Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 176
Offentligt
1624333_0001.png
Beskæftigelses- og ligestillingsministe-
rens ligelønsredegørelse
April 2016
1. Indledning
Denne redegørelse er udarbejdet i henhold til ligelønslovens § 6 a, hvorefter be-
skæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling hvert tredje år skal udarbejde
en redegørelse for indsatsen for at opnå lige løn mellem mænd og kvinder.
Beskæftigelsesministeren har ansvaret for ligelønsloven. Som et led heri sørger
ministeriet for, at der løbende bliver udarbejdet information om udviklingen og
problemstillinger på ligelønsområdet.
Redegørelsen indeholder en kort gennemgang af de initiativer, der er gennemført
på ligelønsområdet inden for de seneste tre år, en kort gennemgang af reglerne om
kønsopdelt lønstatistik, en analyse af lønforskellene mellem mænd og kvinder, en
gennemgang af retspraksis om ligeløn samt resumé af bidrag fra arbejdsmarkedets
parter om deres initiativer på ligelønsområdet.
Der henvises i øvrigt til den seneste ligelønsredegørelse, der blev sendt til Folke-
tinget i marts 2013.
1.1. Det retlige grundlag
Ligelønsprincippet betyder, at der ikke på grund af køn må finde lønmæssig for-
skelsbehandling sted. Dette gælder både direkte forskelsbehandling og indirekte
forskelsbehandling. Det følger af ligelønslovens § 1, stk.1.
Efter ligelønslovens § 1, stk. 2, skal enhver arbejdsgiver yde kvinder og mænd lige
løn, for så vidt angår alle lønelementer og lønvilkår, for samme arbejde eller for
arbejde, der tillægges samme værdi
For, at der kan være tale om et ligelønsspørgsmål i ligelønslovens forstand, skal
konkrete kvinder og mænd kunne sammenlignes. Udfører de ikke samme arbejde
eller arbejde, som tillægges samme værdi, kan de ikke hente beskyttelse mod for-
skelsbehandling på grund af køn. Begreberne ”samme arbejde” og ”arbejde af
samme værdi” er anerkendte begreber fra EU-retten, og angår udelukkende arten af
de arbejdsydelser, de berørte lønmodtagere faktisk udfører, eller arbejdets faktiske
beskaffenhed.
Et lønkriterium, som fx fleksibilitet eller uddannelse anvendes lovligt, hvis de på-
gældendes evner/kvalifikationer er af betydning for udførelsen af de konkrete ar-
bejdsopgaver
1
. Dette er bekræftet i en dansk højesteretsdom i 2009.
2
2. Initiativer på ligelønsområdet siden marts 2013
Beskæftigelsesministeriet har til stadighed fokus på at følge udviklingen i lønfor-
skellen mellem mænd og kvinder.
Beskæftigelsesministeriet sørger derfor for, at der løbende offentliggøres informa-
tion om lønforskellene mellem kønnene, som bidrager med viden og sætter fokus
på området.
1
Danfoss, Sag 109/88 Saml. 1989 s 3199, præmis 22 og 23.
2
UfR 2009.2993 H (dissens).
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
1624333_0002.png
2.1. Opdatering af oplysninger om mænds og kvinders løn
Den seneste lønanalyse ”Lønforskelle mellem kvinder og mænd 2007-2011” er fra
september 2013 og er udarbejdet af det Nationale Forskningscenter for Velfærd
(SFI). Analysen viser:
At bruttolønforskellen på hele arbejdsmarkedet i 2011 er på 13-17 pct. af-
hængigt af lønbegreb.
At den korrigerede lønforskel, dvs. den tilbageværende lønforskel, er på 4-
7 pct. efter, at der er taget højde for kvinders og mænds forskellige forde-
ling på fx uddannelse, erhvervserfaring, sektor, branche og arbejdsfunkti-
on.
At bruttolønforskellene i perioden 2007-2011 er faldet både på hele ar-
bejdsmarkedet og på sektorniveau.
At konjunkturudviklingen påvirker bruttolønforskellene på hele arbejds-
markedet.
At bruttolønforskellene samlet set er faldet. I den offentlige sektor er faldet
mest markant, mens faldet er relativt beskedent på arbejdsmarkedet som
helhed.
Undersøgelsen kan findes på
www.sfi.dk
(Rapport 13:24). For en nærmere analyse
af lønforskelle mellem mænd og kvinder, se afsnit 3. nedenfor.
2.2. Kortlægning af det kønsopdelte arbejdsmarked
Beskæftigelsesministeriet har bedt SFI om at kortlægge udviklingen på det køns-
opdelte arbejdsmarked.
Det kønsopdelte arbejdsmarked er den mest betydningsfulde enkeltfaktor i forkla-
ringen på lønforskellen mellem mænd og kvinder. Formålet med kortlægningen er
at få opdateret viden om dels udviklingen på det kønsopdelte arbejdsmarked, dels
betydningen af kvinders øgede uddannelsesniveau for kønsopdelingen på arbejds-
markedet.
SFI’s kortlægning forventes færdig i maj 2016.
2.3. Kønsopdelt lønstatistik
I 2014 fremsatte den daværende regering lovforslag om at ændre § 5 a om kønsop-
delt lønstatistik (L 155). Efter lovforslaget ville langt flere og langt mindre virk-
somheder blive omfattet af reglerne, dels fordi grænsen for, hvornår en virksomhed
blev omfattet af reglerne, blev ændret til virksomheder med ansatte svarende til 10
fuldtidsbeskæftigede, heraf mindst 3 mænd og 3 kvinder, dels fordi der ikke var
krav om, at der skulle være mænd og kvinder med samme arbejdsfunktion.
Derudover blev der fastsat en række bestemmelser om samarbejdet omkring køns-
opdelt lønstatistik på virksomhedsniveau, fordi en stor del af de omfattede virk-
somheder ikke var omfattet af lov om information og høring af lønmodtagere.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2015. Efter loven skulle kønsopdelt lønstatistik
udarbejdes første gang af Danmarks statistik eller af en arbejdsgiverorganisation
senest den 1. september 2016 på baggrund af lønoplysninger indsamlet i 2015.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
1624333_0003.png
I december 2015 fremsatte den nuværende regering lovforslag (L 89) om at tilbage-
føre reglerne til de tidligere regler, som var gældende forud for lovændringen fore-
taget i 2014. Loven trådte i kraft den 15. februar 2016 og gælder for kønsopdelt
lønstatistik udarbejdet på baggrund af lønoplysninger for 2015.
Formålet med de nye regler er at målrette kønsopdelt lønstatistik mod virksomhe-
der, som i forvejen er omfattet af reglerne om information og høring af lønmodta-
gere, og som derfor har etableret et fast forum til drøftelse af relevante forhold for
virksomheden.
Efter de nye regler skal behandlingen af den kønsopdelte lønstatistik ske i de sam-
arbejdsorganer/-udvalg, som virksomheder med mindst 35 lønmodtagere allerede
er forpligtet til at oprette. Desuden er det en betingelse, at der er mindst 10 af hvert
køn med samme arbejdsfunktion på virksomheden opgjort efter den 6-cifrede DIS-
CO-kode eller et tilsvarende klassifikationssystem. Således sikres, at den lønfor-
skel, som en kønsopdelt lønstatistik måtte vise, relaterer sig til grupper med sam-
menlignelige arbejdsfunktioner, og dermed kan medvirke til at belyse ligelønssitua-
tionen på virksomheden.
Det fremgår direkte af § 5 a, at kønsopdelt lønstatistik er til brug for information og
høring af lønmodtagere om lønforskelle mellem mænd og kvinder på virksomhe-
den. Det konkrete samarbejde om kønsopdelt lønstatistik ude på virksomhederne
følger reglerne i lov om information og høring af lønmodtagere
3
. Tillidsrepræsen-
tanterne har ret til at få kønsopdelt lønstatistik udleveret.
Regeringen har videreført ordningen fra 2014-reglerne, hvorefter de omfattede
virksomheder automatisk vil få tilsendt kønsopdelt lønstatistik fra Danmarks Stati-
stik én gang årligt, i det omfang de indberettede lønoplysninger gør det muligt.
Virksomheder, der indberetter til en arbejdsgiverorganisation, vil få tilsendt køns-
opdelt lønstatistik herfra, i det omfang indberetningen gør det muligt.
Vælger en virksomhed selv at udarbejde kønsopdelt lønstatistik, er den eksisteren-
de metodefrihed i relation til udformningen af lønstatistikken, fastholdt i de nye
regler. Formålet er, at den kønsopdelte lønstatistik kan danne grundlag for et aktivt
ligelønsarbejde på den enkelte virksomhed. Se også bidragene fra arbejdsmarkedets
parter angående anvendelsen af de kønsopdelte lønstatistikker i afsnit 5.
Reglerne om kønsopdelt lønstatistik kan fraviges ved kollektiv overenskomst.
2.4. Kvinder og mænd på arbejdsmarkedet
Beskæftigelsesministeriet udgiver regelmæssigt en publikation om kvinder og
mænd på arbejdsmarkedet, som kan findes på
www.bm.dk.
Udgivelsen er en statistisk oversigt over tendenserne på arbejdsmarkedet, herunder
ligeløn, og data er opdelt på køn. Den seneste er udgave af publikationen er udgivet
i februar 2014. En ny udgave er under udarbejdelse.
3
Lov nr. 303 af 02/05/2005.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
1624333_0004.png
3. Analyse af lønforskelle mellem kvinder og mænd
3.1. Sammenligning af løn mellem mænd og kvinder
Mænd har i gennemsnit en højere løn end kvinder
Set på tværs af hele arbejdsmarkedet var bruttolønforskellen mellem mænd og
kvinder godt 14 pct. i 2013, målt i standardberegnet timefortjeneste
4
og uden at
tage højde for forskel i uddannelse, erhvervserfaring mv.
5
Dette er et fald på knap 1
pct. point siden 2009. Opgøres bruttolønforskellen i stedet på baggrund af løn-
begrebet fortjeneste pr. præsteret time var forskellen i 2013 godt 12 pct. Dette sva-
rer til et fald på knap 1 procentpoint siden 2009.
I 2013 var den standardberegnede timefortjeneste på hele arbejdsmarkedet for
mænd 258,38 kr., mens den standardberegnede timefortjeneste for kvinder var
221,22 kr., hvilket er godt 14 pct. lavere end mændenes gennemsnitløn.
For
privatansatte
mænd var den standardberegnede timefortjeneste på 260,20 kr.
mod 224,91 kr. for kvinder i 2013, jf. figur 3.1.1. Det svarer til en bruttolønforskel
på 13,6 pct.
Mænd ansat i den
statslige
sektor havde i 2013 en standardberegnet timefortjeneste
på 263,53 kr., mens kvindelige ansatte havde en på 248,40 kr., jf. figur 3.1.1. Det
er knap 6 pct. lavere end mændene.
Mænd ansat i den
kommunale/regionale
sektor tjener i gennemsnit 243,05 kr., jf.
figur 3.1.1. Det svarer til 12,6 pct. mere end kvinderne, som i 2013 havde en time-
fortjeneste på 212,49 kr.
4
Standardberegnet timefortjeneste
er et mål for, hvad en lønmodtager har fået i løn pr. time,
lønmodtageren har aftalt at arbejde uanset, hvor mange dage lønmodtageren er eller arbejder
ud over det, som er aftalt. Dermed er standardberegnet timefortjeneste uafhængig af omfanget
af fravær.
5
Bruttolønforskellen er beregnet som forskellen mellem mænd og kvinders gennemsnitsløn i
pct. af gennemsnitslønnen for mænd.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
1624333_0005.png
Figur 3.1.1. Bruttolønforskelle for ansatte i den statslige, kommuna-
le/regionale og private sektor fordelt på køn, 2013
Anm.: Det anvendte lønbegreb er standardberegnet timefortjeneste. Bruttolønforskel-
len er beregnet som forskellen mellem mænd og kvinders gennemsnitsløn i pct. af
gennemsnitslønnen for mænd.
Kilde: Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriets beregninger.
I disse sammenligninger er der ikke korrigeret for baggrundskarakteristika såsom,
at mænd og kvinder kan have forskellig uddannelse og erfaring eller arbejder i
forskellige brancher, hvilket muligvis kan forklare noget af lønforskellen. Dette ses
der nærmere på i afsnit 3.2.
Udvikling i lønforskellen
6
Siden 1997 har SFI jævnligt undersøgt lønforskellene mellem mænd og kvinder, og
i den periode tegner der sig en tendens af faldende bruttolønforskelle. I september
2013 udgav SFI den seneste rapport om emnet.
6
I dette afsnit benyttes lønbegrebet smalfortjenesten (inkl. pension og personalegoder) ved
sammenligning af mænd og kvinders løn, da der forelægger en længere tidsserie for dette
lønbegreb.
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
1624333_0006.png
Boks 3.1.1. Lønbegreber i SFI rapporten
SFI opererer i den seneste rapport fra 2013 med tre lønbegreber, som også vil
blive anvendt i det følgende:
Fortjeneste pr. præsteret time (opgjort for 2007-2011)
Smalfortjeneste inkl. pension og personalegoder (opgjort for 2007-2010)
Standardberegnet timefortjeneste (opgjort for 2009-2011)
Fortjeneste pr. præsteret time
er et mål for arbejdsgiverens lønomkostninger,
hvor
smalfortjeneste inkl. pension og personalegoder
samt
standardberegnet
timefortjeneste
er begge mål for lønmodtagerens lønindtægt. Forskellen mellem
de to lønbegreber kommer til udtryk, når timelønnen opgøres for medarbejdere
med betalt fravær.
7
Set over en længere årrække er der sket et mindre fald i bruttolønlønforskellen
mellem mænd og kvinder på arbejdsmarkedet, jf. undersøgelsen fra SFI.
8
Brutto-
lønforskellen baseret på smalfortjenesten
9
var i 1997 på knap 19 pct. mod ca. 17
pct. i 2010. Det svarer til et fald på 2 pct. point, men udviklingen dækker over store
udsving mellem brancherne i perioden, jf. figur 3.1.2.
I perioden fra 1997-2010 er bruttolønforskellene særligt faldet i den statslige sek-
tor, hvor forskellen er faldet med 4 pct. point fra 12 pct. i 1997 til knap 8 pct. i
2010. I den kommunale sektor er det sket et fald på 2 pct. point over perioden.
Dette fald dækker imidlertid over en 3 pct. points stigning fra 1997 til 2001 efter-
fulgt af et fald på godt 5 pct. point frem til 2010. I den private sektor var faldet i
bruttolønforskellen i perioden på 3 pct. point – fra knap 18 pct. i 1997 til knap 15
pct. i 2010. Størstedelen af faldet fandt sted i perioden 2001-2003.
Yderligere uddybning af lønbegreberne kan læses i SFI (2013): ”Lønforskelle mellem mænd
og kvinder 2007-2011”.
8
SFI (2013): ”Lønforskelle mellem mænd og kvinder 2007-2011”.
9
SFI (2013) s. 43: ”Smalfortjenesten er den løn, som udbetales løbende til medarbejderen, og
som ikke har karakter af betaling for fravær eller gene. Smalfortjenesten består således af
grundløn samt forskellige faste eller midlertidige tillæg (kvalifikationstillæg, funktionstillæg
eller præstationsbestemte tillæg som fx bonus). For en lønmodtager uden betalt fravær er
smalfortjenesten det lønbegreb, der kommer tættest på den løn, som står på medarbejderens
lønseddel.”
6
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
1624333_0007.png
Figur 3.1.2. Bruttolønforskel mellem mænd og kvinder for ansatte på hele ar-
bejdsmarkedet, i den kommunale/regionale, statslige og private sektor,
1997-2010
Anm.: Bruttolønforskellen er defineret som forskel i mænd og kvinders løn i forhold til alles gennemsnit-
lige løn. Det anvendte lønbegreb er smalfortjeneste inkl. pension og personalegoder pr. time.
Kilde: Figuren er sammensat af data fra undersøgelsen i 2008 (gengivet i SFI (2013b) og data fra SFI
(2013b). Der er en lille forskel i opgørelsesmetode for lønbegreberne mellem de to rapporter, hvilket er
indikeret med linje for databrud.
Bruttolønforskellene på hele arbejdsmarkedet er større end de sektorspecifikke
bruttolønforskelle, da der på hele arbejdsmarkedet er større relative forskelle i løn-
nen end inden for de enkelte sektorer. Dette skyldes blandt andet, at der er en over-
vægt af kvinder i den kommunale sektor, som er relativ lavtlønnede for begge køn,
og en overvægt af mænd i den private sektor, hvor lønningerne generelt er højere.
Mindre lønforskel for unge
Bruttolønforskellen er større for de 40-59 årige end for de 25-39 årige. Opgjort i
2011 som standardberegnet timefortjeneste er bruttolønforskellen knap 20 pct. for
de 40-59 årige og godt 14 pct. for de 25-39 årige.
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
1624333_0008.png
Figur 3.1.3. Udvikling i bruttolønforskelle fordelt på aldersgrupper
Anm.: Lønbegreber, der er anvendt, er smalfortjeneste inkl. pension (2007-2010), og standardberegnet
timefortjeneste (2009-2011) vist til højre.
Kilde: SFI (2013): ”Lønforskelle mellem mænd og kvinder 2007-2011”.
I SFI’s undersøgelse finder man, ved sammenligning af de to aldersgrupper, at
mænd i den yngre aldersgruppe har et større forspring med hensyn til erhvervserfa-
ring, mens yngre kvinder har relativt mere fravær formentligt i forbindelse med
børnefødsler. Derimod har yngre kvinder, relativt til yngre mænd, et større for-
spring, når det gælder uddannelseslængde, samtidig med at de yngre kvinder ligner
mændene mere, når det gælder placeringen på arbejdsmarkedet. Disse faktorer gør,
at bruttolønforskellene er mindre i den yngre aldersgruppe end i den ældre.
3.2. Forklarende faktorer for lønforskelle
Lønforskelle fordelt på sektor dekomponeres i analysen fra SFI i forskellige kom-
ponenter. Disse er i figur 3.2.1. og 3.2.2. samlet i fem komponenter; human kapital,
branche, arbejdsfunktion, øvrige samt en uforklaret del.
Human kapital
omfatter
uddannelse og erhvervserfaringer. Kategorien
øvrige
dækker bl.a. over familiefor-
hold, arbejdstid og geografisk placering. Den
uforklarede
del består af forskelle i
lønninger, som ikke kan forklares af de nævnte faktorer i en statistisk analyse. Der
kan dog stadig være yderligere forklarende faktorer, som ikke kan måles, og derfor
ikke indgår i analysen, f.eks. evner/muligheder for lønforhandling og ikke målbare
kvalifikationer.
I figur 3.2.1. er dekomponeringen vist for lønbegrebet standardberegnet timefortje-
neste i 2011.
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
1624333_0009.png
Figur 3.2.1. Bruttolønforskelle mellem mænd og kvinder fordelt på sektor er
målt ved
standardberegnet timefortjeneste,
2011
Anm.: Human kapital indeholder uddannelse og erhvervserfaring. Gruppen øvrige indeholder nedsat tid,
børn, enlig og region.
Kilde: SFI (2013): ”Lønforskelle mellem mænd og kvinder 2007-2011”.
I staten var bruttolønforskellen på godt 8 pct. i 2011, mens den korrigerede lønfor-
skel var på omkring 5,5 pct., når lønbegrebet standardberegnet timefortjeneste an-
vendes. I staten hænger bruttolønforskellen sammen med, at statsansatte mænd på
den ene side har mere erhvervserfaring og mere gunstige arbejdsfunktioner end
kvinder. På den anden side har kvinderne mere uddannelse.
I den kommunale/regionale sektor er bruttolønforskellen på godt 10 pct. i 2011,
mens den korrigerede lønforskel er på knap 3 pct., når lønbegrebet standardbereg-
net timefortjeneste anvendes. Bruttolønforskellene hænger bl.a. sammen med, at
mænd i denne sektor har mere uddannelse og erhvervserfaring end kvinder.
I den private sektor er bruttolønforskellene på 13 pct., mens den korrigerede løn-
forskel er på godt 10 pct. Det er således kun en mindre del af lønforskellene mel-
lem mænd og kvinder i denne sektor, der kan forklares af faktorer såsom uddannel-
se og erhvervserfaring. SFI (2013) vurderer, at den relativt store korrigerede løn-
forskel i den private sektor hænger sammen med, at den private sektor sammenlig-
net med den offentlige sektor dels i højere grad aflønner ikke-målbare kvalifikatio-
ner, såsom uformelle kvalifikationer som samarbejdsevner og kundeforståelse, dels
er sektoren mere præget af individuelle lønforhandlinger.
Baggrundsvariablerne har således forskellig forklaringskraft i de forskellige sekto-
rer.
I figur 3.2.2 nedenfor viser dekomponering af lønforskellen opgjort ved lønbegre-
9
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
1624333_0010.png
bet fortjeneste pr. præsteret time i 2011. Bruttolønforskellen er her lavere end ved
standardberegnet timefortjeneste.
Figur 3.2.2. Bruttolønforskelle mellem mænd og kvinder fordelt på sektor er
målt ved
fortjeneste pr. præsteret time
, 2011
Anm.: Human kapital indeholder uddannelse og erhvervserfaring. Gruppen øvrige indeholder nedsat tid,
børn, enlig og region.
Kilde: SFI (2013): ”Lønforskelle mellem mænd og kvinder 2007-2011”.
Figur 3.2.2. viser, at baggrundsvariablene forklarer en større del af bruttolønfor-
skellen ved lønbegrebet fortjeneste pr. præsteret time end ved standardberegnet
timefortjeneste. Særligt har arbejdsfunktion en stor betydning for kønnenes forskel-
lige bruttolønninger. Men også ved dette lønbegreb har de forskellige baggrundsva-
riable forskellig forklaringskraft i de forskellige sektorer.
I den kommunale sektor er der således stor set ingen uforklaret lønforskel ved løn-
begrebet fortjeneste pr. præsteret time, mens der stadig er en betydelig uforklaret
forskel i den private sektor.
3.3. Lønforskelle i international kontekst
Der var i 2013 stor variation i bruttolønsforskellen mellem køn indenfor EU28, jf.
figur 3.3.1. Lønforskellen på tværs af EU-landene skal dog tolkes med forsigtig-
hed, da der er forskelle i opgørelsesmetoderne på tværs af landene, jf. boks 3.3.1.
I 2013 var bruttolønforskellen i EU28 på 16,4 pct. i, hvad der svarer til den private
sektor.
10
Bruttolønsforskellen for Danmark var ligeledes på 16,4 pct. Danmark var
Bruttolønforskellen er for alle sektorer undtagen: ”Landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri”,
”Offentlig forvaltning og forsvar; socialsikring”, ”Private husholdninger med ansat medhjælp
mv.”, ”Ekstraterritoriale organisationer og organer” og ”Uoplyst”.
10
10
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
1624333_0011.png
stort set på niveau med Sverige og Norge, som havde en bruttolønsforskel på hhv.
15,2 og 16,0 pct.
Det skal pointeres, at Eurostats opgørelser afviger fra resultaterne fundet i SFI
(2013), som er anvendt ovenfor. Dette skyldes, at Eurostat anvender et andet løn-
begreb, og at mænds gennemsnitsløn er anvendt som nævner, mens tal fra SFI an-
vender alles gennemsnitsløn.
Figur 3.3.1. Bruttolønforskelle mellem køn i EU28 samt Island, Schweiz og
Norge, 2013
Procent
35
30
25
20
15
10
5
0
Procent
35
30
25
20
15
10
5
0
Anm.: Bruttolønforskellen er forskellen mellem mandlige og kvindelige lønmodtageres gennemsnitlige
bruttotimeløn i pct. af mændenes gennemsnitlige bruttotimeløn. Data for Grækenland er fra 2010, mens
data for Irland er fra 2012. Bruttolønforskellen er for alle sektorer undtagen: ”Landbrug, jagt, skovbrug
og fiskeri”, ”Offentlig forvaltning og forsvar; socialsikring”, ”Private husholdninger med ansat med-
hjælp mv.”, ”Ekstraterritoriale organisationer og organer” og ”Uoplyst”.
Kilde: Eurostat.
Udover landespecifikke- og institutionelle faktorer omkring fastsættelse af løn
(f.eks. central/decentral løndannelse) kan internationale forskelle i løn mellem
kvinder og mænd blandt andet forklares ved kvinders beskæftigelsesgrad og ud-
dannelsesniveau samt en generel lønspredning.
Kvinders gennemsnitsløn beregnes på baggrund af lønnen til både kvinder med og
uden børn. Derfor har en gennemsnitlig beskæftiget dansk kvinde en mindre brutto-
løn end en gennemsnitlig beskæftiget kvinde i lande, hvor stort set kun kvinder
uden børn deltager på arbejdsmarkedet. Det kan være med til at øge løngabet mel-
lem mænd og kvinder i Danmark sammenlignet med lande, hvor kvinder har en
lavere beskæftigelsesfrekvens.
11
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
1624333_0012.png
Boks 3.3.1. Udregning af lønforskelle i de internationale opgørelser
Løngabet beregnes i Eurostats opgørelse ved at tage forskellen i mænd og kvin-
ders gennemsnitlige bruttotimeløn og sætte den i forhold til mænds gennemsnit-
lige bruttotimeløn. Overtidsbetaling indgår i beregningerne, men særlige tillæg
indgår ikke.
Den anvendte bruttolønforskel er for alle sektorer undtagen: ”Landbrug, jagt,
skovbrug og fiskeri”, ”Offentlig forvaltning og forsvar; socialsikring”, ”Private
husholdninger med ansat medhjælp mv.”, ”Ekstraterritoriale organisationer og
organer” og ”Uoplyst”.
Til trods for, at Eurostat forsøger at gøre lønforskelle sammenlignelige på tværs
af landene, skal man være opmærksom på, at bruttotimelønnen opgøres forskel-
ligt. Det betyder, at lønforskellen på tværs af EU-landene skal tolkes med forsig-
tighed.
Løngabet er baseret på en EU-harmoniseret stikprøve (”Structure of Earnings
Survey 2010”) og nationale kilder for årlige sammenlignelige SES-estimater
(2007). Det stikprøvebaserede mål (”Structure of Earnings Survey”) foretages
hvert fjerde år. I de mellemliggende år baseres løngabet på nationale og sam-
menlignelige SES-estimater.
4. Retspraksis om ligeløn
4.1. Retspraksis udvikling
EU-Domstolen har afsagt en række domme i traktatbrudssager vedrørende lige-
lønsdirektivet og et meget betydeligt antal præjudicielle afgørelser om ligeløn.
Ligelønsdirektivet er nu en del af det omarbejdede ligebehandlingsdirektiv.
11
Dansk retspraksis om ligeløn omfatter danske afgørelser fra faglig voldgift og
domstolene samt afgørelser fra Ligebehandlingsnævnet.
Før 2000 skete udviklingen af dansk praksis primært gennem faglige voldgiftsken-
delser, som i vidt omfang handlede om begreberne ”samme arbejde” og ”arbejde af
samme værdi”.
Efter 2000 er der ført et stigende antal sager ved domstolene. Emnerne drejer sig
primært om betalingsforpligtelsen under barsel, både under arbejdsmiljøbetinget
fravær i graviditetsperioden og under orlovsfravær i øvrigt. Derimod er fagretlige
sager om ligeløn fåtallige.
Beskæftigelsesministeriet er ikke bekendt med, at der foreligger trykte afgørelser
fra domstolene og voldgiftskendelser om ligeløn inden for de seneste tre år. Lige-
behandlingsnævnet har derimod afgjort 10 antal sager om ligeløn, hvoraf der i to
sager var sket overtrædelse af ligebehandlingsloven eller ligelønsloven.
Ligelønssagerne fra Ligebehandlingsnævnet er refereret nedenfor:
11
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/54/EF.
12
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
1624333_0013.png
4.2. Ligebehandlingsnævnets afgørelser i perioden den 1. januar 2013 til 31.
december 2015
Afgørelse af 27. februar 2013, nr. 42 / 2013
(ikke i strid med ligelønsloven eller
ligebehandlingsloven)
En kvindelig inspektørassistent ansat i et boligadministrationsselskab klagede over,
at hun fik lavere løn end en mandlig kollega, som også var ansat som inspektøras-
sistent i samme boligadministrationsselskab. Både klager og den mandlige kollega
var uddannet murer og byggetekniker.
Indklagede anførte, at lønniveauet for klager og den mandlige kollega ikke var
sammenlignelige, da den mandlige kollega havde væsentlig større erfaring indenfor
området, og dels varetog andre arbejdsopgaver end klager, herunder udarbejdelse
af tegningsmateriale og gennemførelse af byggesager.
Nævnet fandt på denne baggrund, at klager ikke havde påvist faktiske omstændig-
heder, der gav anledning til at formode, at lønforskellen var begrundet i forhold,
der kunne relateres til klagers køn. Klager fik således ikke medhold.
Afgørelse af 27. februar 2013, nr. 45 / 2013 (i
strid med ligelønsloven og ligebe-
handlingsloven)
Klager fik, som den eneste medarbejder ud af tre, sit funktionstillæg bragt til ophør,
og var den eneste der ikke fik tildelt tillæg for almen apoteksvirksomhed fra 1. maj
2009, hvor hun var på barselsorlov.
Nævnet fandt ikke, at indklagede havde løftet bevisbyrden for, at klager ikke var
blevet forskelsbehandlet på grund af graviditet og fødsel. Nævnet lagde til grund, at
klager, som den eneste medarbejder ud af tre, fik sit funktionstillæg bragt til ophør
med udgangen af 2008, ligesom klager var den eneste medarbejder, der ikke fik
tildelt tillæg for almen apoteksvirksomhed fra den 1. maj 2009, hvor hun var på
barselsorlov. På disse tidspunkter var klager henholdsvis gravid og under de første
14 ugers fravær efter fødslen.
Endvidere fandt nævnet ikke, at indklagede havde løftet bevisbyrden for, at ligebe-
handlingsprincippet ikke var blevet krænket i forbindelse med en påtale, som kla-
ger havde fået, idet klager var den eneste medarbejder, der havde fået påtalen, selv
om klagers mail blev udsendt på hele gruppens vegne. Ved vurderingen lagde
nævnet vægt på, at påtalen blev meddelt få uger efter mødet vedrørende klagers
manglende løntillæg, og at det ikke var dokumenteret, at der var behov for alene at
meddele klager en påtale. Klager fik således medhold i begge forhold.
Indklagede skulle herefter betale et forskelsbeløb på 70.000 kr. Beløbet udgjorde
efterbetaling for manglende udbetaling af tillæg beregnet fra det tidspunkt, hvor
klagers funktionstillæg bortfaldt, og frem til klagers fratræden. Derudover skulle
13
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
1624333_0014.png
indklagede betale en godtgørelse efter ligelønsloven på 10.000 kr. og en godtgørel-
se efter ligebehandlingsloven på 10.000 kr. som følge af den meddelte påtale.
Afgørelse af 27. november 2013, nr. 243 / 2013
(ikke i strid med ligebehandlings-
loven)
En ungdomskonsulent fik ikke forlænget sin åremålsansættelse efter sin barselsor-
lov. Ansættelsen ophørte ifølge ansættelseskontrakten uden yderligere varsel den
30. november 2012. Klager havde ikke modtaget nogen lønstigning i perioden.
Klager anførte, at der var sammenhæng mellem den manglende forlængelse af
ansættelsesforholdet og hendes graviditeter, samt sammenhæng mellem hendes
manglende lønstigning og hendes graviditeter.
Nævnet udtalte, at medarbejderne i stillingen generelt havde været ansat i tidsbe-
grænsede ansættelser. De personer, der tidligere havde haft stillingen, blev enten
ansat i en anden stilling eller var fratrådt. En enkelt medarbejder havde fået forlæn-
get den tidsbegrænsede ansættelse i stillingen med to år, inden han fratrådte. På den
baggrund fandt nævnet ikke, at det var sandsynliggjort, at det var klagers gravidite-
ter eller afholdelse af barselsorlov, der var årsag til, at klager ikke fik forlænget sin
ansættelse eller blev tilbudt en anden stilling hos indklagede.
Ligeledes fandt nævnet ikke, at det var sandsynliggjort, at klagers graviditet og
afholdelse af barselsorlov var årsag til klagers manglende lønstigning i ansættel-
sesperioden. Nævnet lagde her vægt på, at klager allerede fra begyndelsen af an-
sættelsesforholdet fik et kvalifikationstillæg svarende til yderligere to løntrin, og at
hun dermed allerede fik en højere løn end det i ansættelseskontrakten aftalte. Kla-
ger fik således ikke medhold.
Afgørelse af 18. december 2013, nr. 256 / 2013
(ikke i strid med ligelønslovens)
En kvindelig advokat i en arbejdsgiverforening klagede over, at hun fik lavere løn
end sin mandlige kollega.
Nævnet fandt, at det var nødvendigt med mundtlige parts- og vidneforklaringer for
at kunne belyse klagers og kollegaens kompetencer. Nævnet kunne således ikke
behandle spørgsmålet om ligeløn.
Klager blev afskediget mindre end et år efter, at hun havde fremsat krav om lige-
løn. Indklagede gjorde gældende, at afskedigelsen skyldtes omstruktureringer, og at
indklagede fremover ville benytte sig af ekstern arbejdskraft til juridiske opgaver.
Nævnet fandt, at indklagede havde bevist, at afskedigelsen af klager ikke skyldtes,
at klager havde fremsat krav om ligeløn. Klager fik derfor ikke medhold i, at hun
var blevet afskediget som følge af kravet om ligeløn.
14
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
1624333_0015.png
Afgørelse af 18. december 2013, nr. 257 / 2013
(ikke i strid med ligelønsloven)
En kvindelig indkøbskonsulent ansat i en kommune klagede over, at hun fik lavere
løn end en mandlig kollega, der var ansat i et barselsvikariat.
Kommunen gjorde gældende, at de to stillinger var usammenlignelige, da den
mandlige kollegas stilling var mere fagligt kompleks. Klager var ansat i en HK-
stilling, mens den mandlige kollega var ansat i en AC-stilling. Nævnet fandt, at
kommunen havde bevist, at klagers lavere løn ikke skyldtes hendes køn. Klager fik
således ikke medhold.
Afgørelse af 30. april 2014, nr. 86 / 2014
(i strid med ligelønsloven)
En kvindelig pædagog og hendes kollega var begge på barsel, da der i 2010 skulle
forhandles løn. De var de eneste i deres gruppe, som ikke blev inddraget i lønfor-
handlingerne. Indklagede erkendte at have begået en fejl, og klager fik tillagt tre
løntrin med virkning fra den 1. januar 2013. På den baggrund fandt nævnet, at
klager havde påvist faktiske omstændigheder, der gav anledning til at formode, at
klager havde været udsat for direkte forskelsbehandling på grund af køn. Nævnet
fandt ikke, at indklagede havde løftet bevisbyrden for, at det ikke var udtryk for
forskelsbehandling på grund af køn, at klager først var tillagt tre løntrin med virk-
ning fra 1. januar 2013 og ikke fra 1. april 2010, hvor de øvrige tillæg, der var for-
handlet i april 2010, var gældende fra.
Klager fik således medhold, og indklagede skulle betale 51.524,92 kr. til klager,
svarende til den manglende løn samt 10.000 kr. i godtgørelse efter ligelønsloven.
Afgørelse af 18. juni 2014, nr. 118 / 2014
(ikke i strid med ligebehandlingsloven)
En butikskonsulent fik under sin barselsorlov ændret sit arbejdssted til et andet
storcenter, og klagede herover. I hendes kontrakt stod, at hendes arbejdssted ikke
var fast. Klager sagde herefter op grundet utilfredshed over forflyttelsen, som hun
mente forringede hendes indtjeningsmuligheder.
Nævnet udtalte, at en ændring af et arbejdsvilkår kan være så væsentlig, at den må
sidestilles med en opsigelse. Nævnet fandt imidlertid ikke, at indklagedes ændring
af arbejdsstedet eller de af klager påståede forringelser udgjorde en så væsentlig
ændring af klagers arbejdsvilkår, at det kunne sidestilles med en opsigelse. I vurde-
ringen lagde nævnet vægt på, at klager havde underskrevet en ansættelseskontrakt,
hvoraf det fremgik, at arbejdsstedet ikke var fast, og at det således var et vilkår for
ansættelsen, at arbejdsstedet kunne variere. Endvidere lagde nævnet vægt på, at
klager ikke overfor de af indklagede oplyste gennemsnitlige provisionstal havde
godtgjort, at der skulle være tale om forskelle i den af klager hævdede størrelsesor-
den, og at et muligt mindre udsving i provisionsindtjeningen lå inden for rammerne
af, hvad klager med rimelighed skulle tåle. Klager fik derfor ikke medhold.
15
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
1624333_0016.png
Afgørelse af 29. oktober 2014, nr. 186 / 2014
(ikke i strid med ligestillingsloven)
Klagen drejede sig om hvorvidt, at ekstra SU-klip til studerende mødre (fødsels-
klip) udgjorde forskelsbehandling på grund af køn. Klager var studerende og ny-
bagt far.
Nævnet fandt, at reglerne om ekstra SU-klip til mødre (fødselsklip) ikke var i strid
med ligestillingsloven. Nævnet henviste til, at ligestillingsloven ikke var til hinder
for indførelse eller opretholdelse af bestemmelser om gunstigere behandling af
kvinder i forbindelse med graviditet og moderskab.
Klager fik derfor ikke medhold.
Afgørelse af 10. december 2014, nr. 212 / 2014
(ikke i strid med ligelønsloven)
En kvinde ansat i en hælebar klagede over, at hun fik lavere løn end sine to mand-
lige kollegaer.
Klager var ansat som ekspedient, hvor hun betjente kunder og udførte forfaldende
arbejde samt nøgle- og indgraveringsarbejde, ligesom hun udførte håndsyede repa-
rationer. Hendes to mandlige kollegaer var de eneste som udførte egentligt skoma-
gerarbejde. Nævnet fandt ikke, at der var fremkommet oplysninger, som underbyg-
gede, at lønforskellen var begrundet i klagers køn. Ligeledes fandt nævnet ikke, at
der var fremkommet oplysninger, der underbyggede, at klager havde udført samme
arbejde eller arbejde af samme værdi som sine mandlige kollegaer. Klager fik såle-
des ikke medhold.
Afgørelse af 4. februar 2015, nr. 14 / 2015
(ikke i strid med ligelønsloven)
En kvinde, der blev ansat som sundhedskonsulent i et barselsvikariat, klagede over
at være blevet indplaceret på et lavere løntrin end den mandlige sundhedskonsu-
lent.
Nævnet fandt ikke, at den konstaterede lønforskel var kønsbestemt, hvorfor lige-
lønsloven ikke var overtrådt. Nævnet lagde til grund, at klager blev ansat som
sundhedskonsulent i et barselsvikariat, hvor hun blev indplaceret på løntrin 4. End-
videre udtalte nævnet, at klager ved vurderingen af om ligelønsloven var overtrådt,
ikke alene skulle sammenlignes med den mandlige sundhedskonsulent C, men også
med de øvrige sundhedskonsulenter, hvoraf flere var kvinder, herunder den sund-
hedskonsulent B, som klager skulle afløse. B var indplaceret på samme trin som
den mandlige sundhedskonsulent. Klager fik således ikke medhold.
5. Arbejdsmarkedets parters initiativer angående ligeløn
Til brug for denne redegørelse har Beskæftigelsesministeriet anmodet arbejdsmar-
kedets parter om bidrag vedrørende deres initiativer på ligelønsområdet og deres
administration af ligelønsloven inden for de sidste 3 år.
16
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
1624333_0017.png
Følgende hovedorganisationer er i den forbindelse blevet anmodet om bidrag:
Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Kristelig Fagbevægelse,
Damarks Frie Fagforening og Frie Funktionærer.
Dansk Arbejdsgiverforening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Kommuner-
nes Landsforening, Danske Regioner, Moderniseringsstyrelsen, Kristelig Arbejds-
giverforening og Lederne.
I det følgende er organisationernes konkrete aktiviteter og tiltag i relation til ligeløn
gengivet i en sammenskrevet udgave. De samlede høringsbidrag med kommentarer
og aktiviteter er vedlagt i bilag 1.
5.1 Landsorganisationen i Danmark (LO)
L
O
deltog i 2013 i følgegruppen til SFI’s kortlægning af ”Lønforskelle mellem
mænd og kvinder 2007-2011”.
12
Undersøgelsen viste, at der i perioden er sket et
fald i bruttoløngabet, men at den korrigerede lønforskel stort set har været konstant
i perioden. I forbindelse hermed bestilte LO undersøgelsen ”Mere uddannelse mere
i løn?”.
13
3F fik derudover lavet undersøgelsen ”Lønforskelle mellem mænd og
kvinder i Industrien”
14
.
LO’s undersøgelse viste, at kvinder ikke kan uddanne sig til ligeløn. Kvinder er i
gennemsnit bedre uddannet end mænd, men det har ikke betydet, at løngabet er
lukket, da mænd samlet set har et større afkast af deres uddannelse. LO afholdt
efterfølgende et seminar, hvor rapportens resultater blev fremlagt.
3F’s undersøgelse viste, at blandt mænd og kvinder i industrien, der besidder sam-
me arbejdsfunktion, tjener en kvinde 89 kr. hver gang en mand tjener 100 kr. Un-
dersøgelsen viste også, at lønforskellen er større på små virksomheder end på stør-
re, og at lønforskellene er mindre end blandt ikke-medlemmer af 3 F.
LO har i perioden siddet i følgegruppe til rapporten ”Erfaringer fra ligelønssager”,
som Institut for Menneskerettigheder udgav i foråret 2014. Rapporten viser, at det
har store personlige omkostninger at føre en ligelønssag, samt at det er vanskeligt
at identificere ligelønssager, da der er stor diskretion om løn på danske arbejds-
pladser.
LO var derfor stor tilhænger af de nye regler om kønsopdelt lønstatistik, som blev
sendt i høring i perioden, og trådte i kraft 1. januar 2015. Den tidligere regerings
regler omfattede flere virksomheder og langt flere ansatte – og gav dermed LO
bedre muligheder for at arbejde med ligeløn på arbejdspladsen. De muligheder er
med den planlagte tilbagerulning nu blevet afviklet, hvilket LO finder ærgerligt da
ligeløn indgår i uddannelsen af tillidsrepræsentanter i mange af LO’s forbund og
SFI (2013): ”Lønforskelle mellem mænd og kvinder 2007-2011”.
SFI (2013): ”Mere uddannelse mere i løn”.
14
SFI (2013): ”Lønforskelle mellem mænd og kvinder i Industrien”.
12
13
17
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
karteller, og LO-forbundene således havde påbegyndt uddannelse af tillidsrepræ-
sentanter i de nye regler.
Dansk Metal, 3 F og HK er fx gået sammen om at udbyde en række kurser med
fokus på ligestilling og ligeløn i partnerskabet, FIU-ligestilling, hvor tillidsvalgte
fra forbund og hovedorganisationer også kan tilmelde sig.
L
O
afholdt i efteråret 2014 en større workshop for politikere, faglige sekretærer og
ansatte i LO-forbundene om ligeløn. Her fremlagde Institut for Menneskerettighe-
der deres rapport, de nye regler for kønsopdelt lønstatistik blev gennemgået og
tillidsvalgte fra Grundfos fortalte om deres arbejde med ligeløn.
Flere forbund under LO har de sidste fem år markeret
Kvindernes Sidste Arbejds-
dag.
Ræsonnementet bag er, at når kvinder tjener 16-18 procent, er det rimeligt, at
de holder fri resten af året. Dagen er en humoristisk måde at sætte fokus på lønfor-
skellen.
LO og FTF afholdt et arrangement på kvindernes internationale kampdag den 8.
marts med titlen
”100 år efter stemmeretten. 5 år efter Lønkommissionen. Hvor
længe skal vi vente på ligeløn?”
I 2015 deltog LO og LO-forbundene i markeringen af 100-året for kvinders stem-
meret, hvor ligeløn også var i fokus.
Den 5. juni 2015 deltog LO og FTF i grundlovsoptoget og havde samtidig premiere
på en film om ligestilling. Filmen havde bl.a. fokus på uligeløn, det kønsopdelte
arbejdsmarked og den skæve barsel. Filmen blev også vist på Folkemødet 2015,
hvor LO har hvert år har haft fokus på ligestilling og ligeløn ved forskellige arran-
gementer.
I forbindelse med de overenskomstfornyelser, der er sket i perioden, har forbunde-
ne og kartellerne under LO haft fokus på ligestilling. Det er særligt barsel/forældre-
orlov til fædre, der har været i fokus. Det er LO’s opfattelse, at mere ligestilling
mellem forældrene vil have en positiv effekt på ligelønnen.
Ved overenskomstfornyelsen i 2013 igangsatte KTO et projekt med KL, der skulle
kønsmainstreame en række aftaler og overenskomster. Ved overenskomstfornyel-
sen i 2014 på det private område blev forældre af begge køn givet ret til forældre-
orlov, og hver forælder fik ret til en uges ekstra forældreorlov med løn. Endelig
lykkedes det lønmodtagerne ved overenskomstforhandlingerne på det offentlige
område i 2015, at få en uges ekstra barsel øremærket til faderen.
Endelig hjælper LO/forbundene medlemmer, der er blevet diskrimineret på bag-
grund af deres køn.
5.2. FTF
FTF påpeger, at en af arbejdsmarkedets store udfordringer er det kønsopdelte ar-
bejdsmarked, hvor nogle fag og sektorer er associeret med et bestemt køn. Herud-
over er der en glidende kønsopdeling, der betyder, at kvinder og mænd med samme
18
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
uddannelse og job ofte ender med at arbejde med forskellige arbejdsopgaver.
Ligeløn og opbrydning af det kønsopdelte arbejdsmarked er et vigtigt indsatsområ-
de for FTF, og FTF fremhæver for perioden 2012 – 2015 følgende initiativer:
Deltaget i udvalgsarbejdet om øremærket barsel til mænd.
Gennem kronikker med fx LO og AC organisationer har FTF påpeget be-
hovet for opgør med uligelønnen, det kønsopdelte arbejdsmarked og mang-
lende barselsrettigheder til mænd.
Medlemsmøder om løn og ligeløn i samarbejde med LO i forbindelse med
kvindernes internationale kampdag den 8. marts 2015.
På Folkemøderne på Bornholm har FTF haft fokus på ligestilling, senest
om myterne om ligestilling og under overskifterne:
o
Vi har ligeløn i Danmark
o
Rigtige mænd gider ikke arbejde med omsorg
o
Mænd gider ikke være sammen med deres børn
o
Kvinder gider ikke at bestemme
Produceret debatfilmen ”Det kan blive endnu bedre” i anledningen af 100
året for kvindernes stemmeret. Filmens omdrejningspunkter er ligeløn, bar-
sel, lederposter og det kønsopdelte arbejdsmarked 100 år efter at kvinder
fik stemmeret. Filmens målgruppe er fortrinsvis unge.
Afholdt kurser for valgte ansatte i FTF og andre faglige organisationer om
personalejura, diskrimination og forskelsbehandling, samt om seksuel chi-
kane og ligebehandlingsloven.
Arbejdet med ligelønsproblematikken i FTF begrænser sig ikke kun til na-
tionale kontakter, men omfatter også løbende dialog med EU-systemet,
herunder EU-parlamentarikere og Europaparlamentet, for at forbedre den
europæiske retstilstand omkring ligeløn og øremærket barsel til mænd.
Vedtaget en prioriteret indsats på ligelønsområdet og det kønsopdelte ar-
bejdsmarked i kongresperioderne 2012-2015.
5.3 Akademikernes Centralorganisation (AC)
Akademikerne har forhørt sig hos medlemsorganisationerne om bidrag, der kan
indgå i ligelønsredegørelsen.
Det kan konstateres, at der fortsat er en uforklarlig lønforskel mellem mænd og
kvinder. På akademikerområdet udgør forskellen op mod 7,9 pct. afhængig af fag-
gruppe. Forskellen ses at være stigende. Djøf anfører, at den uforklarlige lønfor-
19
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
1624333_0020.png
skel mellem mænd og kvinder blandt privatansatte djøf’ere uden ledelsesansvar er
steget fra 6,4 pct. i 2013 til 7,9 pct. i 2014. Akademikerne finder derfor, at der fort-
sat er behov for, at der igangsættes initiativer fra regeringens side til at få skabt reel
ligeløn mellem mænd og kvinder.
Arbejdet med ligeløn/ligestilling i Akademikerne
Akademikerne har i den forgangne treårige periode arbejdet med ligestilling, her-
under ligeløn på forskellig vis, og har i forbindelse med overenskomstforhandlin-
gerne OK13 og OK15 på det offentlige område rejst forskellige krav med henblik
på at skabe bedre ligestilling og ligeløn mellem kønnene.
Øremærket barsel til mænd – forældreorlov med løn – en uge ekstra til far.
Efter flere forsøg ved tidligere overenskomstforhandlinger lykkedes det
ved OK15, at aftale en uges yderligere ret til orlov med løn til far, med-
mødre og mandlige adoptanter. Resultatet gælder for alle tre offentlige for-
handlingsområder. Akademikerne har i øvrigt gennem Forhandlingsfælles-
skabet aftalt en række resultater ved overenskomstforhandlingerne med KL
og Regionernes Lønnings og Takstnævn.
Ved OK13 blev der bl.a. aftalt:
Projekt om kønsmainstreaming for kommuner og regioner, som gik ud på
at undersøge, hvordan et antal generelle aftaler i forhold til mænd og kvin-
der anvendes i praksis.
Ved OK15 blev der bl.a. aftalt:
Kønsopdelt lønstatistik for kommuner og regioner.
Parterne er enige om at ændre Aftale om statistikgrundlag for de lokale
lønforhandlinger, således at aftalen indeholder forpligtelser og rettigheder
svarende til § 5 a i Lov om ligeløn til mænd og kvinder med de ændringer
som følger af lov nr. 513 af 26. maj 2014.
Inspirationsmateriale til de lokale forhandlere om ligestilling i kommuner-
ne.
Der er enighed om udarbejdelse af et fælles inspirationsmateriale til de lo-
kale lønforhandlere om ligestilling med henblik på at styrke de lokale for-
handleres opmærksomhed på ligestillingsaspektet i den lokale løndannelse.
Formålet er at øge opmærksomheden på ligestillingen i den lokale løndan-
nelse, herunder hvordan utilsigtede kønsmæssige lønforskelle undgås. In-
spirationsmaterialet er rettet mod de lokale forhandlere samt mod centrale
og lokale niveauer i kommunerne.
Arbejdet med ligeløn/ligestilling hos Akademikernes medlemsorganisationer.
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA)
IDA har siden 2003 haft to sager med ligelønsaspekter, begge med kvinder
20
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
der ikke har haft lønforhandlinger med deres chef under barsel. Begge sa-
ger med brud på ligebehandlingslovens § 4 og ligelønslovens § 1 a.
IDA oplever en tendens til, at både store og små arbejdsgivere overtræder
ligelønslovens § 2 a, ved mere eller mindre direkte, at skrive ind i ansættel-
seskontrakterne, at lønnen er fortrolig mellem parterne.
Af IDA’s analyse af kønsbestemt lønforskel mellem ansatte på det private
arbejdsmarked, fremgår det, at der for IDA’s medlemmer er en uforklarlig
lønforskel på 4,3 pct. eller 2.318 kr. om måneden mellem mænd og kvin-
der.
Djøf laver årligt lønstatistikker blandt Djøf’s privatansatte mænd og kvin-
der uden ledelsesansvar. Blandt disse er den uforklarede lønforskel mellem
mænd og kvinder steget fra 6,4 pct. i 2013 til 7,9 pct. i 2014.
o
Blandt privatansatte djøf’ere har kvinderne en gennemsnitsløn, der
udgør 79 pct. af mændenes, når der ikke er korrigeret for forskelle
i observerbare karakteristika. En stor del af forskellen kan forkla-
res af mændenes højere anciennitet, større chefandel, længere fak-
tisk arbejdstid samt valg af uddannelse.
o
Den skæve fordeling af barselsperiode er en barriere for kvinders vej
til ledelse og medvirkende til, at nyuddannede kvinder har vanske-
ligere ved at få fast fodfæste på arbejdsmarkedet. Djøf lavede un-
dersøgelsen ”Sådan fik de jobbet” i 2014 blandt ca. 1200 nyud-
dannede. Af den fremgik det, at 42 pct. af kvinderne starter i en
tidsbegrænset stilling, hvorimod 28 pct. af nyuddannede mænd
starter i en tidsbegrænset stilling. Behovet for en mere tidssvarende
barselslovgivning, der afspejler et moderne forældreskab, er derfor
afgørende for Djøf.
o
Djøf gør i fagblade og andre medier løbende opmærksom på sam-
menhængen mellem den utidssvarende barselslovgivning, mang-
lende ligeløn og kvinders andel på chef- og direktionsgange mv.
Djøf afholder løbende forhandlingskurser for mænd og kvinder. I 2014 af-
holdt Djøf 10 kurser og i 2015 afholdtes der 13 kurser. Ifølge en svensk
undersøgelse foretaget af Saco, er gevinsten ved en lønsamtale især stor for
kvinder. Undersøgelsen viser, at de som har haft en lønsamtale i gennem-
snit har fået omkring 4.000 svenske kroner mere om året i lønstigning, end
dem, der ikke har haft en lønsamtale. For kvinder er forskellen på op til
7.000 svenske kroner.
21
Djøf
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
Dansk Magisterforening (DM)
DM har ligeløn med i uddannelsen af tillidsrepræsentanter.
DM har fra 1.1.2014 til nu haft én ligelønssag.
DM er med i ligelønsnetværket og har et ligestillingsnetværk hvori ligeløn
også vurderes.
DM kæmper for ekstra øremærket barsel til mænd, som kan have en effekt
på gabet mellem mænd og kvinder.
Tandlægeforeningen
Tandlægeforeningen er altid opmærksom på, om der skulle forekomme situationer
eller sager, hvor der generelt eller konkret kan være et ligelønsmæssigt aspekt. For
så vidt angår de privatansatte tandlæger, er en stor del perfomancehonoreret, og
dermed kønsneutrale, bortset fra de allerede kendte perioder i forbindelse med af-
holdelse af barselsorlov. Hvad angår de offentligt ansatte tandlæger, så oplever
Tandlægeforeningen ikke ulige lønforhold for nogen af kønnene, af andre forhold
end de førnævnte.
Dansk Journalistforbund (DJ)
DJ’s initiativer på ligelønsområdet består bland andet i, at DJ i en række overens-
komster har fået indført et sikkerhedsnet for, at man ikke kommer bagud i løndan-
nelsen grundet barselsfravær, når der forhandles løn. Eksempelvis Fællesoverens-
komsten med DMA § 4, stk. 3: ”Ved regulering af personlige tillæg skal det sikres,
at medarbejdere, der på reguleringstidspunktet er fraværende pga. graviditets-,
barsels- eller forældreorlov, tilgodeses på samme niveau som gennemsnittet af
virksomhedens medarbejdere under overenskomsten.”
Yderligere har DJ i næsten alle overenskomster fået sikret mænd og kvinder lige
adgang til fuld løn i 10 – 16 uger af den fælles 32 ugers forældreorlov, ligesom det
er sikret, at barselsreglerne også gælder ligeligt for forældre af samme køn.
DJ har tabt en enkelt sag i Ligebehandlingsnævnet, men den vedrørte uberettiget
fyring.
5.4 Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
DA-fællesskabet har fortsat de aktiviteter, som fremgår af tidligere bidrag til lige-
lønsredegørelsen.
DA-fællesskabet har bl.a. i forhold til medlemsvirksomhederne informeret og tyde-
liggjort de forpligtelser, der følger af ligelønsredegørelse 2012 – indarbejdet i den
overvejende del af overenskomsterne på DA, og der er oprettet decentrale ligeløns-
nævn, der behandler og træffer afgørelse i ligelønssager. Der har til dato ikke været
ført en ligelønssag i nogen af nævnene.
DA-fællesskabet yder løbende en lang række services til deres medlemsvirksom-
heder, bl.a.:
22
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
Information til medlemsvirksomheder om kønsopdelt lønstatistik via ny-
hedsbreve, hjemmesider og kontakter til virksomheder, der opfylder betin-
gelserne for at udarbejde lønstatistik.
Løbende dialog om forpligtelsen til at udarbejde den kønsopdelte lønstat-
stik.
Gå-hjem-møder om kønsopdelt lønstatistik.
Herudover har DA-fællesskabet særligt iværksat følgende:
Gennemførelse af NETSTAT – et lønstatistik redskab til brug for virksom-
heder, som omfatter kønsopdelte lønstatistikker.
Dialogforum hvor DA-fællesskabet mødes og erfaringsudveksler, herunder
støtter hinanden i arbejdet med, at hjælpe virksomhederne med at udarbej-
de statistikken, herunder inddragelse af samarbejdsudvalget på virksomhe-
den.
Herudover har man ved overenskomstforhandlingerne i både 2010, 2012 og 2014
aftalt at udvide bestemmelserne om løn under barsel, hvorefter der på hele DA/LO-
området bliver ydet løn under barsel til faderen og moderen, således at kvinderne er
berettiget til fuld løn i fire uger før og 14 uger efter fødslen. I samme periode bliver
der ydet to ugers fuld løn til faderen. Herefter er faderen og moderen berettiget til
hver især fem ugers løn med loft, og endelig kan forældrene selv bestemme, hvem
af dem der skal have de sidste tre ugers løn med loft.
Endelig er det aftalt at udvide den periode, hvor forældrene kan afvikle deres beta-
lingsuger til perioden fra fødslen og 52 uger frem mod tidligere, hvor betaling un-
der barsel skulle være brugt senest 25 uger efter fødslen.
Afslutningsvis kan det oplyses, at DA-fællesskabet har anvendt mange ressourcer
på at informere om de skærpede regler i ligelønsloven om udarbejdelse af kønsop-
delt lønstatistik, som blev vedtaget i 2014. Dette arbejde har været omfattende, da
den vedtagne lov indeholdt mange uafklarede fortolkningsspørgsmål. DA-
fællesskabet har noteret sig, at 2014-reglerne bliver foreslået ændret tilbage til
2008-reglerne med virkning fra den 1. marts 2016.
5.5 Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA)
FA og FA’s medlemsvirksomheder ønsker at sikre ligeløn mellem kønnene. FA har
i de forgangne tre år taget flere forskellige initiativer for at øge opmærksomheden
omkring ligestilling og give virksomhederne konkrete redskaber i deres eget arbej-
de med ligestilling og ligeløn.
Analyse af kvinder og mænd i finanssektoren
FA udgav i marts 2013 en analyse om mænd og kvinder i finanssektoren.
Analysen belyste især mænd og kvinders forskellige positioner i sektoren.
Den viste, at andelen af kvindelige ledere i sektoren fortsat stiger, men og-
så, at der er stor forskel i mænd og kvinders karrierevalg i sektoren.
23
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
Ligelønsseminar for medlemsvirksomheder
I marts 2015 afholdt FA en tema-formiddag om ligeløn og kønsopdelte
lønstatistikker for medlemsvirksomhederne. Seminaret havde fokus på un-
dersøgelser af lønforskelle på det private arbejdsmarked og virksomheder-
nes arbejde med ligeløn og lønstatistikker.
Guide til mangfoldighed i finanssektoren
Med ”Guide til mangfoldighed i finanssektoren” satte FA i april 2015 fo-
kus på hvordan forskelle i medarbejderes køn, alder, etnicitet, viden, ud-
dannelse, erhvervserfaring mv. skaber værdi på arbejdspladserne. Guiden
udgør et inspirationskatalog til medlemsvirksomhederne med forslag til
værktøjer, som kan øge gevinsten ved mangfoldighed blandt medarbejder-
ne.
Andre løbende initiativer
FA udarbejder fortsat hvert år virksomhedsspecifikke ligelønsstatistikker
for sine medlemsvirksomheder og rådgiver dem om loven, de anvendte
lønbegreber og jobfunktioner. Derudover drøftes ligeløn tilbagevendende i
flere af FA’s udvalg, ligesom det er et fokuspunkt på FA’s HR-kurser.
5.6 Kommunernes Landsforening (KL)
KL har på det kommunale område sammen med Forhandlingsfællesskabet og de
tilsluttede organisationer gennemført en række initiativer der berører arbejdet med
ligeløn i kommunerne, som eksempelvis følgende:
KL og Forhandlingsfællesskabet har indgået Aftale om statistikgrundlag
for de lokale lønforhandlinger, som senest er blevet opdateret i forbindelse
med overenskomstforhandlingerne i 2015. Denne aftale rummer bl.a. en
forpligtelse til at udarbejde og udlevere kønsopdelt lønstatistik for de to re-
levante grupper til de lokale forhandlere i kommunerne. Den seneste opda-
tering er blandt andet sket på baggrund af ændringerne i lovgivningen om
kønsopdelt lønstatistik i 2014.
Parterne tilkendegav ved overenskomstforhandlingerne i 2015, at man var
enige om, at Aftale om statistikgrundlag for de lokale lønforhandlinger ef-
ter opdateringen indeholdt forpligtelser svarende til de i ligelønslovens § 5
a fastsatte forpligtelser.
Parterne har udviklet en hjemmeside hos Kommunernes og Regionernes
Løndatakontor, hvor alle har mulighed for at hente kønsopdelt lønstatistik i
henhold til Aftale om Statistikgrundlag for de lokale lønforhandlinger.
KL har sammen med FOA og HK/Kommunal gennemført projekter med formålet
at kønsmainstreame lønbestemmelserne i Overenskomst for social- og sundheds-
personale mellem KL og FOA og Overenskomst for Kontor- og IT-personale mel-
lem KL og HK/Kommunal. Med projektet er undersøgt, om de pågældende be-
stemmelser giver anledning til eventuelle kønsskævheder. Resultaterne fra un-
24
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
dersøgelsen forventes offentliggjort inden længe, og parterne vil herefter eventuelt
drøfte, om der er behov for at tage yderligere initiativer på området.
KL og Forhandlingsfællesskabet har ved overenskomstforhandlingerne i 2015 af-
talt at gennemføre et projekt, som har til formål at udvikle inspirationsmateriale på
ligelønsområdet. Målgruppen for inspirationsmaterialet er de lokale forhandlere,
og materialet skal sætte fokus på hvordan kønsskævheder kan opstå i forbindelse
med lokal løndannelse.
Ved overenskomstforhandlingerne i 2015 på det kommunale område er der indgået
aftale med Forhandlingsfællesskabet om ændringer i aftale om fravær af familie-
mæssige årsager. Der er aftalt en udvidelse af farens nuværende øremærkede barsel
med en uge, således at faren fremover har 7 ugers øremærket barsel med løn. Ud-
videlse omfatter også medmødre og mandlige adoptanter, og har virkning for for-
ældre til børn som fødes/modtages den 1. april 2015 eller senere.
En politisk behandling i KL af høringssvaret har ikke været muligt inden for tids-
fristen, og KL tager derfor forbehold for endelig politisk stillingtagen til hørings-
svaret.
5.7 Danske Regioner
Med hensyn til bidrag til ligelønsredegørelse 2015 kan Danske Regioner oplyse
følgende:
Fokus på ligeløn via kønsopdelt lønstatistik og MED-systemet
På det regionale område er der en forpligtelse til at udarbejde og drøfte kønsopdelt
lønstatistik og forankringen er sikret på flere niveauer.
I henhold til Rammeaftale om medindflydelse og medbestemmelse fremgår det
bl.a. at der i Hovedudvalget er en gensidig pligt til at informere, drøfte og udarbej-
de retningslinjer vedrørende arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøfor-
hold, der har betydning for hele regionen. Yderligere fremgår det af aftalen, at der
bl.a. skal aftales retningslinjer for proceduren for drøftelse af regionens personale-
politik, herunder ligestillingspolitik.
Derudover føres der lønpolitiske drøftelser med de enkelte organisationer. I den
henseende er der indgået en ”Aftale om statistikgrundlag for de lokale forhandlin-
ger”, hvori der indgår en forpligtelse til at udarbejde og udveksle kønsopdelt løn-
statistik. Aftalen sikrer, at arbejdsgiveren og repræsentanten for den forhandlings-
berettigede organisation har samme statistik til rådighed ved forhandlingen. For-
handlerstatistikken skal derudover udarbejdes for personale- og stillingskategorier
på det relevante forhandlingsniveau, supplere med personale- og stillingskategorier
på institutionsniveau, regionsniveau og landsniveau, således at der foreligger et
sammenligningsgrundlag. Statistikken skal opdeles på alle ansatte eksklusiv eks-
traordinært ansatte, ansatte begge år i samme stilling, grundløn, tillæg, genetillæg,
feriegodtgørelse, pension og køn. Statistikken findes offentligt tilgængeligt på løn-
dataproducentens hjemmeside eller på de enkelte regionernes egne hjemmesider.
Danske Regioner vurderer, at aftalerne fungerer efter hensigten, da de sikrer, at
25
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
1624333_0026.png
lønstatistisk materiale drøftes på regionale arbejdspladser. Samtidig sikrer aftaler-
ne, at det lønstatistiske materiale drøftes på det relevante forhandlingsniveau sup-
pleret med oplysningerne fra andre niveauer.
Barsel til fædre
Ved overenskomstforhandlingerne i 2015 på det regionale område er der indgået
aftale med Forhandlingsfællesskabet om ændringer i aftale om fravær af familie-
mæssige årsager.
Der er aftalt en uges udvidelse af farens nuværende øremærkede barsel, således at
der fremover er 7 ugers øremærket barsel med løn. Udvidelsen omfatter også
medmødre og mandlige adoptanter, og har virkning for fædre/medmødre til børn,
som fødes/modtages den 1. april 2015 eller senere.
Øvrige initiativer inden for ligelønsområdet
Der er sammen med organisationerne udarbejdet en vejledning om køns-
opdelt lønstatstik.
Der er med organisationerne aftalt at gennemføre et projekt om kønsmain-
streaming af generelle aftaler. Projektet er på nuværende tidspunkt i sin op-
startsfase.
5.8 Moderniseringsstyrelsen
Initiativer vedrørende kønsopdelt lønstatistik
Det har siden 2008 været muligt for statens virksomheder at trække en kønsopdelt
lønstatistik i Moderniseringsstyrelsens statistikportal ISOLA.
Opdelingen kan baseres på stillingsbetegnelser, overenskomstområder eller job-
funktionskode (DISCO). Generelt kan alle tal for lønudvikling, tillægsfordeling
mv. opgøres for henholdsvis mænd og kvinder.
I 2010 åbnede Moderniseringsstyrelsen for en ny og forbedret udgave af rapport-
værktøjet HRmeter, der danner nøgletal til ledelsesinformation, virksomhedsover-
blik og benchmarking, og tilbyder kønsopdelte nøgletal om personalesammensæt-
ning, sygefravær og lønforhold. Rapporten kan bestilles og tilpasses af alle ISOLA-
brugere.
Sammen med de statsansattes faglige organisationer har Moderniseringsstyrelsen
desuden udviklet et nyt værktøj, ”Lønoverblik”, til brug for lokale lønforhandlin-
ger. ”Lønoverblik” er tilgængeligt på
www.lønoverblik.dk
og giver bl.a. nem ad-
gang til kønsopdelt lønstatistik i alle dele af staten. Der vises lønoplysninger for
alle grupper hvor antallet af henholdsvis mænd og kvinder udgør mindst tre års-
værk. ”Lønoverblik” opdateres kvartalvis og giver således et aktuelt billede af løn-
relationer mellem mænd og kvinder, og alle der måtte have interesse heri kan finde
statistikken.
5.9 Lederne
Lederne sætter løbende fokus på at belyse den kønsbestemte lønforskel blandt lede-
re. Lederne udarbejder hvert år en lønstatistik blandt sine medlemmer. Gennem
26
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 176: Ligelønsredegørelse for 2016, fra beskæftigelsesministeren
de seneste 13 år har lønstatistikken indeholdt et særligt afsnit, der belyser lønfor-
skellen mellem mandlige og kvindelige ledere, både den faktiske og korrigerede
lønforskel.
Bilag 1
Høringssvar fra LO
Høringssvar fra FTF
Høringssvar fra Akademikerne
Høringssvar fra DA
Høringssvar fra FA
Høringssvar fra KL
Høringssvar fra Danske Regioner
Høringssvar fra Moderniseringsstyrelsen
Høringssvar fra Lederne
27