Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 143
Offentligt
1612860_0001.png
NOTAT
Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede
forhold (social dumping) 2012 – 2015
Februar 2016
Baggrund
Siden 2012 har der været afsat midler til at styrke indsatsen over for social dum-
ping. Der blev afsat en ramme på i alt 55 mio. kr. årligt i 2012-2013 til Arbejdstil-
synet, SKAT og politiet. Med finanslovsaftalen for 2013 fik Arbejdstilsynet tilført
yderligere 10 mio. kr. i 2013 til indsatsen. Med
finanslovsaftalen for 2014
blev den
styrkede myndighedsindsats mod social dumping videreført i perioden 2014-2017.
Arbejdstilsynet, SKAT og politiet er sammen blevet bevilliget 65 mio. kr. i 2014
og 53 mio. kr. årligt i 2015 – 2017. Med
finanslovsaftalen for 2015
blev det aftalt
at øge bevillingen til den fælles myndighedsindsats mod social dumping med 27,5
mio. kr. i 2015, 23 mio. kr. i 2016 samt 13 mio. kr. årligt i 2017-18.
Med
finanslovsaftalen
for 2016
blev indsatsen styrket med yderligere 25,6 mio.
kr. i 2017.
Opsummering af de afsatte midler til den styrkede myndigheds indsats fra 2015-2018 i mio. kr.
2015
80,5
2016
76,0
2017
91,6
2018
13,0
J.nr. 20165100451
SBT/DOH
I alt
Endvidere blev der med FL14, FL15 og FL16 sat en række initiativer i værk, der
gav yderligere bevillinger til myndighederne.
Sammenfatning
Siden indsatsen mod social dumping startede d. 1. marts 2012 er kontrol og tilsyn
med udenlandske virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndighederne
gennemfører fælles kontrolaktioner – både landsdækkende og regionale – og har
daglige aktiviteter på området.
I 2015 har der været fokus på at effektivisere kontrollerne, således at ressourcerne
bruges der, hvor effekten af myndighedernes indsats er størst. Herunder at styrke
samarbejdet imellem myndighederne. Endvidere har myndighederne også arbejdet
med at indhente ny viden og udvikle værktøjer, så indsatsen forbliver aktuel. Ende-
lig har myndighederne igen i 2015 fokus på nye tendenser blandt udenlandske virk-
somheder, der udføre
r
arbejde i Danmark.
For at understøtte dette arbejde er myndighederne i løbende dialog om branche- og
virksomhedsudvælgelse til kontrolindsatsen med henblik på at sikre, at de mest
risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Afrapportering om den tværgående myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (social dumping) på baggrund af de gennemførte aktiviteter i perioden fra 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
Samarbejdet betyder, at Arbejdstilsynet, politiet og SKAT stadig bliver bedre til at
understøtte hinandens myndighedsudøvelse og sikre en effektiv kontrol. Myndig-
hederne er bl.a. blevet bedre til at orientere hinanden, når en myndighed får mis-
tanke om en overtrædelse på en anden myndigheds område. Ligeledes er myndig-
hederne blevet bedre til at gå ud på virksomheder sammen og til at sikre, at myn-
dighederne kommer hjem med de oplysninger, der er nødvendige for den videre
sagsbehandling.
Denne afrapportering indeholder følgende elementer:
1. Styrket myndighedsarbejde mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politi
2. Presseinitiativer
3. Arbejdstilsynets indsats
4. SKATs indsats
5. Politiets indsats
6. Styrelsen for International Rekruttering og Integrations indsats
7. Opsamling
1. Styrket myndighedssamarbejde
For at styrke det fælles myndighedssamarbejde blev der, inden indsatsen blev ind-
ledt i marts 2012, indgået samarbejdsaftale mellem Arbejdstilsynet, SKAT og poli-
tiet. Aftalen fastlægger rammerne for samarbejdet på centralt og lokalt niveau og
skal sikre, at myndighederne har den nødvendige kontakt, således at de kan reagere
koordineret, hurtigt og konsekvent over for udenlandske virksomheder, der over-
træder reglerne. Aftalen er blevet fornyet og revideret flere gange siden.
Myndighedsindsatsen er fortsat målrettet mod virksomhederne i bygge- og anlægs-
branchen, landbrug, skovbrug og gartneri, hotel- og restaurationsbranchen samt
rengøring.
I løbet af 2015 har Arbejdstilsynet, SKAT og politiet gennemført otte landsdæk-
kende aktioner og 38 regionale aktioner. Der er således ved udgangen af 2015 gen-
nemført henholdsvis 30 landsdækkende aktioner og 95 regionale aktioner i alt si-
den 1. marts 2012.
Der har været et mindre fald i antallet af arbejdsmiljøreaktioner i løbet af 2015 end
gennemsnittet for 2014. Dette skyldes umiddelbart, at myndighederne i 2014 i stør-
re grad førte tilsyn i brancher, hvor alvorlige arbejdsmiljøproblemer er umiddelbart
konstaterbare, fx bygge- og anlægsbranchen. I 2015 har myndighederne haft yder-
ligere fokus på en række brancher, hvor der traditionelt er færre alvorlige arbejds-
miljøproblemer Det drejer sig primært om servicebrancher som fx restauranter og
hoteller samt rengøringsbranchen. Omvendt har disse brancher vist sig at være
mere relevante for henholdsvis SKAT og politiet.
Arbejdstilsynet og SKAT gennemfører imellem aktionerne hver især aktiviteter
over for udenlandske virksomheder og arbejdstagere, hvor der er mistanke om, at
forholdene ikke er i orden. Fx gennemfører Arbejdstilsynet dagligt kontrol med
udenlandske virksomheder, som Arbejdstilsynet får kendskab til fx gennem anmel-
delser til Arbejdstilsynets hotline om udenlandske virksomheder eller via Arbejds-
tilsynets hjemmeside, samt ved opsøgende kørsel. SKAT har ligeledes løbende
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Afrapportering om den tværgående myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (social dumping) på baggrund af de gennemførte aktiviteter i perioden fra 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1612860_0003.png
gennemført kontroller af udenlandske virksomheder og arbejdstagere på baggrund
af anmeldelser fra andre projekter i SKAT eller udsøgninger mv.
Der er etableret faste kontaktveje mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politiet, som
skal sikre et smidigt og effektivt samarbejde i det daglige. Det gælder også, såfremt
der på et kontrolbesøg konstateres mistanke om lovovertrædelser inden for de an-
dre myndigheders lovområde, hvor dette indberettes til den pågældende myndig-
hed. Fx indberetter Arbejdstilsynet til SKAT hver gang, en virksomhed ikke er
anmeldt i RUT.
Som led i finanslovsaftalen for 2013 og med ændringen af udstationeringsloven,
som er trådt i kraft 1. juli 2013 har Arbejdstilsynet fået adgang til at udstede admi-
nistrative bøder til udenlandske virksomheder, der ikke er anmeldt i RUT.
2. Presseinitiativer
En del af den samlede myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold består i at
skabe synlighed om temaet, indsatserne og de opnåede resultater.
Arbejdstilsynet eller SKAT udsender pressemeddelelser efter landsdækkende akti-
oner, hvis disse har medført erfaringer, der kan forventes at være interessante for
pressen. På forespørgsel har de tre myndigheder udtalt sig til landsdækkende og
regionale nyhedsmedier efter udsendelsen af pressemeddelelserne. Arbejdstilsynet
offentliggør samtidig sine resultater på
www.at.dk.
Der har generelt været stor opmærksomhed om indsatsen, særligt lige efter de
landsdækkende aktioner.
3. Arbejdstilsynets indsats mod social dumping
Arbejdstilsynet har – som led i sin tilsynsvirksomhed – til opgave at føre tilsyn
med, at udenlandske virksomheder overholder den danske arbejdsmiljølovgivning.
Det er endvidere Arbejdstilsynets opgave at kontrollere, at udenlandske virksom-
heder har foretaget anmeldelse til RUT, og at anmeldelsen er fyldestgørende og
korrekt i forhold til reglerne.
Som led i indsatsen mod social dumping har Arbejdstilsynet gennemført følgende
aktiviteter:
Der er oprettet task forces i hvert af Arbejdstilsynets tre tilsynscentre. Tilsyns-
center Øst (der også dækker hovedstadsområdet) er landskoordinerende center.
Arbejdstilsynet koordinerer myndighedssamarbejdet, herunder afholdelsen af de
fælles landsdækkende og regionale aktioner, samt dialogmøder med parterne.
I forbindelse med sin daglige drift fører Arbejdstilsynet tilsyn med udenlandske
virksomheder, der er anmeldt til RUT. Derudover fører Arbejdstilsynet også til-
syn med udenlandske virksomheder, der ikke er anmeldt til RUT, fx via opsø-
gende kørsel på bl.a. villaveje, hvor der bygges privat.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Afrapportering om den tværgående myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (social dumping) på baggrund af de gennemførte aktiviteter i perioden fra 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1612860_0004.png
På baggrund af de opbyggede erfaringer med tilsyn med udenlandske virksom-
heder har Arbejdstilsynet fastholdt sit udvidede branchefokus til også at fokuse-
re på bl.a. restaurations- og autobranchen.
Der blev i forbindelse med finanslovsaftalen for 2014 afsat midler til at kontrol-
lere virksomheder med fx udenlandsk ejer, som er oprettet i CVR som danske
virksomheder og dermed ikke skal i RUT, og hvor der er en formodning om, at
arbejdsmiljøet er dårligt. Arbejdstilsynet har siden arbejdet løbende med at ud-
søge relevante virksomheder i CVR og føre kontrol med dem.
Borgere, hvervgivere eller virksomheder, som har mistanke om, at en uden-
landsk virksomhed udfører arbejde i Danmark uden at være anmeldt i RUT, kan
kontakte Arbejdstilsynet gennem en hotline om udenlandske virksomheder.
I 2015 afholdte Arbejdstilsynet sammen med SKAT og Erhvervsstyrelsen en
række vejledningsmøder på bl.a. større byggepladser med stor andele af uden-
landsk arbejdskraft. Formålet var at orientere om myndighedernes regler samt
fortælle, hvor de pågældende udenlandske ansatte kunne få mere viden. Ar-
bejdstilsynet oplevede, at der blev taget godt imod vejledningsmøderne på de
steder, hvor de blev afholdt. Der var høj grad af deltagelse og spørgelyst blandt
de deltagende personer. Især muligheden for at få uformel vejledning af myn-
dighederne efter myndighedernes oplæg blev anvendt.
Resultater
Landsdækkende aktioner tager udgangspunkt i kontrol med et bredt udsnit af ar-
bejdssteder fordelt over hele landet i udvalgte brancher.
Nedenfor (tabel 3.1) ses resultaterne af Arbejdstilsynets indsats i forbindelse med
de landsdækkende fællesaktioner i 2012, 2013, 2014 og 2015. Der er gennemført
seks landsdækkende aktioner i 2012, otte i 2013,otte i 2014 og otte i 2015.
Tabel 3.1 Resultater af de landsdækkende fællesaktioner 1. marts 2012 - 31. december 2015
Fælles kontrolaktion
2012
2013
2014
2015
Besøg på landsplan
Antal besøgte arbejdssteder
Antal besøgte virksomheder
590
845
416
107
44
8
14
539
306
73
192
87
687
1006
539
11
94
18
25
574
431
59
362
209
766
942
458
197
47
16
48
647
295
54
485
168
611
773
267
182
61
48
52
512
264
26
398
90
Besøg fordelt på branche
Bygge/anlæg
Service, restauration og
rengøring
Det grønne område
Industri
Øvrige
Virksomhedernes nationalitet
Danske
Udenlandske
Mulige straffesager ift. RUT
Mulige straffesager ift. RUT
Antal arbejdsmiljøreaktioner
Danske virksomheder
1
Udenlandske virksomheder
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Afrapportering om den tværgående myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (social dumping) på baggrund af de gennemførte aktiviteter i perioden fra 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1612860_0005.png
1
Mindst 1/3 af reaktionerne er givet til danske virksomheder, der har indlejet udenlandsk arbejdskraft (de såkaldte
”arme-ben-virksomheder”).
Som det fremgår af tabel 3.1, har Arbejdstilsynet på de 30 gennemførte fælles
landsdækkende aktioner, der er gennemført siden 1. marts 2012, besøgt i alt 3.566
virksomheder, som i alt har fået 1.991 arbejdsmiljøreaktioner. Forholdsmæssigt
svarer det til, at godt hver anden virksomhed har fået en reaktion fra Arbejdstilsy-
net på fællesaktionerne.
På de landsdækkende fællesaktioner har de udenlandske virksomheder i gennem-
snit fået færre reaktioner end de danske. Det kan bl.a. skyldes, at en række danske
virksomheder i de besøgte brancher i vid udstrækning baserer sig på indlejet ar-
bejdskraft, fx i form af udenlandske enkeltmandsvirksomheder, hvor bl.a. instruk-
tionen til den enkelte medarbejder i nogle tilfælde er utilstrækkelig. Eventuelle
arbejdsmiljøreaktioner går derfor til den danske virksomhed, mens besøget – og en
eventuel RUT-tiltaleindstilling – registreres på den udenlandske virksomhed.
Arbejdstilsynets samlede reaktioner og besøgte udenlandske virksomheder
I perioden 1. januar 2012 - 31. december 2015 har Arbejdstilsynet besøgt i alt knap
24.550 arbejdssteder for at kontrollere udenlandske virksomheder. I alt har Ar-
bejdstilsynet ført tilsyn med knap 9.300 udenlandske virksomheder i perioden.
Besøgene er gennemført som led i Arbejdstilsynets daglige drift, herunder opsø-
gende kørsel, samt de afholdte fællesaktioner, jf. ovenfor.
Arbejdstilsynets samlede antal reaktioner til udenlandske virksomheder
Nedenstående skema viser fordelingen af arbejdsmiljø reaktioner til udenlandske
virksomheder.
3.2 Fordeling af reaktioner til udenlandske virksomheder
Antal reaktioner
Forbud Strakspåbud
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
211
1
2121
348
Påbud
11
1198
Vejledninger
+ andet
38
29
I alt
2381
1576
11
5
0
0
0
0
0
0
228
488
188
105
13
2
6
94
165
3530
10
10
3
1
0
5
18
6
1262
18
35
2
0
2
2
0
16
142
527
238
110
14
4
13
112
187
5162
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
I alt er der over perioden 1. januar 2012 - 31. december 2015 givet 5.162 reaktioner
til udenlandske virksomheder. Det svarer forholdsmæssigt til, at godt hver anden
virksomhed har fået en reaktion fra Arbejdstilsynet. Dette er lavt i forhold til alle
tilsyn, Arbejdstilsynet gennemfører, men tallene er ikke sammenlignelige. Fx er
mange tilsyn med udenlandske virksomheder på ganske små byggepladser, hvor
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Afrapportering om den tværgående myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (social dumping) på baggrund af de gennemførte aktiviteter i perioden fra 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1612860_0006.png
der kun udføres ganske få arbejdsopgaver, mens mange risikobaserede tilsyn er på
større virksomheder, hvor der foregår mange forskellige arbejdsopgaver. Og der-
med er der stor forskel på, hvad Arbejdstilsynet kan reagere på. Tabel 3.3 viser, at
knap 3/4 af reaktionerne drejer sig om alvorlige overtrædelser af arbejdsmiljølov-
givningen (forbud og strakspåbud).
Generelt lever udenlandske virksomheder, som er anmeldt i RUT, i højere grad op
til arbejdsmiljølovgivningen end udenlandske virksomheder, der ikke overholder
RUT-anmeldepligten. I gennemsnit får 55 procent af de udenlandske virksomheder
(arbejdssteder), der ikke er i RUT, en alvorlig arbejdsmiljøreaktion (fx strakspåbud
eller forbud mod at fortsætte arbejde fordi, der er alvorlig fare for fx nedstyrtning).
Til sammenligning er det kun 2 procent af de udenlandske virksomheder (arbejds-
steder), der er i RUT, der får en alvorlig arbejdsmiljøreaktion. En ikke uvæsentlig
del af de registrerede virksomheder fungerer dog som indlejet arbejdskraft og vil
derfor sjældent få påbud, da det vil gå til den virksomhed, der fungerer som deres
arbejdsgiver (se tabel 3.3).
I øvrigt henvises til bilag 1, hvor der findes tilsvarende tabeller opdelt efter bran-
cher.
3.3 Kvartalsvis fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder.
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013
Forbud
12
20
9
17
9
12
25
18
Strakspåbud
Påbud
I alt
91
17
120
146
42
208
131
59
199
301
142
460
214
132
355
194
125
331
244
82
351
295
101
414
I alt
228
3530
1262
5020
Forbud
Strakspåbud
Påbud
I alt
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2014 2014 2014 2014 2015 2015 2015 2015
21
15
15
10
7
13
14
11
256
87
364
261
73
349
288
81
384
253
75
338
228
65
300
220
85
318
175
48
237
233
48
292
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
De besøgte virksomheders oprindelseslande i procentfordeling
Tabel 3.4 giver en oversigt over de af Arbejdstilsynet besøgte arbejdssteder opdelt
efter virksomhedernes nationalitet. Besøgene er foretaget fra 1. januar 2012 til 31.
december 2015. Her ses det, at langt størstedelen af de besøgte arbejdssteder fortsat
hører til polske og tyske virksomheder.
3.4 Besøgte arbejdssteder opdelt efter virksomhedernes nationalitet
2012
2013
2014
2015
Polen
Tyskland
Litauen
Italien
Slovakiet
Tjekkiet
Sverige
41,9 %
19,7 %
7,4 %
1,8 %
5,7 %
1,9 %
2,7 %
38,7 %
22,3 %
7,7 %
2,7 %
3,2 %
1,1 %
3,9 %
39,5 %
22,0 %
5,0 %
2,7 %
2,0 %
1,9 %
2,5 %
42,6 %
18,8 %
5,8 %
2,8 %
2,8 %
1,4 %
2,0 %
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Afrapportering om den tværgående myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (social dumping) på baggrund af de gennemførte aktiviteter i perioden fra 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1612860_0007.png
Holland
Storbritannien
Rumænien
Letland
Øvrige (fx sydeuropæiske lande)
I alt
1,6 %
2,0 %
0,9 %
2,3 %
12,1 %
1,4 %
2,0 %
1,3 %
1,3 %
14,4 %
2,1 %
2,8 %
0,4 %
1,1 %
18,0 %
2,3 %
1,5 %
1,2 %
0,8 %
18,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
RUT – Registret for Udenlandske Tjenesteydere
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer, at der ikke er sket korrekt anmeldelse til RUT,
udarbejdes der en indstilling til politiet om at rejse tiltale mod virksomheden, eller
Arbejdstilsynet udsteder et administrativt bødeforelæg. Desuden orienteres SKAT
om forholdet.
I perioden 1. januar 2012 – 31. december 2015 har Arbejdstilsynet sendt 1.094
tiltaleindstillinger for manglende eller mangelfuld anmeldelse i RUT til politiet
med anmodning om retslig tiltale, jf. tabel 3.5. Antallet af straffesager har holdt sig
nogenlunde stabilt, siden Arbejdstilsynet blev myndighed på området. Langt stør-
steparten af indstillingerne drejer sig om manglende anmeldelse til RUT, mens de
øvrige vedrører urigtige eller mangelfulde anmeldelser. Desuden er der udstedt 692
administrative bøder om manglende eller mangelfuld RUT-anmeldelse siden 1. juni
2013, hvor Arbejdstilsynet fik mulighed for at udstede administrative bødeforlæg
på udstationeringsområdet.
Tabel 3.5 Tiltaleindstillinger og administrative bøder for manglende eller mangelfuld anmeldelse i
RUT
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013
Antal tiltale-
100
112
102
125
81
87
70
45
indstillinger
Antal admini-
-
-
-
-
-
-
22
92
strative bøder
I alt
100
112
102
125
81
87
92
137
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv.
4. kv.
I alt
2014 2014 2014 2014 2015 2015 2015
2015
Antal tiltale-
52
45
62
72
36
22
39
44
1.094
indstillinger
Antal admini-
65
70
71
107
53
66
63
83
692
strative bøder
I alt
117
115
133
179
89
88
102
127 1.786
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
I nedenstående tabel (tabel 3.6) redegøres for, hvordan administrative bødeforelæg
for RUT-overtrædelser fordeler sig, alt efter hvad der er sket i sagen efter Arbejds-
tilsynet udstedte bødeforelægget.
Tabel 3.6 Fordeling af administrative bøder for mangelfuld anmeldelse i RUT
2013
2014
Antal RUT administrative bødeforelæg i alt
Antal vedtagne og betalte administrative bødeforelæg
Antal vedtagne, men ikke betalte, administrative bødefore-
læg
Frist for vedtagelse/betaling ikke overskredet
114
*
30
21
0
313
109
25
1
2015
265
96
32
20
I alt
692
235
78
21
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Afrapportering om den tværgående myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (social dumping) på baggrund af de gennemførte aktiviteter i perioden fra 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1612860_0008.png
Henlagt af AT pga. nye oplysninger
Antal sager overgivet til politiet pga. manglende vedtagel-
se eller indsigelse til administrative bødeforelæg
1
62
9
169
10
107
20
338
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
⃰ Arbejdstilsynet fik mulighed for at afgøre RUT-sager med et administrativt bødeforelæg den 1. juli 2013
.
I sager, der ikke er egnet til at blive afgjort med et administrativt bødeforelæg – fx
hvis der er uklarhed om, hvem bøden skal sendes til – fremsender Arbejdstilsynet
en tiltaleindstilling til politiet med henblik på, at der rejses sigtelse mod den pågæl-
dende udenlandske virksomhed for overtrædelse af udstationeringsloven, jf. tabel
3.5.
Hotline om udenlandske virksomheder
Arbejdstilsynet har som beskrevet oven for etableret en hotline om udenlandske
virksomheder i Arbejdstilsynets Call Center. Endvidere kan Arbejdstilsynet mod-
tage elektroniske anmeldelser via Arbejdstilsynets hjemmeside.
Arbejdstilsynet har modtaget 3.840 henvendelser til hotlinen om udenlandske virk-
somheder samt til anmeldeordningen på at.dk siden 1. januar 2012, jf. tabel 3.7.
Opkaldene og de elektroniske anmeldelser fordeler sig således:
Fra faglige organisationer: 1.771
Fra private hvervgivere: 44
Fra professionelle hvervgivere: 53
Fra andre (fx fra borgere): 1.972
Tabel 3.7 Antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske virksomheder
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013
Antal opkald
173
308
293
373
211
316
312
258
og anmeldel-
ser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv.
4. kv.
I alt
2014 2014 2014 2014 2015 2015 2015
2015
Antal opkald
172
188
243
230
167
213
211
172 3.840
og anmeldel-
ser
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Siden etableringen har hotlinen udviklet sig til at være et vigtigt redskab for Ar-
bejdstilsynet, fordi de mange anmeldelser er med til at gøre det nemmere for Ar-
bejdstilsynet at lokalisere og dermed føre tilsyn med arbejdssteder med udenland-
ske virksomheder.
Arbejdstilsynets erfaringer
Der er mange eksempler på, at udenlandske virksomheder anvender foræl-
dede arbejdsmetoder, har mere fysisk arbejde, samt bruger et lavere niveau
af teknologisk udstyr, end det er sædvanligt for det danske arbejdsmarked.
Arbejdstilsynet oplever en fortsat tendens til meget lidt eller dårligt funge-
rende kommunikation på byggepladser, hvor udenlandske virksomheder
opererer.
Desuden ser Arbejdstilsynet eksempler på, at udenlandsk arbejdskraft til-
bydes kummerlige eller slet ingen velfærdsforanstaltninger (fx ingen spise-
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Afrapportering om den tværgående myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (social dumping) på baggrund af de gennemførte aktiviteter i perioden fra 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
plads, toilet og badefaciliteter m.m.) og bor på arbejdsstedet under meget
tarvelige kår. Endvidere har Arbejdstilsynet i et stigende antal tilfælde vi-
deregivet oplysninger til politiet på baggrund af mistanke om illegal ar-
bejdskraft.
Især i bygge- og anlægsbranchen ser Arbejdstilsynet jævnligt, at en dansk
virksomhed officielt fungerer som hovedentreprenør med en række en-
keltmandsvirksomheder som underentreprenører, men enkelte ”ejere” af
enkeltmandsvirksomhederne er ikke altid klar over, at de ifølge hoveden-
treprenøren er selvstændige og ikke ansatte. Derved kan hovedentreprenø-
ren (arbejdsgiveren) undgå mange af kravene i bl.a. arbejdsmiljøloven.
Arbejdstilsynets erfaringer fra rengøringsbranchen viser, at udenlandsk ar-
bejdskraft her typisk er direkte ansat i danske virksomheder. Der anvendes
ofte forældede og nedslidende arbejdsmetoder.
Arbejdstilsynet møder oftere end tidligere udenlandsk arbejdskraft, der ik-
ke vil udtale sig til Arbejdstilsynet eller forsvinder fra arbejdspladsen.
Det er fortsat Arbejdstilsynets erfaring, at udenlandske virksomheder ope-
rerer i hele landet. Dog er de særligt koncentreret i Københavnsområdet og
Nordsjælland.
Mange udenlandske virksomheder ønsker at overholde reglerne, men der er
en gruppe af udenlandske virksomheder og danske virksomheder med
udenlandsk arbejdskraft, som konsekvent overtræder reglerne og har et ar-
bejdsmiljø under almindelig standard.
4. SKATs indsats mod social dumping
SKATs indsats i myndighedssamarbejdet mod social dumping består i at sikre re-
gelefterlevelse på skatte- og afgiftsområdet. Dette sikres gennem kontrolindsatser
rettet mod brancher, hvor risikoen for overtrædelse af reglerne anses for at være
størst. Der er i myndighedssamarbejdet løbende dialog om branche- og virksom-
hedsudvælgelse med henblik på at sikre, at de mest risikofyldte brancher og virk-
somheder prioriteres højest.
Som led i indsatsen har SKAT gennemført følgende aktiviteter:
SKATs særlige indsatsprojekt mod social dumping
Der er i SKAT oprettet et særligt indsatsprojekt, der varetager den samlede op-
gave vedrørende social dumping gennem fælles aktioner, løbende kontroller og
sagsbehandling mv. på landsplan. I dette projekt har SKAT gennemført det
konkrete indsatssamarbejde med Arbejdstilsynet og politiet. Aktionerne skaber
opmærksomhed, har stor synlighed og medvirker til holdningsbearbejdning.
Herved øges den oplevede opdagelsesrisiko.
SKATs projekt ”Styrket kontrol”
SKATs indsatsprojekt ”Styrket kontrol” blev etableret med baggrund i aftale af
den 8. november 2012 mellem den daværende regering og Enhedslisten om
styrket kontrol over for udenlandske virksomheders levering af tjenesteydelser
og udstationering af arbejdstagere. Projektet har til formål at sikre, at udenland-
ske virksomheder, der opererer i Danmark, reelt er registreret i deres hjemland.
9
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Afrapportering om den tværgående myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (social dumping) på baggrund af de gennemførte aktiviteter i perioden fra 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
Der er løbende blevet foretaget søgninger i RUT-registreret over de udenland-
ske momsnumre, som herefter er blevet verificeret ved opslag i det fælleseuro-
pæiske system VIES (system for udveksling af momsoplysninger) eller i uden-
landske registreringsdatabaser for at få konstateret, om virksomhederne har væ-
ret registreret i hjemlandet. I 2015 er der verificeret knap 4.000 virksomheder.
Verifikationsgraden ved opslag i VIES var på ca. 56 pct..
I november 2013 blev foretaget et forsøg på en total verificering af alle RUT-
registreringerne, dvs. både opslag i VIES, opslag i udenlandske registre samt
manuelle henvendelser til de virksomheder, der ikke kunne verificeres ved da-
tabaseopslag, eller kompetente myndighed i det respektive land. Denne gen-
nemgang har givet et statistisk overblik over verifikationsgraden for en konkret
periode og viste, at ca. 95 pct. af de udenlandske virksomheder kunne verifice-
res som registreret i hjemlandet. I november 2015 er der igen foretaget en total
verificering for at følge, hvorvidt den totale verifikationsgrad har ændret sig si-
den 2013. Resultatet af undersøgelsen forventes at foreligge medio 2016.
Der bliver foretaget kontroller blandt de virksomheder, som enten ikke har kun-
net verificeres eller ikke har angivet et momsnummer. De kontrolrelevante sa-
ger er valgt på baggrund af en risikovurdering med det formål at sikre korrekt
registrering og dermed korrekt afregning af moms og skat.
Det særlige vejledningsinitiativ
Med finanslovsaftalen for 2015 blev der afsat 5 mio. kr. i 2015 til styrkelse af
kendskabet til den danske model målrettet udenlandske virksomheder og deres
arbejdskraft. Heraf er 0,5 mio. kr. afsat til SKAT. Vejledningen blev gennem-
ført i et samarbejde mellem Arbejdstilsynet, SKAT og Erhvervsstyrelsen i form
af dialogmøder på strategisk udvalgte steder i hele landet.
Der blev blandt andet afholdt møder på en større byggeplads i det indre Køben-
havn, blandt polske, rumænske og kroatiske arbejdstagere i Midt- og Nordjyl-
land og blandt virksomhedsledere tilknyttet Metroselskabet i København.
SKAT orienterer om reglerne for skattepligt, selvangivelse, arbejdsudlejebe-
skatning og selvstændige kontra lønmodtagere. Derudover blev der orienteret
om SKATs webservices for udlændinge mv. Evalueringer fra møderne har alle
givet positive tilbagemeldinger fra deltagerne. Der gennemføres i 2016 en sam-
let evaluering af initiativet.
Fremadrettede reguleringer og vejledning
I tilknytning til kontrolindsatsen har der været foretaget ændring i mange virk-
somheders registrerings- og afregningsforhold med henblik på at sikre korrekt
regelefterlevelse fremadrettet. SKAT har gennem vejledning hjulpet virksom-
hederne i en række forhold, så indberetningen af skat og moms bliver korrekt.
Der er endvidere blevet vejledt i registrering for moms – specielt når, der er
blevet arbejdet for en ikke-erhvervsdrivende (fx privat husejer). Endvidere er
der givet vejledning om registrering af ansatte for kildeskat (A-skat), om regler-
ne for arbejdsudleje, om anvendelse af udenlandsk registrerede biler, skiltnings-
regler på byggepladser samt om skiltningsregler på erhvervsmæssigt anvendte
varevogne.
10
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Afrapportering om den tværgående myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (social dumping) på baggrund af de gennemførte aktiviteter i perioden fra 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1612860_0011.png
I 2015 er der anvendt knap 66 årsværk til bekæmpelse af social dumping, hvoraf de
15 årsværk er anvendt i projekt ”Styrket kontrol”.
Det vil ofte være et tids- og ressourcekrævende opklarings- og undersøgelsesarbej-
de, når SKAT undersøger, om der skal ske en ændring af pligtige skatter og/eller
afgifter. Det kan fx være tilfælde, hvor det er undersøgt, om en udenlandsk virk-
somhed eller person reelt er skattepligtig til Danmark. Dette vil kunne indebære
sagsbehandlingsaktiviteter såsom kontakt til skattemyndighederne i virksomhedens
hjemland, indhentning af kontoudtog i pengeinstitut, korrespondance med virk-
somheden i hjemlandet eller dennes repræsentant mv. Resultatet heraf viser sig
derfor ofte først på længere sigt.
Reguleringer
I perioden fra primo 2012 til udgangen 2015 har SKAT som led i den fælles myn-
dighedsindsats gennemført i alt knap 7.700 kontroller. Ved en kontrol forstås
SKATs sagsregistrering på en virksomhed eller en person efter gennemgang af de
pågældendes skatte- og afgiftsforhold. Af disse er ca. 800 kontroller ved periodens
udgang ikke afsluttede. Der er foretaget samlede reguleringer af indkomst, moms
og skat på i alt ca. 445 mio. kr. Heri indgår reguleringer fra foreløbige afgørelser på
igangværende kontroller med i alt ca. 15 mio. kr. Samlet er der således afsluttet ca.
6.900 kontroller og gennemført reguleringer på ca. 429 mio. kr.,
jf. tabel 4.1.
Det skal bemærkes, at de opgjorte reguleringer ikke svarer til det skattemæssige
merprovenu forbundet med indsatsen,
jf. boks 1.
Boks 1. Reguleringer
Reguleringer kan være ændringer af en virksomheds angivelser af indkomst, moms, arbejds-
udlejeskat eller indeholdte skattebeløb for ansatte. Det kan også være ændringer af en løn-
modtagers indkomst eller fradrag. Reguleringer kan både være i opad - eller nedadgående
retning, og der er således tale om bruttobevægelser. Der er dog langt overvejen de tale om
forhøjelser.
Det skal understreges, at de opgjorte reguleringer ikke svarer til skattemæssigt merprovenu,
dels fordi en del af reguleringerne som nævnt måles på indkomst (skattebasen), dels fordi
der som nævnt er tale om bruttobevægelser, og dels fordi en del af sagerne vil give sig ud-
slag i restancer, som ikke nødvendigvis kan blive inddrevet (på grund af konkurser mv.).
Reguleringer kan være bagudrettede, hvor det medfører opkrævning hos den, der reguleres,
eller der kan være truffet en afgørelse med fremadrettet virkning. I opgørelsen af de foretag-
ne reguleringer indgår den fremadrettede virkning ikke.
11
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Afrapportering om den tværgående myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (social dumping) på baggrund af de gennemførte aktiviteter i perioden fra 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1612860_0012.png
Tabel 4.1. SKATs reguleringer fordelt på hovedbrancher (afsluttede kontroller)
2012-2013
Antal
Bygge og anlæg
Service
Det grønne område
Øvrige
I alt
Kilde: SKAT
2014
Antal
1312
247
177
203
1939
Mio. kr.
51,8
16,8
15,8
14,3
98,7
2015
Antal
1150
407
229
549
2335
Mio. kr.
89,2
27,6
12,1
108,0
236,9
Antal
4099
958
753
1091
6901
I alt
Mio. kr.
181,5
68,8
39,7
139,4
429,4
Mio. kr.
40,5
24,4
11,8
17,1
93,8
1637
304
347
339
2627
Ca. 60 pct. af SKATs kontroller i perioden fra 2012 til og med 2015 er gennemført
inden for byggebranchen, der tegner sig for ca. 40 pct. af reguleringsbeløbet. I gen-
nemsnit resulterer en kontrol inden for byggebranchen således i lavere regulerings-
beløb end kontroller inden for de øvrige områder. En hovedårsag er, at når der fore-
tages kontroller på en byggeplads, er det sjældent på forhånd kendt, hvilke virk-
somheder der træffes, hvorimod fx en kontrol i en restauration eller en rengørings-
virksomhed i servicebranchen som udgangspunkt vil være rettet mod én udvalgt
virksomhed.
I 2012 har SKAT foretaget godt 1.400 kontroller, og heraf er afsluttet 1.050. Der er
i 94 tilfælde foretaget reguleringer på i alt knap 38 mio. kr.
I 2013 har SKAT foretaget godt 1.700 kontroller, og heraf er afsluttet knap 1.600.
Der er i 324 tilfælde foretaget reguleringer på i alt godt 56 mio. kr.
I 2014 har SKAT foretaget knap 2.100 kontroller, og heraf er afsluttet godt 1.900.
Der er i 366 tilfælde foretaget reguleringer på i alt knap 100 mio. kr. Hertil kom-
mer reguleringer fra 26 foreløbige afgørelser på yderligere ca. 12 mio. kr. Ved
udgangen af 2014 havde SKAT en beholdning på ca. 650 kontrolsager, der endnu
ikke var færdigbehandlet.
I 2015 har SKAT foretaget godt 2.450 kontroller. Der er af disse samt af de igang-
værende kontroller primo året afsluttet knap 2.350 kontroller i 2015. Der er i knap
800 tilfælde foretaget reguleringer på i alt godt 235 mio. kr. Hertil kommer regule-
ringer fra godt 20 foreløbige afgørelser på yderligere godt 15 mio. kr. Ved udgan-
gen af 2015 havde SKAT en beholdning på knap 800 kontrolsager, der endnu ikke
var færdigbehandlede. Stigningen i antal afsluttede kontroller og reguleringer i
2015 i forhold til tidligere år kan særligt tilskrives flere sagskomplekser med man-
ge ændringer i skattepligtsforhold.
I et stort antal tilfælde gennemføres både regulering af indkomst, moms mv. og
ændring i registreringerne vedrørende skatte- og afgiftsmæssige forhold,
jf. tabel
4.2.
Det betyder, at der er en fremadrettet virkning for de berørte perso-
ner/virksomheders afregningsforhold. Det er vanskeligt at skønne over størrelsen af
den fremadrettede virkning af disse reguleringer.
12
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Afrapportering om den tværgående myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (social dumping) på baggrund af de gennemførte aktiviteter i perioden fra 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1612860_0013.png
Som resultat af kontrollerne i 2012-2015 er i alt ca. 500 udenlandske virksomheder
registreret til fremadrettet enten at skulle afregne dansk arbejdsudlejeskat eller
ændret fra at være udenlandsk enkeltmandsvirksomhed uden ansatte til at være
lønansat i dansk firma med indeholdelse af A-skat mv.
Herudover er der statueret skattepligt for udenlandske virksomheder og arbejdsta-
gere. I disse kontroller er der foretaget bagudrettede reguleringer på i alt ca. 186
mio. kr. (beløbet indgår i det samlede reguleringsbeløb, jf. tabel 4.1). Ca. 45 pct. af
det samlede reguleringsbeløb på ca. 429 mio. kr. i perioden fra 2012 til 2015 kan
henføres til denne type kontroller, der også kan indeholde reguleringer for f.eks.
moms.
Tabel 4.2. Reguleringer af indkomst, mv. som følge af ændret skattepligt
2015
Oplysninger sendt til udland, antal sager
Entreprise ændret til løn/arbejdsudleje, antal sager
Skattepligtsager, antal sager
Regulering, ændret skattepligt (mio. kr.)
Kilde: SKAT
2012-13
113
228
61
36,4
2014
195
150
74
31,9
198
115
457
118,2
I alt
506
493
592
186,5
Foruden de gennemførte reguleringer er i alt 215 kontrolsager udtaget til behand-
ling for evt. strafferetligt ansvar.
De besøgte virksomheders oprindelseslande
På fællesaktionerne har SKAT ofte konstateret, at de udenlandske virksomheder er
underentreprenører til danske virksomheder, eller at der er tale om udenlandske
arbejdere, der er ansat hos danske virksomheder. Aktionerne omfatter derfor ofte
også en kontrol af de danske virksomheders anvendelse af udenlandske ansatte
eller underentreprenører. Derfor figurerer Danmark øverst på listen over de kon-
trollerede virksomheders oprindelsesland,
jf. tabel 4.3
(opgørelserne efter nationali-
tet er opgjort på afsluttede sager i året). I 2015 er der afsluttet sager på 50 forskel-
lige nationaliteter.
Tabel 4.3. Besøgte virksomheder efter nationalitet
2012-2013
Antal
Pct.
1680
64
518
20
0
0
31
1
7
0
125
5
121
5
0
0
6
0
0
0
2
0
14
1
40
1
2014
Antal
Pct.
983
51
529
27
7
0
44
2
38
2
82
4
120
6
7
0
17
1
10
1
13
1
6
0
16
1
2015
Antal.
1124
354
133
128
108
96
76
65
28
28
21
17
13
Pct.
48
15
6
5
5
4
3
3
1
1
1
1
1
Danmark
Polen
Italien
Rumænien
Storbritannien
Tyskland
Litauen
Holland
Sverige
Tjekkiet
Slovakiet
Bulgarien
Letland
13
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Afrapportering om den tværgående myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (social dumping) på baggrund af de gennemførte aktiviteter i perioden fra 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1612860_0014.png
Øvrige
I alt
Kilde: SKAT
83
2.627
3
100
67
1.939
4
100
144
2335
6
100
Eksempler på sager, SKAT har behandlet
Nedenfor skitseres nogle eksempler, som SKAT har afdækket i forbindelse med
indsatsen mod social dumping:
Danske virksomheders entreprisekontrakter indgået med udenlandsk registrere-
de enkeltmandsvirksomheder uden ansatte. Det er et skattemæssigt problem,
hvis der i virkeligheden er tale om et ansættelsesforhold og ikke en entreprise.
Det vurderes, om samarbejdsforholdet skal ændres fra entreprise til ansættelses-
forhold, hvorefter den danske hvervgiver skal indeholde kildeskat mv.
Entreprisekontrakter med virksomheder registreret i udlandet, hvor der er ansat-
te i den udenlandske virksomhed, der er beskæftiget i Danmark. Det er et skat-
temæssigt problem, hvis der i virkeligheden er tale om arbejdsudleje og ikke en
entreprise. I disse tilfælde kontrolleres blandt andet, om samarbejdsforholdet
skal ændres fra entreprise til arbejdsudleje, hvorefter den danske hvervgiver
skal indeholde arbejdsudlejeskat mv.
Konstatering af virksomhedsejers eller ansattes manglende selvangivelse, lavt
privatforbrug, forkerte fradrag eller indkomst og mistanke om sort arbejde, der
medfører indkomstforhøjelser.
Vurdering af udenlandske virksomheder og ansattes aktivitet i Danmark med
henblik på korrekt fastlæggelse af moms- og skattepligtsregistrering.
5. Politiets indsats mod social dumping
Politiets opgaver består i at yde bistand til SKAT og Arbejdstilsynets administrati-
ve kontrolarbejde, foretage kontrol af udlændinges opholds- og arbejdsgrundlag
samt efterforske formodede strafbare forhold. Politiets indsats udmøntes ved delta-
gelse i de fælles kontrolaktioner samt ved sagsbehandling i sager om overtrædelse
af registreringspligten i RUT.
Politiet har som ved de tidligere indsatsperioder udarbejdet en national operations-
plan til brug for udmøntningen af den styrkede indsats mod social dumping i ind-
satsperioden 2015-18. Operationsplanen omfatter bl.a. en række strategiske mål, en
redegørelser for ansvarsfordelingen i politiet i relation til indsatsens udførelse samt
retningslinjer for en opfølgning på indsatsen.
Derudover afholder Rigspolitiet kvartalsmæssige møder med politikredsene, hvor
bl.a. indsatsen mod social dumping drøftes.
I forbindelse med indsatsen mod social dumping har politiet i perioden 2012 – 31.
december 2015 registreret følgende:
Tabel 5.1: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere – anmeldelser
14
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Afrapportering om den tværgående myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (social dumping) på baggrund af de gennemførte aktiviteter i perioden fra 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1612860_0015.png
1. kv.
2012
Tjenesteyder
49
Hvervgiver
14
1. kv.
2014
Tjenesteyder
62
Hvervgiver
25
Kilde: Politiet
2. kv.
2012
110
23
2. kv.
2014
47
30
3. kv.
2012
95
41
3. kv.
2014
66
35
4. kv.
2012
110
20
4. kv.
2014
42
22
1. kv. 2. kv.
2013 2013
77
92
39
31
1. kv. 2. kv.
2015
2015
37
28
13
28
3. kv.
2013
59
33
3. kv.
2015
52
23
4. kv.
2013
38
57
4. kv. I alt
2015
28
992
25
459
Tabel 5.2: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere – sigtelser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013
Tjenesteyder
21
47
66
78
77
75
91
45
Hvervgiver
4
21
19
28
26
33
45
29
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. I alt
2014 2014 2014 2014 2015
2015 2015 2015
Tjenesteyder
65
51
52
45
60
30
28
8
839
Hvervgiver
50
18
24
22
28
14
20
17
398
Kilde: Politiet
Tallene for 2012-2015 er baseret på antal registrerede sager i POLSAS pr. 31. de-
cember i de pågældende år.
Det skal bemærkes, at oplysningerne er behæftet med stor usikkerhed, da POLSAS
er et dynamisk journaliserings- og sagssystem og ikke et egentligt statistiksystem.
Opmærksomheden henledes derfor på, at de statistiske oplysninger, der gives i
denne besvarelse, kan afvige fra tidligere meddelte statistiske oplysninger.
Tabel 5.3: øvrige sager i forbindelse med de nationale og regionale aktioner
Øvrige sager
2012-13
2014
2015
Frihedsberøvelse
40
35
54
Ulovligt arbejde/arbejdstager
27
33
55
Ulovligt arbejde/arbejdsgiver
13
16
24
Ulovligt ophold
9
17
12
Andet*
40
20
34
Kilde: Politiet *Udlændingelov i øvrigt, færdselslov m.v.
6. Styrelsen for International Rekrutterings og Integrations indsats
Styrelsen for International Rekruttering og Integration under Udlændinge-, Integra-
tions og Boligministeriet (SIRI) – tidligere en del af Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering (STAR) – har i 2012-2015 deltaget i nogle af de landsdækkende og
regionale fællesaktioner med henblik på at bistå politiet med kontrol af tredjelands-
statsborgeres ret til ophold og arbejde i Danmark. SIRI har igennem årene deltaget
i 32 aktioner, heraf 17 aktioner i 2015. SIRI’s deltagelse i udgående kontrolaktio-
ner er øget fra 2015 som følge af aftalen om reform af international rekruttering fra
juni 2014. SIRI har samtidig fået adgang til at bruge de logbøger, som bl.a. SKAT
kan pålægge virksomheder at føre om deres ansatte, arbejdstid mv. På flere af de
aktioner, som SIRI har deltaget i, er der antruffet udenlandske arbejdstagere uden
fornøden opholds- og arbejdstilladelse. Det har ført til anholdelser og forelæggelse
for Udlændingestyrelsen med henblik på udvisning og/eller bødepålæg fra politiet
15
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Afrapportering om den tværgående myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (social dumping) på baggrund af de gennemførte aktiviteter i perioden fra 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
til såvel arbejdsgivere som arbejdstagere. SIRI's deltagelse er målrettet brancher,
hvor der erfaringsmæssigt er beskæftiget tredjelandsstatsborgere.
7. Opsamling
Siden indsatsen mod social dumping startede d. 1. marts 2012 er kontrol og tilsyn
med udenlandske virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndighederne
gennemfører fælles kontrolaktioner – både landsdækkende og regionale – samt har
daglige aktiviteter på området. Derudover har Arbejdstilsynet, SKAT og Erhvervs-
styrelsen i 2015 gennemført et fælles vejledningsinitiativ.
Finanslovsaftalen for 2015 indebar bl.a. en styrkelse og videreførelse af myndig-
hedsindsatsen mod social dumping i perioden 2015-2018.
Mere effektivt myndighedsarbejde
I 2015 er der sat yderligere ind i forhold til at styrke samarbejdet. Myndighederne
har særlig fokus på at effektivisere kontrollerne, således at ressourcerne bruges der,
hvor effekten af myndighedernes indsats er størst.
Dette kommer til udtryk på flere måder:
Fx er antallet af planlagte aktioner i 2015 fordoblet i forhold til 2014. Endvidere
udbygger myndighederne løbende det indbyrdes samarbejde og koordinering af
sager om social dumping, så det sikres, at der bliver taget konsekvent fat om områ-
det, og at indsatsen tilpasses over tid, så den samlede myndighedsindsats giver
størst mulig effekt. Som et nyt tiltag er der fx nedsat planlægningsgrupper beståen-
de af kontrollanter fra hver myndighed, som forud for hver aktion afholder møder
med henblik på at fastsætte aktionsholdene og udvælge relevante arbejdssteder,
således at aktionen har størst mulig effekt.
Ny viden og værktøjer
Arbejdstilsynet har i 2015 sammen med SKAT og Erhvervsstyrelen igangsat en
række informationsmøder med udenlandske virksomheder og ansatte. Møderne er
primært afholdt i forbindelse med større byggeprojekter og Arbejdstilsynet har
sørget for, at der er tolke på relevante sprog tilstede.
Nye tendenser
Ligesom i 2014 har myndighederne i første halvår af 2015 haft fokus på nye ten-
denser blandt udenlandske virksomheder, der udfører arbejde i Danmark.
På baggrund af de opbyggede erfaringer med tilsyn med udenlandske virksomheder
har Arbejdstilsynet valgt at fastholde et bredere branchefokus, der også indeholder
bl.a. restaurationsbranchen og autobranchen. Erfaringerne fra disse brancher viser,
at nogle af virksomhederne er registreret som enkeltmandvirksomheder, der er ejet
af danskere med anden etnisk herkomst. Ved tilsynet konstaterer Arbejdstilsynet
så, at der er ansatte. Hvis der er udenlandske ansatte, anvendes der typisk forælde-
de og nedslidende arbejdsmetoder. Tilrettelæggelse af kontroller i rengøringsbran-
chen kræver ofte nærmere afklaring af, hvornår rengøringsholdene findes på ar-
bejdsstederne, fx hvornår der gøres rent på hvilke skoler i en kommune.
16
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Afrapportering om den tværgående myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (social dumping) på baggrund af de gennemførte aktiviteter i perioden fra 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
Endvidere oplever myndighederne, at både udenlandske ansatte og arbejdsgivere
kun i begrænset omfang ønsker at meddele oplysninger til myndighederne. Uden-
landske personer opleves som fåmælte og vil ofte fortælle så lidt som muligt. Det
skyldes flere væsentlige faktorer, eksempelvis sprog, kultur, manglende kendskab
til danske regler og myndigheders rolle samt frygt for konsekvenser fra arbejdsgi-
ver. Myndighederne arbejder løbende med at skabe de bedste rammer for dialog
under kontrollerne.
Prioriteringer i kontrolindsatsen
For hver aktion, der er gennemført, er Arbejdstilsynet, SKAT og politiet blevet
skarpere på hinandens myndighedsområder og hermed blevet bedre til at understøt-
te hinandens myndighedsudøvelse.
Desuden er man i myndighedssamarbejdet i løbende dialog om prioriteringer ved-
rørende branche- og virksomhedsudvælgelse til brug for kontrolindsatsen. Dette
med henblik på hele tiden at sikre, at de mest risikofyldte brancher og virksomhe-
der prioriteres højest. Dette sker bl.a. ved, at myndighederne udveksler oplysninger
om, hvilke udfordringer myndighederne oplever i brancherne, hvorved myndighe-
derne får et fælles billede af, hvilke tendenser der rør sig på området.
17
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Afrapportering om den tværgående myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (social dumping) på baggrund af de gennemførte aktiviteter i perioden fra 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1612860_0018.png
Bilag 1
Brancheopdelte tabeller vedr. Arbejdstilsynets resultater
Fordeling af reaktioner til udenlandske virksomheder i udvalgte brancher, 2012-
2015
3.2.1. Byggeri
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
Forbud
179
1
Strakspåbud
1876
266
Påbud
Vejledninger
+ andet
11
35
962
14
I alt
2101
1247
7
4
0
0
0
0
0
0
191
373
164
80
12
1
5
86
140
3003
7
5
0
1
0
4
18
4
1012
14
25
2
0
2
2
0
13
111
401
198
82
13
3
11
104
157
4317
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
3.2.2. Det grønne område
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
Forbud
2
0
Strakspåbud
20
5
Påbud
Vejledninger
+ andet
0
0
45
0
I alt
22
50
0
1
0
0
0
0
0
0
3
1
6
8
0
0
0
1
8
49
0
1
0
0
0
0
0
0
46
3
0
0
0
0
0
0
2
5
4
8
8
0
0
0
1
10
103
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
3.2.3. Hotel og restauration
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Forbud
0
0
Strakspåbud
0
0
Påbud
Vejledninger
+ andet
0
0
2
2
I alt
0
4
0
0
0
0
0
18
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 143: Afrapportering om den tværgående myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (social dumping) på baggrund af de gennemførte aktiviteter i perioden fra 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1612860_0019.png
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2
1
0
0
0
0
0
0
3
1
0
0
0
0
0
0
5
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
3.2.4. Rengøring
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
Forbud
0
0
Strakspåbud
5
0
Påbud
Vejledninger
+ andet
0
0
7
2
I alt
5
9
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
1
0
0
0
0
0
7
0
0
0
0
0
0
0
0
7
0
1
0
0
0
0
0
1
4
1
1
1
0
0
0
0
1
18
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tiltaleindstillinger og administrative bøder for manglende eller mangelfuld anmel-
delse i RUT, 2013 - 2015
1
3.5.1.
Byggeri
Det grønne
Hotel og
område
restauration
7
16
23
Godstrans-
port inkl.
avisuddeling
1
0
3
4
2
2
Andet/
ukendt
52
62
114
I alt
Antal tiltale-
indstillinger
Antal admini-
strative bøder
I alt
595
609
1204
655
692
1347
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
1
2012 er ikke medtaget i denne tabel, da Arbejdstilsynets registrering af branche blev juste-
ret ultimo 2012 til de hovedgrupper, der fremgår af tabellen.
19