parternes holdning
DA finder, at det er positivt, at der er en evaluering i ILO i 2016 om, hvorvidt opfølgnings-
procedurerne omkring Deklarationen fungerer hensigtsmæssigt og faktisk bidrager til en bedre
integration af Deklarationen.
Det er DA’s vurdering, at drøftelserne på den enkelte arbejdskonferencer af Deklarationen modsat
den oprindelige intention har fungeret som platform for generelle politiske drøftelser og ikke været
fokuseret på selve Deklarationen. Drøftelserne har derfor ikke berørt de reelle problemer, som
medlemsstater og parter står over for i forhold til Deklarationen.
DA finder, at Arbejdskonferencens diskussioner af Deklarationen i højere grad skal udfylde deres
oprindelige formål, herunder fokusere på og tage udgangspunkt i de erfaringer, behov og
udfordringer, som de nationale arbejdsmarkedets parter og nationale regeringer arbejder med til
opfyldelse af Deklarationen, navnlig for at målrette og understøtte ILO’s arbejde, budget og
programmer.
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1636489_0006.png
LO er enig i det positive i at evaluerer deklarationen fra 2008, især i lyset af den efterfølgende
globale økonomiske krise.
Mange positive skridt er taget siden 2008, men mere kan gøres, herunder at dele viden og god
praksis; yde bistand til medlemmerne; etablere nye partnerskaber med ikke-statslige enheder;
udtænke passende indikatorer for fremskridt; koordinere holdninger i internationale fora samt
fremme anstændigt arbejde i andre organisationer.
Evalueringen af, hvordan erklæringen har bidraget til at fremme de fire strategiske målsætninger,
skal også ses i relationen til øvrige forhold, som har betydning for social retfærdighed.
Diskussionen og konklusionerne i år kan både bidrage til den videre drøftelse af de strategiske
politiske rammer i 2017 og til det fortsatte arbejde med Standard Review.
Den danske regerings holdning
Danmark har – under skiftende regeringer - givet stærk støtte til ILO’s dagsorden om anstændigt
arbejde, da denne allerede er integreret i den danske arbejdsmarkedsmodel og dermed udbreder vor
models værdier, det gælder ikke mindst den centrale indflydelse og medansvar fra arbejdsmarkedets
parter i udviklingen af et bæredygtigt og mere ligeligt arbejdsmarked. Danmark har ligeledes givet
stærk støtte til at udbrede ordnede forhold for virksomheder og arbejdsagere globalt, idet
globaliseringen fortsat udfordrer lande som Danmark i at fastholde høje standarder for arbejdsliv og
for social beskyttelse.
I 2009 udarbejdede Beskæftigelsesministeriet til opfølgning på 2008-deklarationen en dansk
handlingsplan for arbejdet med fremme af Decent Work med inddragelse af parterne i Det Faste
ILO-udvalg. Det overordnede formål er
at øge viden om og kendskabet til Decent Work-dagsordenen i Danmark,
at øge viden om sammenhængen mellem den danske model, flexicurity-tilgangen og Decent
Work-dagsordenen, og
at bidrage til kendskab og realisering af Decent Work i det samarbejde, som danske
virksomheder, arbejdsmarkedsorganisationer og myndigheder har med internationale
samarbejdspartnere.
Regeringens holdning er, at 2008-deklarationen fortsat er relevant, og at det giver mening fortsat at
følge op og sikre, at Deklarationens potentiale udnyttes og har effekt. Omvendt hvis de
tilbagevendende diskussioner på Arbejdskonferencen skal fortsætte til opfølgning på Deklarationen,
bør de imidlertid blive mere fokuserede og ikke nødvendigvis fortsætte med samme sekvens.
I det lys vil regeringen tage aktivt del i diskussionen og evalueringen med henblik på, at der
vedtages fremadskuende, fokuserede handlingsorienterede konklusioner.
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1636489_0007.png
b. Komité om anstændigt arbejde i globale leverandørkæder
ILO’s styrelsesråd besluttede i marts 2013, at Arbejdskonferencen i 2016 skulle have en generel
diskussion om anstændigt arbejde i globale leverandørkæder. Formålet er at få en bedre forståelse
for området og for tiltag, der kan bidrage til bæredygtig udvikling, inkluderende økonomisk vækst
og anstændigt arbejde.
Til brug for drøftelserne har ILO udarbejdet en rapport. Rapporten er opbygget som følger:
Kapitel 1 beskriver, hvordan globale leverandørkæder er blevet stadig mere udbredt måde at
organisere private investeringer, produktion og handel. Dette illustreres bl.a. med et eksempel om
en tur i biografen med popcorn og transport derhen i bil, som har involveret tusindvis af
arbejdstagere i et dusin lande i produktion af forskellige produkter. Globale leverandørkæder har
særligt i udviklingslandene skabt nye muligheder gennem øget beskæftigelse og jobmuligheder
samt gennem økonomisk og social udvikling. Men produktion og beskæftigelse i globale
leverandørkæder kan også have negative indvirkninger på arbejdsvilkår, især først i
leverandørkæden, hvor produktionen ofte finder sted i udviklingslande under problematiske vilkår
samt i den uformelle sektor. Det konkluderes, at ILO med sit særlige mandat, trepartsstruktur og
ledende globale rolle til at fastsætte internationale normer er det rette forum til at drøfte emnet,
finde fælles løsninger og identificere relevante politikker og praksis.
Kapitel 2 beskriver udviklingen og tendenser inden for handel, investeringer og produktion. Kapitlet
opregner de to overordnede typer af relationer, der karakteriserer globale leverandørkæder:
multinationale selskabers direkte investeringer (’foreign direct investment’) i oversøiske filialer og
datterselskaber, og ’sourcing’, hvor virksomheden ikke har ejerskab eller direkte ansvar i forhold til
de ansatte, men alene en kontraktmæssig forpligtelse med sin leverandør. Der gives eksempler på,
hvordan den globale leverandørkæde i tekstilindustrien samt landbrugs- og fødevareindustrien er
opbygget, hvor mange led der kan være involveret, før produktet når forbrugeren.
Kapitel 3 gennemgår typer af økonomisk og social opgradering i leverandørkæden.
’Økonomisk opgradering’ dækker over, at produktionsprocesser skal være mere effektive, mere
avancerede og generere bedre produkter (hvilket oftest vil kræve bedre uddannet arbejdskraft),
funktionel opgradering (”lean”-tankegang) og leverandørkæde opgradering (hvor virksomheden går
ind i en ny industri eller nyt marked).
’Social opgradering’ er et nyt begreb i ILO dækker over, at den økonomiske opgradering tillige
sikrer anstændigt arbejde. Der gives en række landeeksempler. Konklusionen er, at økonomisk
opgradering ikke automatisk fører til social opgradering. Derfor anbefales en klar rollefordeling og
reguleringsmekanismer, der kan støtte økonomisk og social opgradering.
Kapitel 4 handler om styring (governance) i globale leverandørkæder. Det slås fast, at det er
myndighederne, der er ansvarlige for at sikre de nødvendige nationale politikker, love og regler,
herunder tilsyn og håndhævelse. Overholdelse af arbejdsmarkedsreguleringen på arbejdspladsen er
en forudsætning for anstændigt arbejde, og virksomhederne er forpligtet til at følge denne
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1636489_0008.png
regulering, uanset om de er involveret i en hjemlig eller global leverandørkæde. Mange
programmer, aktører og strukturer styrer leverandørkæden og følgende nævnes i rapporten:
Offentlig administration - statens forpligtelse til at fremme overholdelse og håndhævelse af
den nationale lovgivning og ratificere og implementere internationale konventioner.
Privat administration - styres af virksomheder og arbejdsgiverorganisationer eller
brancheorganisationer. CSR eller private initiativer (PCI) benytter bl.a. adfærdskodeks,
certificeringssystemer eller audits til at forbedre forholdene i leverandørkæden.
Initiativer iværksat af arbejdsmarkedets parter – finder sted på virksomheds-, sektor-,
nationalt eller internationalt niveau, eksempelvis social dialog, kollektive forhandlinger og
globale rammeaftaler. I nogle multi-stakeholders initiativer spiller NGO’er også en rolle i
forhold til at fremme arbejdstager-, forbruger-, eller offentlig interesser.
Multilaterale initiativer – eksempelvis ILO’s trepartsdeklarationen om principper
vedrørende multinationale selskaber og social politik, FN’s retningslinjer for
menneskerettigheder og erhverv og FN’s Global Compact, OECD’s retningslinjer for
multinationale selskaber og flere EU-direktiver. Det bemærkes, at Danmark som et af få
lande i verden i 2014 lancerede en national handlingsplan for implementeringen af FN’s
retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv, og at og FN’s Global Compact modtager
støtte over udviklingsbistanden.
Rapporten fremhæver en række private initiativer bl.a. multi-stakeholder initiativet Ethical Trading,
som er etableret i Danmark (DIEH), Norge og Storbritannien. Medlemmer er virksomheder,
fagforeninger og NGO’er. DIEH modtager dansk projektstøtte til sin indsats over
udviklingsbistanden. Fair Trade initiativet er endvidere grundigt beskrevet. Der nævnes en række
eksempler inden for hver kategori på, hvad drivkraften for de forskellige initiativer kan være
(forbrugerefterspørgsel, image/brand etc.). Effekten af de mange private initiativer er ikke
veldokumenteret, og på trods af positiv effekt mangler der ofte fornødent tilsyn og inddragelse af
arbejdsmarkedets parter. ILO/IFC programmet Better Work nævnes som et succesfuldt eksempel på
synergistyring mellem regeringer, arbejdsgiverorganisationer og fagforeninger på nationalt, sektor
og globalt niveau. Better Work modtager dansk støtte over udviklingsbistanden. På
Arbejdskonferencen i 2011 konkluderede man, at arbejdstilsyn skal være en offentlig opgave og
være i overensstemmelse med internationale arbejdsstandarder. Det gør, at der er risiko for, at nogle
private initiativer kan underminere det offentlige tilsyn. Men det konstateres samtidigt, at der ikke
er enighed mellem parterne om effekten af private håndhævelsesinitiativer.
Kapitel 5 skitserer mulige pejlemærker for en fremtidig indsats. De udfordringer, som rapporten
identificerer i forhold til globale leverandørkæder, er i stor udstrækning de samme, som leder til
mangel på anstændigt arbejde i verden. Derfor er ILO’s svar på udfordringerne også til en vis grad
sammenfaldende med de anbefalinger, der generelt gives til medlemslandene for at sikre
bæredygtig udvikling, inkluderende økonomisk vækst og anstændigt arbejde til alle. Der anbefales
således en styrket og målrettet indsats fra ILO’s side:
Promovering af internationale arbejdsstandarder, herunder en vurdering af om de
eksisterende ILO instrumenter i tilstrækkelig grad sikrer rammerne for ILO’s medlemmer til
at fremme anstændigt arbejde i leverandørkæden
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1636489_0009.png
Lukke administrationsmangler. Myndighederne skal sikre effektiv administration i
leverandørkæden og sikre gennemførelsen af love og grundlæggende rettigheder på arbejdet.
ILO’s rolle skal overvejes, herunder teknisk bistand.
Fremme af en inkluderende og effektiv social dialog, herunder multi-
arbejdsgiverforhandlinger, nationale trepartsdialoger med deltagelse af
rekrutteringsbureauer, leverandører og multinationale selskaber.
Fremme af grænseoverskridende social dialog, herunder internationale rammeaftaler. Der
peges på, at ILO kan facilitere dette arbejde.
Styrkelse af udviklingsarbejdet for at forbedre rettigheder og vilkår i leverandørkæden.
Landebidrag bl.a. i forbindelse med ILO’s allerede eksisterende programmer om at fremme
anstændigt arbejde, kan styrkes. Det fremgår, at et sådan initiativ vil kræve ekstra
finansiering.
Styrke merværdi af eksisterende processer. ILO tilbyder at støtte udviklingen og
organiseringen af de nationale processer, der skal fremme ansvarlig virksomhedsadfærd i
overensstemmelse med hhv. FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv og
OECD’s retningslinjer for multinationale selskaber. Dette skal ske med udgangspunkt i de
retningslinjer for dialog, der er i ILO’s trepartsdeklaration om principper vedrørende
multinationale selskaber og social politik.
Styrkelse af arbejdsmarkedsadministrationssystemer. Der er behov for at udvikle
programmer til at give teknisk rådgivning og bistand for at sikre, at
arbejdsmarkedsadministrationen kan tilpasse sig de hurtige forandringer i arbejdslivet.
Mere forskning og analyser og oversigter over gode eksempler.
Forbedret statistik.
Fremme af partnerskaber, så ILO’s programmer og aktiviteter bliver mere effektive
Bedre sammenhæng i arbejdet med at fremme anstændigt arbejde i leverandørkæden. Der er
en stigende interesse for anstændigt arbejde i leverandørkæder, men andre internationale
organisationer er ikke altid informeret om ILO’s normskabende arbejde og værdier, og
derfor skal samarbejdet forbedres.
Drøftelsen forventes at føre til en række konklusioner om prioriteringer for det videre arbejde.
Der ventes EU- og IMEC-koordinering både forud og under selve konferencen.
Parternes holdning
DA finder, at det er klart, at der i internationale handelsrelationer kan optræde forhold, der er
kritisable, men den internationale samhandel og globale leverandørkæder bidrager positivt til
økonomisk og social vækst samt forbedring af arbejdsforholdene i leverandørlandene, foruden at
give nye muligheder for beskæftigelse til især kvinder.
International samhandel er en af de væsentligste job- og vækstskabere, også i udviklingslandene.
Muligheden for at få job er helt nødvendig, for at mange arbejdere i udviklingslande kan opleve en
velstandsstigning, og dermed forbedre levestandarden i forhold til, hvad der var til rådighed før.
International samhandel er desuden en stærk motor for at flytte folk fra den uformelle til den
formelle sektor, hvorved landenes muligheder for at opkræve skatter også bliver langt lettere.
9
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1636489_0010.png
Der er som udgangspunkt tale om et gensidigt forhold, der er både i vedkommende udviklingslands
interesse og i f.eks. alle de andre aktører i den internationale handels – og produktionskæde. Der
sker endvidere ofte en opbygning af produktionskapacitet, som igen skaber muligheder for mere
langsigtet udvikling med overførsel af teknologi og overførsel af viden til det pågældende
produktionsland, som kan danne grundlag for yderligere vækst og beskæftigelse.
Det er også vigtigt at holde sig for øje, at internationale handelskæder og fordeling af produktion
ikke alene er en industrilande-/udviklingslanderelation. Dette sker også lokalt, regionalt, nationalt.
EU’s indre Marked er ligeledes et eksempel herpå. Endvidere er det væsentligt at holde sig for øje,
at virksomheder, der udelukkende opererer på sit hjemmemarked, meget vel kan være større og
have betragtelig stærkere indflydelse over arbejdsforholdene hos sine leverandører, end
virksomheder, der opererer mere internationalt. En snæver skelnen mellem globale og nationale
virksomheder giver således ikke mening.
DA finder, at drøftelserne i ILO i 2016 skal bidrage til, at regeringer, virksomheder og faglige
organisationer får forbedrede muligheder for at håndtere de globale udfordringer. Der er allerede
etableret en række overordnede rammer: Det gælder bl.a. FN’s retningslinjer for menneske-
rettigheder og erhvervsliv fra 2011, OECD’s retningslinjer ligeledes fra 2011, hvori der er
indbygget nationale kontaktpunkter, og ILO’s trepartserklæring vedrørende multinationale
virksomheder og socialpolitik fra 1998, som sætter de nødvendige rammer. Det er således
spørgsmålet om at få det, som allerede er vedtaget, til at fungere bedre. Det skal fastholdes, at det
overordnede ansvar for at overholde og håndhæve internationale og nationale rammer for
arbejdsforhold påhviler staterne og ikke virksomheder, men virksomheder skal naturligvis
overholde gældende love.
Der er behov for et nyt dokumentationsgrundlag for ILO, herunder om de positive følger af globale,
internationale og nationale leverandørkæder, herunder for jobskabelse og vækst.
LO finder denne diskussion uhyre vigtig, da forholdene i de globale leverandørkæder er yderst
kritisable, hvorfor der er behov for et internationalt regelsæt, der fremmer arbejdstagernes
rettigheder for alle og skabe effektive kontrolmekanismer for nationale og multinationale
virksomheder, når de overtræder disse rettigheder.
LO forventer derfor, at ILO kan få en større rolle i den styring og regulering, der kræves for at sikre
arbejdstagerrettigheder i den globale økonomi.
Et første skridt kunne være en opdatering af ILO multinationale erklæring. Til dato har ILO
multinationale erklæring ikke været tilstrækkelig og er siden blevet overhalet af FN vejledende
princip for erhverv og menneskerettigheder og OECD-retningslinjerne for multinationale
virksomheder. Derfor bør den opdateres.
Et andet vigtigt punkt er forbud mod tvangsarbejde i leverandørkæderne. Rundt om i verden er
produktionen i leverandørkæderne ofte baseret på tvangsarbejde.
10
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
Den danske regerings holdning
Regeringen bakker op om en drøftelse af anstændigt arbejde i globale leverandørkæder og kan
tilslutte sig de opstillede anbefalinger i rapporten.
ILO er godt placeret grundet sin særlige trepartsstruktur og sit normskabende arbejde til at påtage
sig et ledende globalt ansvar. Regeringen er enig i, at det er regeringernes ansvar at sikre rammerne
for ordenlige løn- og arbejdsvilkår i samarbejde med arbejdsmarkedets parter, og at det er en
myndighedsopgave at føre behørigt tilsyn og håndhæve nationale love og regler og internationale
forpligtelser på arbejdsmarkedet.
Regeringen støtter et styrket samarbejde med alle relevante aktører, herunder multi-stakeholder
partnerskaber med henblik på at fremme ordentlige arbejdsvilkår globalt. Dette må ske i samarbejde
med arbejdsmarkedets parter.
11
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
c. Komité om revision af ILO’s henstilling nr. 71 om beskæftigelse i overgangen fra krig til
fred
I marts 2014 besluttede ILO’s Styrelsesråd at sætte dette emne på dagsordenen for
Arbejdskonferencen 2016 med henblik på at udarbejde en ny revideret henstilling. Der er tale om en
2-årig behandling, som derfor vil fortsætte næste år.
Henstilling nr. 71 blev vedtaget i 1944 mod slutningen af Anden Verdenskrig og er et produkt af sin
tid. ILO er af den opfattelse, at en revision nu er på sin plads for at modernisere Henstillingen og
dermed gøre den mere relevant, fx i forhold til naturkatastrofer, krig- og postkrigskonflikter.
Forud for Arbejdskonferencen har ILO forberedt forhandlingerne bl.a. ved en foreløbig rapport med
baggrund og et spørgeskema, som alle medlemslande blev bedt om at besvare efter konsultation
med arbejdsmarkedets parter.
Til brug for komitéarbejdet foreligger nu en opsamling på indkomne besvarelser samt en
konklusion, der angiver en ramme for forhandlingerne. Udkastet fra ILO indeholder en præambel
og følgende afsnit I-XII:
I.
II.
Angiver
Henstillingens formål og anvendelsesområde
samt indeholder en række
definitioner,
Vejledende principper,
der fokuserer på særlige forholdsregler og metoder til at fremme
fred, forhindre kriser, muliggøre opsving og genoprettelse – med udgangspunkt i dialog og
nødvendigheden af at bekæmpe diskrimination, fordomme og had,
Strategisk tilgang
omhandler de elementer, der medvirker til at sikre indtægt gennem
beskæftigelse eller social beskyttelse, sikre anstændige arbejdsforhold, oprettelse af
nødvendige myndigheder og faglige organisationer,
Rettigheder, ligebehandling og ikke-diskrimination,
der indeholder anvisninger til
fremme af lige rettigheder, ligebehandling og ikke-diskriminationstiltag for forskellige
målgrupper,
Jobskabelse,
der omhandler forskellige midler til jobskabelse, økonomisk udvikling,
herunder lokalt, støtte til bæredygtige erhvervsvirksomheder, små og mellemstore
virksomheder, kooperativer m.v.,
Uddannelse, erhvervsuddannelse og vejledning
sætter fokus på vigtigheden af at sikre
og/eller genindføre trænings- og uddannelsesmuligheder,
Afsnittet om
social beskyttelse
omtaler vigtigheden af at skabe jobs og dermed indtægt
samt sociale sikringssystemer og sociale serviceprogrammer, forudsat disse er inden for
ILO’s mandat,
Arbejdsret, administration af arbejdskraft og information om arbejdsmarkedet,
der
omhandler vigtigheden af at sørge for, at arbejdsretlige instrumenter samt administration af
arbejdsmarkedsforanstaltninger er på plads samt sikre samarbejde mellem offentlige og
private beskæftigelsesforanstaltninger,
Social dialog
understreger vigtigheden af at sikre social dialog i forbindelse med kriser samt
understøtte etableringen af faglige organisationer,
Flygtninge, internt fordrevne personer og tilbagesendte,
der handler om forskellige tiltag
for at afhjælpe situationen for flygtninge, internt fordrevne og tilbagesendte personer,
12
III.
IV.
V.
VI.
VII.
VIII.
IX.
X.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1636489_0013.png
XI.
XII.
Forebyggelse, mægling og parathed
opfordrer til opmærksomhed for at forebygge og
hindre nye konflikter, og
Internationalt samarbejde
beskriver internationale foranstaltninger for at hindre og
forebygge. Afsnittet beskriver ligeledes ILO’s rolle med at hjælpe medlemsstater, der
gennemlever kriser, med beskæftigelsesforanstaltninger med udgangspunkt i integration på
arbejdsmarkedet, anstændigt arbejde og opbygning af institutioner i et bilateralt, regionalt
eller multilateralt samarbejde, fx gennem FN-systemet.
Det forventes, at drøftelserne i komiteen slutter med, at komitéen vedtager en tekst, der kan danne
grundlag for næste års drøftelser om en endelig henstillingstekst.
Der vil være EU-koordination før og under drøftelserne.
Parternes holdning
DA kan støtte en revision af henstillingen, som jo er helt fra 1944. DA finder, at i en genop-
bygningssituation har privat foretagsomhed en vigtig rolle. Private virksomheder og deres
internationale kontakter er centrale i ethvert genopbygningsarbejde og fredsskabende proces.
Arbejdsmarkedets parter og etablering af en fri og uafhængig sociale dialog er væsentligt i
opbygningen af et fungerende civilsamfund, der kan understøtte myndighederne. En velfungerede
ramme for erhvervslivet vil desuden kunne danne grundlag for udefrakommende investeringer og
beskæftigelse. Det er vigtigt, at genetableringen sker i den rigtige takt og i balance, således at der
dels ikke skabes grobund for nye konflikter, dels at der ikke etableres økonomiske eller sociale
strukturer, der ikke er holdbare, herunder på arbejdsmarkedet eller i de sociale systemer.
LO er enig i, at arbejde og beskæftigelse udgør et fundamentalt bidrag til genoprettelse i situationer
præget af krigstilstande og naturkatastrofer og støtter en revision af henstillingen.
Den danske regerings holdning
Den danske regering er enig i, at arbejde og beskæftigelse udgør et fundamentalt bidrag til
genoprettelse i situationer præget af krigstilstande og naturkatastrofer. ILO er dog ikke en
humanitær nødhjælpsorganisation, og det bør undgås, at et ILO engagement betyder overlap i
forhold til andre primære organisationer. Der er beretninger om en særdeles vellykket ILO
tilstedeværelse i kriseområder, som fx Haiti og Libanon, som også har haft dansk økonomisk støtte
og bevågenhed, og hvor Henstilling nr. 71 kan tænkes at få betydning for en målrettet og integreret
ILO-indsats.
I det lys vil regeringen gå konstruktivt ind i drøftelserne om at revidere Henstilling nr. 71, hvor et
dansk fokus vil være at sikre, at Henstillingens fokus er på områder, hvor ILO både har mandat og
ekspertise, for eksempel beskæftigelse, arbejdsmarkedsforhold samt -organisering og at undgå
overlap til andre primære/relevante FN-organisationer.
Regeringen finder det positivt, at der i teksten lægges vægt på betydningen af beskæftigelse i
situationer, hvor stater eller områder skal genoprettes efter krige, konflikter eller naturkatastrofer.
Man kan fra dansk side under forhandlingerne støtte udkastets tekst om vigtigheden af målrettet
aktivering, herunder arbejdsmarkedets parters rolle i denne forbindelse. For flygtninge er det vigtigt
13
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
for deres integration, at der arbejdes hen imod aktivering og på deltagelse på sigt på
arbejdsmarkedet i deres nye opholdsland.
Fra dansk side lægges der endvidere stor vægt på mænds og kvinders lige deltagelse på
arbejdsmarkedet, herunder ligebehandling for så vidt angår arbejdsvilkår og løn. Danmark vil lægge
vægt på, at slutteksten er kønsneutral.
Fra dansk side støttes også vigtigheden af passende sociale beskyttelsessystemer, idet det dog i
teksten betones, at det altid skal kunne betale sig at arbejde.
14
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
d. To maritime spørgsmål
d.1. Godkendelse af ændringsforslag til kodekset for konventionen om søfarendes
arbejdsforhold, MLC 2006.
Konventionen om Søfarendes Arbejdsforhold (Maritime Labour Convention, MLC) trådte i kraft
internationalt og i Danmark den 20. august 2013. Konventionen er pr. 11. april 2016 ratificeret af 71
lande, hvilket dækker mere end 80 % af verdensbruttotonnagen.
I henhold til artikel XIII i MLC skal ILO’s Styrelsesråd sikre, at anvendelsen af MLC kontinuerligt
gennemgås, og at der foretages justeringer om nødvendigt. Dette sker i Den Særlige MLC-
trepartskomité, som blev nedsat af ILO’s styrelsesråd i juni 2013.
Den Særlige MLC-trepartskomité kan behandle ændringsforslag til MLC’s kodeks. Ændrings-
forslag til MLC skal således først behandles på et møde i Den Særlige MLC-trepartskomité for
derefter at blive godkendt eller forkastet af ILO’s Arbejdskonference.
Den Særlige MLC-trepartskomité afholdt sit andet møde den 8.-10. februar 2016. På dette møde
blev tre ændringsforslag til MLC behandlet, hvoraf to blev vedtaget.
Det første ændringsforslag, som Arbejdskonferencen skal tage stilling til, er fremsat af reder-siden
og indeholder mulighed for at forlænge et allerede eksisterende MLC-certifikat med op til fem
måneder, dog således, at et certifikatfornyelsessyn fortsat skal finde sted hvert femte år. Ordlyden
svarer til den allerede eksisterende ordlyd i andre internationale instrumenter, fx SOLAS
(International Convention for the Safety of Life at Sea).
Det andet ændringsforslag, som Arbejdskonferencen skal tage stilling til, blev fremsat af de
søfarendes organisationer og indebærer, at der i den vejledende del af MLC tilføjes, at mobning og
chikane bør tages i betragtning i forbindelse med arbejdsulykker, som en konsekvens for sundheden
og sikkerheden ombord samt som undersøgelsesemne i forbindelse med undersøgelser af ulykker.
Den Særlige Trepartskomité behandlede desuden et tredje ændringsforslag, som var fremsat af de
søfarendes organisationer og indeholdt krav om, at den søfarende skal sikres løn i den periode,
hvori den pågældende sidder som gidsel efter et sørøveri. Både reder-siden og de statslige
repræsentanter udtrykte på mødet sympati for forslaget, som de dog ikke fandt tilstrækkelig præcist
til at blive vedtaget. Forslaget blev udskudt til en arbejdsgruppe, hvis mandat skal godkendes af
Arbejdskonferencen, og som skal udarbejde et nyt udkast inden næste møde i Den Særlige
Trepartskomité primo 2018.
Mandatudkastet til arbejdsgruppen indeholder også forslag om, at arbejdsgruppen skal se på
procedurerne for komiteens arbejde og procedurer i forbindelse med ændringsforslag til MLC.
De to første ændringsforslag samt mandatet for arbejdsgruppen blev vedtaget af Den Særlige MLC-
trepartskomité og bliver nu forelagt til godkendelse eller forkastelse på Arbejdskonferencen.
15
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1636489_0016.png
Godkender Arbejdskonferencen ændringsforslagene, skal ILO meddele dette til de ratificerende
lande, herunder Danmark, med angivelse af en periode på mindst ét år og højst to år til nærmere at
overveje ændringsforslagenes indhold samt sørge for implementering. Når denne periode er
udløbet, træder ændringsforslagene i kraft seks måneder derefter. Forkaster Arbejdskonferencen
ændringsforslagene, skal de genbehandles af Den Særlige MLC-trepartskomité.
Et ratificerende land kan dog meddele ILO, at man kun vil være bundet af ændringsforslagene efter
en udtrykkelig meddelelse om accept af ændringsforslagene, og/eller at ændringsforslagene ikke vil
blive implementeret i en angiven periode.
Parternes holdning
På det maritime område er arbejdet med ændringsforslagene koordineret i forhold til redernes og de
søfarendes organisationer, og ændringsforslagene er i overensstemmelse med linjen fastlagt i
koordination med disse. Internationalt støttes ændringsforslagene af en bred kreds af lande samt af
arbejdsmarkedets parter.
DA har konsulteret Rederiforeningerne, og DA kan støtte den danske regerings holdning som
udtrykt i mandatnotitsen.
LO støtter ændringsforslagene.
Den danske regerings holdning
Regeringen er positiv over for begge ændringsforslag og agter at stemme for godkendelse af begge
forslag. Ligeledes er regeringen positiv over for den nedsatte arbejdsgruppe og dens mandat.
I forholdet til ændringsforslaget om forlængelse af et eksisterende MLC-certifikat, vurderes
ændringsforslaget at ville medføre færre administrative byrder for erhvervet i de tilfælde, hvor det
ellers ville være vanskeligt at få udstedt et nyt MLC-certifikat. Ændringsforslaget vil ikke kræve
lovændring i dansk ret.
I forhold til ændringsforslaget om imødegåelse af mobning og chikane er det afgørende, at
spørgsmålet håndteres ved vejledende bestemmelser, da inklusion i MLC’s obligatoriske del vil
medføre forøgede administrative byrder for rederierne i forbindelse med syn og certifikater.
Ændringsforslaget vil ikke kræve lovændring i dansk ret.
For så vidt angår det evt. fremtidige forslag om løn til søfarende, der holdes som gidsler i
forbindelse med sørøveri, vurderes dette ikke i sin nuværende form at ville kræve lovændring eller
at få økonomiske konsekvenser for erhvervet i Danmark, da det svarer til de gældende danske
regler.
16
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1636489_0017.png
d.2. Vedtagelse af ændringsforslag til bilaget i konventionen om søfarendes identitets
dokumentation
ILO’s konvention nr. 185 om søfarendes identitetsdokumenter (revideret) fra 2003 trådte i kraft den
9. februar 2005. Danmark har ikke tiltrådt konventionen og er ikke forpligtet heraf. Konventionen
er ratificeret af 31 lande, herunder Frankrig, Kroatien, Rusland og Spanien. Kun Rusland har
gennemført konventionen fuldt ud i sin nationale lovgivning og er optaget på ILO’s liste over lande,
som har gennemført konventionen.
Danmark har imidlertid ratificeret ILO’s konvention nr. 108 om søfarendes identitetsdokumenter fra
1958. Danske søfartsbøger udstedes i henhold til denne konvention.
På et ekspertmøde i 2005 blev det konkluderet, at ratifikation af konvention nr. 185 i større omfang
ville forudsætte ændring af bilag 1 om de bagvedliggende tekniske specifikationer, således at disse
tilrettes standarder fastlagt af den internationale luftfartsorganisation (ICAO), som er globalt
anvendte.
En ad hoc nedsat trepartskomité om konvention nr. 185 drøftede fra den 10.-12. februar 2016 de af
ILO’s sekretariat foreslåede ændringer.
De ændringsforslag til konventionens bilag I-III, som Arbejdskonferencen skal tage stilling til,
medfører, at et søfarende id, som udstedes i henhold til konvention nr. 185 skal overholde ICAO’s
tekniske retningslinjer for så vidt angår tre mulige størrelser og formater, samt
identifikationsoplysningerne på dokumentet og formatet for biometriske oplysninger.
Ændringerne blev vedtaget af en enig komité, der fastslog, at stater, som allerede har implementeret
konventionen i den nuværende form (Rusland, Spanien, Indien m.fl.) skal tillades en
overgangsperiode på 5 år. Ændringsforslagene bliver nu forelagt til godkendelse eller forkastelse på
Arbejdskonferencen.
Godkender Arbejdskonferencen ændringsforslagene, skal ILO meddele de ratificerende lande dette,
hvorefter ændringerne finder anvendelse et år senere. Forkaster Arbejdskonferencen
ændringsforslagene, skal de genbehandles af en trepartskomité, som nedsættes ad hoc.
Et ratificerende land kan meddele ILO, at man kun vil være bundet af ændringsforslagene efter en
udtrykkelig meddelelse om accept af ændringsforslagene, og/eller at ændringsforslagene ikke vil
blive implementeret i en angiven periode.
Parternes holdning
DA har konsulteret Rederiforeningerne, og DA kan støtte den danske regerings holdning som
udtrykt i mandatnotitsen.
LO støtter ændringsforslagene.
17
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
Den danske regerings holdning
Regeringen er positiv over for ændringsforslagene til konventionens bilag.
Danmark har ikke på nuværende tidspunkt tiltrådt konventionen.
Ændringerne af konventionen betyder, at Danmark vil overveje evt. dansk ratifikation af
konventionen.
18
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1636489_0019.png
Faste punkter på dagsordenen
e. Applikationskomitéen
På konferencen samles hvert år Applikationskomitéen, der har til opgave at behandle de modtagne
rapporter fra medlemslandene angående ratificerede ILO-konventioner, men også at udtale kritik af
manglende implementering, at påtale brud på ratificerede konventioner og kommentere på landenes
manglende rapporteringer.
Applikationskomitéen tager udgangspunkt i den årlige rapport fra ILO’s uafhængige ekspertkomité
om medlemslandenes implementering af konventionerne. På baggrund af Ekspertkomiteens rapport
udvælger arbejdsmarkedets parter hvert år 25 individuelle sager på landeniveau, også kaldet
”landelisten”. Disse sager udvælges typisk ud fra sagernes alvor, men også ud fra en vis geografisk
fordeling. Der er i årets rapport fra Ekspertkomitéen ingen alvorlige omtaler i forhold til sager fra
Danmark.
1
Der er mulighed for at tilkendegive holdning under Applikationskomiteens drøftelser. Danmarks
holdning og eventuelle kommentarer i de enkelte individuelle sager afklares først, når
arbejdsmarkedets parter har udvalgt de enkelte sager. Sådanne indlæg gives gerne som
gruppeindlæg, typisk som EU-indlæg.
Se også afsnit 3 for
Applikationskomitéen.
uddybende
information
om
drøftelserne
omkring
arbejdet
i
f. Ekspertkomitéens særlige rapport: ’Promoting fair migration’
Ekspertkomitéen udarbejder hvert år en rapport (general survey) om et bestemt emne med
udgangspunkt i én eller flere af de konventioner, der er sat til diskussion i Applikationskomitéen, og
eventuelle henstillinger i tilknytning hertil. Denne rapport tager udgangspunkt i en særlig
rapportering fra medlemslandene om implementering og efterlevelse, herunder evt. manglende
efterlevelse, af de udvalgte konventioner. Rapporten diskuteres typisk på et af de første møder i
komitéen.
ILO’s Styrelsesråd besluttede i juni 2014, at Ekspertkomitéens særlige rapport til brug for
drøftelserne på Arbejdskonferencen 2016 skulle handle om:
Konvention nr. 97, 1949 (revideret) om migration med henblik på lønnet beskæftigelse (ikke
ratificeret af Danmark)
Henstilling nr. 86, 1949 (revideret) om migration med henblik på lønnet beskæftigelse
Konvention nr. 143, 1975 (supplerende forordning) om vandringer af arbejdstagere under
utilbørlige forhold samt fremme af vandrende arbejdstageres lige muligheder og ligebehandling
(ikke ratificeret af Danmark)
Henstilling nr. 151 (1975) om vandringer af arbejdstagere under utilbørlige forhold samt
fremme af vandrende arbejdstageres lige muligheder og ligebehandling
1
Ekspertkomitéens rapport kan læses her:
http://www.ilo.org/ilc/ILCSessions/105/reports/reports-to-the-
conference/lang--en/index.htm
19
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
ILO har haft fokus på vandrende arbejdstagere og migration siden sin oprettelse i 1919, hvilket
vidner om den betydning, ILO tillægger emnet, ikke mindst i forbindelse med den aktuelle
udvikling i den globale migration.
Ekspertkomitéens rapport har til formål at give et samlet billede af lovgivning og praksis i
medlemsstaterne i forhold til implementering på området. Rapporten trækker de overordnede
observationer frem og vurderer instrumenternes potentiale og indflydelse. Desuden beskriver
rapporten de udfordringer, som nogle medlemsstater har mødt i forbindelse med implementering og
overvejelserne om ratifikation.
Det fremgår bl.a. i rapporten, at den største årsag til migration fortsat er arbejdsrelateret. Seneste tal
fra ILO estimerer, at der i 2013 var 207 mio. internationale migranter i den arbejdsdygtige alder
(mindst 15 år). Næsten halvdelen af migrantarbejderne er koncentreret i to store områder:
Nordamerika og Nord-, Syd- og Vesteuropa. Tilsammen repræsenterer de flertallet af både
kvindelige og mandlige migrantarbejdere. ILO estimerer endvidere, at 74,7 procent af verdens
migrantarbejdere er i højindkomstlande og, at de er koncentreret i bestemte økonomiske sektorer,
hvor de fleste migranter arbejder i service- og industrisektoren. I lande, hvor der er en højere
arbejdsløshed og et lavere niveau af social beskyttelse (offentlige ydelser), ses der tilsvarende et
højere emigrationstal. Rapporten fremhæver desuden, at typen af migrantarbejderne er en blandet
størrelse, og der er særligt stor variation i, hvor stor en del af den nationale arbejdsstyrke, der
udgøres af migrantarbejdere.
Ekspertkomitéen bemærker endvidere, at i visse sektorer, hvor der generelt er et udbredt brug af
vikarer/midlertidige ansættelser, f.eks. i elektronikbranchen, er der særlige udfordringer, hvor
migrantarbejdere har en ringere beskyttelse på arbejdspladsen i forhold til andre ansatte (ikke-
migranter). Der peges bl.a. på ringere beskyttelse af balancen mellem familie- og arbejdsliv,
dårligere arbejdsvilkår, samt vanskeligheder med at udøve deres rettigheder som arbejdstager.
Fra ILO’s side lægges der op til internationalt samarbejde om at fremme en rettighedsbaseret
tilgang til vandrende arbejdstagere. Rapporten fremhæver, at formålet med ILO-standarderne er lige
så relevante i dag som i 1949 og 1975, da ILO-standarderne blev vedtaget. Rapporten understreger,
at ILO-standardernes relevans især ligger i, at vandrende arbejdstagere fortsat skal have særlig
beskyttelse for at sikre, at deres rettigheder bliver respekteret, og at samarbejde mellem regeringer
og arbejdsmarkedets parter har afgørende betydning for en god regeringsførelse på dette område.
Ekspertkomitéen bemærker dog samtidig, at den også er bevidst om, at mange regeringer er
udfordret i forhold til håndteringen af de nuværende migrationsmønstre, hvorfor særlige detaljer i
bestemmelserne kan virke forældede.
Ekspertkomitéens rapport konkluderer desuden, at
ILO-standarderne kan potentielt bidrage til en effektiv styring af den nuværende
migrationsudfordring, som alle ILO’s medlemmer står over for. På den baggrund opfordrer
rapporten ILO til at promovere en effektiv implementering af de to konventioner (nr. 97 og 143)
og henstillinger (nr. 86 og 151) i forbindelse med ILO’s dagsorden om ’Fair Migration’.
20
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1636489_0021.png
Nogle lande efterspørger erfaringsudveksling samt vidensdeling mellem landene med hensyn til
effektiv implementering af de to konventioner (nr. 97 og 143).
Tiltag, der udvikles og implementeres, skal afspejle FN’s nyligt vedtagne 2030-udviklingsmål,
der omhandler bærdygtig udvikling, især bæredygtighedsmålene nr. 8 og nr. 10. Målene
omfatter henholdsvis promovering af en fortsat inkluderende og bæredygtig økonomisk vækst,
produktiv beskæftigelse og anstændigt arbejde for alle, samt reducering af ulighed i og mellem
landene.
Drøftelsen af den generelle rapport ventes at resultere i vedtagelse af fælles konklusioner.
Parternes holdning
DA er af den opfattelse, at migrantproblematikker er langt mere nuancerede og komplekse end
Ekspertkomiteens rapport giver udtryk for.
DA finder, at migrant-problemstillinger bl.a. er en stor udfordring for mange lande også for de
vestlige lande, hvilke den øjeblikkelige situation i EU bl.a. vidner om.
Der er således i mange lande meget svære integrationsproblematikker, og situationen er meget
forskellig for velfærdssamfund i den vestlige og i udviklingslande. Disse udfordringer løses i
hovedsagen ikke via en rettighedsbaseret tilgang. DA kan således bl.a. ikke støtte en dansk
ratifikation af konvention nr. 97 og 143.
LO finder, at Ekspertkomiteens rapport forholder sig til ILO’s standarder i relation til
migrantarbejder og skal bl.a. bidrage til ILO Arbejdskonferencens diskussion i 2017 om netop dette
emne.
Migrantarbejdere er et aktuelt tema også i en dansk kontekst men der er ingen tvivl om, at
udfordringerne omkring migrantarbejder ikke kun kan løses nationalt, men kræver internationalt
samarbejde og koordinering,
Den danske regerings holdning
Den danske regering støtter, at Applikationskomitéen drøfter muligheder for, at der internationalt
udveksles information og erfaringer om vandrende arbejdstagere og migration, samt støtter
vigtigheden i, at der er et samarbejde med arbejdsmarkedets parter.
Danmark har ikke ratificeret konvention nr. 97 og 143, da de danske regler ikke harmoniserer med
konventionerne, særligt med hensyn til de danske regler om social sikring og udlændingeregler om
illegale migrantarbejdere. Spørgsmålet om ratifikation er løbende blevet overvejet og drøftet med
arbejdsmarkedets parter.
21
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
g. Udvælgelseskomitéen (Selection Commitee)
Den såkaldte udvælgelseskomité beskæftiger sig med afviklingen af Arbejdskonferencen, typisk
spørgsmål i relation til tidsplaner, organisering mv.
Danmark er ikke medlem af Udvælgelseskomiteen. Foreløbigt er der ikke kendskab til særlige
punkter på udvalgets dagsorden udover de mere proceduremæssige.
h. Finansielle og administrative spørgsmål
Til brug for behandlingen i finanskomiteen foreligger ILO’s “Report II: Information concerning the
programme and budget and other questions”. Konferencen skal overveje og godkende ”financial
statements” for perioden indtil 31. december 2015 og overveje andre finansielle og administrative
spørgsmål, som styrelsesrådet har forelagt.
Budgettet for 2016-17 er allerede vedtaget, og styrelsesrådet har behandlet de øvrige emner i
rapporten, så det forventes, at finanskomiteen alene mødes én gang (den 1. juni), og at der ikke vil
være tale om substantielle drøftelser. Det er alene regeringsrepræsentanter, der deltager i
finanskomiteen.
Danmark vil kunne støtte forslagene.
i. Generaldirektørens rapporter og rapport fra formanden for Styrelsesrådet
Hvert år udarbejder ILO’s Generaldirektør en særlig rapport til Arbejdskonferencen, som debatteres
af talerne i plenum under konferencen. Forsøgsvist er det bestemt, at rapporten skal være
dagsordenssættende og vedrøre et aktuelt tema, i år ”Kampen mod fattigdom”, se bilag 5.
Generaldirektøren har desuden som tidligere udarbejdet en rapport om situationen for arbejdere i de
besatte arabiske områder på Vestbredden. Derudover ventes en rapport om ILO’s
programimplementering og opnåede resultater i 2014-15, samt at formanden for Styrelsesrådet
fremlægger sin rapport for konferencen om styrelsesrådsarbejdet i det forgangne år.
Disse rapporter diskuteres i plenum - fortrinsvis i 2. uge af konferencen.
22
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
3. Drøftelser omkring arbejdet i Applikationskomitéen
Særligt siden 2012 har en uenighed - navnlig mellem arbejdsmarkedets parter i ILO - påvirket
arbejdet i Applikationskomiteen, særligt om fortolkningen af ILO’s kernekonvention nr. 87 i
forhold til retten til at strejke og konflikte. Uenigheden er fulgt op i regi af ILO’s styrelsesråd, hvor
der har været afholdt en række konsultationer, herunder et særligt trepartsmøde i februar 2015 om
retten til at strejke.
Uenigheden er ikke løst, men det lykkedes arbejdsmarkedets parter at nærme sig hinanden og
navnlig pege på en vej fremad, hvor ILO’s tilgang til globale standarder og opfølgende mekanismer
er til diskussion, også som led i det initiativ, som ILO’s Generaldirektør har sat højt på ILO’s
dagsorden. Forhandlingsklimaet synes i det hele taget forbedret. Som tydelige eksempler på
fremdrift er, at en arbejdsgruppe nu er nedsat til at opdatere ILO´s standarder, ligesom en
arbejdsgruppe ser på at reformere arbejdsbetingelserne for Applikationskomitéen.
Parternes holdning
DA og LO støtter drøftelserne mellem arbejdsmarkedet parter og de vedtagne processer og tiltag.
Den danske regerings holdning
Danmark har løbende både på Arbejdskonferencen og på de efterfølgende styrelsesrådsmøder givet
udtryk for, at det er afgørende for ILO’s relevans og virke, at der er et velfungerende overvågnings-
system. Danmark støtter derfor også fuldt ud op om de tiltag, der er sat i værk for at finde en varig
løsning.
Punktet har løbende været drøftet på møderne med de danske parter i Det Faste ILO-udvalg under
Beskæftigelsesministeriet.
23
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
4. Baggrund
a. Den Internationale Arbejdsorganisation
Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO) oprettedes i 1919 med det formål at fremme social
retfærdighed og arbejde for en forbedring af arbejdsforholdene verden over. ILO er en
særorganisation under FN, og organisationen tæller i dag 186 medlemslande. ILO opererer med en
unik trepartsstruktur, hvor repræsentanter for arbejdstagere og arbejdsgivere fungerer på lige fod
med regeringer.
Hvert år i juni afholdes Den Internationale Arbejdskonference med deltagelse af alle ILO’s
medlemslande. Arbejdskonferencen er ILO’s øverste organ. Hver delegation består af
repræsentanter for regeringen, arbejdstagerne og arbejdsgiverne. En særlig komite (”credentials-
komitéen”) sikrer, at der reelt er tale om uafhængige partsrepræsentanter.
ILO ledes af en generaldirektør, der vælges af Styrelsesrådet for 5 år ad gangen. Den nuværende
generaldirektør er briten Guy Ryder, der i 2012 blev valgt til stillingen. Generaldirektøren varetager
sammen med Sekretariatet den daglige ledelse af ILO og rapporterer hvert år til
Arbejdskonferencen.
Styrelsesrådet består af 56 medlemmer (28 regeringsrepræsentanter (medlemslande), 14
arbejdstagerrepræsentanter og 14 arbejdsgiverrepræsentanter) og mødes tre gange årligt (marts, juni
og oktober/november). Styrelsesrådet har til opgave at fastlægge ILO’s overordnede politik, at
vedtage dagsordenen for den årlige Arbejdskonference, at fastlægge ILO’s budget samt at vælge
generaldirektøren.
Der er tradition for et nordisk rotationsprincip i Styrelsesrådet. Danmark var senest
regeringsmedlem 2011-2014. På Arbejdskonferencen 2014 blev Norge valgt ind i Styrelsesrådet for
en 3-årig periode. Danmark er dog stadig repræsenteret blandt arbejdsgiverrepræsentanterne ved
Jørgen Rønnest fra Dansk Arbejdsgiverforening og blandt arbejdstagerne ved Jens Erik Ohrt fra
LO.
b. ILO’s mandat
Den Internationale Arbejdskonference har til opgave:
At vedtage internationale arbejdsstandarder i form af konventioner og henstillinger mv.
At overvåge anvendelsen og implementeringen i medlemslandene af de vedtagne konventioner
og henstillinger. Dette foregår i praksis ved, at medlemslandene hvert år rapporterer til ILO,
At fungere som et diskussionsforum for sociale og arbejdsmæssige spørgsmål. I de senere år har
Konferencen bl.a. diskuteret emner som globalisering, beskæftigelsesfremme, social beskyttelse
og veje ud af den globale økonomiske krise, bæredygtighed og grønne jobs,
At vedtage retningslinjer for ILO’s generelle politik og aktiviteter i fremtiden, og
At vedtage ILO’s arbejdsprogram og budget (hvert andet år). ILO’s arbejde finansieres af
medlemslandene.
ILO formulerer internationale arbejdsstandarder, typisk i form af konventioner og henstillinger – og
det er herefter op til medlemsstaterne selv at ratificere konventionerne og evt. supplerende
protokoller. Bestemmelserne om arbejdsforhold har oftest karakter af minimumsstandarder.
24
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1636489_0025.png
c. ILO-konventioner og henstillinger
Siden oprettelsen i 1919 har ILO vedtaget 189 konventioner om en bred vifte af emner samt 204
henstillinger. Otte konventioner har status af
grundlæggende ILO-konventioner om principper og
rettigheder på arbejdsmarkedet:
Konvention nr. 29 om tvangsarbejde (1930).
Konvention nr. 87 om organiseringsfrihed (1948).
Konvention nr. 98 om kollektiv forhandling (1949).
Konvention nr. 100 om ligeløn (1951).
Konvention nr. 105 om afskaffelse af tvangsarbejde (1957).
Konvention nr. 111 om diskrimination i ansættelse (1958).
Konvention nr. 138 om minimumsalder (1973).
Konvention nr. 182 om de værste former for børnearbejde (1999).
Principperne i disse otte kernekonventioner er alle medlemslande – qua deres medlemskab af ILO –
forpligtet til at fremme, respektere og efterleve, uanset om de har ratificeret dem eller ej.
ILO’s konventioner er ligesom andre FN-konventioner kun bindende for de medlemslande, der
vælger at ratificere dem. Når et medlemsland har ratificeret en ILO-konvention, skal der
regelmæssigt rapporteres til ILO om efterlevelsen af konventionen. ILO protokoller knytter sig til
en konvention og skal ligeledes ratificeres. ILO’s henstillinger er ikke juridisk bindende for
medlemslandene, men fungerer som retningslinjer for national handling.
d. Danmark og ILO, ratificerede konventioner og henstillinger
Danmark har været medlem af ILO siden oprettelsen i 1919. Til dato har Danmark ratificeret 72 af
ILO’s i alt 189 konventioner.
Arbejdskonferencens dagsordenspunkter drøftes nationalt med arbejdsmarkedets parter i Det faste
ILO-udvalg. I udvalget deltager udover ministeriet de mest repræsentative hovedorganisationer på
det danske arbejdsmarked
2
. Derudover foregår der uformel koordinering på nordisk regeringsplan
(nordiske ILO-samrådsmøder). Typisk foregår der endvidere løbende koordinering i kredsen af EU-
lande.
I forhold til EU er ILO repræsenteret ved et ”Liaison Office” i Bruxelles, og repræsentanter for EU-
delegationen i Geneve (EU External Action Service) deltager som observatører i Den Internationale
Arbejdskonference. Desuden står det aktuelle EU-formandskab i Genève under Arbejdskonferencen
for en omfattende koordination af EU-landenes holdninger. Rollefordelingen mellem formand-
skabslandet og EU-delegationen er som udgangspunkt, at formandskabslandet taler på EU’s vegne,
men EU-delegationen har på områder, hvor kompetence ligger hos EU, en mere ledende rolle.
Beskæftigelsesministeriet rapporterer hvert år efter Arbejdskonferencen til Folketinget i form af en
beretning.
2
pr. 1. januar 2016 DA, LO, KL, FTF og AC
25
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
e. Danmarks bidrag til ILO
I Danmark er Beskæftigelsesministeriet ressortministerium og rigsmyndighed i forhold til ILO.
Beskæftigelsesministeriet indbetaler det årlige medlemsbidrag til ILO.
Den danske FN-mission i Genève følger løbende ILO’s arbejde med særlig vægt på de
menneskeretlige aspekter, og med henblik på at bistå Beskæftigelsesministeriet med kontakten til
ILO og deltagelse i EU-samarbejde og andre koordinationsfora i Genève mellem sessionerne i
Governing Body og Arbejdskonferencen (ILC).
Missionen varetager desuden i samarbejde med Udenrigsministeriets kontor for Vækst,
beskæftigelse og erhvervsudvikling (VBE) dialogen med ILO om udmøntningen og forvaltningen
af danske frivillige multilaterale bidrag til organisationens udviklingsprogrammer. Bidraget
administreres af Missionen og består i øjeblikket af et uøremærket kernebidrag på 9,5 mio. kr. i
2016.
Danmark støtter også ILO bilateralt, primært gennem samarbejde og bevillinger fra danske
ambassader, bl.a. i Bangladesh, Myanmar, Egypten, Etiopien, Nepal og Tunesien.
26
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1636489_0027.png
5. Den danske delegation til Arbejdskonferencen 2016
a. Regeringsdelegation
Regeringsrepræsentanter og -rådgivere:
Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (7.-8. juni)
Efter særlig aftale er ambassadør Carsten Staur fra FN-Missionen i Genève delegationsleder
Departementschef Peter Stensgaard Mørch, Beskæftigelsesministeriet (7.-8. juni)
Ministersekretær Anne Birgitte Jonsson, Beskæftigelsesministeriet (7.-8. juni)
Specialkonsulent Torben Lorentzen, Beskæftigelsesministeriet, regeringsrepræsentant
(Komitéen om evaluering af 2008-Deklaration)
Chefkonsulent Helle Ekmann Jensen, Beskæftigelsesministeriet, regeringsrepræsentant
(Komitéen om anstændigt arbejde i globale leverandørkæder)
Chefkonsulent Anders Lisborg, Center mod Menneskehandel, rådgiver (Komitéen om
anstændigt arbejde i globale leverandørkæder),
Fuldmægtig Lis Witsø-Lund, Beskæftigelsesministeriet, rådgiver (Komitéen om revision af
ILO’s henstilling nr. 71)
Fuldmægtig Sara Otmishi, Beskæftigelsesministeriet, rådgiver (Applikationskomitéen)
Afdelingschef Jakob Jensen, Beskæftigelsesministeriet, rådgiver
Kontorchef Lone Henriksen, Beskæftigelsesministeriet, rådgiver
Kontorchef Vibe Westh, Beskæftigelsesministeriet, rådgiver
Attaché Stine Svejborg, FN-Missionen, Genève, rådgiver (Applikationskomitéen)
Assistant attaché Martin Bank Nutzhorn Jensen, Genève,
Grønlands Selvstyre deltager i konferencen ved analytiker Henrik Lindberg Hansen
b. Arbejdsgiverdelegation
Adm. direktør Jacob Holbraad, DA, vil aflægge konferencen et besøg
Ansættelsesretschef Flemming Dreesen, DA, arbejdsgiverrepræsentant (Applikationskomiteen
og Komitéen om revision af ILO’s henstilling nr. 71)
Direktør for International Affairs Jørgen Rønnest, DA, rådgiver og talsmand for arbejdsgiverne i
ILO’s styrelsesråd (’Governing Body Vice Chair’)
Underdirektør, Steen Müntzberg, DA, rådgiver (Komitéen om
evaluering af 2008-Deklaration)
Chefkonsulent Christine Jøker Lohmann, rådgiver (Komitéen om
anstændigt arbejde i globale leverandørkæder)
Konsulent Jesper Lykke Christensen, KL, rådgiver (Applikationskomitéen)
Konsulent Jesper Gradert, KL vil aflægge konferencen et besøg
c. Arbejdstagerdelegation
Formand Lizette Risgaard vil aflægge konferencen et besøg
International
konsulent
Jens
Erik
Ohrt,
3
(Fuldmagtskomiteen /Applikationskomitéen)
3
LO,
arbejdstagerrepræsentant
Fuldmagtskomitéens opgave er at efterprøve de delegeredes ret til at deltage i konferencen som repræsentanter for
regeringer, arbejdsgivere og arbejdstagere.
27
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
Næstformand Mads Samsing, HK, rådgiver (Komitéen om evaluering af 2008-Deklaration)
Sekretariatsleder Mads Bugge, Ulandssekretariatet/FTF, rådgiver (Komitéen om revision af
ILO’s henstilling nr. 71)
Forhandlingssekretær, Karsten Kristensen, 3F, rådgiver (Komitéen om anstændigt arbejde i
globale leverandørkæder)
Forhandlingssekretær, Flemming Overgaard, 3F, rådgiver (Komitéen om anstændigt arbejde i
globale leverandørkæder)
Afdelingsleder Stephan Agger, LO, vil aflægge konferencen et besøg
Afdelingsleder Jørgen Assens, Ulandssekretariatet, vil aflægge konferencen et besøg
Konsulent Kent Jensen, Ulandssekretariatet, vil aflægge konferencen et besøg.
d. Medlemmer af Folketingets beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet inviterer hvert år to medlemmer af Folketingets Beskæftigelsesudvalg
med som observatører til konferencen (hhv. én fra regeringspartiet eller dens støttepartier og én fra
oppositionen).
Beskæftigelsesudvalget har i år endnu ikke tilmeldt medlemmer.
28
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1636489_0029.png
BILAG 1 - ILO’s organisation diagram
Director General
Mr. Guy Ryder
Office of the Director General (CABINET)
Ms Annette Ching, Director
Reporting to the Director General
Internal Oversight and
Audit
Mr Anthony Watson,
Chief Internal Auditor
Legal Advisor
Mr George Politakis,
Director
Treasurer and Financial
Comptroller
Mr Greg Johnson, Director
Tokyo Office
Ms. Akiko Taguchi
Washington Office
Ms Nancy Donaldson
Evaluation Unit
Mr Guy Thijs, Director
Ethics Officer
Mr Martin Oelz
Social Partners
Bureau for Workers'
Activities
Ms Maria Helena Andre,
Director
Bureau for Employers'
Activities
Ms Deborah France-
Massin, Director
Deputy Director-Generals
Policy
Ms Deborah Greenwood,
Deputy Director-General
International Labour
Standards:
Ms Corinne
Vargha, Director.
Employment Policy:
Ms
Azita Berar-Awad, Director.
Sectoral Activities:
Ms
Alette Van Leur, Director.
Enterprises:
Mr Victor van
Vuuren, Director
Social Protection:
Ms. Isabel
Ortiz, Director
Governance and Tripartism:
Mr Moussa Oumarou,
Director.
Conditions of Work and
Equality:
Ms Manuela
Tomei, Director.
Management and
Reform
Mr Greg Vines, Deputy
Director-General
Internal Services and
Administration:
Ms. Alice
Ouedraogo(from 01.07.16)
Field Operations and
Partnerships
Mr Gilbert Fossoun
Houngbo, Deputy
Director-General
Multilateral Cooperation
(incl.
ILO New York
)
:
Mr
Stephen Pursey, Director.
External Partnerships and
Field Operations Support:
Mr Virgilio Levaggi Vega,
Director.
International Training
Center in Turin:
Mr. Yanguo
Liu
Africa:
Mr. Aeneas Chapinga
Chuma, Regional Director.
Asia and Pacific:
Ms Tomoko
Nishimoto, Regional
Director.
Latin America and
Caribbean:
Mr Jose Manuel
Salazar-Xirinachs, Regional
Director.
Europe and Central Asia:
Mr
Heinz Koller,
Regional
Director
Arab States:
Ms Ruba Jaradat, Regional
Director
Information and
Communications
Technology and
Management:
Mr Mark
Mongillo, Director.
Programming:
Mr Andre
Bogui, Director.
Human Resources
Development:
Mr Mark
Levin, Director.
Official Relations and
Conference Services:
Mr
Christophe Perrin, Director.
Financial Management:
Mr
Greg Johnson, Director.
DCOMM
Mr. Martin Murphy OiC
29
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1636489_0030.png
BILAG 2 – Oversigt over dansk personale i ILO
Pr. 29. april 2016 er der ud af de i alt 12 danske ILO-ansatte, fire personer der arbejder på lande-
/regionale kontorer og otte personer, der arbejder på ILO’s hovedkvarter i Genève. Kønsfordelingen
blandt de danske ansatte er fem kvinder og syv mænd.
Efternavn
Fornavn
Personale ansat på det faste budget
STAERMOSE
PEDERSEN
KJELDGAARD
Tine
Suzanne
Dee
Rie Vejs
Stillingskategori
Kontrakt Enhed Arbejdssted
Fastansat med
D 1 Director tidsbegrænsning
Fastansat med
D 1 Director tidsbegrænsning
Fastansat uden
D 1 Director tidsbegrænsning
DDG/P
HR/Talent
Genève HQ
Genève HQ
Genève HQ
EUROPE
CHRISTENSEN
Jens
P 5 AC
Fastansat med
DWT/CO-
tidsbegrænsning
Pretoria
Fastansat med
tidsbegrænsning
Fastansat uden
tidsbegrænsning
CO-Islamabad
Pretoria
Islamabad
Genève HQ
CHRISTENSEN
Ingrid
P 5 AC
MOLLER
Niels-
Henrik
Peter
P 5 AC
ACT/EMP
WICHMAND
P 5 AC
Fastansat med
tidsbegrænsning
EVAL
Fastansat med
tidsbegrænsning
Fastansat uden
tidsbegrænsning
IMPR
EMPLAB
Genève HQ
OLSEN
DYRBERG
Gener.
Christian G 6 Serv
Gener.
Mariela G 5 Serv
Genève HQ
Genève HQ
Ekspert-/projektansatte
Hans-
KONKOLEWSKY Horst
D 2 Director Tidsbegrænset
ISSA
DWT//CO-New
Delhi
Genève HQ
KRING
Thomas
Jonas
P 5 AC
P 4 AC
Tidsbegraenset
Tidsbegrænset
New Delhi
ASTRUP
BETTERWORK Bangkok
I december 2015 udgjorde 53,5 % af ILO’s arbejdsstyrke kvinder. En kønsbalanceret arbejdsstyrke
er stadig et fokusområde for ILO, da kun 44,4 % af ILO’s fageksperter samt ledere er kvinder. (For
P.5- og D.1-niveau er dette kun 35 %, mens der på D2-niveau ses en kønsbalanceret arbejdsstyrke.)
30
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1636489_0031.png
BILAG 3 – Omtalen af Danmark i Ekspertkomitéens rapport for 2016
Danmark er omtalt to steder i Ekspertkomiteens landerapport 2016:
Eksperterne giver bemærkninger til Danmarks efterlevelse af C111 (konvention om
forskelsbehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv) i rapporten på side 328. Eksperterne
noterer sig, at der er forskel i beskæftigelsesraten mellem etniske-danskere og
indvandrer/efterkommere fra især ikke-vestlige lande. Komitéen viser interesse for initiativer, der
skal forbedre beskæftigelsesmulighederne for arbejdstagere med indvandrerbaggrund, herunder
bekæmpelse af diskrimination og promovering af diversitet på arbejdspladsen. Omtalen har ikke
karakter af kritik, men skal ses som en øget interesse for initiativerne. Komitéen opfordrer dog den
danske regering til fortsat at levere information vedrørende de initiativer, som er taget, og de
resultater, der opnås i arbejdet for en forbedret beskæftigelsessituation for indvandrer og
efterkommere fra ikke-vestlige lande. Komitéen beder endvidere om informationer vedrørende
deltagelse af indvandrere i introduktionsprogrammer, herunder karrierevejledning og integration på
arbejdsmarkedet samt fortsat statistisk information om beskæftigelsesrater fordelt på køn og
oprindelse. Dertil ønsker komitéen yderligere information om implementeringen af den særlige
firepartsaftale om integration fra 2014 og dennes indflydelse på øgede muligheder for beskæftigelse
og erhvervsfaglig opkvalificering, for så vidt angår personer med anden etnisk baggrund end dansk.
Danmark er i rapporten også nævnt på side 20 under ”sager af særlig interesse”
4
, hvilket skyldes
nye og positive tiltag i relation til C100 (konvention om lige løn til mandlige og kvindelige
arbejdere for arbejde af samme værdi) og C122 (konvention om beskæftigelsespolitik).
”Sager af særlig interesser” indbefatter sager, hvori der er bemærket nye initiativer af en sådan karakter, at det har
skabt øget forventning til positive resultater i fremtiden, samt hvori komitéen fortsat har fundet grund til at holde
dialogen med regeringen og arbejdsmarkeds parter. For at en sag fremhæves blandt ”sager af særlig interesse” er det
afgørende, at de nye tiltag bidrager til at fremme den pågældende konventions overordnede mål.
4
31
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
1636489_0032.png
BILAG 4 – Rapporteringsoversigten 2016 for danske rapporter til ILO
Rapporteringsoversigt 2016
Konvention nr.
Titel
Konvention om unge menneskers anvendelse til natarbejde i
C006
industrien
Konvention angående landarbejdernes forenings- og
C011
organisationsret
Konvention angående landarbejdernes forsikring mod følger
C012
af ulykkestilfælde
Konvention angående ligeberettigelse for inden- og
C019
udenlandske arbejdere i henseende til erstatning i anledning af
ulykkestilfælde, indtrufne under arbejdet
Konvention angående erstatning for erhvervssygdomme
C042
(revideret)
Konvention angående foreningsfrihed og beskyttelse af retten
C087
til at organisere sig
Konvention angående arbejdsklausuler i offentlige kontrakter
C094
C098
C102
C118
C126
C130
C141
C144
MLC
Konvention om retten til at organisere sig og føre kollektive
forhandlinger
Konvention angående minimumsnormer for social tryghed
Konvention om ligestilling af ind- og udlændinge i henseende
til social tryghed
Konvention om opholdsrum i fiskerifartøjer
Konvention om læge- og hospitalsbehandling og dagpenge
under sygdom
Konvention om landbrugsorganisationer og deres rolle i den
økonomiske og sociale udvikling
Konvention om tresidede forhandlinger til fremme af
gennemførelsen af ILO-standarder
Konvention om søfarernes arbejdsforhold
32
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
BILAG 5 – Generaldirektørens rapport 2016 til Arbejdskonferencen
Hvert år udarbejder ILO’s generaldirektør en særlig tematisk rapport til Arbejdskonferencen, som
debatteres af talerne i plenum under konferencen. Årets rapport har titlen: Fattigdommens ophør;
ILO og FN’s 2030-mål (for bæredygtig udvikling). Rapporten giver en overordnet gennemgang af
2030-målenes relevans og perspektiver samt navnlig, hvordan ILO som multilateralt organ med sin
unikke trepartsstruktur har en væsentlig relevans og ansvar for at understøtte implementeringen af
2030-dagordenen for bæredygtig udvikling.
Kapitel 1: ILO og 2030-målene
At gøre fattigdom til forhistorie er et centralt mål i 2030-målene. ILO bør med sit mandat og sin
globale trepartsstuktur gøre implementeringen af 2030-målene til et centralt mål for ILO’s
aktiviteter. Der er fuld overensstemmelse mellem 2030-målene og ILO’s egne målsætninger og
aktiviteter. Det ses blandt andet i ILO’s initiativ ”Fattigdommens ophør” og i FN-målsætningen
vedrørende anstændigt arbejde, hvori delmålene om beskæftigelse, social beskyttelse, rettigheder og
internationale standarder samt social dialog er indeholdt. For ILO er især målsætning nr. 8 i 2030-
dagsordenen central. Målsætning nr. 8 forpligter medlemsstaterne til at promovere vedvarende,
inkluderende og bæredygtig økonomisk vækst, fuld og produktiv beskæftigelse og anstændigt
arbejde for alle. For at sikre, at ILO udnytter sin rolle, bør ILO’s samarbejde og partnerskaber på
tværs af det multilaterale system styrkes. Dette er nødvendigt, eftersom 2030-målene også
indbyrdes er forbundne.
Kapitel 2: Nationalt ejerskab, international støtte
Medlemsstaters samhandel er nødvendig, også for at 2030-målene opnås. Det er centralt, at de
nationale handlingsplaner, der skal udarbejdes, understøttes af international handling. ILO’s ansvar
er i den forbindelse at forstå medlemmernes behov, så ILO bedst muligt kan støtte og bistå
medlemmernes indsatser, herunder gennem partnerskaber med andre multilaterale organisationer.
ILO ønsker at sikre en forankring, hvor arbejdsmarkedets parter er inddraget i gennemførelsen af de
nationale 2030-handlingsplaner. Social dialog vil ikke kun bidrage til, at den nationale
handlingsplan virker, men også hjælpe med at sikre bredere opbakning i befolkningen. Den
nationale 2030-handlingsplan skal være en samlet koordineret regeringsøvelse, hvor
finansministeriet og andre relevante aktører aktivt involveres. Derudover skal civilsamfundet
involveres.
ILO’s relevans i forbindelse med implementeringen af 2030-målene er primært relateret til mål nr. 8
samt dets 10 delmål, der tilsammen giver en mere detaljeret vejledning i, hvordan målet kan
opfyldes. Dette kan blandt andet ske gennem at fremme vedvarende vækst på mindst 7 % pr. år i de
mindst udviklede lande, promovere anstændig jobskabelse og entreprenørskab, fremme
formalisering af og vækst i små og mellemstore virksomheder og sikre lige løn for arbejde af
samme værdi. ILO’s ansvar strækker sig dog også til de øvrige målsætninger, heriblandt nr. 1
vedrørende fattigdommens ophør, nr. 4 via delmålet om at sikre teknisk og erhvervsfaglige
kompetencer og mål nr. 5 vedrørende bekæmpelse af diskrimination og vold mod kvinder og piger.
33
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 201: Orientering om instruktionen for den danske regeringsdelegation i form af mandatnotits for ILO’s 105. Internationale Arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
Bekæmpelse af fattigdom og ulighed er centrale områder i 2030-målene. ILO’s bidrag til
implementeringen kan altså ikke begrænses til et enkelt arbejdsområde, men må i stedet ses som en
samlet indsats for hele organisationen.
Kapitel 3: Opbygning af globale partnerskaber
Finansieringen af 2030-målene var omdiskuteret helt frem til vedtagelsen. Det resulterede i, at
finansiering blev ét af de 17 mål i sig selv. Målet fremhæver nationalt og internationalt ansvar samt
den offentliges og private sektors rolle i finansieringen. Derudover lægges der vægt på, at
international finansiering spiller en vigtig rolle, herunder gennem udviklingsbistand.
Hvad angår partnerskaber, er ILO med sin trepartsstruktur et oplagt organ til at gøre nationalt
ejerskab til en realitet og til at få målsætningen vedrørende anstændigt arbejde placeret i den
nationale 2030-handlingsplan, sådan som den er placeret i den globale strategi.
ILO har allerede taget initiativ til at styrke sin kapacitet, så ILO kan modsvare nationale og
regionale behov. Dette indebærer blandt andet et skift i ressourcer til nye tekniske stillinger i de
teams, som rundt i verden arbejder med anstændigt arbejde, og som samarbejder med regionale
udviklingsbanker.
Fokus på partnerskaber i de internationale organisationer er centralt i 2030-målene, men indebærer
også en risiko for opbygning af institutionelle siloer baseret på en overdreven og smal fortolkning af
hver organisations mandat. To faktorer kan forstærke risikoen herfor: Den første er relateret til
finansiering, da færre midler kan indebære intensiveret dysfunktionel konkurrence mellem
organisationerne som følge af stadig mindre frivillige bidrag. Den anden er relateret til
institutionelle vanskeligheder, som kan hindre det indbyrdes samarbejde, da organisationer kun står
til ansvar over for sine egne medlemmer og for resultaterne af eget arbejde. Det er på baggrund af
denne vurdering, den nuværende situation samt 2030-målenes indbyrdes sammenhæng, at behovet
for stærkere partnerskaber opstår.
Etableringen af tematiske platforme kunne være én måde at sikre samarbejde i implementeringen af
2030-målene. Desuden er arbejdet med at sikre målbarhed gennem et system af indikatorer ved at
blive færdiggjort. Ansvarlighed gennem en fair bedømmelsesmekanisme vurderes at være yderst
vigtig for 2030-målenes succes.
Kapitel 4: At ændre retningen
Kapitlet fremhæver, at 2030-målene (når de er implementerede) vil ændre udviklingen i retning af
social retfærdighed ved blandt andet at udrydde fattigdom og reducere ulighed. Hvad der er på spil,
gør implementeringen af 2030-målsætningen til et anliggende for alle, ikke mindst for regeringer og
arbejdsmarkedets parter. Det er ligeledes deres ansvar at sætte retningen for ILO’s arbejde.
34