Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 198
Offentligt
1634321_0001.png
BILAG TIL BEU
10. marts 2016
Ny opgørelse af Jobindsatsmåling vedr. udenlandsk
arbejdskraft, herunder med nye typer opholdsgrund-
lag
VOA/PEJ
1. Baggrund
I august 2015 blev Jobindsats-målingen vedr. udenlandske statsborgere med løn-
indkomst i Danmark tilpasset til reformen af International Rekruttering. Det betød,
at visningen af opholdsgrundlagene på erhvervs- og studieområderne blev tilpasset
til reformens nye og ændrede opholdskategorier for tredjelandsborgere. Fx vises nu
de nye kategorier
Start-up-Denmark
og
Fast-track-ordningen
under erhvervsområ-
det for tredjelandsborgere.
Næste skridt i videreudviklingen af målingen består i at udvide fordelingen på op-
holdsgrundlag yderligere, nemlig med ophold til henholdsvis asyl, familiesammen-
føring og permanent ophold (tidsubegrænsede opholdstilladelser).
STAR har på disse tre områder modtaget opholdstilladelser fra 2004 og frem fra
Udlændingestyrelsen (US), således at data på de nye områder flugter med de hidti-
dige data for opholdsordningerne på erhvervs- og studieområderne, hvor STAR og-
så har opholdstilladelser for perioden fra 2004 og frem. Og STAR får nu leverancer
i fast månedlig drift på de tre nye områder.
2. Hvad betyder ændringen
Med de nye opholdsgrundlag fra Udlændingestyrelsen bliver Jobindsats-målingen
vedr. udenlandske lønmodtagere mere præcis i opdelingen på opholdsgrundlag.
Flygtninge og familiesammenførte med lønindkomst i Danmark indgår i dag under
kategorien øvrige
med lønindkomst.
Udover flygtninge og familiesammenførte om-
fatter
øvrige med lønindkomst
personer med et udstedt opholdsgrundlag før 2004,
nordiske statsborgere der ikke behøver et opholdsgrundlag for at bosætte sig og
finde beskæftigelse i Danmark, samt udenlandske statsborgere, der er undtaget for
at skulle have en opholds- og arbejdstilladelse for at kunne arbejde i Danmark, her-
under EU-borgere i de tre første måneder af opholdet i Danmark. Endelig vil også
eventuelle personer med ”ukendt” opholdsgrundlag indgå her
1
.
1
At opholdsgrundlaget er ukendt betyder, at det ikke har været muligt for STAR at koble oplysninger fra CPR-
registeret og eIndkomst om en udenlandsk statsborger med lønindkomst til et eventuelt opholdsgrundlag, fordi der
i dataleverancen fra US har manglet et CPR-nummer. Hvis CPR-nummeret mangler i leverancen fra US, ”vasker”
STAR sig i langt de fleste tilfælde til CPR-nummeret via CPR-registeret. Fx har STAR på asylområdet ”vasket”
sig til CPR-nummeret i 11 pct. af de sager, hvor der blev udstedt en førstegangstilladelse til asyl i 2011. I ca. 2 pct.
af sagerne har dette dog ikke været muligt. I situationer hvor en person med opholdstilladelse har et lønarbejde i
Danmark, men hvor der ikke er koblet et CPR-nummeret på opholdsgrundlaget, vil personen således optræde un-
der
øvrige med lønindkomst.
Problemstillingen med manglende CPR-numre og ukendt opholdsgrundlag for uden-
landske statsborgere med lønindkomst gælder i princippet ved alle typer opholdsgrundlag. Manglende CPR-numre
på personer, der har fået udstedt et opholdsgrundlag, kan dog skyldes, at de pågældende personer ikke har benyttet
sig af deres opholdsgrundlag. Dette ses fx ved udstedte opholdsgrundlag til greencard. I disse situationer vil perso-
nerne dog heller ikke optræde i Jobindsats-målingen over udenlandske statsborgere med lønindkomst. På familie-
sammenførings- og asylområdet løses problemet med manglende CPR-numre fremadrettet, da udlændingemyn-
dighederne fra henholdsvis 1. oktober 2015 og 1. februar 2016 udsteder administrative CPR-numre.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 198: Orientering om ny og mere fyldestgørende statistik for udenlandsk arbejdskraft, fra beskæftigelsesministeren
1634321_0002.png
Fremadrettet vil flygtninge og familiesammenførte med en opholdstilladelse efter
2004 indgå under selvstændige visningskategorier ved fordelingsvariablen op-
holdsgrundlag.
Personer, der har fået permanent ophold i perioden fra 2004 og frem, vil også
fremadrettet indgå under en selvstændig opholdskategori. Personer under erhvervs-
og studieområderne, der sidenhen har fået permanent ophold, har hidtil været hen-
ført under deres oprindelige opholdsgrundlag, ligesom flygtninge og familiesam-
menførte, der har fået permanent ophold, hidtil har været henført under
øvrige med
lønindkomst.
Ny visning af opholdsgrundlag fremgår af tabel 1 nedenfor.
Tabel 1
Opdelingen på opholdsgrundlag ved målingen af udenl. arbejdskraft med lønindkomst i DK
Ophold til erhverv (3. lande)
1. Fast-track ordningen
2. Beløbsordningen
3. Positivlisten
4. Koncernordningen
5. Forskere (ej PhD)
6. Landbrug (fodermestre og driftsl.)
7. Trainee
8. Greencard
9. Etableringskort
10. Start-up Denmark (selvst. erhv.)
11. Øvrigt lønarbejde
12. Medfølgende familie til erhverv
13. Lønarb. og selvst. erhv. (EU-opholdsbek.)
14. Familiemedl. til EU/EØS arbejdstagere mv.
15. Øvrige med EU ophold
16. Uddannelse
17. PhD
18. Praktikanter
19. Øvrige ophold til studier
20. Medfølgende familie til studie
21. Uddannelse (EU-opholdsbek.)
22. Asyl mv.
23. Fam.sam.før. til flygtn. (ægteskab/fast samliv)
24. Fam.sam.før. til indvandrer (ægteskab/fast saml.)
25. Fam.sam.før. til dk/nord. (ægteskab/fast samliv)
26. Øvrig familiesammenføring*
27. Permanent oph. (asyl og familiesammenføring)
28. Permanent oph. (erhverv og studie)
29. Permanent oph. (EU-opholdsbek.)
30. Udstationerede - RUT (EU/EØS/EFTA og 3. lande)
31. Øvrige med lønindkomst
Ophold til erhverv (EU-opholdsbek.)
Ophold til studie (3. lande)
Ophold til studie (EU-opholdsbek.)
Opholdsgrundlag: Asyl mv.
Opholdsgrundlag: Familiesammenføring
Opholdsgrundlag: Permanent opholdstilladelse
Udstationerede (RUT)
Øvrige med lønindkomst
*Omfatter:
Familiesammenføring efter EU-reglerne - udlændinge, der er familiemedlemmer til danske statsborgere, der har
benyttet EU's regler om fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land (ægteskab eller fast samliv, børn, foræl-
dre/anden familie)
Mindreårige børn (til herboende flygtninge og andre)
Øvrige opholdssager (omfatter bl.a. tilladelser mhp. adoption og øvrige sager som omfatter dansk mindretal, an-
dre familiemedlemmer end børn under 15 år og ægtefæller/faste samlevere, dansk afstamning samt øvrige)
Anm.1. De gule markeringer dækker de nye visningskategorier, mens de øvrige kategorier er dem, der allerede i dag
fremgår af Jobindsats-målingen.
Det bemærkes, at det hidtidige bærende princip for fordelingen af de udenlandske
lønmodtagere på opholdsgrundlag fastholdes. Det vil sige, at en person indgår i
målingen med det senest registrerede opholdsgrundlag. Hvis der sker skift i op-
holdsgrundlag, tages der højde for det i målingen fra det pågældende tidspunkt.
Hidtil har der alene kunnet tages højde for skift af opholdsgrundlag inden for og
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 198: Orientering om ny og mere fyldestgørende statistik for udenlandsk arbejdskraft, fra beskæftigelsesministeren
mellem henholdsvis erhvervs- og studieområderne, men med de nye opholdsoplys-
ninger fra US registreres det nu også i målingen, hvis der fx sker skift mellem op-
hold til studie og ophold som familiesammenført - eksempelvis en au-pair-person,
der efterfølgende er blevet familiesammenført.
I forbindelse med udvidelsen af målingen med nye opholdsgrundlag sker der sam-
tidig en grundlæggende ændring af målingen i forhold til den personkreds, der ind-
går i målingen.
Med ændringen vil målingen fremadrettet omfatte alle udenlandske statsborgere
med en lønindkomst i Danmark uanset opholdsgrundlag og uanset alderen ved, og
tidspunktet for, udstedelse af CPR-nummeret. Tidligere har der været et alderskri-
terie, med mindre man var pendler eller havde et opholdsgrundlag til erhverv eller
studie fra og med 2004. Man skulle således være fyldt 18 år på tidspunktet for ud-
stedelse af CPR-nummeret og være kommet til landet (fået udstedt cpr-nummer)
efter den 23. september 1991 for at indgå i målingen.
Baggrunden for det tidligere alderskriterie var ønsket om at sætte fokus på de uden-
landske statsborgere, der er kommet til Danmark i den erhvervsdygtige alder.
Alderskriteriet betød samtidig, at personer med udstedt CPR-nummer før 23. sep-
tember 1991 ikke indgik i målingen, da det før dette tidspunkt ikke var muligt at
opgøre personens alder på tidspunktet for udstedelse af CPR-nummeret.
Med ændringen lægges der nu vægt på at vise eventuel lønindkomst i Danmark for
alle med udenlandsk statsborgerskab, dvs. flygtninge og familiesammenførte og
andre med et opholdsgrundlag, uanset om de pågældende er kommet til landet som
børn eller voksne, og uanset om man er kommet til landet henholdsvis før eller ef-
ter 1991 og 2004. US har oplyst, at som hovedregel følger børn født her i landet
forældrenes status. Dvs. børn født af forældre, der har status som asylansøgere, får
også status som asylansøger, og børn født af personer, der har fået opholdstilladelse
som flygtning, får også status som flygtning.
Ved at forlade alderskriteriet, bliver målingen mere enkel – alle udenlandske stats-
borgere med lønindkomst indgår – og der vil ikke være databrud i forhold til mål-
gruppen, som ”teknisk” kan påvirke niveau og udvikling i antallet af udenlandske
statsborgere med lønindkomst.
3. Ændringer i forhold til tidligere opgørelser
Afskaffelsen af alderskriteriet og den udvidede fordeling på opholdsgrundlag bety-
der, at flere personer indgår i målingen, og at der flyttes en del rundt på tallene ved
opgørelsen af udenlandske statsborgere med lønindkomst i Danmark.
Ændringen betyder bl.a. at:
Niveauet for antallet af udenlandske statsborgere med lønindkomst øges over
hele perioden fra 2008 til 2015. Fx ligger antallet af berørte udenlandske stats-
borgere med lønindkomst i Danmark pr. oktober 2015 godt 20 pct. højere end
det hidtidige niveau. Antallet af berørte var i oktober 2015 godt 225.000 mod
ca. 188.000 efter den tidligere opgørelsesmåde. Opgjort i fuldtidspersoner sva-
rer det til knap 183.000 i den nye måling mod ca. 155.000 fuldtidspersoner i
den hidtidige opgørelse. Forklaringen på stigningen er, at der nu i målingen
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 198: Orientering om ny og mere fyldestgørende statistik for udenlandsk arbejdskraft, fra beskæftigelsesministeren
indgår et antal personer, som tidligere har været sorteret fra, fordi de var under
18 år ved tidspunktet for udstedelse af CPR-nummeret, eller var kommet hertil
før 1991. Det drejer sig både om tredjelandsborgere med ophold til asyl eller
familiesammenføring mv., EU/EØS-borgere med udstedt ophold før 2004 eller
nordiske statsborgere, der ikke behøver en opholdstilladelse.
Antallet af udenlandske statsborgere med lønindkomst i DK er fra 2008-2015
steget mindre ved den nye opgørelsesmåde end ved den hidtidige (39.000 fuld-
tidspersoner fra oktober 2008 til oktober 2015 mod ca. 42.000 fuldtidspersoner
ved den hidtidige måde). Udviklingen i lønmodtagerbeskæftigelsen fra 2008-
2015 inden for de nye grupper, der indgår i målingen på grund af bortfald af
alderskriterie og 1991-kriteriet mv., har en faldende tendens, som reducerer
den samlede stigning i antallet af udenlandske statsborgere med lønindkomst i
Danmark. Opgjort i procent er antallet af udenlandske statsborgere med løn-
indkomst i Danmark fra oktober 2008 til oktober 2015 steget med 27 pct. ved
den nye opgørelsesmåde i forhold til 37 pct. ved hidtidige opgørelsesmåde.
Der er flyttet over 23.000 berørte personer fra kategorien
øvrige med lønind-
komst
til opholdskategorierne
asyl mv., familiesammenføring
og
permanent
opholdstilladelse
som følge af de nye opholdsgrundlag fra US. Antallet af per-
soner under
øvrige med lønindkomst
er dog samlet set steget en anelse på grund
af bortfaldet af alderskriteriet.
Et antal personer er flyttet fra henholdsvis
ophold til erhverv
(både 3. lands-
ordninger og EU/EØS) og
ophold til studie
(både 3. landsordninger og
EU/EØS) til
permanent opholdstilladelse
eller
familiesammenføring,
da de nye
data fra US har vist, at de pågældende har skiftet opholdsgrundlag.
I tabel 2 nedenfor sammenstilles antallet af udenlandske statsborgere med lønind-
komst i Danmark pr. oktober 2015 med henholdsvis den hidtidige fordeling på op-
holdsgrundlag (inkl. alderskriterium) og den udvidede fordeling (uden alderskrite-
rium) på opholdsgrundlag.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 198: Orientering om ny og mere fyldestgørende statistik for udenlandsk arbejdskraft, fra beskæftigelsesministeren
1634321_0005.png
Tabel 2
Sammenstilling af udenlandske statsborgere med lønindkomst henholdsvis før og efter
den udvidede fordeling på opholdsgrundlag
Okt 2015 - ny opdel . Okt 2015 - gl . opdel .
(og uden
(og med
Di ff.
a l ders kri teri um)
a l ders kri teri um)
Bes kæf- Ful dti ds - Bes kæf- Ful dti ds - Bes kæf- Ful dti ds -
ti gede bes kæfti - ti gede bes kæfti - ti gede bes kæfti -
gede
gede
gede
Opholdsgrundlag i alt
Ophold til erhverv (3. lande)
Fa s t-tra ck ordni ngen
Bel øbs ordni ngen
Pos i ti vl i s ten
Koncernordni ngen
Fors kere (ej PhD)
La ndbrug (fodermes tre og dri fts l .)
Tra i nee
Greenca rd
Eta bl eri ngs kort
Sta rt-up Denma rk (s el vs t. erhv.)
Øvri gt l øna rbejde
Medføl gende fa mi l i e ti l erhverv
Ophold til erhverv (EU-opholdsbek.)
Løna rb. og s el vs t. erhv. (EU-ophol ds bek.)
Fa mi l i emedl . ti l EU/EØS a rbejds ta gere mv.
Øvri ge med EU ophol d
Ophold til studie (3. lande)
Udda nnel s e
PhD
Pra kti ka nter
Øvri ge ophol d ti l s tudi er
Medføl gende fa mi l i e ti l s tudi e
Ophold til studie (EU-opholdsbek.)
Asyl mv.
Familiesammenføring
Fa m.s a m.før. ti l fl ygtn. (ægtes ka b/fa s t s a ml i v)
Fa m.s a m.før. ti l i ndva ndr. (ægtes ka b/fa s t s a ml .)
Fa m.s a m.før. ti l dk/nord. (ægtes ka b/fa s t s a ml i v)
Øvri g fa mi l i es a mmenføri ng
Permanent opholdstilladelse
Perma nent oph. (a s yl og fa mi l i es a mmenføri ng)
Perma nent oph. (erhverv og s tudi e)
Perma nent oph. (EU-ophol ds bek.)
Udstationerede (RUT)
Øvrige med lønindkomst
Kilde: Jobindsats.dk og testkørsel på Jobindsats.dk
225.178
12.802
199
4.614
208
105
419
1.161
33
3.212
67
.
665
2.119
54.582
44.504
5.072
5.006
4.250
1.368
637
1.337
335
573
8.125
3.498
11.292
504
927
7.925
1.936
33.002
17.910
3.533
11.559
7.650
89.977
182.590
11.618
186
4.516
201
69
398
1.139
29
2.869
48
.
616
1.547
45.623
38.274
3.708
3.640
3.049
510
579
1.250
235
475
4.151
2.186
8.209
365
729
5.962
1.153
27.170
14.071
3.281
9.819
5.426
75.160
7.650
87.827
5.426
73.708
11.559
0
2.150
9.819
0
1.452
187.933
16.231
199
5.417
585
107
451
1.329
44
3.983
69
.
1.550
2.497
60.607
48.592
6.364
5.651
6.783
2.296
648
1.476
1.707
656
8.835
154.786
14.801
187
5.285
578
71
428
1.298
40
3.577
50
.
1.430
1.857
50.956
42.106
4.670
4.180
5.138
1.295
588
1.376
1.327
552
4.758
-885
-378
-6.025
-4.088
-1.292
-645
-2.533
-928
-11
-139
-1.372
-83
-710
3.498
11.292
504
927
7.925
1.936
33.002
17.910
-814
-310
-5.333
-3.832
-962
-540
-2.089
-785
-9
-126
-1.092
-77
-607
2.186
8.209
365
729
5.962
1.153
27.170
14.071
37.245
-3.429
0
-803
-377
-2
-32
-168
-11
-771
-2
27.804
-3.183
-1
-769
-377
-2
-30
-159
-11
-708
-2
Det bemærkes, at d
er fortsat vil kunne være flygtninge og familiesammenførte,
der henføres til gruppen af
øvrige med lønindkomst.
Det gælder flygtninge og fami-
liesammenførte, der har fået ophold/permanent ophold i årene inden 2004.
Derud-
over kan der være flygtninge og familiesammenførte under kategorien med
’ukendt’ opholdsgrundlag,
jf. tidligere.
Der vil også være flygtninge og familie-
sammenførte, som har fået dansk statsborgerskab og derfor ikke optræder i målin-
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 198: Orientering om ny og mere fyldestgørende statistik for udenlandsk arbejdskraft, fra beskæftigelsesministeren
gen med lønindkomst optjent efter skiftet af statsborgerskabet. Den nye opdeling
på opholdsgrundlag vil dermed heller ikke kunne bruges til opgørelser af, hvor
mange tidligere flygtninge og familiesammenførte, der er i beskæftigelse.
6