Folketingets tilsyn i henhold til grundlovens § 71
Sagsnr.
2015 - 10184
Doknr.
305946
Dato
18-01-2016
Folketingets § 71 -tilsyn har d. 21.12.2015 stillet følgende spørgsmål nr. 6 (alm. del) til
social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 6:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen på § 71-tilsynet alm. del - fortroligt bilag 20,
herunder redegøre for omfanget og karakteren af magtanvendelse på institutionen?
Tillige bedes der redegjort for procedurer for opfølgning på de enkelte tilfælde af udø-
vet magt, herunder i forhold til de personer på bostedet, der har overværet magtan-
vendelsen.
Svar:
Fysisk magtanvendelse over for børn og unge, der opholder sig på døgninstitutioner,
er alene tilladt, når det er absolut påkrævet. Er det efter en konkret vurdering ikke
muligt at undgå magtanvendelse, skal det ske så skånsomt og kortvarigt som muligt
og med størst mulig hensyntagen til det omhandlende barn og unge og andre tilstede-
værende, herunder andre anbragte børn og unge. Fysisk magtanvendelse i form af, at
barnet eller den unge fastholdes eller føres til et andet opholdsrum, er efter de nuvæ-
rende regler alene tilladt, hvis:
barnet eller den unge udviser en sådan adfærd, at fortsat ophold i fællesska-
bet er uforsvarligt, eller
barnet eller den unge derved forhindres i at skade sig selv eller andre
.
I ekstraordinære situationer vil der desuden kunne anvendes magt i form af nødværge
for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb på
en person.
Når personalet på et anbringelsessted anvender magt over for et barn eller en ung,
skal den pågældende episode registreres af anbringelsesstedet. Der skal endvidere
ske indberetning til den kommune, der har ansvaret for barnets eller den unges ophold
på anbringelsesstedet og til det socialtilsyn, der fører driftsorienteret tilsyn med an-
bringelsesstedet. Ved magtanvendelse, der har fundet sted over for et barn eller en
ung på et kommunalt eller regionalt drevet anbringelsessted, skal anbringelsesstedet
desuden orientere den kommunale eller regionale driftsherre. Barnet eller den unge,
der har været involveret i episoden, hvor der blev anvendt magt, skal gøres bekendt
med indberetningen og have lejlighed til at komme med sin egen redegørelse for epi-
soden.
Indberetningen til den anbringende kommune har til formål at give det personrettede
tilsyn mulighed for at vurdere, om anbringelsesstedet fortsat er det rette, eller om der
er anledning til at overveje ændringer i den iværksatte indsats over for barnet eller den
unge. Hvis et anbringelsessted ofte anvender magt over for et barn eller en ung, kan
det således tyde på, at barnet eller den unge er anbragt på et anbringelsessted, der