Folketingets Beskæftigelsesudvalget
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 01
www.bm.dk
CVR 10172748
Til Beskæftigelsesudvalget
Rigsrevisionen har gennem de seneste måneder gennemført en undersøgelse af Be-
skæftigelsesministeriets implementering af førtidspension- og fleksjobreformen,
kontanthjælpsreformen og sygedagpengereformen, som blev iværksat i perioden
januar 2013 til januar 2015.
Undersøgelsen viser, at jobcentrene vurderer, at det er de administrative forskrifter
(vejledninger), der er det vigtigste ift. at sikre en effektiv implementering. I den
forbindelse finder Rigsrevisionen,
at deres (læs: jobcentrenes) implementering af
reformerne er blevet hæmmet af, at de administrative forskrifter kommer for sent i
forhold til tidspunktet, hvor lovgivningen træder i kraft.
Samtidig viser undersøgelsen også, at kommunerne har været belastet af ustabil
drift og lange svartider fra de kommunale it-systemer. I den forbindelse finder
Rigsrevisionen,
at Beskæftigelsesministeriet har en central rolle i forhold til de
mange it-systemer, der skal udveksle oplysninger på beskæftigelsesområdet. Be-
skæftigelsesministeriet har taget initiativer til at understøtte, at de kommunale it-
systemer bliver klar til drift, når reformer træder i kraft, men initiativerne har vist
sig ikke at være tilstrækkelige.
Overordnet finder Rigsrevisionen dog også,
at de kommunale jobcentre vurderer,
at de virkemidler, som ministeriet har brugt til implementeringen overvejende har
fremmet deres arbejde. Beskæftigelsesministeriet har arbejdet med at udvikle en
bred tilgang til implementering, som indebærer en tæt kontakt med kommunerne.
Ministeriets virkemidler består af administrative forskrifter, møder, kurser og kon-
ferencer, skriftlig information til kommuner, borgere og virksomheder samt anden
løbende støtte som fx processtøtte.
Jeg tager naturligvis Rigsrevisionens undersøgelse til efterretning og vil indskærpe
over for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR), at det fremadrettet
er vigtigt, at vejledninger til ny lovgivning bliver udstedt i så god tid som muligt,
selvom der kan være kort tid fra en lovændring er vedtaget til den skal træde i
kraft.
Samtidig vil jeg bede styrelsen også at være opmærksomme på at imødekomme de
udfordringer, der kan opstå, hver gang der skal implementeres it-systemer og -
værktøjer, som skal understøtte nye regler og større reformer. Styrelsen skal frem-
adrettet styrke samarbejdet med de kommunale it-leverandører for at sikre de bed-
ste forudsætninger for en god implementering. Ved systematisk at mødes for at ud-
30. marts 2016
J.nr. 2015 - 3063