NOTAT
Bilag til samrådsspørgsmål B: Status på initiativer i af-
tale om udmøntning af midler i Forebyggelsesfonden
februar 2015
Der blev i februar 2015 indgået aftale mellem den daværende SR-regering, SF og
Enhedslisten om udmøntning af i alt 135 mio. kr. fra Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse i perioden 2015-18 til 12 initiativer på arbejdsmiljøområdet.
Med henblik på at indgå i besvarelsen af samrådsspørgsmål B indeholder nærvæ-
rende notat en kort skriftlig status på de enkelte initiativer.
Af tabel 1 fremgår den udmøntning, der blev fastlagt i aftalen:
Tabel 1 - Oversigt over initiativer
Forslag
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Forebyggelsespakker - videreførelse af nuværende pakker
Videreførelse af kampagne til forebyggelse af vold
Voldsforebyggelsespakker
Forsøg med øget anmeldelse af arbejdsulykker i EASY
Videreførelse af Nanocenteret i NFA
Øget kontrol med selvstændige i RUT-registret
Femern Bælt - et sundt byggeri
Redefineret fastholdelsesindsats i Arbejdsskadestyrelsen
1
2015
16,5
0,5
12,0
1,0
-
1,0
2,0
4,0
1,0
1,0
2,0
-
41,0
2016
5,0
3,0
3,0
1,0
10,0
2,0
2,0
4,0
1,0
1,0
2,0
-
34,0
2017
3,5
2,0
3,0
0,0
10,0
2,0
2,5
4,0
0,0
0,0
0,0
3,0
30,0
2018
3,5
2,0
3,0
0,0
10,0
2,0
2,5
4,0
0,0
0,0
0,0
3,0
30,0
I alt
28,5
7,5
21,0
2,0
30,0
7,0
9,0
16,0
2,0
2,0
4,0
6,0
135,0
9.
Øget inddragelse af arbejdsmedicinske klinikker
10.
Indsats mod sexchikane
11.
Oplysningsindsats om arbejdsmiljø ifm. udbud
12.
Sporskifteindsats inkl psykisk nedslidning
I alt
2
1)
2)
I
2015 er der i forvejen afsat midler til forebyggelsespakkerne
I
2015 og 2016 er der i forvejen afsat midler til sporskifte
1) Videreførelse af forebyggelsespakkerne
Der er afsat 16,5 mio. kr. til forebyggelsespakker som følge af aftalen fra februar
2015. Med den nuværende efterspørgsel forventes samtlige midler fra 2015 at blive
udmøntet inden årets udgang.
2) Forlængelse af kampagnen ”Forebyg vold på arbejdspladsen”
Der er afsat 0,5 mio. kr. i 2015. Der er foretaget en opdatering og udvidelse af
kampagnens videngrundlag, indsamling af eksempler på god praksis fra den private
sektor samt genoptrykning af kampagnematerialer. Herudover gennemføres en an-
noncekampagne på relevante websider og via sociale medier med henblik på at ud-