Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2015-16
§71 Alm.del Bilag 86
Offentligt
1659078_0001.png
LOVSEKRETARIATET
NOTAT
OM § 71-TILSYNETS KOMPETENCE I FORHOLD TIL GRØNLAND MED
SÆRLIGT HENBLIK PÅ ADMINISTRATIVT FRIHEDSBERØVEDE INDEN
FOR PSYKIATRIEN
26. august 2016
Ref. 15-001086-40
Sammenfatning
I dette notat belyses omfanget af Folketingets § 71-tilsyns kompetence med
hensyn til forhold i Grønland, navnlig i lyset af, at sagsområdet tvang i
psykiatrien er overført til Grønlands selvstyre. Det belyses i forlængelse heraf,
i hvilket omfang § 71-tilsynet måtte have mulighed for delegere sin
kompetence med hensyn til grønlandske forhold til et eventuelt kommende
grønlandsk tilsyn af lignende tilsnit, samt i bredere forstand i hvilket omfang
tilsynet bør lade tilrettelæggelsen af sin virksomhed i forhold til Grønland
påvirke af, at sagsområder, inden for hvilke der kan være tale om at foretage
administrativ frihedsberøvelse af borgere, er overført til de grønlandske
selvstyremyndigheder.
Det konkluderes, at § 71-tilsynet i alle tilfælde var kompetent til at føre tilsyn
med behandlingen af administrativt frihedsberøvede personer i Grønland, så
længe det sagsområde, hvorunder frihedsberøvelsen finder sted
i det
konkrete tilfælde tvang i psykiatrien
ikke var overtaget af selvstyret.
Med hensyn til forholdene efter hjemtagelsen af sagsområdet finder
Lovsekretariatet, at det er rigtigst at antage, at § 71-tilsynet fortsat er
kompetent til at føre tilsyn med behandlingen af frihedsberøvede i Grønland.
Det gælder også, hvis der i fremtiden måtte blive oprettet et grønlandsk tilsyn
af lignende tilsnit.
Hvis der måtte blive oprettet et sådant grønlandsk tilsyn, vil der imidlertid ikke
efter Lovsekretariatets opfattelse være noget til hinder for, at § 71-tilsynet
eventuelt vælger på den baggrund at anlægge en mere tilbageholdende
praksis over for grønlandske sager. En sådan praksis bør dog ikke få den
virkning, at § 71-tilsynet i realiteten afskærer sig selv fra at forholde sig til
forhold i Grønland.
Baggrund
Sekretariatet for Folketingets Tilsyn i henhold til grundlovens § 71 har rettet
henvendelse til Lovsekretariatet med et ønske om at få belyst tilsynets
1/7
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Notat om tilsynets kompetence i forhold til Grønland
kompetence med hensyn til forhold i Grønland, navnlig i lyset af, at
sagsområdet tvang i psykiatrien er overført til Grønlands selvstyre. Tilsynets
sekretariat har i samme forbindelse bedt om at få belyst, i hvilket omfang
tilsynet måtte have mulighed for delegere sin kompetence med hensyn til
grønlandske forhold til et eventuelt kommende grønlandsk tilsyn af lignende
tilsnit, samt i bredere forstand i hvilket omfang tilsynet bør lade
tilrettelæggelsen af sin virksomhed i forhold til Grønland påvirke af, at
sagsområder, inden for hvilke der kan være tale om at foretage administrativ
frihedsberøvelse af borgere, er overført til de grønlandske
selvstyremyndigheder.
§ 71-tilsynets sekretariat har udarbejdet et baggrundsnotat af 26. maj 2016
om tilsynets kompetence i Grønland til brug for tilsynets drøftelse på møde
den 1. juni 2016, hvortil der henvises. Baggrundsnotatet er omdelt internt til
tilsynet (§ 71 alm. del
bilag 62).
Som det også er beskrevet i baggrundsnotatet af 26. maj 2016, har § 71-
tilsynet tidligere anset sig for kompetent til at beskæftige sig med forhold i
Grønland. Denne retsopfattelse kom til udtryk i et brev fra tilsynets formand til
Folketingets Ombudsmands inspektionschef om opfølgning på et møde med
ombudsmandsinstitutionen den 5. september 2001. I brevet henvises til et
møde i tilsynet den 20. september 2001, hvor tilsynet nåede til den nævnte
opfattelse. I brevet til ombudsmandsinstitutionen henviste tilsynets formand
bl.a. til, at grundloven gælder for alle dele af Danmarks Rige, hvilket følger af
grundlovens § 1. Ombudsmandsembedets daværende inspektionschef
orienterede ved brev af 1. oktober 2001 Landstingets Ombudsmand om den
opfattelse, som § 71-tilsynet havde tilkendegivet.
Der er kort henvist til den samme retsopfattelse i tilsynets beretning om sin
virksomhed i folketingsåret 2000-01 afgivet den 28. september 2001. Den
samme opfattelse er endvidere gentaget i en meddelelse af 9. november
2006 fra tilsynets daværende sekretær til tilsynets medlemmer i forlængelse
af en drøftelse på et møde i tilsynet den foregående dag. Endelig må den
samme retsopfattelse formodes at være lagt til grund, da tilsynet efter det
oplyste i sommeren 2007 planlagde et tilsynsbesøg i Grønland, hvilket besøg
imidlertid blev aflyst.
Senest har Sundheds- og Ældreministeriet ved brev af 6. juli 2016 til
Grønlandsudvalget som opfølgning på besvarelsen af L 52
spørgsmål 4,
folketingsåret 2008-09 (jf. nedenfor) oplyst, at det er ministeriets opfattelse
og tillige Justitsministeriets
at § 71-tilsynet er kompetent i forhold til
personer, der er frihedsberøvet i psykiatrien i Grønland, selv om Grønland har
overtaget det pågældende sagsområde. Det er endvidere i brevet anført, at §
71-tilsynet fortsat vil være kompetent til at behandle sager om administrativt
frihedsberøvede i Grønland, selv om Grønlands selvstyre opretter sit eget
2/7
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Notat om tilsynets kompetence i forhold til Grønland
tilsyn herom, hvilket skyldes, at § 71-tilsynet udleder sin kompetence direkte
af grundloven. Brevet er omdelt som GRU alm. del
bilag 77.
Lovsekretariatets overvejelser
Lovsekretariatet kan uden videre tilslutte sig, at § 71-tilsynet må være
kompetent til at føre tilsyn med behandlingen af administrativt
frihedsberøvede personer i Grønland, så længe det sagsområde, hvorunder
frihedsberøvelsen finder sted
i det tilfælde, der har givet anledning til
spørgsmålet, tvang i psykiatrien
ikke er overtaget af selvstyret. Dette følger
efter Lovsekretariatets opfattelse allerede af selve det forhold, at sagsområdet
ikke er overtaget. Såvel den nuværende selvstyreordning som den tidligere
hjemmestyreordning bygger på, at en række nærmere angivne, overordnede
sagsområder enkeltvis og efter en nærmere bestemt proces kan overgå til
selvstyret/hjemmestyret. Virkningen af overgangen er, at den lovgivende magt
for Grønland på det pågældende område bliver Inatsisartut (tidligere
Landstinget), mens den udøvende magt for Grønland for området bliver
Naalakkersuisut (tidligere Landsstyret). Så længe et sagsområde ikke er
overtaget, er myndighedsstrukturen og kompetenceforholdene på området
medmindre andet for det konkrete tilfælde er bestemt ved lov
den samme
som i selve Danmark. For så vidt der inden for et sådant sagsområde er
mulighed for administrativ frihedsberøvelse, må heraf følge, at § 71-tilsynet er
kompetent til at føre tilsyn med de frihedsberøvedes behandling på samme
måde, som hvis frihedsberøvelsen fandt sted i selve Danmark. Af samme
grund er det Lovsekretariatets opfattelse, at § 71-tilsynet fortsat er kompetent
til at føre tilsyn med behandlingen af administrativt frihedsberøvede på
eventuelle sagsområder, hvor lovgivningen måtte give mulighed for
administrativ frihedsberøvelse, og som endnu ikke er overgået til Grønlands
selvstyre.
Spørgsmålet er herefter, hvilken betydning det må tillægges, at et
sagsområde
konkret tvang i psykiatrien
er overgået til selvstyret (med en
anden betegnelse hjemtaget).
Hjemmelen til, at sagsområdet tvang i psykiatrien kan overtages af det
grønlandske hjemmestyre (nu selvstyre), blev indført ved lov nr. 1406 af 27.
december 2008 om ændring af lov om sundhedsvæsenet i Grønland. Med
ændringsloven, der trådte i kraft den 1. januar 2009, indsattes følgende
bestemmelse som lovens stk. 1, 2. pkt.:
”Grønlands
hjemmestyre kan herunder fastsætte regler om
anvendelse af tvang i psykiatrien, bortset fra anbringelse af
ekstraordinært farlige personer og patienter indlagt i henhold til
strafferetlig afgørelse.”
3/7
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Notat om tilsynets kompetence i forhold til Grønland
Ifølge en overgangsbestemmelse til ændringsloven forblev lov nr. 118 af 13.
april 1938 om sindssyge personers hospitalsophold i kraft for Grønland, indtil
den ændredes eller ophævedes af regler, der udstedtes af Grønlands
hjemmestyre.
Hjemmelen blev udnyttet ved inatsisartutlov nr. 24 af 3. december 2012 om
frihedsberøvelse og tvang i psykiatrien, som trådte i kraft den 1. juli 2013.
Bemærkningerne til lovforslaget, der blev til lov nr. 1406 af 27. december
2008, omtaler ikke hjemtagelsens mulige konsekvenser for § 71-tilsynets
kompetence. Under Grønlandsudvalgets behandling af lovforslaget blev der
imidlertid stillet følgende spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
(L 52
spm. 4):
”Ministeren
bedes oplyse, om der i den grønlandske lovgivning er
sikret et særligt tilsyn med behandlingen af administrativt
frihedsberøvede personer på linje med det i Grundlovens § 71
bestemte tilsyn."
Ministeren svarede herpå følgende:
”Spørgsmålet
har været forelagt Grønlands hjemmestyre,
Departementet for Familie og Sundhed, der har oplyst:
”Grønland følger
Grundlovens bestemmelser og psykiatrilovgivningen
fra 1938. I forbindelse med lovgivningsarbejdet vedrørende en
grønlandsk psykiatrilovgivning vil det naturligvis blive sikret, at der er
et særligt tilsyn med behandlingen af administrativt frihedsberøvede
personer.”
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Grønlands hjemmestyre,
Departementet for Familie og Sundhed.”
Inatsisartutlov nr. 24 af 3. december 2012 indeholder bl.a. bestemmelser om
protokollering af tvangsindgreb, registrering og indberetning af tvangsindgreb
til landslægen og overlægens pligt til til stadighed at påse, at indgreb ikke
anvendes i videre omfang end nødvendigt, og pligt til med bestemte
intervaller at påse, om betingelserne for frihedsberøvelse er opfyldt.
Inatsisartutloven indeholder endvidere bestemmelser om patientrådgivere,
underretning af patienter om påtænkte indgreb og klagevejledning,
klageadgang til et særligt psykiatrisk patientklagenævn og domstolsprøvelse.
Inatsisartutloven ses imidlertid ikke at indeholde bestemmelser om et tilsyn af
et tilsnit, som umiddelbart lader sig sammenligne med § 71-tilsynet (med
hensyn til politisk deltagelse, et ikke-lægefagligt udgangspunkt, adgang til
selvstændigt at vurdere, hvilke sager der bør undersøges, osv.).
4/7
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Notat om tilsynets kompetence i forhold til Grønland
Forholdet til Folketingets § 71-tilsyn ses heller ikke omtalt i bemærkningerne
til forslaget til inatsisartutlov.
Naalakkersuisut, Departementet for Sundhed, har i brev af 6. juli 2016 til § 71-
tilsynet efter forespørgsel fra tilsynet oplyst, at Grønland ikke har oprettet et
tilsyn svarende til § 71-tilsynet. Departementet har henvist til de ovenfor
beskrevne bestemmelser i inatsisartutlov om frihedsberøvelse og andet tvang
i psykiatrien. Herudover har departementet henvist til landslægeembedets
tilsyn med sundhedspersoner og myndigheder inden for sundhedsvæsenet i
medfør af inatsisartutlov om sundhedsvæsenets styrelse, organisation samt
sundhedsfaglige personer og psykologer og til Inatsisartuts Ombudsmands
tilsynsforpligtelse i medfør af inatsisartutlov om Ombudsmanden for
Inatsisartut.
Så længe der ikke er etableret et tilsyn i Grønland af et tilsnit, som ligner § 71-
tilsynets, taler det hensyn til sikring af administrativt frihedsberøvedes
retssikkerhed og integritet, som § 71-tilsynet skal varetage, efter
Lovsekretariatets opfattelse for også at anse tilsynet for kompetent over for
forhold i Grønland uanset hjemtagelsen af sagsområdet. Det er i den
sammenhæng ikke umiddelbart Lovsekretariatets opfattelse, at
landslægeembedets og Inatsisartuts Ombudsmands tilsyn med psykiatrien i
Grønland kan siges at udgøre et sådant tilsyn. Det bemærkes i den
forbindelse, at lignende tilsynsordninger også findes parallelt med § 71-
tilsynets virksomhed i forhold til psykiatrien i selve Danmark.
Selv om der måtte blive indført et tilsyn i Grønland, som ligner § 71-tilsynet, vil
§ 71-tilsynets kompetence i forhold til psykiatrien i Grønland efter
Lovsekretariatets opfattelse imidlertid næppe derved blive afskåret
ligesom
det efter Lovsekretariatets opfattelse er noget tvivlsomt, om denne
kompetence overhovedet inden for grundlovens rammer kan afskæres.
Lovsekretariatet er derfor tilbøjeligt til at tilslutte sig Sundheds- og
Ældreministeriets og Justitsministeriets opfattelse, som kommer til udtryk i
Sundheds- og Ældreministeriets brev af 6. juli 2016.
Grønlands selvstyreordning betragtes
på samme måde som den tidligere
grønlandske hjemmestyreordning og hjemmestyreordningen for Færøerne
i
almindelighed som beroende på en delegation af regeludstedende og
udøvende kompetence fra de organer, som kompetencerne efter grundloven
som udgangspunkt tilkommer, dvs. henholdsvis Folketinget og regeringen i
forening og regeringen, til særlige grønlandske myndigheder.
At en sådan delegation er mulig inden for grundlovens rammer, synes i alt
væsentligt at være ubestridt i statsretlig teori. Muligheden synes især at være
begrundet med den mangeårige accept af, at der kan ske delegation af
regeludstedende kompetence (lovgivningsmagt) ved lov
typisk til ministre
5/7
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Notat om tilsynets kompetence i forhold til Grønland
med henblik på regeludstedelse ved bekendtgørelse, men også i visse
tilfælde til f.eks. kommuner inden for deres lokale område
og endvidere ud
fra en forudsætningsbetragtning, idet hjemmestyreordningen for Færøerne
allerede var gældende, da grundloven af 1953 blev til, uden at blev fundet
nødvendigt at optage udtrykkelige bestemmelser om muligheden for et
hjemmestyre i den nye grundlov. Der kan herom henvises til gennemgangen i
afsnit 3 og 4 i Justitsministeriets notat af 3. november 2004 om adgangen til at
overføre yderligere beføjelser til de grønlandske myndigheder. Notatet er
optrykt som bilag 2 til den grønlandsk-danske selvstyrekommissions
betænkning om selvstyre i Grønland (betænkning 1479/2008), og notatets
beskrivelse af den forfatningsretlige ramme for selvstyret blev lagt til grund for
kommissionens forslag til en selvstyrelov, jf. betænkningens afsnit 2.2.3.
At det
som det også fremgår af gennemgangen
er anført, at kompetence,
som er tillagt selvstyre- og hjemmestyremyndighederne, ikke ensidigt kan
tages tilbage til rigsmyndighederne, synes ikke at ændre ved det
grundlæggende, at kompetencen i første omgang beror på en delegation.
Spørgsmålet om delegationens grundlovsmæssighed og rammer synes at
have påkaldt sig mindre opmærksomhed i juridisk teori med hensyn til
delegation af
udøvende
magt
antagelig fordi udøvende magt i sin natur
allerede
en ”afledt størrelse”, som beror på udøvelse af beføjelser, der følger
af lov, og fordi det er almindeligt forekommende og retligt ukontroversielt, at
der henlægges forvaltningsopgaver (udøvende magt) til nærmere bestemte
myndigheder ved lov, herunder til myndigheder, som ikke er underlagt en
ministers instruktionsbeføjelse, f.eks. kommuner og råd og nævn. Grundloven
opstiller ikke en præcis model for den offentlige forvaltnings opbygning.
Hvor den lovgivende og udøvende magt efter grundlovens § 3, stk. 1 og 2, er
meget bredt formulerede og generelle kompetencer, som herefter antages for
afgrænsede deles vedkommende at kunne uddelegeres
er § 71-tilsynet
med hensyn til opgaver og sammensætning anderledes smalt og konkret
bestemt ved grundlovens § 71, stk. 7.
Der kan i den forbindelse også henvises til det princip, der finder anvendelse
inden for forvaltningsretten, hvor det bl.a. taler imod, at en kompetence lovligt
kan delegeres fra en myndighed til en anden, hvis opgaverne på
vedkommende forvaltningsområde er fordelt nøje ved lov ud fra overvejelser
om, hvilke myndigheder der mest hensigtsmæssigt vil kunne udføre de
forskellige opgaver (se herom f.eks. Hans Gammeltoft-Hansen m.fl.:
Forvaltningsret, 2. udgave, 2002, s. 139).
Lovsekretariatet er på den baggrund tilbøjeligt til at mene, at der er tale om en
kompetence, der ikke kan delegeres til andre myndigheder, herunder de
grønlandske selvstyremyndigheder, selv om disse f.eks. måtte beslutte at
6/7
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Notat om tilsynets kompetence i forhold til Grønland
nedsætte et tilsynsorgan bestående af medlemmer af inatsisartut. Det skal
dog understreges, at Lovsekretariatet kan tilslutte sig Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse om, at grundloven ikke er til hinder for selve det,
at der oprettes et sådant grønlandsk tilsyn, jf. det ovennævnte brev af 6. juli
2016.
Med hensyn til spørgsmålet om, i hvilket omfang det bør påvirke § 71-tilsynets
virksomhed, hvis de grønlandske selvstyremyndigheder måtte oprette et
lignende grønlandsk tilsynsorgan, bemærkes, at § 71-tilsynet inden for sit
område har en meget vidtgående adgang til selv at bestemme, hvad det vil
foretage sig
f.eks. til selv at beslutte, hvilke institutioner m.v. det vil besøge,
og hvilke sager det ønsker at undersøge nærmere. Tilsynet er ikke er noget
administrativt klageorgan og har ikke nogen pligt til at undersøge og behandle
hvert enkelt forhold, der indbringes for det, f.eks. ved henvendelse fra en
tvangsanbragt person. Tilsynet vælger ofte at henvise eller videresende sager
til vedkommende administrative klage- eller tilsynsmyndigheder. Der henvises
herom til
gennemgangen i tilsynets publikation ”§ 71-tilsynet i 50 år” (2003), s.
35 ff.
Der er derfor ikke efter Lovsekretariatets opfattelse noget til hinder for, at §
71-tilsynet i givet fald vælger at anlægge en mere tilbageholdende praksis
over for grønlandske sager i lyset af eksistensen af et grønlandsk tilsyn. Blot
bør en sådan praksis ikke få den virkning, at § 71-tilsynet i realiteten afskærer
sig selv fra at forholde sig til forhold i Grønland. En eventuel sådan praksis vil
formentlig med fordel kunne koordineres med selvstyremyndighederne.
7/7