Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 145
Offentligt
1613928_0001.png
Et virksomhedsnetværk der løfter i flok
- en fortælling om headspace+
1
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
1613928_0002.png
Indhold
Forord
Nye veje – nye muligheder
Fakta om frafald på ungdomsuddannelser i Danmark
Fra sofa til læreplads
Joblærings ABC
Sociale solutions
En god energi
Jeg tør slet ikke tænke på, hvor jeg havde været
Hvert eneste menneske har en værdi
En ny chance
Mentor-Knud
Før i tiden sked jeg højt og flot på det hele
En lille dråbe i havet
Tak til virksomhedsnetværket
side 3
side 4-5
side 6
side 7
side 8
side 9
side 10
side 11
side 12
side 13
side 14-15
side 16
side 17
side 18
FORSIDEFOTO: JAKOB SCHULTZ
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
1613928_0003.png
Forord
STEEN BRØDBÆK, ADMINISTRERENDE DIREKTØR I SEMCO MARITIME
Da jeg for nogle år siden hørte om ”Pøbelprosjektet” i
Norge, tænkte jeg med det samme, at det må vi også kunne
etablere i Danmark. Pøbelprosjektet har til formål at få unge
mennesker, som af en eller anden grund står udenfor det
etablerede skolesystem og arbejdsliv, i arbejde eller i gang
med en videreuddannelse. Det norske projekt har skabt
imponerende resultater og kan dokumentere, at 90 % af
deltagerne er på vej til at få arbejde!
I forbindelse med en inspirationsdag hos Det Obelske Familie-
fond, der ejer Semco Maritime, holdt Poul Nyrup Rasmussen,
i sin egenskab af formand for Det Sociale Netværk, et oplæg
om headspace. Det berørte mig dybt, da han i sit indlæg blandt
andet fortalte, at 75-80.000 unge i alderen 16-24 år rammes
af mentale problemer, og det overraskede mig, at antallet af
udsatte unge i Danmark er så stort. Det satte mange tanker i
gang hos mig som far til to unge mennesker i netop den alder.
Det blev klart for mig, at jeg personligt ville arbejde for at gøre
en forskel for denne gruppe, der jo udgør fremtiden for vores
samfund. Der var på det tidspunkt seks headspaces i Danmark,
men ikke noget i Esbjerg. På den baggrund talte jeg med Poul
Nyrup Rasmussen om, hvad vi kunne gøre og foreslog, at vi
som noget nyt skulle tilknytte et virksomhedsnetværk.
Det var vigtigt for os, at initiativet ikke blev set som en kon-
kurrent til de eksisterende gode kommunale tilbud, men
som et inspirerende projekt, hvor vi møder de unge på deres
præmisser.
Hensigten med etableringen af netværket, der blev skudt i gang
med et møde i februar 2014, var at opbygge et stærkt virksom-
hedsnetværk, som tager et medansvar for samfundets sårbare
unge og hjælper dem godt på vej i livet. Vores mål var at få
tilknyttet 15-20 virksomheder.
STEEN BRØDBÆK
Jeg tror på, at alle unge har noget at byde ind med - også dem,
der har svært ved at klare sig i det etablerede uddannelses-
system. Hvis de har haft problemer under opvæksten eller i
skolen, hvis selvværdet halter, og hvis de har svært ved at se,
hvad de kan bidrage med, så kan joblæring være vejen frem.
Med praktisk arbejde på en konkret arbejdsplads vil vi give dem
muligheden for at finde ud af, hvad de er gode til. De unge bliver
en del af et fællesskab, hvor der samtidig bliver stillet krav til
dem. De skal opleve, at der er brug for dem. Og vi får brug for
dem her i Esbjerg, hvis vi vil indfri vores fælles ambitioner om
fortsat udvikling og vækst.
Vi ser headspace som en vigtig spiller i det rummelige arbejds-
marked, og vi er som virksomhed bevidst om vores sociale
ansvar. Selv om det er dejligt, at det er lykkedes at få så mange
virksomheder med i netværket, er der stadig plads til flere.
Steen Brødbæk
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
Nye veje – nye muligheder
HEADSPACE DANMARK
Ingen børn og unge skal slås med problemer alene. Ud fra
den tankegang blev headspace etableret i Danmark i 2013
under Foreningen Det Sociale Netværk med Poul Nyrup
Rasmussen i spidsen. headspace Danmark er inspireret af et
australsk initiativ af samme navn. Formålet med headspace
er at give børn og unge i alderen 12-25 år nem og hurtig
adgang til hjælp, når ungdomslivet slår knuder. Intet problem
er for stort eller småt.
De kan komme med alt lige fra praktiske problemer så som
boligproblemer og økonomiske problemer til stress, manglende
selvværd, angst, ensomhed eller stofmisbrug. Kort sagt er der
ingen, der kan gå forkert i headspace – det er én indgang til
hjælpen. Vi hjælper unge så tidligt som muligt – før problemerne
bliver kroniske, og det store samfundsapparat skal sætte ind.
headspace er gratis og anonymt og uafhængigt af det offent-
lige - ikke i konkurrence -men i samarbejde. Det er et supple-
ment til de regionstilbud og kommunale tilbud, som i forvejen
findes til målgruppen, og i de enkelte byer bakker kommunen
også op om headspace med gratis leje af lokaler og med at
stille kommunal medarbejderkraft til rådighed i headspace.
Alle unge – på tværs af kommune- og regionsgrænser - har
adgang til headspace Danmark, da vi har lanceret en chat-
funktion, hvor der sidder rådgivere klar hver dag fra 12-22.
Der er hverken ventetider eller journaler, og alt foregår på den
unges præmisser.
headspace findes i København, Odense, Rødovre, Roskilde,
Esbjerg, Horsens og Aalborg, og flere byer er på vej til at få
headspace. Vi har desuden udgående rådgivninger på erhvervs-
skoler, produktionsskoler og en masse andre uddannelsesinsti-
tutioner og områder, hvor unge færdes.
På landsplan har vi over 300 frivillige, som sammen med vores
professionelle medarbejdere sidder klar til at hjælpe, rådgive og
vejlede unge mennesker, som har brug for nogen at tale med.
Civilsamfundet når det er bedst
Vi ved, at en del af de unge i headspaces målgruppe i dag står
udenfor både uddannelse og arbejdsmarked. Denne gruppe
unge får ikke fodfæste på arbejdsmarkedet gennem sædvanlige
kanaler. De risikerer social isolation, ensomhed og samfunds-
mæssig marginalisering. headspace Esbjerg+ er et bud på en
ny vej, hvor virksomhedsnetværket og headspace sammen
forpligter sig på at få unge rigtigt i gang gennem en praktisk
joblæringsperiode.
For nogle år tilbage var administrerende direktør i Semco Mari-
time, Steen Brødbæk, til en konference i Norge. Her hørte han
første gang om ”Pøbelprosjektet”, som har til formål at få norske
unge udenfor skole eller arbejde tilbage i uddannelse eller i
job ved at få erhvervslivet til at dedikere sig til projektet. Steen
Brødbæk bliver grebet af tanken, og tilbage i Danmark lufter han
ideen for Det Obelske Familiefond, som ejer Semco Maritime og
som desuden støtter headspace. Steen trækker i sine kontak-
ter, og det munder ud i et netværk af lokale virksomheder, som
fatter interesse for at etablere et lignende projekt i Danmark,
men de mangler en medspiller, som kan få fat i de unge. I mel-
lemtiden har Poul Nyrup Rasmussen søsat headspace. De to
herrer, Steen Brødbæk og Poul Nyrup Rasmussen, sætter sig
sammen, og kimen til headspace Esbjerg+ bliver lagt.
I sensommeren 2014 slår headspace Esbjerg+ dørene op i
Kirkegade 15 med det lille plus i enden. Plusset er et symbol på
det særlige samarbejde med 14 lokale virksomheder i Esbjerg
og omegn, som har forpligtet sig til at hjælpe unge via joblæring.
Et forløb, hvor virksomhederne siger ja til at tage et ungt men-
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
1613928_0005.png
neske ind i virksomheden i fire måneder. Men til forskel fra kom-
munale aktiveringstilbud betaler virksomhederne fuld løn til den
unge og forpligter sig til at yde en ekstra indsats for at integrere
den unge i virksomheden. Kort sagt følger der ikke kommunale
kroner med den unge – men heller intet bureaukrati.
”På den måde kan virksomheden tillade sig at stille krav og have
forventninger til den unge,” siger Steen Brødbæk.
Forløbet skal give den unge en forståelse for, hvad det kræver
at være på arbejdsmarkedet, at få nogle succesoplevelser med
i rygsækken og forhåbentligt få tændt en gnist, så den unge får
interesse for et fag eller mod på at påbegynde en uddannelse
eller søge job og komme ud af sin isolation.
”Alle mennesker kan noget. Alle mennesker duer til noget. Selv
om man har truffet nogle dårlige valg eller har tabt tråden i livet for
en stund, skal man have muligheden for at samle den op igen og
komme tilbage på sporet,” siger Poul Nyrup Rasmussen.
headspace Danmark er støttet af Velux Fonden og Det Obelske
Familiefond, Ole Kirk´s Fond, kommunerne i headspace-byerne
og Region Syd og Region Hovedstaden samt for Esbjergs
vedkommende af en lang række lokale fonde: K.G. Fonden,
Esbjerg Ugeavis Fond, Claus Sørensens Fond, Blue Water
Fonden, Verena Merz og Otto Kjærgaards Fond, Lida og Oscar
Nielsens Fond, Sydbank og Danske Bank.
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
1613928_0006.png
Fakta om frafald på
ungdomsuddannelser i Danmark
Alt for mange danske unge får ikke gennemført en ung-
domsuddannelse, og det er det største ungdomsproblem i
Danmark. Langt de fleste unge begynder på en uddannelse.
Grunden til, at der fortsat er så mange unge, der ikke får en ud-
dannelse, skal findes i frafald. Hver sjette elev, der forlader folke-
skolen, får ikke en ungdomsuddannelse, inden de bliver voksne,
og det er på trods af, at 8 ud af 10 har påbegyndt mindst én
ungdomsuddannelse. Frafaldet er størst på erhvervsuddannel-
serne, hvor en fjerdedel af al undervisning bliver brugt af unge,
der ender med at afbryde uddannelsen. Hver femte af de unge
uden en ungdomsuddannelse har tre afbrudte uddannelses-
forløb bag sig, mens 15 procent, svarende til mere end hver
sjette, har haft mere end tre afbrudte forløb. (Kilde: Arbejderbe-
vægelsens Erhvervsråd). Frafald er dermed den primære årsag
til, at mange unge ikke får en ungdomsuddannelse. Samfunds-
økonomisk betyder det mistet arbejdsfortjeneste og udgifter til
overførselsindkomster og sociale indsatser i milliardklassen.
Rent menneskeligt har frafaldet også svimlende omkostnin-
ger. Vi ved, at manglende uddannelse og beskæftigelse øger
Tabel 1. Andel 25-årige uden ungdomsuddannelse, der har mindst et afbrudt forløb (2011)
1990
Andel unge, der har afbrudt mindst ét forløb
Ungdomsuddannelse
Gymnasial uddannelse
Erhvervsfaglig uddannelse
- heraf afbrudt ét grundforløb
- heraf afbrudt et hovedforløb
- heraf afbrudt mellem grund- og hovedforløb
51,3
13,5
41,7
9,0
28,0
12,5
2000
Pct.
69,5
19,2
58,4
17,0
44,2
17,9
82,3
25,4
70,9
45,3
41,5
19,7
2011
Anm:
Tabellen viser, hvor stor en andel
af de 25-årige uden ungdomsuddannelse
i de pågældende år, der har været i gang
med en ungdomsuddannelse. Da man
godt kan have afbrudt flere uddannelser,
summer andelene til mere end 100 pct.
Kilde:
AE på baggruind af Danmarks
Statistiks registerdata, herunder elev-
registeret.
risikoen for alvorlige psykiske sygdomme som depressioner og
angst. Ofte er det meget andet end manglende interesse, der
ligger bag en beslutning om at droppe ud af en ungdomsud-
dannelse. De unge selv og studievejledere peger i langt de fleste
tilfælde på sociale problemer som værende den primære årsag
til de unges frafald. Nogle af dem har hårde opvækstbetingelser
og svigt med i bagagen. Andre er børn af forældre, der er ramt
af psykisk sygdom eller misbrug. Og andre oplever, at de krav,
som vi som samfund stiller til ungdommen i dag, er overvæl-
dende og angstprovokerende. Derfor er det helt afgørende, at
de unge kan få kvalificeret hjælp og vejledning under uddan-
nelsesforløbet, så de problemer, som spænder ben for den
enkelte, kan ryddes af vejen. Når de først har mistet fodfæstet i
uddannelsesforløbet, er det helt essentielt, at vi får dem tilbage
på sporet hurtigt.
Med joblæringsforløbet får den unge et kærligt skub i den rigtige
retning og får mod på at genoptage et uddannelsesforløb eller
finde vej ind på arbejdsmarkedet.
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
Fra sofa til læreplads
ANNETTE FRIIS, UNGERÅDGIVER I HEADSPACE ESBJERG+
Joblæring er et banebrydende samarbejde mellem et virk-
somhedsnetværk og headspace. Det går i al sin enkelthed
ud på at få unge motiveret til at komme i gang med en ud-
dannelse eller at komme i job. Og det giver bonus.
Kongstanken bag joblæringsforløbet er, at give unge, som
af den ene eller anden årsag er faldet ud af uddannelse eller
arbejdsmarkedet, en chance for igen at finde fodfæste på
arbejdsmarkedet eller vende tilbage til skolebænken. Gennem
et joblæringsforløb på fire måneder, får den unge styrket troen
på sig selv og egne evner og en succesoplevelse på arbejds-
markedet. Ofte ligger der psykiske eller sociale problemer bag
en afbrudt uddannelse, og det resulterer gerne i manglende
selvværd.
Joblæring er et alternativ til aktivering og andre kommunale
indsatser, og den unge får fuld løn og goder på lige fod med
kollegerne på den pågældende arbejdsplads. Alle har en aktie
i, at det fungerer – og det er det, der er den afgørende forskel
i forhold til andre tilbud. I perioden september 2014 til marts
2015 er ti unge kommet i joblæring. Af dem har fem indgået
aftale om en elev-/læreplads eller et uddannelsesforløb via
virksomheden.
”Der er ingen tvivl om, at joblæringen giver de unge et selvtillids-
boost. De får en succesoplevelse på arbejdsmarkedet og finder
ud af, at de kan en masse ting. Mange af dem har ofte et eller
flere kiksede uddannelsesforløb bag sig, har været misbrugere,
eller de har ikke kunnet finde en læreplads og er derfor endt
på kontanthjælp. Så et joblæringsforløb giver dem i den grad
noget fornyet motivation og engagement,” siger Annette Friis,
som sidder med joblæringsdelen i headspace Esbjerg. Hun
’screener’ den unge gennem 3-5 indledende samtaler og tager
derefter kontakt til en virksomhed, hvor hun ser et potentielt
match – altid i samarbejde med den unge selv. Målgruppen for
joblæring er 18-25 årige, som vil have gavn af at få nogle suc-
ceser med i bagagen – både personligt og i arbejdslivet.
”Det skal være en god oplevelse for både den unge og virk-
somheden. Så selve matchet mellem en virksomhed og en ung
bygger derfor på en konkret vurdering af den unges kompeten-
cer og parathed. Det betyder, at der selvfølgelig er nogle, som
vi bliver nødt til at afvise. Det kan være, fordi de har en behand-
lingskrævende diagnose eller har en plettet straffeattest og flere
nye sigtelser på vej. Der skal være ro på bagsmækken, før jeg
sender dem af sted,” fortæller Annette.
Den unge har undervejs i joblæringsforløbet mulighed for side-
løbende at have samtaler i headspace, som kan understøtte
de eventuelle personlige udfordringer, der kunne opstå eller
udfordringer, som den unge har med i bagagen.
”Nøgleordene er en tæt opfølgning og en løbende dialog. Hvis
det skal være en bæredygtig relation er det afgørende, at både
den unge, mentoren og virksomheden er klædt godt på, så
forudsætningerne for et succesfuldt joblæringsforløb er så
optimale som overhovedet muligt, så den unge kommer godt
videre,” forklarer Annette Friis.
Samarbejdet mellem headspace, den unge og virksomheds-
netværket bygger på en klar forventningsafstemning og dialog.
Den unge skal kunne se sig selv i de værdier, den pågældende
virksomhed har. Virksomhederne får til gengæld en ny praksis
og erfaring med CSR og ansættelse af sårbare unge, og de
får lov til selv at definere rammerne til forskel fra de etablerede
ordninger i det offentlige system.
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
1613928_0008.png
Joblærings ABC
TRIN 1: AFDÆKNING AF DEN UNGES ØNSKER OG KOMPETENCER
En ung kontakter headspace. Efter en grundig afdækning af den unges situation, behov og kompetencer står det
klart, at deltagelse i et joblæringstilbud kan være en del af hjælpen til at komme videre. Rådgiveren vurderer, hvil-
ken virksomhed, der matcher den unges profil.
TRIN 2: KONTAKT: FORVENTNINGSAFSTEMNING OG INDGÅELSE AF AFTALE
headspace kontakter virksomhed x, som indgår i virksomhedsnetværket. Efter dialog mellem headspaces rådgi-
ver og virksomhedens kontaktperson arrangeres et møde med den unge, hvor forventninger, arbejdsopgaver og
rammer for joblæringen afstemmes. På baggrund heraf indgås en aftale/kontrakt om joblæring, som
tiltrædes/-underskrives af virksomheden, den unge og headspace. headspace bidrager med at klæde virksomhe-
dens mentor på til opgaven.
TRIN 3: JOBLÆRINGSPERIODEN
Under joblæringen tilknyttes den unge en mentor, som hjælper med sparring, vejledning og støtte. Joblæringen
sker på ordinær overenskomstbestemt mindsteløn og gældende arbejdsnormer på virksomheden. Antal ugent-
lige arbejdstimer er som hovedregel normal arbejdstid, men fastsættes eksplicit i kontrakten. Mentor kontakter
headspaces rådgiver ved uforudsete udfordringer. headspace tager regelmæssig personlig kontakt til virksom-
heden undervejs.
TRIN 4: AFSLUTNING
Efter fire måneder afsluttes den unges joblæring. Et vellykket joblæringsforløb er i sig selv en succes og rygstød
for den unge til at komme videre. Alle forløb afsluttes med et evaluerende møde parterne imellem. Den unge får en
udtalelse med fra forløbet og en referenceperson, som han/hun kan bruge til videre jobsøgning.
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
1613928_0009.png
Sociale solutions
Q&A MED TILLIDSREPRÆSENTANT PÅ VESTFROST, BJARNE KIRKEBY
Hvad var årsagen til, at I valgte at indgå i virksomheds-
netværket?
”Ideen er jo rigtig god. Det her med at gribe tingene lidt ander-
ledes an. Vi har et ansvar over for den næste generation, og vi
kender jo alle én, som har været i systemet.”
Hvad får I som virksomhed ud af samarbejdet med
headspace?
”Vi har mange kunder, som går op i, at vi tager socialt ansvar, så
er det rart, at vi med god samvittighed kan sige at, det gør vi.
Jeg tror, at der er et større behov for det i dag. Før i tiden var
det mere sådan, at nogen var lidt bøvlede, men målestokken er
en anden i dag. Helt grundlæggende er der en stor tilfredsstil-
lelse i at hjælpe et ungt menneske på ret kurs.”
Det er jo langt dyrere for jer at tage en ung ind på ordi-
nær løn frem for at tilbyde en virksomhedspraktik eller
løntilskudsstilling – hvorfor gør I det så alligevel?
”Den unge skal jo bidrage. Vi er ikke en dagplejer. Men når det
er sagt, så har vi en aktie i, at det skal fungere, og den unge er
langt mere motiveret, fordi han eller hun får en god løn. Alle har
derfor en forventning og et ønske om, at det her skal lykkes og
ikke bare overstås.”
Hvad fornemmer I, at den unge får ud af et joblæringsfor-
løb?
”Han virker rigtig glad og godt tilpas. Der er ingen tvivl om, at
det giver ham noget indhold i hverdagen. At han så også får en
god sjat penge ud af det er bestemt en stor motivationsfaktor
for ham. Han siger tit, at han altid glæder sig til at komme på
arbejde, så det er jo ret fantastisk.”
Hvad kan den her konstruktion, som det offentlige sy-
stem ikke kan?
”Det her er noget lettere for alle parter. På jobcentret er den
unge bare et nummer. Her kommer den unge jo ind ad bagdø-
ren og skal ikke arbejde fuldtid for en kontanthjælpstakst eller
lignende. Det giver samtidig den unge en helt anden motivation,
at han eller hun rent faktisk får en god løn for det arbejde, de
udfører.”
Ville I være villige til at tage flere unge ind i jobforløb?
”Det er jo lidt en balancegang. Vi kan ikke afskedige nogen og
så tage en ung ind på ordinære lønvilkår. Men så længe der er
fremgang, er det ikke noget problem. Omvendt kan man sige,
at vi som samfund ikke har råd til at tabe de unge.”
9
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
1613928_0010.png
En god energi
CHRISTINA NEHAMMER, HR-DIREKTØR I SE
Lige fra begyndelsen var der et godt match mellem SE og
den unge, som gerne ville i joblæring. Forløbet har været en
dans på røde roser for alle parter.
For SE er det vigtigt at give noget tilbage til det samfund, de er
en del af. De gør derfor meget for at engagere sig i og støtte op
om lokalsamfundet. Så da muligheden for joblæring bød sig,
slog de til.
”Som virksomhed kunne vi sagtens genkende os selv i det her
projekt. Det, at give noget tilbage, til det samfund vi er en del
af, betyder rigtig meget for os. At gøre en forskel, hvor det giver
mening,” siger HR-direktør i SE, Christina Nehammer. Selv om
der måske ikke er afkast fra dag 1, giver det alligevel rigtig me-
get mening i det store regnskab, mener de hos SE.
”Hvis vi kan gøre en forskel for et ungt menneske, synes jeg,
at vi er kommet langt. I starten havde han ikke meget selvtil-
lid, men han har fået troen på, at han kan meget mere. Det
er jo ikke noget hensynsjob, men vi gav ham nogle opgaver,
som vi vurderede, at han sagtens kunne løse. Det gav ham
troen på sig selv tilbage ret hurtigt,” forklarer Christina
Nehammer, som mener, at matchet er det afgørende for et
godt joblæringsforløb.
”Det er klart, at den unge skal have en god indstilling. Han eller
hun skal selv ville det. I det her tilfælde har han virkelig grebet
muligheden. Så det har på alle måder været en stor succes.”
Samarbejdet med headspace har ifølge Christina Nehammer
fungeret fuldstændig upåklageligt, og SE er klar til at tage en ny
ung ind i et joblæringsforløb.
”Det har bare kørt på skinner. Ingen hurlumhej. Tværtimod har
det været nemt og et rigtig godt match, så der er ingen tvivl om,
at vi gerne vil opfordre andre virksomheder til at byde ind. Det
kan være det, der er den afgørende forskel i et ungt menneskes
liv,” siger Christina Nehammer.
SE har indgået en uddannelsesaftale med den unge mand i
joblæring, som han påbegynder efter joblæringsforløbets udløb
den 1. april 2015.
10
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
1613928_0011.png
”Jeg tør slet ikke tænke på, hvor jeg
havde været”
Harde Sobhanzadeh er 19 år. Han afsluttede hg for halvan-
det år siden men fandt aldrig en læreplads. Efterfølgende
sad han fast på kontanthjælp i et år, indtil han kom i job-
læring. Så vendte bøtten.
Han ville bare gerne i gang. Men det lykkedes ham ikke at finde
en læreplads i en butik, så i stedet endte han på kontanthjælp
og blev sendt ud i virksomhedspraktik.
”Jeg fik jo ingen idé om, hvad et rigtigt arbejde er. Jeg indgik
ikke på lige vilkår, og opgaverne var meget simple så som at
fylde varer op, rydde op og gøre rent,” siger Harde, som via Ud-
dannelseshuset i Esbjerg hørte om headspace.
”I headspace havde jeg tre samtaler, hvor vi talte om mig og mine
interesser, og hvad et joblæringsforløb var. Så kom muligheden hos
SE. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor jeg havde været, hvis jeg ikke
var kommet i joblæringsforløb. Jeg havde sikkert påbegyndt en eller
anden ligegyldig uddannelse og var droppet ud igen,” siger Harde.
forløbet, men det er dejligt at vide, at det er en mulighed, hvis
der skulle opstå et eller andet. Jeg har sådan set bare indgået i
hverdagens opgaver sammen med mine kolleger. Hele forløbet
har bare været vildt godt,” siger Harde, som har indgået en
uddannelsesaftale med SE, og dermed begynder på it-support
uddannelsen i april 2015. Harde vender derfor tilbage til SE, dog
som elev, senere på året.
Next stop: Uddannelse
Harde kom i joblæringsforløb i it-support afdelingen i SE. Noget
der virkelig passede den unge herre godt.
”Det fedeste er jo, at jeg fandt ud af, at man kan uddanne sig
til it-supporter. Den uddannelse kendte jeg slet ikke. Så jeg er
meget taknemmelig. Selv om jeg måske ikke ville blive tilbudt en
elevplads i SE, så ville uddannelsen som it-supporter alligevel
være interessant for mig.”
For Harde har joblæringsforløbet været et stort, lykkeligt eventyr,
men det har været rart med et sikkerhedsnet under ham.
”Min mentor, Dennis, er en superfed fyr, men jeg har egent-
lig ikke brugt hverken ham eller headspace så meget under
HARDE SOBHANZADEH
11
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
”Hvert eneste menneske
har en værdi”
AASE BJERREGAARD CHRISTENSEN, HR-ANSVARLIG I
BLUE WATER SHIPPING
Hos Blue Water Shipping er det slet ikke et spørgsmål om
socialt ansvar eller ej. Det er udelukkende et spørgsmål om
hvordan.
Stiv kuling fra Vesterhavet oprører vandet udenfor Blue Water
Shippings panoramavinduer. På et par etager over os sidder
en ung pige i joblæring. Hun er ved at afslutte forløbet på fire
måneder med stor succes.
”Det har virkelig været ”Den Gode Historie”. Hun er en rigtig god
pige og har intellektet og lysten med sig,” siger HR-ansvarlig i
Blue Water Shipping, Aase Bjerregaard Christensen.
”Der er ingen tvivl om, at vi har et socialt ansvar. Det handler
mere om, hvordan vi gør det. Der er jo flere måder at hjælpe på,
men den her måde fungerer rigtig godt for os.” siger Aase.
I et joblæringsforløb er det virksomhederne, som sætter ram-
merne for forløbet – ikke systemet.
”Vi har en åben og direkte adgang til headspace. Der er ikke et
hav af offentlige dokumenter, der skal udfyldes og sendes frem
og tilbage, fordi vi ansætter direkte. Det her er langt mindre
bureaukratisk, og der er en helt anden nærhed og forståelse for
det enkelte menneske. Det er helt essentielt for os. Hvert eneste
menneske har en værdi, og det kommer virkelig til udtryk her,”
siger Aase Bjerregaard Christensen. Hun mener også, at kol-
legerne er stolte af og glade for, at Blue Water Shipping tager et
socialt ansvar i lokalsamfundet.
”Ingen familier kan jo sige sig fri. Det kunne jo være ens eget
barn, som var kommet ud på en forkert løbebane. Som privat
virksomhed kan vi løfte meget, og vi har langt flere steder at
placere de unge, så det giver mening både for den unge og for
os,” siger Aase Bjerregaard Christensen.
I Blue Water Shipping har de taget imod den unge på lige fod
med alle andre. Dog har de tilpasset opgaverne og fyldt lidt
mere på efterhånden.
”Vi har været heldige med hende. Hun havde fra dag et et stort
videbegær og gejst. Vores opgave var så, at få hende stop-
pet op, fordi hun så gerne vil indfri alle forventninger med det
samme. Men så knækker filmen. På den måde har vi et ansvar
for, at hun får en succesoplevelse,” fortæller Aase.
Den unge pige afslutter sit joblæringsforløb om kort tid og har
fået en elevplads i Blue Water Shipping.
12
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
1613928_0013.png
En ny chance
FOTO: JAKOB SCHULTZ
Jeanette Østerskov har et afbrudt uddannelsesforløb med
i bagagen. Selvtilliden havde nået et absolut nulpunkt, og
troen på en god fremtid var væk. Det vendte, da hun gik i
headspace.
25-årige Jeanette Østerskov var i gang med en uddannelse
som lægesekretær, da hun blev syg og måtte afbryde forløbet. I
en lang periode var hun derfor udenfor uddannelse og arbejds-
markedet.
”Jeg gik og var så ked af det. Jeg fik det ene afslag efter det an-
det,” siger Jeanette Østerskov, og fortsætter:” ”Egentlig havde
jeg ikke de store forventninger til, at headspace kunne hjælpe
mig. Men allerede efter en enkelt samtale ringede de og sagde,
at de havde et joblæringsforløb til mig.”
Hun tog til samtale hos Blue Water Shipping sammen med
konsulenten fra headspace – og fik jobbet. De fire måneder i
joblæring hos Blue Water Shipping har givet esbjergenserinden
mod på at forfølge en karriere inden for spedition.
JEANETTE ØSTERSKOV
Hun mener, at den løbende kontakt med headspace er én
af styrkerne ved joblæringsforløbet. Hun har altid mulighed
for at ringe til medarbejderne i headspace for at få coaching
og sparring om sin joblæring, eller hvis hun løber ind i andre
problemer.
Den helt rette hylde
Joblæringsforløbet hos Blue Water Shipping har givet Jeanette
rigtig meget med, og speditionsfaget har bestemt ikke skræmt
hende væk – tværtimod.
”Det har været dejligt at komme i gang, det har givet mig lysten
tilbage, og jeg vil gøre meget for at blive her. Det er det her, jeg
gerne vil,” siger Jeanette, som netop er sluppet igennem nåle-
øjet og har fået en elevplads hos Blue Water Shipping.
”Jeg har fået selvtilliden tilbage og et kæmpe spark bagi. De
kalder mig en rigtig solstrålehistorie,” siger en glad Jeanette
Østerskov.
13
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
1613928_0014.png
hver dag, så vil jeg også rigtig gerne støtte dem alt det, jeg
kan,” siger Knud Knudsen og fortsætter: ”Alle bliver behandlet
ens. Men det er vigtigt, at der er nogle rygstød. De skal peppes
lidt op for eksempel ved at sige: Wow, det gjorde du hurtigere,
end jeg havde regnet med eller, det ser sgu godt ud, det du har
lavet der. På den måde får de en tro på, at de sagtens kan og er
noget værd,” forklarer værkføreren.
Knud har i mange år været håndboldtræner for ungdomshold. og
han har desuden et tre måneders kursus i psykologi på Aalborg
Universitet. Alligevel mener han ikke, at det kræver hverken ud-
dannelse eller erfaring at være mentor for unge i joblæring. Det
kræver derimod en oprigtig interesse og menneskelighed.
FOTO: RYBNERS
KNUD KNUDSEN SAMMEN MED LÆRLINGE PÅ VL STAAL
”Man behøver jo ikke være udlært pædagog for at være god til
børn. Selv om jeg er en stor og kraftig mand med fuldskæg, så
kan jeg godt blive ked af det, når en ung sidder og fortæller, at
han har det ad helvede til. Selvfølgelig er det altid rart at have
nogle faglige redskaber, men i bund og grund handler det om,
hvordan man er som menneske,” siger Knud. Han mener, at
mange unge mangler rollemodeller og nogen, der tror på dem.
”Jeg er hverken mor eller far for dem, men jeg sætter nogle
rammer op for dem og pakker ikke tingene ind, så de ikke er
i tvivl om, hvad jeg og vi som arbejdsplads forventer af dem.
Hvis de kan agere indenfor de rammer, så skal jeg også nok
give en masse af mig selv, og støtte dem så godt, som jeg
overhovedet kan. De mangler simpelthen nogen, der tror på
dem,” fortæller Knud. Det er dog ikke alle, han ville parre en
ung i joblæring med.
”Vi tænker meget over, hvem vi sætter sammen med hvem.
Smede kan være hårde ved hinanden, men de er jo ligeså
forskellige som alle andre, og jeg har da et sjak herude, hvor
jeg ikke ville placere en lærling eller en ung i joblæring, fordi de
simpelthen ikke forstår, hvordan man taler til unge mennesker
og tror, at de bare skal sætte dem til at feje eller lave kaffe. Det
gør sgu ikke en smed ringere af den grund, men enten så kan
man arbejde med unge mennesker, eller også kan man ikke,”
griner Knud Knudsen.
Mentor-Knud
Knud Knudsen er værkfører på VL Staal, og så er han
tilknyttet som mentor for en ung i joblæring. Han mener ikke,
at en mentorrolle kræver nogen former for værktøjer. Dog er
det alligevel ikke alle, som kan klare den opgave.
I november 2014 tog Knud Knudsen imod den første unge
mand i joblæringsforløb hos VL Staal. Han blev udset som virk-
somhedsmentor og tovholder på forløbet. For Knud er det helt
naturligt at agere rollemodel og give lidt af sig selv.
Værkføreren har dog et enkelt krav til lærlinge og unge i joblæ-
ring: Kom til tiden!
”Jeg gider ikke ligge og ringe efter dem om morgenen. Det har
jeg ikke tid til. Men hvis de kan finde ud af at komme til tiden
14
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
1613928_0015.png
Hos VL Staal har de været godt tilfreds med samarbejdet med
headspace. Selv om værkføreren ikke har haft behov for det,
er det rart at vide, at det er en mulighed at ringe til headspace,
hvis der skulle opstå problemer undervejs.
”Jeg har kørt så mange lærlinge efterhånden, og jeg ved, at no-
gen desværre bliver tabt eller falder tilbage i et misbrug eller lig-
nende. Der er jeg ikke gearet til at hjælpe dem. Jeg kan hjælpe
dem her, og så kan de få en anden støtte i headspace. Vi har en
aftale om, at jeg kan ringe, når jeg vil, og hvis jeg har den mind-
ste mistanke om tilbagefald hos den unge, så ville jeg ikke tøve
et sekund med at løfte røret,” siger Knud Knudsen. Heldigvis
har der slet ikke været behov for akutopkald – tværtimod.
”Vi gik ind til det med skyhøje forventninger, og jeg må sige, at
de er blevet indfriet. Det har været et enormt positivt forløb. De
brænder virkelig for det i headspace, og det smitter altså af.
headspace konsulenten kom herud og fortalte om projektet og
besvarede de spørgsmål, vi havde. Vi har også fået tilsendt en
del materiale, så jeg må sige, at samarbejdet har kørt fuldstæn-
dig på skinner. Faktisk er jeg lidt oppe og køre over det. Vi har
fået meget frie tøjler, og vi har fået en kanon ung mand i joblæ-
ring, som virkelig kan sit kram. Det er jo en ren solstrålehistorie,”
mener Knud Knudsen.
Den unge mand, som har været i joblæringsforløb hos VL Staal,
begynder i voksenlære den 1. april 2015, og det er en helt
anden ung, Knud Knudsen ser i dag.
”Han stråler jo som en sol. Jeg tror simpelthen, at det her har gi-
vet ham troen på, at livet er værd at leve, og at man kan komme
ud af alt det lort, man har været i, blive gældfri og stifte familie.”
Hvad kan mentorerne forvente
At de tilbydes et opstartsmøde, som headspace
arrangerer
At de altid vil kunne få sparring hos headspace
af en medarbejder, som kender den unge, der er i
joblæring
At headspace vil gøre en særskilt indsats for at lære
mentorerne og deres arbejde at kende
At der to gange om året arrangeres faglig sparring/
fyraftensmøder om emner, som har haft generel
interesse blandt mentorerne
Hvad forventer headspace
At den enkelte mentor vil investere tid og interesse,
hvis man har sagt ja og får praktisk mulighed herfor
af virksomheden
At den enkelte mentor tager kontakt til headspace,
hvis der opstår situationer i joblæringen, som er vigtige
at tage hånd om
At den enkelte mentor har lyst til at gøre en forskel
for unge mennesker. Der forudsættes ikke teoretiske
kundskaber men primært god menneskekundskab,
erfaring og indsigt i unges situation.
15
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
1613928_0016.png
”Før i tiden sked jeg højt og flot på
det hele”
På trods af sine blot 25 somre har Christian Guldmann
Winther været misbruger i 10 år. En tur på behandlingshjem,
et besøg i ”Opgangen” og et joblæringsforløb er nu mod alle
odds kulmineret i en voksenlæreplads som smed.
Det er bestemt ikke den lige vej til arbejdsmarkedet, 25-årige
Christian Guldmann Winther har taget. Men efter et halvt års
ophold på et døgnbehandlingshjem i Thy og sin daglige gang
i ”Opgangen” – et dagscenter for misbrugere var Christian ved
at have styr på sig selv, men han havde svært ved at komme
i gang for alvor. Hans misbrugskonsulent i Opgangen foreslog
ham derfor at kontakte headspace Esbjerg.
”Det var ved at lakke mod enden for mig. Der skulle ske et eller
andet. Jeg trivedes ikke med ikke at lave noget. Jeg havde
brug for noget til at fylde mine dage og mit liv ud i det hele taget
med,” fortæller Christian.
Efter to samtaler i headspace, hvor de snakkede om, hvad han
kunne tænke sig at lave, tog han og headspaces konsulent
ud til VL Staal og indgik en aftale om et joblæringsforløb for
Christian.
”Efter niende klasse gik jeg på et frivilligt grundforløb på EUC,
hvor jeg prøvede en masse forskelligt så som murer-, tømrer- og
smedjearbejde. Det var helt klart smedefaget, som tændte mig,”
siger Christian.
På VL Staal indgik han fra dag et som en del af teamet, og han
stortrives i faget.
”Før i tiden sked jeg højt og flot på det hele, men nu har jeg et
ansvar for at komme op om morgenen og møde til tiden. Der
CHRISTIAN GULDMANN WINTHER
har da været dage, hvor jeg hellere bare ville blive hjemme un-
der dynen, men jeg har ikke haft en eneste sygedag,” fortæller
Christian, som har knoklet som en hest for at få en læreplads
hos VL Staal efter joblæringsforløbet.
”Mit mål var at få en læreplads, og det har jeg fået. Jeg har
også fået penge på kontoen og noget meningsfuldt indhold i
min hverdag – og jeg sover meget bedre om natten nu,” siger
den kommende smed.
Christian begynder som voksenlærling den 1. april 2015.
16
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
1613928_0017.png
En lille dråbe i havet
NICK VEJLGAARD ØRSKOV, HR-CHEF I ESVAGT
ESVAGT står for sikkerhed og support til søs. Derfor er det
helt afgørende, at medarbejderne er 100 procent pålidelige.
Alligevel accepterede de en ung mands mildest talt frygtelige
CV og gav ham en ekstra chance.
Det er et ungt menneske, som nærmest kryber ind på HR-chef
Nick Ørskovs kontor. Trods svulmende overarme og en god
højde, fylder den unge ikke meget i rummet.
”Han vandt rigtig meget hos mig allerede fra start. Hvis han var
kommet kæphøj ind på kontoret, så tror jeg ikke, at vi havde
givet ham en chance. Men der var ingen tvivl om, at han var flov
over sin situation,” siger Nick Ørskov. Han gjorde det, ved første
møde, helt klart for den unge, hvad værdierne i ESVAGT er. No
bullshit! Derfor indvilgede den unge også i at blive drug testet
inden hver udmønstring.
”Vi lever af sikkerhed. Derfor kan vi ikke have nogen ansatte,
som kompromitterer det. Og derfor er det afgørende for os, at
vi kan stole 100 procent på vores medarbejdere,” forklarer Nick
Ørskov og fortsætter: ”ESVAGT er ikke sat i verden til at være
en socialanstalt. Man kan jo vælge at sige, at det er den unges
egen skyld, og at han eller hun må sejle sin egen sø. Men rigtig
mange af de her unge hænger fast i dyndet og kommer ikke vi-
dere. Det bliver dermed et samfundsproblem, som vi med vores
virksomheds størrelse kan være med til at afhjælpe, så længe
det ikke går ud over sikkerheden.”
Som tiden går og drug testen hver gang er negativ, viser det
sig, at den unge mand fungerer rigtig godt til søs. Han har flair
for det og går til opgaverne med krum hals. En gnist er blevet
tændt i ham. Han vil være sømand. Desværre kræver Søfarts-
skolen i Svendborg en ren straffeattest og en egenbetaling
på 25.000 kroner. Ingen af delene kan den unge leve op til.
ESVAGT har derfor kontaktet Søfartsskolen for at hjælpe til,
trods pletterne på straffeattesten og desuden lånt den unge
mand pengene.
”Det er så lidt, der skal til. Vores størrelse gør, at vi fylder meget
i lokalsamfundet. Vi har derfor en forpligtelse til at give noget
tilbage. Kan vi bare få én ung væk fra det forkerte miljø, så er vi
kommet rigtig langt, og det vil vi gerne være med til,” siger Nick
Ørskov.
Til sommer påbegynder den unge mand sin uddannelse på
Søfartsskolen, og et nyt liv i den rigtige retning.
17
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
1613928_0018.png
Tak til virksomhedsnetværket
Dette hæfte er blevet til på baggrund af interviews med otte af de
14 virksomheder i virksomhedsnetværket i Esbjerg. Samtalerne
har været med alt lige fra værkføreren til den HR-ansvarlige.
Disse virksomheder er med til at give unge mennesker, som er
kommet ud på et sidespor en ny chance og hjælpe dem tilbage
på rette kurs til gavn for samfundet og den unge i særdeleshed.
Hvert menneske kan noget. Hvert menneske duer til noget – det
handler bare om at finde ud af, hvad det er.
En kæmpe tak til virksomhedsnetværket i Esbjerg fordi I tager
ansvar for de lokale unge – uden jer var det ikke muligt.
Bestyrelsesformand i Foreningen Det Sociale Netværk og stifter
af headspace Danmark.
Poul Nyrup Rasmussen
18
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
1613928_0019.png
19
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Henvendelse af 29/3-2016 fra Det Sociale Netværk om materiale til foretræde d. 30/3-2016 om Headspace - en indsats til unge på kontanthjælp
1613928_0020.png
Hvis du vil vide mere om
virksomhedsnetværket og joblæring
eller ønsker at være en del af det,
kan du kontakte headspace Danmark
på 3110 1330 eller [email protected]
Et initiativ under:
Det Sociale Netværk
20