Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2015-16
§71 Alm.del
Offentligt
1613116_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. marts 2016
Straffuldbyrdelseskontoret
Hanne Louise Jensen
2016-0032/31-0003
1894927
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 (Alm. del), som Folketingets
Tilsyn i henhold til grundlovens § 71 har stillet til justitsministeren den 29.
februar 2016.
Søren Pind
/
Ane Røddik Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
§71, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om at redegøre for, hvordan bestemmelsen i bekendtgørelsen om bistandsværger om at bistandsværger skal have fri og uhindret adgang skal forstås, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 9 (Alm. del) fra Folketingets Tilsyn i henhold til grund-
lovens § 71:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan bestemmelsen i be-
kendtgørelsen om bistandsværger om at bistandsværger skal
have fri og uhindret adgang skal forstås, herunder i hvilket om-
fang møder med bistandsværger kan begrænses og forsinkes?”
Svar:
De nærmere regler om bistandsværger er i medfør af straffelovens § 71,
stk. 3, fastsat i Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 947 af 24. september
2009 om bistandsværger.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 9, stk. 2, at bistandsværgen har ret til fri
og uhindret personlig, skriftlig og telefonisk forbindelse med den pågæl-
dende. Dette gælder dog ikke, hvis den sigtede eller tiltale er varetægts-
fængslet efter retsplejelovens § 762, stk. 2, nr. 3, og væsentlige hensyn til
efterforskningen nødvendiggør, at bistandsværgen er undergivet bestem-
melser om brev- og besøgskontrol fastsat af politiet.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at bistandsværgebekendtgørelsens § 9,
stk. 2, skal forstås således, at bistandsværger ikke er undergivet de samme
retningslinjer som almindelige besøgende, herunder retningslinjer for an-
tallet af besøg og besøgenes længde.
Bestemmelsen er imidlertid efter Justitsministeriets opfattelse ikke til hin-
der for, at den enkelte institution ud fra bl.a. ordens- og sikkerhedsmæssige
hensyn kan komme med konkrete anvisninger om f.eks. mødetidspunkter,
medbringelse af visse effekter mv. i forhold til bistandsværger.
2