Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2015-16
§71 Alm.del
Offentligt
1589519_0001.png
Folketingets tilsyn i henhold til grundlovens § 71
Sagsnr.
2015 - 10184
Doknr.
305946
Dato
18-01-2016
Folketingets § 71 -tilsyn har d. 21.12.2015 stillet følgende spørgsmål nr. 6 (alm. del) til
social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 6:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen på § 71-tilsynet alm. del - fortroligt bilag 20,
herunder redegøre for omfanget og karakteren af magtanvendelse på institutionen?
Tillige bedes der redegjort for procedurer for opfølgning på de enkelte tilfælde af udø-
vet magt, herunder i forhold til de personer på bostedet, der har overværet magtan-
vendelsen.
Svar:
Fysisk magtanvendelse over for børn og unge, der opholder sig på døgninstitutioner,
er alene tilladt, når det er absolut påkrævet. Er det efter en konkret vurdering ikke
muligt at undgå magtanvendelse, skal det ske så skånsomt og kortvarigt som muligt
og med størst mulig hensyntagen til det omhandlende barn og unge og andre tilstede-
værende, herunder andre anbragte børn og unge. Fysisk magtanvendelse i form af, at
barnet eller den unge fastholdes eller føres til et andet opholdsrum, er efter de nuvæ-
rende regler alene tilladt, hvis:
barnet eller den unge udviser en sådan adfærd, at fortsat ophold i fællesska-
bet er uforsvarligt, eller
barnet eller den unge derved forhindres i at skade sig selv eller andre
.
I ekstraordinære situationer vil der desuden kunne anvendes magt i form af nødværge
for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb på
en person.
Når personalet på et anbringelsessted anvender magt over for et barn eller en ung,
skal den pågældende episode registreres af anbringelsesstedet. Der skal endvidere
ske indberetning til den kommune, der har ansvaret for barnets eller den unges ophold
på anbringelsesstedet og til det socialtilsyn, der fører driftsorienteret tilsyn med an-
bringelsesstedet. Ved magtanvendelse, der har fundet sted over for et barn eller en
ung på et kommunalt eller regionalt drevet anbringelsessted, skal anbringelsesstedet
desuden orientere den kommunale eller regionale driftsherre. Barnet eller den unge,
der har været involveret i episoden, hvor der blev anvendt magt, skal gøres bekendt
med indberetningen og have lejlighed til at komme med sin egen redegørelse for epi-
soden.
Indberetningen til den anbringende kommune har til formål at give det personrettede
tilsyn mulighed for at vurdere, om anbringelsesstedet fortsat er det rette, eller om der
er anledning til at overveje ændringer i den iværksatte indsats over for barnet eller den
unge. Hvis et anbringelsessted ofte anvender magt over for et barn eller en ung, kan
det således tyde på, at barnet eller den unge er anbragt på et anbringelsessted, der
§71, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at kommentere henvendelsen på § 71-tilsynet alm. del – fortroligt bilag 20, herunder redegøre for omfanget og karakteren af magtanvendelse på institutionen, til social- og indenrigsministeren
1589519_0002.png
ikke er i stand til at håndtere barnets eller den unges behov. I disse tilfælde må kom-
munen vurdere, hvorvidt der er behov for at anbringe barnet eller den unge på et an-
det anbringelsessted.
Indberetningerne til socialtilsynet giver tilsynet mulighed for at vurdere, om der er
grundlag for tilsynsmæssige overvejelser, herunder om det giver anledning til en dia-
log med et konkret anbringelsessted om deres pædagogiske praksis. Det kan f.eks.
omhandle behov for ændringer i tilrettelæggelsen af arbejdet på anbringelsesstedet,
så anvendelsen af magt reduceres mest muligt. Socialtilsynet kan i forbindelse her-
med f.eks. træffe afgørelse om skærpet tilsyn eller give et påbud med henblik på at
rette op på uhensigtsmæssige forhold.
Ved indberetninger, hvor der er begrundet mistanke om en strafbar handling, f.eks.
udøvelse af egentlig vold, skal socialtilsynet kontakte politiet med henblik på anmel-
delse af episoden. Der er endvidere mulighed for, at andre personer foretager anmel-
delse til politiet, hvis der er mistanke om, at der har fundet en ulovlig magtanvendelse
sted. Hvis politiet på baggrund af en henvendelse finder anledning til at iværksætte en
efterforskning af den konkret episode, vil politiet kunne foretage egentlig vidneafhøring
af personer, der har overværet episoden.
I forhold til den konkrete henvendelse har jeg ikke nærmere kendskab til hverken den
konkrete episode eller til omfanget af og karakteren af magtanvendelse på institutio-
nen generelt. Jeg kan dog oplyse om, at socialtilsynenes godkendelser af og tilsyns-
rapporter for konkrete døgntilbud for udsatte borgere, herunder anbringelsessteder for
børn og unge, kan findes på Tilbudsportalen (www.tilbudsportalen.dk). Det fremgår
heraf, at den pågældende institution er re-godkendt af socialtilsynet i 2015. Det frem-
går endvidere, at institutionen arbejder med en målgruppe, der nødvendiggør et konti-
nuerligt fokus på magtanvendelser. Det er tilsynets vurdering, at institutionen er op-
mærksom på dette område, og at der udvises oprigtig interesse for at nedbringe antal-
let af magtanvendelser. Socialtilsynet anbefaler, at institutionen fortsat er opmærksom
på, hvordan der vedvarende kan uddrages læring af opståede magtanvendelser med
henblik på at reducere forekomsten af disse i fremtiden.
Jeg finder ikke anledning til at indhente yderligere oplysninger fra institutionen, da det
er socialtilsynet, der har ansvaret for at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med
døgninstitutioner for børn og unge, og da socialtilsynet efter oplysningerne på Til-
budsportalen har fokus på magtanvendelse i tilbuddet. I øvrigt bemærker jeg, at det
fremgår af henvendelsen, at den omhandlende episode er indberettet til kommunen.
Endelig kan jeg gøre opmærksom på, at satspuljepartierne som en del af satspuljeaf-
talen for 2016 er enige om at skabe klare rammer for anbringelsesstedernes voksen-
ansvar over for anbragte børn og unge. Satspuljepartierne ønsker, at det skal være
tydeligere, hvornår der er adgang til at anvende magt over for et barn eller en ung, der
er anbragt uden for hjemmet, og hvornår der ikke er adgang hertil, og har derfor aftalt,
at der skal laves et nyt regelsæt på området. Satspuljepartierne er herudover enige
om at afsætte midler til aktiviteter, der skal medvirke til at sikre implementeringen af
det nye regelsæt. Materialet skal bl.a. indeholde undervisningsmateriale målrettet
anbringelsesstederne om, hvordan børn og unges rettigheder iagttages, samt om
hvordan magtanvendelse forebygges og håndteres. Herudover vil der skulle udarbej-
des informationsmateriale målrettet anbragte børn og unge om deres rettigheder i
forbindelse med magtanvendelse.
Jeg forventer, at fremsætte et lovforslag, der følger op på aftalen, i marts måned og
med ikrafttrædelse den 1. januar 2017.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2