Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 171
Offentligt
1621746_0001.png
NOTAT
April 2015
Notat om Arbejdstilsynets tilsyn med arbejde, der in-
debærer risiko for udsættelse for asbest
J.nr. 20150067591
KUI
Indledning
Det er forbudt at fremstille, importere, anvende eller arbejde med asbest eller as-
bestholdige materialer, og det har det været siden 1986. Frem til 1990 var det dog
tilladt at fremstille og anvende enkelte asbestholdige cementprodukter til udvendig
brug. Nedrivningsarbejde samt arbejde med reparation og vedligeholdelse af byg-
ninger, anlæg m.m. som indeholder asbest er tilladt. Arbejdstilsynet har regler, som
skal sikre, at dette arbejde foregår fuldt forsvarligt. Anvendelsen af asbest har væ-
ret udbredt i bygningsmaterialer fra 1950'erne op til midten af 80'erne, fx i tagbe-
lægninger og som isolering af rør mv. Derfor ser Arbejdstilsynet også ofte arbejde,
hvor asbest skal nedtages og bortskaffes i forbindelse med vedligeholdelse, renove-
ring og nedrivning af bygninger.
Dette notat indeholder en kort beskrivelse af Arbejdstilsynets tilsyn med arbejde,
der indebærer en risiko for at blive udsat for asbest.
Notatet er opdelt i fire afsnit. De tre første afsnit beskriver faserne 1) forberedelse
af tilsyn, 2) gennemførelse af tilsyn og 3) afrapportering af tilsyn. I fjerde afsnit be-
skrives kort, 4) hvordan Arbejdstilsynet løbende arbejder på at optimere tilsyn
m.m. på asbestområdet.
1. Forberedelse af tilsyn
Arbejdstilsynet benytter i dag to hovedkilder til at finde frem til arbejdssteder, hvor
der er risiko for, at ansatte bliver udsat for asbeststøv.
For det første modtager Arbejdstilsynet lovpligtige anmeldelser fra virksomhederne
om indvendig nedrivning af asbestholdigt materiale samt andet arbejde, som ikke
kun indebærer kortvarige og lave påvirkninger fra asbest. Anmeldelserne gennem-
gås af tilsynsførende med særligt kendskab til asbest. De tilsynsførende vurderer
konkret, om der er behov for tilsyn. I vurderingen indgår bl.a. arbejdets omfang og
længde, arbejdets kompleksitet, antal virksomheder på arbejdsstedet, antallet af
personer, der udfører arbejde på arbejdsstedet, anmeldelsens kvalitet m.m.
For det andet modtager Arbejdstilsynet klager over arbejdsmiljøet i forbindelse
med arbejde med asbest. Klager modtages fra ansatte, fagforeninger og andre. Kla-
gerne gennemgås af en tilsynschef og prioriteres meget højt ved planlægning af til-
syn.
Derudover er Arbejdstilsynet generelt opmærksom på asbestforekomst ved alle til-
syn i de relevante brancher, herunder det risikobaserede tilsyn, hvor påbud om as-
best vil medføre, at virksomheden igen får et nyt risikobaseret tilsyn.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 171: Notat om Arbejdstilsynets tilsyn med arbejde med asbest, fra beskæftigelsesministeren
2. Gennemførelse af tilsyn
Tilsyn gennemføres i dag med afsæt i asbestbekendtgørelsen og Arbejdstilsynets
vejledning på området.
Ved tilsyn har de tilsynsførende særligt fokus på, om de ansatte har den lovpligtige
uddannelse, i de tilfælde, hvor der krav herom. Kravet om uddannelse gælder for
arbejde med indvendig nedrivning af asbestholdige materialer.
Derudover vil Arbejdstilsynet kontrollere de trufne sikkerhedsforanstaltninger på
stedet, samt om de påkrævede velfærdsforanstaltninger er til rådighed.
Tilsynet vil meget ofte basere sig på oplysninger fra ledelse og ansatte, idet de til-
synsførende på grund af hensynet til egen sikkerhed og sundhed ikke har mulighed
for at besigtige arbejdsområder med kendt asbestforekomst.
Reglerne for arbejde med asbest og Arbejdstilsynets vejledning om arbejde med
asbest er klare i forhold til at beskrive de gældende krav på området.
Derudover foreligger der omfattende skriftligt informationsmateriale fra Branche-
arbejdsmiljørådet for Bygge og Anlæg. Dertil kommer, at der via Asbestguiden på
Arbejdstilsynets hjemmeside, findes en samlet indgang til vejledninger og informa-
tion på asbestområdet.
3. Efter tilsyn
Hvis det konstateres, at der arbejdes i strid med asbestbekendtgørelsen, reageres
der med det samme. Det betyder, at virksomheden pålægges at bringe forholdene i
orden straks, og at arbejdet standes, indtil de korrekte forholdsregler er taget. I af-
gørelsen henvises der samtidig til Arbejdstilsynets vejledning, som giver gode og
dækkende anvisninger på, hvordan arbejdet kan udføres forsvarligt.
Det er normalt ikke forbundet med problemer at afgive reaktioner med hjemmel i
asbestbekendtgørelsen, da der ved nedrivnings- reparations- og vedligeholdelsesar-
bejde skal træffes alle sikkerhedsforanstaltninger, blot der er den mindste mistanke
om asbestforekomst.
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer, at der arbejdes i strid med asbestbekendtgørelsen
under omstændigheder, hvor de ansatte udsættes for påvirkning fra asbest, kan Ar-
bejdstilsynet også indgive politianmeldelse.
Indgivelse af politianmeldelse forudsætter, at de generelle betingelser for at rejse
en straffesag er opfyldt. Det betyder, at der skal være bevis for overtrædelsen, bevis
for at der er handlet groft uagtsomt, og at det står klart, hvem der er ansvarlig for
overtrædelsen.
Ved udendørs asbestarbejde uden tilstrækkelige sikkerhedsforanstaltninger udmå-
les der efter retspraksis en grundbøde på 20.000 kr. til den ansvarlige arbejdsgiver.
Hvis der er tale om indendørs asbestarbejde uden tilstrækkelige sikkerhedsforan-
staltninger, udmåles der efter retspraksis en skærpet grundbøde på 40.000 kr.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 171: Notat om Arbejdstilsynets tilsyn med arbejde med asbest, fra beskæftigelsesministeren
4. Løbende optimering af tilsyn m.m.
Arbejdstilsynet søger løbende at optimere tilsyn og ekstern kommunikation på as-
bestområdet i lyset af ny viden og erfaringer. Heri indgår blandt andet følgende:
At der arbejdes på at sikre, at de tilsynsførende har de nødvendige kompetencer til
effektivt at kunne kontrollere, om arbejde, der indebærer risiko for udsættelse for
asbest, sker efter reglerne.
At det afprøves, om det i tilsynet er muligt at benytte et udvidet felt af kilder til ef-
fektiv identifikation af arbejdssteder, hvor der udføres arbejde, der indebærer risiko
for udsættelse for asbest, fx ved søgning i eksisterende byggedatabaser over igang-
værende byggeprojekter.
De tilsynsførende, der indgår i Arbejdstilsynets bygge- og anlægsaktionsforløb, har
ud over ulykkesfare også deres opmærksomhed på manglende beskyttelsesforan-
staltninger ved asbestarbejde på de besøgte byggepladser.
At der på kommunikationssiden bliver arbejdet videre med at udvikle Arbejdstilsy-
nets digitale information og vejledning til virksomhederne om asbestarbejde.
Herudover kan det oplyses, at der som et led i aftalen mellem den daværende rege-
ring (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om en styrket arbejdsmiljøindsats fra marts 2015 blev be-
sluttet, at Arbejdstilsynets bekendtgørelse om administrative bøder opdateres med
de områder, hvor der siden 2001 er kommet fast retspraksis for bødeniveauet. Æn-
dringen af bekendtgørelsen trådte i kraft 3. oktober 2015.
Arbejdstilsynet har som følge heraf fået mulighed for at afgøre straffesager om
overtrædelse af reglerne om asbest med administrative bødeforelæg. Det betyder, at
Arbejdstilsynet har mulighed for at følge hurtigere op på strafbare overtrædelser af
reglerne om arbejde med asbest.
3