BILAG TIL BEU
10. marts 2016
Ny opgørelse af Jobindsatsmåling vedr. udenlandsk
arbejdskraft, herunder med nye typer opholdsgrund-
lag
VOA/PEJ
1. Baggrund
I august 2015 blev Jobindsats-målingen vedr. udenlandske statsborgere med løn-
indkomst i Danmark tilpasset til reformen af International Rekruttering. Det betød,
at visningen af opholdsgrundlagene på erhvervs- og studieområderne blev tilpasset
til reformens nye og ændrede opholdskategorier for tredjelandsborgere. Fx vises nu
de nye kategorier
Start-up-Denmark
og
Fast-track-ordningen
under erhvervsområ-
det for tredjelandsborgere.
Næste skridt i videreudviklingen af målingen består i at udvide fordelingen på op-
holdsgrundlag yderligere, nemlig med ophold til henholdsvis asyl, familiesammen-
føring og permanent ophold (tidsubegrænsede opholdstilladelser).
STAR har på disse tre områder modtaget opholdstilladelser fra 2004 og frem fra
Udlændingestyrelsen (US), således at data på de nye områder flugter med de hidti-
dige data for opholdsordningerne på erhvervs- og studieområderne, hvor STAR og-
så har opholdstilladelser for perioden fra 2004 og frem. Og STAR får nu leverancer
i fast månedlig drift på de tre nye områder.
2. Hvad betyder ændringen
Med de nye opholdsgrundlag fra Udlændingestyrelsen bliver Jobindsats-målingen
vedr. udenlandske lønmodtagere mere præcis i opdelingen på opholdsgrundlag.
Flygtninge og familiesammenførte med lønindkomst i Danmark indgår i dag under
kategorien øvrige
med lønindkomst.
Udover flygtninge og familiesammenførte om-
fatter
øvrige med lønindkomst
personer med et udstedt opholdsgrundlag før 2004,
nordiske statsborgere der ikke behøver et opholdsgrundlag for at bosætte sig og
finde beskæftigelse i Danmark, samt udenlandske statsborgere, der er undtaget for
at skulle have en opholds- og arbejdstilladelse for at kunne arbejde i Danmark, her-
under EU-borgere i de tre første måneder af opholdet i Danmark. Endelig vil også
eventuelle personer med ”ukendt” opholdsgrundlag indgå her
1
.
1
At opholdsgrundlaget er ukendt betyder, at det ikke har været muligt for STAR at koble oplysninger fra CPR-
registeret og eIndkomst om en udenlandsk statsborger med lønindkomst til et eventuelt opholdsgrundlag, fordi der
i dataleverancen fra US har manglet et CPR-nummer. Hvis CPR-nummeret mangler i leverancen fra US, ”vasker”
STAR sig i langt de fleste tilfælde til CPR-nummeret via CPR-registeret. Fx har STAR på asylområdet ”vasket”
sig til CPR-nummeret i 11 pct. af de sager, hvor der blev udstedt en førstegangstilladelse til asyl i 2011. I ca. 2 pct.
af sagerne har dette dog ikke været muligt. I situationer hvor en person med opholdstilladelse har et lønarbejde i
Danmark, men hvor der ikke er koblet et CPR-nummeret på opholdsgrundlaget, vil personen således optræde un-
der
øvrige med lønindkomst.
Problemstillingen med manglende CPR-numre og ukendt opholdsgrundlag for uden-
landske statsborgere med lønindkomst gælder i princippet ved alle typer opholdsgrundlag. Manglende CPR-numre
på personer, der har fået udstedt et opholdsgrundlag, kan dog skyldes, at de pågældende personer ikke har benyttet
sig af deres opholdsgrundlag. Dette ses fx ved udstedte opholdsgrundlag til greencard. I disse situationer vil perso-
nerne dog heller ikke optræde i Jobindsats-målingen over udenlandske statsborgere med lønindkomst. På familie-
sammenførings- og asylområdet løses problemet med manglende CPR-numre fremadrettet, da udlændingemyn-
dighederne fra henholdsvis 1. oktober 2015 og 1. februar 2016 udsteder administrative CPR-numre.