Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2015-16
§71 Alm.del
Offentligt
1637464_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets § 71-tilsyn
Dato: 23-05-2016
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: SUMSAH
Sagsnr.: 1605366
Dok. nr.: 88221
Folketingets § 71-tilsyn har den 25. april 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 13 (Alm.
del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 13:
”Vil ministeren kommentere den fortrolige henvendelse modtaget den 18. marts
2016, jf. § 71-tilsynet alm. del - bilag 42 (fortroligt bilag), herunder oplyse hvilke reg-
ler der gælder for sundhedspersonalets konfiskation mv. af telefoner?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at psykiatriloven ikke indeholder regler om brug af eller konfiskation
af en patients mobiltelefon i de situationer, som beskrevet i bilaget, dvs. den fortroli-
ge henvendelse. Psykiatriloven indeholder regler om åbning og kontrol af post, un-
dersøgelse af patientstuer og ejendele m.v., men kun i det omfang, at der er mistan-
ke om, at der er medikamenter, rusmidler eller farlige genstande i afdelingen.
Psykiatrilovens § 2 a indeholder dog en bestemmelse om, at sygehusmyndigheden
skal sikre, at der på enhver psykiatrisk afdeling findes en skriftlig husorden, som er
tilgængelig for patienterne, og som udleveres til patienten i forbindelse med indlæg-
gelse. Sundhedsstyrelsen har endvidere i en vejledning (nr. 9427 af 20. januar 2011
om forhåndstilkendegivelser, behandlingsplaner, tvangsfiksering og tvungen opfølg-
ning efter udskrivning mv. for patienter indlagt på psykiatriske afdelinger) fastsat, at
sygehusmyndigheden har pligt til at sikre, at husordenen skal indeholde generelle
regler om patienternes udfoldelsesmuligheder under indlæggelse, fx regler om ad-
gangen til at telefonere, overvåget besøg mv., samt om konsekvenserne af, at husor-
denen ikke overholdes.
Folketingets Ombudsmand har også udtalt sig om de begrænsninger, der kan indføres
på en psykiatrisk afdeling. Ombudsmanden har bl.a. i forbindelse med en inspektion
af psykiatrisk afdeling Svendborg i en rapport af 15. november 2011 udtalt, at
det retlige grundlag for indgreb og begrænsninger i de enkelte patienters personlige
frihed under indlæggelse skal søges i anstaltsforholdet, hvis der ikke foreligger
(lov)regler på området. Ombudsmanden anbefaler, at der udfærdiges husordener om
det almindelige daglige liv på en afdeling og retningslinjer om de begrænsninger og
indgreb (fx inddragelse af mobiltelefon og overvåget besøg), der kan ske i den enkelte
patients personlige frihed under indlæggelsen. Retningslinjerne bør angive, hvem der
har kompetence til at træffe afgørelse om indgreb/begrænsninger, og hvornår be-
slutningerne om indgreb/begrænsninger skal revurderes. Ombudsmanden fandt i
rapporten ikke anledning til bemærkninger i forhold til den konkrete afdelings infor-
mationspjece til patienterne, hvor der bl.a. stod, at patienternes ret til frit at telefo-
nere kan begrænses, bl.a. i tilfælde af mani, konfusion eller psykotisk for at forhindre,
at patienten kompromitterer sig selv eller foretager dispositioner, som patienten se-
nere vil fortryde m.v. Pjecen indeholdt også oplysninger om andre særlige begræns-
§71, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om at kommentere den fortrolige henvendelse modtaget den 18. marts 2016, jf. § 71-tilsynet alm. del - bilag 42 (fortroligt bilag), til sundheds- og ældreministeren
ninger i den enkelte patients personlige frihed, herunder midlertidig inddragelse af
mobiltelefon, der kan ske under indlæggelsen. I informationspjecen var kompetencen
til at træffe afgørelser beskrevet, ligesom grundlaget for og hyppigheden af revurde-
ringen af beslutningen var beskrevet.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Sanne Have
Side 2