Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2015-16
§71 Alm.del
Offentligt
1677955_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets § 71-tilsyn
Dato: 18-10-2016
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: SUMBGB
Sagsnr.: 1609052
Dok. nr.: 193966
Folketingets § 71-tilsyn har den 22. september 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 27
(Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF) på udvalgets vegne.
Spørgsmål nr. 27:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan processen omkring oprettelse af et særligt til-
syn med behandlingen af administrativt frihedsberøvede personer forløb,
efter den daværende minister oplyste, at et sådant tilsyn ville blive oprettet i
forbindelse med, at sagsområdet om anvendelse af tvang i psykiatrien blev
overført til Grønlands hjemmestyre, jf. L 52 – spm. 4 (folketingsåret 2008-2009), og i
hvilket omfang ministeriet har været i dialog med Grønlands hjemmestyre omkring
oprettelsen af et sådant tilsyn?”
Svar:
Folketinget vedtog i 2008 lovforslag nr. L 52 om ændring af lov om sundhedsvæsenet
i Grønland, hvorved sagsområdet om anvendelse af tvang i psykiatrien blev overført
til Grønlands hjemmestyre.
Formålet med lovforslaget var at skabe det retlige grundlag for, at Grønlands hjem-
mestyre ved landstingsforordning kan fastsætte regler om "tvang i psykiatrien", dvs.
tvang der udøves som led i behandling af patienter med psykiatriske lidelser, samt
administrere området. Herefter kan hjemmestyret fremadrettet selvstændigt fast-
sætte regler for og administrere hele det psykiatriske område.
I forbindelse med behandlingen af lovforslaget i 2008 om overførelse af psykiatriom-
rådet til Grønland svarede det daværende Sundhedsministerium, Grønlandsudvalget,
at Grønlands hjemmestyre ville sikre, at der er et særligt tilsyn med behandlingen af
administrativt frihedsberøvede personer.
Som det fremgår af besvarelsen, lagde Grønlands hjemmestyre altså op til at oprette
sit eget tilsyn med behandlingen af administrativt frihedsberøvede personer.
Ministeriet har ikke været i dialog med Grønlands hjemmestyre om oprettelse af et
sådant særskilt tilsyn.
Departementet for Sundhed i Grønland har oplyst i maj 2016, at Grønlands Selvstyre
ikke har oprettet et tilsvarende tilsyn i Grønland, men at ombudsmanden for
Inatsisartut i kraft af sin funktion som national forebyggende mekanisme kan afholde
inspektioner på blandt andet Dronning Ingrids Hospitals psykiatriske afdeling A 1.
Justitsministeriet har i øvrigt bekræftet over for Sundheds- og Ældreministeriet, at
det tilsyn, som er nævnt i grundlovens § 71, stk. 7, er kompetent i forhold til perso-
§71, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om, hvordan processen omkring oprettelse af et særligt tilsyn med behandlingen af administrativt frihedsberøvede personer forløb, efter den daværende minister oplyste, at et sådant tilsyn ville blive oprettet i forbindelse med, at sagsområdet om anvendelse af tvang i psykiatrien blev overført til Grønlands hjemmestyre, til sundheds- og ældreministeren
ner, der er frihedsberøvet i psykiatrien i Grønland, selv om Grønland har overtaget
det pågældende sagsområde.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Birgitte Gram Blenstrup
Side 2