NOTAT
BESKÆFTIGELSESUDVALGET
12. februar 2016
Centrale EU-domme med konsekvenser for den danske
arbejdsmarkedsmodel
Beskæftigelsesudvalget har anmodet om en oversigt over centrale EU-
domme med konsekvenser for den danske arbejdsmarkedsmodel som
baggrund for et møde med Poul Nielsson, der foretager en strategisk
gennemlysning af den nordiske arbejdsmarkedssektor for Nordisk Ministerråd.
Resumé
En række EU-domme har udfordret de nordiske arbejdsmarkedsmodeller. Det
skyldes navnlig, at der ikke er lovbestemt minimumsløn for hele
arbejdsmarkedet i de nordiske lande. I stedet spiller kollektive
overenskomster en stor rolle. Det er særligt spørgsmålet om udstationerede
arbejdstagere, der volder problemer. Kommissionen påtænker at revidere
netop udstationeringsdirektivet i 2016 bl.a. med et forslag om ligeløn for lige
arbejde på samme arbejdsplads.
Baggrund
EU-regler på arbejdsmarkedet varetager to hensyn, der kan komme i konflikt:
på den ene side hensynet til den frie bevægelighed for arbejdstagere og
tjenesteydelser, på den anden side hensynet til faglige rettigheder, som f.eks.
retten til at konflikte.
1
Samtidig er arbejdstagerbegrebet ikke entydigt defineret
i EU-retten, og da EU-lovgivning ofte er resultatet af et kompromis mellem
forskellige interesser, betyder det samlet, at retstilstanden er kompliceret, og
at det er svært at forudse udfaldet af domme på området.
Centrale domme
Det er særligt retten til fri bevægelighed for tjenesteydelser, der i kombination
med fraværet af lovbestemt mindsteløn giver problemer for de nordiske
arbejdsmarkedsmodeller (f.eks. Laval-dommen, se nedenfor). Udflytning af
arbejdspladser til lavtlønslande har ikke tilsvarende givet anledning til
problemer – på nær i tilfælde, hvor virksomheden fortsætter som hidtil - blot
Ref.: Lotte Rickers Olesen, EU-
konsulent
1
Retten til konflikt er fastslået i art. 28 i Charteret for grundlæggende rettigheder.
1/5