Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 191
Offentligt
Beskæftigelsesudvalget
Den del af personbefordringsbranchen som udfører kørsel under Flextrafik er under stor pres, med chauffører
der i mange tilfælde kører mere end 48 timer om ugen. Det er opstået på grund af stor konkurrence, og en
evig søgen efter muligheder for at øge konkurrenceevne.
Der er brug for klar retningslinier om hvad er tilladt indenfor lovens rammer, samt for at se om loven skal
justeres for at sikre arbejdstageren.
BEK nr. 324/611 omhandler hvileperiode og fridøgn, og hvilken muligheder der er for undtagelser fra de
generelle bestemmelser.
Er kørsel for Flextrafik omfattet af de former for arbejde hvor der kan ske fravigelser ifølge Bilag 1 i
bekendtgørelsen?
Hvis en arbejdstager skal møde på arbejde for en vognmand til en aftalt tid, men kørslen starter først efter 1
time, hvornår er det arbejdstid og hvornår er det rådighedstjeneste? En del chauffører starter dagen ved at
melde klar til kørslen ved en parkeringsplads, men oplever at kørslen starter senere end mødetidspunktet. En
klar definition af forskellen mellem arbejdstid og rådighedstjeneste kunne være med til at sikre
arbejdstagerens arbejdsvilkår.
Kapitel 5 giver mulighed for arbejdsmarkedets parter til at indgå aftaler om nedsættelser af hvileperioder og
fridøgn.
Ifølge KA/Krifa overenskomsten på transportområdet kan en arbejdsgiver pålægge en chauffør at køre op til
1.
2.
16 timer/dag, dog maks. 1 gange om ugen
15 timer/dag, dog maks. 2 gange om ugen
Chaufføren skal køre uden pause, da overenskomsten ikke indeholder retten til pauser.
Chaufføren kan risikere at køre 15 timer for 2 dage i træk ifølge denne overenskomst.
Chaufføren kan pålægges at køre i 12 dage i træk før han har krav på et fridøgn.
Må man ifølge loven virkelig køre i så mange timer uden pause?
Jeg oplever at mange chauffører ikke får tilsvarende kompenserende hvileperioder eller fridøgn som loven
kræver. Ifølge loven må dette kun ske hvor forholdene undtagelsesvist er af en sådan art at det ikke er muligt
at yde kompenserende hvileperioder eller fridøgn. Kørslen for Flextrafik er af regelmæssig og forudsigelig
karakterer, og kan på ingen måde betegnes som at være præget af undtagelsestilfælde.
I lyset af ovenstående, opfordrer jeg udvalget til at
1.
2.
tage loven op til genovervejelse, således at denne form for persontransport underlægges klar
bestemmelser om begrænsninger om arbejdsdagens længde samt mulighed for pauser.
sørge for et effektivt tilsyn med om at gældende lov overholdes
Med venlig hilsen
James Yates
Vognmand