Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 144
Offentligt
Helsingør 17. marts 2016
Til Social -& Indenrigsministeren - Social- og Indenrigsudvalget & interesseorganisationer!
Boligstøtten mangler - udbetaling Danmark svigter totalt!
:
Indsigelse om udbetaling Danmark vedrørende boligstøtte og boliglån
Efter at regeringen og interesseparter søgte at lovregulere boligstøtten i efteråret og trods at det
ikke blev vedtaget; medførte denne proces en forvaltningsmæssig ekspeditionsomlægning i
udbetaling Danmark, der umiddelbart har medført at sagsbehandlingstiden for ansøgning om
boligstøtte og boligindskudslån nu er oppe på 10 - 12 ugers ekspeditionstid.
Det er i stigende omfang siden 01. januar, kommet til vores kendskab at flere og flere pensionister
nu står uden retmæssig boligstøtte eller får behandlet deres boligindskudslåneansøgninger i tide
og er truet af opsigelse fra deres bolig og ikke i stand til selv fortsat at betale den fulde husleje, nu
flere måneder frem og før de modtager deres boligstøtte fremadrettet, - men også med
tilbagevirkende kraft for de udlæg og tab de allerede har lidt.
Således er der nu problemer med at få tilkendt og udbetalt sin boligstøtte til tiden og pensionister
er kommet i alvorlig økonomisk klemme med deres boligselskab. Der er ligeledes problemer med
at få udbetalt den boligstøtte med tilbagevirkende kraft som gør sig gældende og personligt har
jeg da selv aktuelt ventet 4 måneder forgæves på min boligstøtte refusion for december 2015 i
forbindelse med min flytning.
Vi har samlet skræmmende mange eksempler på pensionister der ikke får udbetalt deres
retmæssige boligstøtte, som ikke kan få behandlet boligindskudsansøgninger til tiden og ikke
efterfølgende modtager deres boligstøtte i tide; hverken fremadrettet eller med tilbagevirkende
kraft og intet afholder længere boligselskaber og udlejere fra at varsle opsigelser. Det er i 11 time
nu og for mange er det allerede gået galt.
Ansøgere til folkepension med ændret boligstøtte er også endt i denne forfærdelige klemme og
uden ændret boligstøtte.
Det samme gør sig gældende for sagsbehandlingen for ansøgning om boligindskudslån, som heller
ikke længere udsendes som forventet i tide, og i forlængelse af forventet tidsfaktuel og kontraktlig
sagsbehandling.
Det er et voldsomt aktuelt problem for både boligselskaber og lejere/pensionister med
boligindskudsansøgning i forbindelse med boligskifte.
Endelig er behandlingen af ansøgning om boligstøtte/ ændring af boligstøtte og lignende også
skredet i samme grad og vi kan nu referere fra nogle af årets første beboergeneralforsamlinger og
at dette spørgsmål har været højt på dagsordenen og behandlet mellem beboere og boligselskab
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 144: Henvendelse af 19/3-2016 fra Kai Jensen og Lise Muusmann om indsigelse om Udbetaling Danmark vedrørende boligstøtte og boliglån
og der herfra oplyses, at også boligselskaberne har været i aktuel kontakt med udbetaling
Danmark og søgt afklare disse udbetalingsforhold retmæssigt, men uden at kunne nå til en
ordning.
Blot er man her, og som vi andre, - efter en stiv times telefonisk ventetid, blevet oplyst om; -
sagsbehandlingstiden nu er oppe på 12 uger, mindst!
Man savner fuldstændig personlig og forvaltningsmæssig ansvarlighed fra Udbetaling Danmark og
Statsforvaltningen, som repræsenterer en anonymitet og vanskeliggjort kontakt-adgang, der må
siges at være decideret fremmedgjort borger -og institutionsfjendtlig, og på ingen måde medvirker
til regulær imødekommende borgerservice, eller til en personlig ansvarlig sagsbehandling mellem
sagsbehandler og borger.
En forvaltningspraksis og sagsbehandling; -
som der er nogle af os der er gamle nok til at huske det
offentlige for, i en nu glemt fortid med forvaltningsetik, og hvor en anerledes ansvarlighed som
offentlig forvaltning med ansvar for menneskers afgørende ve og vel, var sig dette ansvar bevidst
og lovmæssigt foreholdt i forvaltningsloven.
Således administrerede og forvaltede kommunen en tryg og åbenbar personlig sagsbehandling og
det må være et klart mål at få den decentrale og lokalt nære og ansvarlige kommunale forvaltning
igen! Mig bekendt har ingen borgere ønsket den omlægning og Udbetaling Danmarks regionale
anonyme forvaltning.
Det er for nuværende aldeles uholdbart i henhold til almindelig betalingstermin og
regnskabsforvaltning -og administration, både i forhold til boligselskaberne, men sandelig også i
forhold til den enkeltes indkomstøkonomi er truet og eventyret under de forudsætninger og ikke
længere muligt at holde budget, - hverken selskabsvis eller personligt.
Således er de mest lydhøre progressive boligselskaber gået i dialog med deres berørte beboere om
boligstøtten, men er jo en helt uholdbar situation, hvis der ikke snarest kommer en afklaring på
dette fatale forvaltningsrod med manglende udbetaling af lån og boligstøtte, med både
fremadrettet og tilbagevirkende kraft.
Omvendt kan man ikke forvente sig dette initiativ af alle boligselskaber og tilbage står, at en hel
række økonomisk svage pensionister nu er bragt i en forfærdelig økonomisk klemme, med dels at
få betalt husleje med boligstøtte, eller afkræves den fulde husleje og så stå tilbage med en ødelagt
budgetøkonomi der ikke har råderum til at afholde den fulde husleje fortsat, men heller ikke
modtager refusion for den boligstøtte de uretmæssigt har været tvungen at betale af egen lomme
siden 01. januar 2016.
Den politiske intervention i Udbetaling Danmarks administration af boligstøtten vil nu yderligere
medføre opsigelser og uindfriet gæld i mange svage pensionisters budget, der bare ikke kan bære
dette og faktisk nu har fået ødelagt sin budgetøkonomi for resten af året.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 144: Henvendelse af 19/3-2016 fra Kai Jensen og Lise Muusmann om indsigelse om Udbetaling Danmark vedrørende boligstøtte og boliglån
1613256_0003.png
Vi må appellere til de socialudvalgspolitiske ordførere - ministeren og de relevante
interesseorganisationer om at sætte fokus på denne økonomiske misere og snarest få genskabt et
pålideligt troværdigt system man kan regne med sagsbehandler og udbetaler borgerens
boligstøtte og øvrige ydelser retmæssigt til tiden under hensyn til at varetage og forekomme
pensionisters vilkår forvaltningsansvarligt efter forvaltningsloven og ikke at sætte dem over styr
som her er sket og gør sig gældende siden 01. januar 2016 og revurderer hvorvidt
administrationen med rimelighed kan tilbageføres til kommunerne og man nedlægger Udbetaling
Danmark.
Dette må alt andet lige også være en sag for Ombudsmanden!
Boligstøtte-efterslæbet må udredes retmæssigt og bringes til udbetaling med både fremadrettet
og tilbagevirkende kraft. Der skal ryddes op i udbetaling Danmark og i de politiske,
forvaltningsmæssige og administrative omstændigheder der har skabt denne uanstændige
utryghed og boligøkonomiske desavouering af danske pensionister med boligstøtte.
Med venlig, men socialt indigneret, hilsen
Kai Jensen
Bjarkesvej 3 C 1. th.
3000 Helsingør
Mobil: 22 45 39 52
E-mail:
[email protected]
Lise Muusmann
Hamlets Vænge 28 C
3000 Helsingør
Mobil: 42 24 56 44
E-mail:
[email protected]