Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 190
Offentligt
1629004_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg (BEU)
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Orientering om ophør af skærpet kontrol med bopælskravet for
dagpengemodtagere
4. maj 2016
J.nr. 2016-384
Kære medlemmer af beskæftigelsesudvalget
Den forhenværende regering præsenterede den 11. marts 2014 en række initiativer
med henblik på at skærpe kontrollen med EU/EØS-borgere på danske ydelser.
Regeringen er stærkt optaget af at forhindre snyd med danske ydelser. Vi har derfor
videreført initiativerne, der er implementeret og pågår planmæssigt. Derudover ar-
bejder vi parallelt målrettet på at få EU-lovgivningen om velfærdsydelser for
vandrende arbejdstagere op til revision for at sikre, at nationale velfærdssystemer
ikke bliver undergravet af EU-regler, og at EU ikke udvikler sig i retning af en so-
cial union. Eksempelvis arbejder vi for, at det kommer til at fremgå klart af EU-
reglerne, at man skal arbejde som minimum nogle måneder i et land, før man kan
komme i betragtning til arbejdsløshedsdagpenge. Den praksis har vi i Danmark i
dag, og den vil vi fastholde.
Bemærkninger vedrørende de fem initiativer
I forhold til de fem initiativer kan følgende bemærkes.
Initiativ 1 omhandler øget kontrol af EU-arbejdstagerstatus for kontanthjælps-
modtagere fra andre EU/EØS-lande. Der er blandt andet udsendt vejledninger til
kommunerne og Statsforvaltningen, som skal sikre, at Statsforvaltningen efter
anmodning fra kommunen foretager en konkret vurdering af, hvorvidt EU/EØS-
borgere på kontanthjælp kan bevare arbejdstagerstatus mv. efter seks måneders
ledighed. Der er samtidig etableret et dialogforum mellem de involverede myn-
digheder i indsatsen.
Initiativ 2 omhandler oprettelse af en central enhed, der skal bidrage til at styrke
kommunernes kontrol i forbindelse med deres tildeling og administration af for-
skellige overførselsindkomster til vandrende EU/EØS-arbejdstagere bl.a. ved at
udveksle relevante registerbaserede oplysninger med de andre EU/EØS-lande.
Enheden er etableret, og der er indgået en samarbejdsaftale mellem Udbetaling
Danmark og Beskæftigelsesministeriet.
Initiativ 3 og 5 omhandler et 2-årige forsøg, hvorefter der indføres krav om, at
borgere på kontanthjælp (initiativ 3) eller arbejdsløshedsdagpenge (initiativ 5)
med kort tilknytning til det danske arbejdsmarked og dårlige danskkundskaber
skal deltage i arbejdsmarkedsrettet danskundervisning og have hyppige samtaler
i jobcentret, hvis det vurderes at forbedre de pågældendes konkrete muligheder
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 190: Orientering om ophør af skærpet kontrol med bopælskravet for dagpengemodtagere, fra beskæftigelsesministeren
for at komme i job. Forsøgene pågår og vil blive evalueret ved forsøgenes af-
slutning.
Initiativ 4 omhandler skærpet kontrol med opfyldelse af bopælskravet for dag-
pengemodtagere for at sikre imod proforma-adresser i Danmark. Den skærpede
kontrolindsats har imidlertid vist sig ikke at stå mål med resultaterne, idet der
igennem en periode på 9 måneder er undersøgt knap 5.000 sager, hvilket alene
har medvirket til at afdække én proforma-adresse. Dertil kommer, at der efter
indførelsen af den skærpede kontrol desuden er blevet indført nye regler, der
sikrer en langt tættere kontakt til de ledige via samtaler og den såkaldte joblog.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har evalueret ordningen og vurderet,
at udbyttet af a-kassernes kontrol har været meget ringe. Det vurderes på den bag-
grund ikke hensigtsmæssigt at videreføre den skærpede kontrolindsats.
Baggrund for initiativ 4
Baggrunden for initiativet var, at man efter gældende regler skal have bopæl og
ophold i Danmark for at få udbetalt dagpenge ved ledighed. A-kasserne foretog på
daværende tidspunkt ikke en systematisk kontrol af, om bopæls- og opholdskravet
reelt var opfyldt, men henholdte sig til folkeregisteroplysningerne. Derfor kunne
der være tilfælde, hvor en EU/EØS-borger med ret til danske arbejdsløshedsdag-
penge opgav en dansk proforma-adresse til a-kassen, men reelt havde ophold eller
bopæl i et andet land, hvor leveomkostningerne er lavere end i Danmark.
For at styrke kontrollen med opfyldelse af bopælskravet foreslog den daværende
SR-regering, at der skulle stilles større krav til a-kassernes kontrol med bopælskra-
vet, og at a-kasserne i den forbindelse skulle have øget adgang til de offentlige re-
gistre.
Som led i udmøntningen af initiativet blev der fra den 1. januar 2015 skabt udvidet
adgang for a-kasserne til bopæls- og adresseoplysninger i CPR, jf. lov om arbejds-
løshedsforsikring i § 91, stk. 9. A-kassernes adgang til de øgede oplysninger om
egne medlemmers tidligere bopæl og familiemæssige forhold skulle give a-
kasserne mulighed for at afsløre proforma-adresser på ledige medlemmer.
Til brug for a-kassernes tilsyn har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering si-
den den 1. januar 2015 konkret udarbejdet lister med ledige medlemmer, som a-
kassen har skullet undersøge nærmere. Det fremgår af forarbejderne til den lovæn-
dring, der hjemler den udvidede adgang til CPR, at den øgede kontrol skulle evalu-
eres i efteråret 2015.
Evaluering af initiativ 4
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har evalueret a-kassernes styrkede
kontrol med opfyldelse af bopælskravet.
Evalueringen viser, at a-kasserne i perioden januar-september 2015 har undersøgt
4.787 sager. A-kasserne har i 34 af disse sager meddelt, at det ledige medlems
CPR-adresse viste sig ikke at være den lediges reelle adresse. Styrelsen har under-
søgt de 34 sager, og i hovedparten af sagerne skyldtes a-kassernes tilbagemeldin-
ger, at de ledige ikke mødte frem til de rådighedssamtaler, de pågældende var ble-
vet indkaldt til. Kun i én af de 34 sager blev en proforma-adresse afsløret alene på
grund af den skærpede kontrol.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 190: Orientering om ophør af skærpet kontrol med bopælskravet for dagpengemodtagere, fra beskæftigelsesministeren
På den baggrund skal a-kasserne ikke fremover undersøge disse forhold, da den
skærpede kontrol medfører en administrativ byrde, der ikke står mål med resulta-
terne. Ophør af den skærpede kontrol kræver ikke lovændring men blot, at Styrel-
sen for Arbejdsmarked og Rekruttering ophæver en skrivelse. Der vil fortsat være
hjemmel i lovens § 91, stk. 9, til, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
kan indhente oplysninger om bl.a. enkeltpersoners bopæls- og adresseforhold og
styrelsen kan videregive oplysningerne til en a-kasse, såfremt der i konkrete situa-
tioner viser sig behov herfor.
Udover de stærkt begrænsede resultater af den skærpede kontrolindsats skal ophø-
ret af den skærpede kontrol ses i lyset af, at der den 18. juni 2014 blev indgået et
bredt forlig om en reform af beskæftigelsesindsatsen, der blandt andet indebar ind-
førelsen af en såkaldt joblog og et intensiveret kontaktforløb med virkning fra den
1. juli 2015.
Det intensiverede kontaktforløb indebærer som anført, at der holdes langt flere
samtaler med den ledige end tidligere, og jobloggen indebærer, at a-kasserne lø-
bende skal følge med i den lediges jobsøgning. Dermed får a-kasserne reelt langt
tættere kontakt til den ledige, der vil have vanskeligt ved at leve op til kravene om
samtaler og jobsøgning som bosiddende i et andet land.
Beskæftigelsessystemet og gældende regler skal så vidt muligt understøtte, at ingen
uretmæssigt modtager ydelser fra det offentlige. Samtidig giver det ikke mening at
fastholde unødvendigt bureaukrati og virkningsløs kontrol, hvorfor det er sund for-
nuft at omlægge praksis.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3