Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2015-16
§71 Alm.del
Offentligt
1575602_0001.png
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 1 (Alm. del):
I brev af 30. september 2015 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 25. september 2015
vedrørende magtanvendelse på en STU, jf. § 71-tilsynets alm. del. bilag
34 (internt bilag), herunder oplyse, hvad der gælder af regler på
området?”
Svar:
Der er hverken i lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige
behov (STU) eller i bekendtgørelser, der er udstedt i henhold til loven,
fastsat særskilte regler om magtanvendelse over for unge, der deltager i
ungdomsuddannelsen.
Det er derfor lovgivningens almindelige regler om nødværge, nødret og
lovlig retshåndhævelse, der gælder på området.
Det fremgår af § 13, stk. 1, i straffeloven (lovbekendtgørelse nr. 873 af 9.
juli 2015), at ”Handlinger foretagne i nødværge er straffri, for så vidt de
har været nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller
overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad
der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og det
angrebne retsgodes betydning er forsvarligt.”
Endvidere fremgår det af § 14 i straffeloven, at ”En handling, der ellers
ville være strafbar, straffes ikke, når den var nødvendig til afværgelse af
truende skade på person eller gods, og lovovertrædelsen måtte anses for
at være af forholdsvis underordnet betydning.”
Det er inden for disse rammer, at det undervisende personale kan
afværge, at den unge øver vold mod sig selv eller andre eller ødelægger
27-10-2015
§71, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren agter at fastsætte særlige regler for magtanvendelse over for unge med særlige behov på STU-området, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
og beskadiger ting. Som det fremgår, skal en afværgeforanstaltning være
proportional.
Ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov er et kommunalt
anliggende, og det er derfor kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for
ungdomsuddannelsen. Det er således kommunalbestyrelsen, der skal tage
stilling til eventuelle klager over det undervisende personales handlinger
over for den unge.
I de tilfælde, hvor den unge eller andre, herunder den unges forældre,
finder, at grænserne for lovligt nødværge m.v. er blevet overskredet, kan
der også foretages politianmeldelse for vold eller frihedsberøvelse.
Jeg har ikke mulighed for at tage stilling til den konkrete sag, da
ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov er et kommunalt
område. Personligt er jeg dog af den opfattelse, at det er problematisk at
låse unge inde uden opsyn.
I de tilfælde, hvor den unge og forældrene har mistet tilliden til det
undervisende personale på en uddannelsesinstitution, kan det være en
god ide at drøfte det videre forløb af ungdomsuddannelsen med
Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Det er Ungdommens Uddannelsesvejledning, der indstiller den
individuelle uddannelsesplan for den unge til kommunalbestyrelsens
godkendelse, herunder hvilke uddannelsesinstitutioner m.v. der skal
tilbyde hele eller dele af ungdomsuddannelsen. Indstillingen foretages
efter samråd med den unge og forældrene, jf. § 3, stk. 3, i lov om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.
Jeg kan tilføje, at magtanvendelsesreglerne på de øvrige
uddannelsesområder under Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling, herunder folkeskoleområdet, også bygger på lovgivningens
almindelige regler om lovligt nødværge m.v.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby