Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2015-16
§71 Alm.del Bilag 36
Offentligt
1607923_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 241
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 8. februar 2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPASO
Sagsnr.: 1602374
Dok. nr.: 13132
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 28. januar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 241 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 241:
”Ministeren bedes oversende sit talepair fra samrådet den 28. januar 2016 om
magtanvendelse overfor ældre og demente ”.
Svar:
Talepapiret fra samrådet den 28. januar 2016, om magtanvendelse overfor ældre og
demente borgere, er vedhæftet som bilag til svaret. Det skal bemærkes, at det talte
ord gælder.
./.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Ann-Sofi Olsen
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 241
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
28. januar 2016 kl. 16.00-17-30, Christiansborg 1-133
Tale til samråd om magtanvendelse overfor demente
borgere
Tak til Sundheds- og Ældreudvalget og § 71-tilsynet for
samrådsspørgsmålene. Jeg vil lægge ud med at besvare
samrådsspørgsmål Q.
***
Som social- og indenrigsministeren indledningsvist fortalte, er
Ankestyrelsens undersøgelse om ”Kommuneres håndtering af
magtanvendelsesreglerne overfor borgere med demens”,
afgrænset til demente borgere.
Mennesker med demens er en af de mest sårbare grupper i
vores samfund.
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
Det er mennesker, der ikke kan sætte ord på det, som de gerne
vil, eller kan fortælle hvor de har ondt, og som derfor – uden
ond vilje – kan komme til at opføre sig aggressivt.
Eller som forlader plejecentret midt om natten, fordi de ikke
ved, hvor de er og gerne vil ”hjem”.
Det stiller uden tvivl store krav til de medarbejdere, der arbejder
med plejen af demente.
Jeg tror faktisk, at de sager, der refereres til i Ankestyrelsens
undersøgelse, giver et godt indblik i, hvad det er for nogle svære
situationer, medarbejderne skal håndtere i det daglige.
- Det er borgeren, der har spist en julestjerne med jord og
ikke selv kan spytte ud.
- Og det er borgeren, der er vred, og tager fat i en anden
beboer og slår ud efter en medarbejder.
***
Brug af magt skal altid ske som den absolut sidste udvej. Når alle
andre tiltag er udtømte, og der er fare for, at den demente gør
skade på sig selv eller andre.
Det fremgår klart af lovgivningen. Og det er ikke uden grund.
Side 2
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
- Det handler nemlig om borgernes ret til at bestemme
over eget liv. Deres personlige frihed.
Min holdning er derfor klar. Brug af magt skal reduceres til det
absolut nødvendigste.
Jeg er dog også opmærksom på, at anvendelse af magt kan være
nødvendig i nogle situationer.
- Det gælder for eksempel, hvis en borger ikke vil have
børstet tænder, og det har stået på i flere dage.
- I den situation må plejemedarbejderne afveje borgerens
selvbestemmelse i forhold til borgerens sundhed,
herunder den mulige risiko for følgesygdomme.
***
Det leder mig videre til besvarelse af samrådsspørgsmål R, hvor
jeg skal svare på, hvilke overvejelser Ankestyrelsens rapport
giver mig anledning til.
Som det også fremgår af besvarelsen af SUU alm. del spørgsmål
135, har jeg i rapporten især hæftet mig ved, at flere kommuner
peger på, at plejepersonalet har vanskeligt ved at vurdere, hvor
grænsen går mellem omsorg og magtanvendelse.
Side 3
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
- Derudover har jeg hæftet mig ved, at medarbejderne har
efterspurgt mere viden om brug af magtanvendelse.
Jeg finder det derfor bekymrende, at den kommunale
myndighed i langt størstedelen af de sager, som Ankestyrelsen
har gennemgået, ikke har anvist alternativer til magtanvendelse.
- Ankestyrelsen vurderer eksempelvis, at kommunerne i 31
ud af 54 sager kunne have peget på pædagogiske tiltag
som alternativ til magtanvendelse.
Det er kommunen – altså den kommunale forvaltning eller
myndighed – der har det overordnede ansvar for anvendelsen af
magt over for borgerene.
- Deri ligger også en pligt til at vejlede medarbejderne om
reglerne for magtanvendelse.
- Ankestyrelsens rapport får mig til at tvivle på, om
kommunerne løfter den her opgave godt nok.
***
Side 4
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
Som medarbejder i plejen balancerer man hele tiden med - på
den ene side at varetage sin omsorgspligt - og på den anden side
at respektere borgerens ret til selvbestemmelse.
Derfor er det da heller ikke overraskende, at Ankestyrelsen
vurderer, at det er af stor betydning, at myndigheden anviser
konkrete alternativer til magtanvendelse samt sikrer en løbende
vejledning om reglerne.
Hvis en medarbejder én gang har søgt om tilladelse til
anvendelse af magt – eller indberettet anvendelse af magt –
uden at få at vide, at der faktisk er alternativer, er der jo ikke
noget at sige til, at medarbejderen i en lignende situation vil tro,
at det er den rette fremgangsmåde.
***
Jeg har også hæftet mig ved, at der er kommuner, der i
rapporten giver udtryk for, at det ikke er alle indgreb, der bliver
registreret og indberettet.
Det er meget problematisk af flere grunde.
- Dels vil indgrebet muligvis gentage sig, idet ingen har
mulighed for at gribe ind, når magtanvendelsen foregår i
det skjulte.
Side 5
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
- Dels vil myndigheden og kommunalbestyrelsen ikke have
et reelt overblik over omfanget af magtanvendelse, og vil
derfor ikke kunne iværksætte relevante tiltag til at
forebygge magtanvendelse.
Det tyder på, at der skal ændres i kulturen omkring
magtanvendelse – og at medarbejderne i plejen skal have viden
om, hvorfor det er afgørende, at de indberetter anvendelse af
magt. Også selvom de mener, at indberetningen kan være en
tidsrøver.
Medarbejderne skal omvendt møde en åben dør og ikke være
nervøse ved, at de for eksempel stikker ud i statistikken, når de
indberetter magtanvendelse.
Det kan kun lade sig gøre, hvis der er en åben kultur omkring
magtanvendelse, og der er mulighed for at tale åbent omkring
de vanskelige situationer, man har stået i.
***
Jeg finder derfor initiativerne fra social- og indenrigsministeren,
om dels at revidere magtanvendelsesvejledningen og dels at
ændre indberetningsskemaerne og i den sammenhæng inddrage
praktikerne, meget vigtige.
Side 6
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
- Også fordi dette arbejde vil bidrage til at sætte fokus på
emnet i kommunerne.
***
Jeg har også bidt mærke i, at 82 ud af 83 kommuner i
Ankestyrelsens undersøgelse oplyser, at de har en eller flere
demenskoordinatorer.
- Og at demenskoordinatorerne i stort set alle
kommunerne, står for rådgivning og uddannelse i forhold
til magtanvendelse.
Det tyder på, at kommunerne prioriterer at have medarbejdere
ansat, der har særlig viden om demens.
- Herunder også viden om hvordan man håndterer de
svære situationer i plejen af demente.
En kommune påpeger også helt konkret, at plejemedarbejderne
ikke længere oplever udfordringer i forhold til at indberette
magtanvendelse, efter, at demenskoordinatoren har
gennemført undervisning i hjemmeplejen og på plejecentrene.
Side 7
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
Der ligger derfor en vigtig opgave for kommunerne fremover i
forhold til at få demenskoordinatorernes viden og kompetencer
mere i spil, så medarbejderne i plejen, samt de lokale ledere, har
en aktiv sparringspartner.
***
Faktisk vil jeg sige, at når man ser på resultaterne og
anbefalingerne i Ankestyrelsens undersøgelse som helhed, så
burde den være en løftestang for kommunerne til gennemgå
deres praksis omkring magtanvendelse.
- For eksempel til at gennemgå deres retningslinjer. Og til
at få lavet noget undervisning på plejecentrene og i
hjemmeplejegrupperne.
- Det vil sige: At få sat noget fokus på det her område og
klæde medarbejderne på til at håndtere de opgaver, som
de dagligt står overfor.
***
I samrådsspørgsmål T bliver jeg spurgt til, hvad
jeg
vil gøre for at
sikre, at ældre og demente oplever respekt og værdighed og
ikke udsættes for unødig magtanvendelse.
Side 8
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
Jeg tror ikke, at det er nogen hemmelighed, at regeringen
prioriterer ældreområdet meget højt. Herunder også
demensområdet.
***
Partierne bag finanslovsaftalen var helt konkret enige om at
styrke kommunernes arbejde med en mere værdig ældrepleje
ved at indføre værdighedspolitikker i kommunerne og samtidigt
årligt tilføre 1 milliard kroner ekstra til en værdig ældrepleje.
Værdighedsinitiativet skal styrke kommunernes arbejde med en
værdig ældrepleje og understøtte, at arbejdet i ældreplejen har
fokus på værdighed.
***
Regeringen har også, sammen med satspuljepartierne, afsat 470
mio. kr. over fire år til en national handlingsplan for demens
2025.
Det har vi, fordi vi som regering er klar til at påtage os en del af
ansvaret for at styrke demensindsatsen i Danmark.
Handlingsplanen udarbejdes i en bred og inddragende proces
med de relevante aktører på området.
Side 9
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
Jeg er derfor i gang med at indhente inspiration til
handlingsplanen - både i Danmark og i udlandet.
- Og jeg har særligt fokus på at spørge dem, det hele
handler om – nemlig de demente selv og deres pårørende
– hvad der er vigtigt for dem.
Disse inputs skal, sammen med et fagligt oplæg udarbejdet af
Sundhedsstyrelsen, danne afsæt for den endelige nationale
handlingsplan for demens 2020.
Regeringen forventer at præsentere demenshandlingsplanen i
efteråret 2016.
***
Endelig har vi, sammen med satspuljepartierne, afsat 50 mio. kr.
til at gøre eksisterende plejeboliger mere demensvenlige.
Vi ved nemlig, at plejeboligers fysiske indretning kan have stor
betydning for de demente. Mindre ændringer, som farver og
belysning, kan være med til at skabe mere tryghed, fordi de
demente borgere simpelthen har lettere ved at finde rundt.
***
Side 10
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
Derfor synes jeg faktisk, at vi som regering allerede har taget en
række ambitiøse tiltag, som kan være med til at skabe mere
værdighed og tryghed i plejen.
***
Jeg vil dog også gerne understrege, at vi ikke kan løse det hele
fra Christiansborg. Også selvom vi gerne ville.
Det handler først og fremmest om, at man i kommunerne får set
på området.
Det er jo, når alt kommer til alt, i mødet med medarbejderne i
plejen, at borgeren skal mødes og behandles med værdighed og
respekt.
- Og respekt for borgeren handler blandt andet om, at man
kender borgeren og borgerens livshistorie.
- At man har spurgt indtil til den ældre – eller de pårørende
– hvem borgeren er, og hvad borgeren kan lide.
- For på den måde at skabe tryghed og et godt
udgangspunkt for, hvordan man som medarbejder, skal gå
til borgeren.
Side 11
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
- Og hvordan man i en kritisk situation kan aflede borgeren
og dermed forebygge brug af magt.
***
Jeg læste forleden, at Mariagerfjord Kommune har igangsat et
nyt initiativ med titlen ”Der er noget, du skal vide om mig”.
- Som jeg har forstået det, går det konkret ud på, at
borgeren skal udfylde et lille spørgeskema, når de flytter
ind på et af kommunens plejecentre, som skal tegne et
portræt af borgeren.
- Formålet er at ruste medarbejderne, så de så vidt muligt
kan imødekomme borgernes ønsker og præferencer i
hverdagen.
Det virker måske som en lille ting. Men i forhold til at tænke
værdighed, respekt og forebyggelse af magtanvendelse, er det
altså nødvendigt at gøre en indsats for at lære mennesket bag
demenssygdommen at kende.
***
Tak for ordet.
Side 12
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
1607923_0014.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 242
Offentligt
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Sagsnr.
2016 - 978
Doknr.
315538
Dato
03-02-2016
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har d. 28.01.2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 242, (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 242:
Ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 28. januar 2016 om magt-
anvendelse overfor ældre og demente.
Svar:
Talepapiret vedlægges.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
Bilag:
Talepapir til brug ved besvarelsen af samrådsspørgsmål A fra § 71-tilsynet og
S fra Sundheds- og Ældreudvalget.
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
1607923_0015.png
2
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
1607923_0016.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
SUU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 242
Offentligt
Social- og indenrigsminister Karen Ellemanns talepapir
Det talte ord gælder
Anledning
Besvarelse af:
1) § 71-tilsynets samrådsspørgsmål A.
2) SUU samrådsspørgsmål S.
28. januar 2016, § 71-tilsynet samt
Sundheds- og Ældreudvalget.
Tid og sted
Samrådsspørgsmål A
”Ministeren bedes kommentere Ankestyrelsens undersøgelse af
kommunernes håndtering af magtanvendelsesregler over for
borgere med demens fra november 2015, herunder redegøre for
om ministeren finder, at personalets viden om anvendelse af magt
er tilstrækkelig, siden der træffes så mange forkerte beslutninger,
samt om personalet har kendskab til Folketingets § 71-tilsyn.”
Samrådsspørgsmål S, stillet af Karin Nødgaard (DF)
”Hvordan vil ministeren sikre, at regler og retningslinjer overholdes
i forbindelse med magtanvendelse overfor ældre og demente?”
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
1607923_0017.png
Indledning
Tak for invitationen til samrådet.
Det er godt, at det kan lade sig gøre at holde et fælles samråd i §
71-tilsynet og Sundheds- og Ældreudvalget.
Generelt om afvikling af talerne og baggrund
Sundheds- og ældreministeren skal besvare tre og jeg to
samrådsspørgsmål.
De fem samrådsspørgsmål A, Q, R, S og T er stillet på baggrund
af Ankestyrelsens undersøgelse af kommunernes håndtering af
magtanvendelsesreglerne over for borgere med demens.
Det bliver sådan, at jeg i min tale besvarer samrådsspørgsmål A
fra § 71-tilsynet først. Derefter vil jeg besvare samrådsspørgsmål
S fra Sundheds- og Ældreudvalget. I forbindelse med mit svar på
samrådsspørgsmål S kommer jeg ind på den del af spørgsmål R,
der handler om, hvilke overvejelser Ankestyrelsens undersøgelse
giver anledning til i forhold til antallet af fejl.
Efter min tale vil sundheds- og ældreministeren besvare
samrådsspørgsmål Q, R og T fra Sundheds- og Ældreudvalget.
1
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
1607923_0018.png
Før jeg begynder på min besvarelse af samrådsspørgsmål A, tror
jeg, at det kan være nyttigt at genopfriske ressortfordelingen
imellem sundheds- og ældreministeren og mig i forhold til dagens
tema.
Det er sådan, at reglerne på ældreområdet og dermed
kommunernes opgaver med at sikre, at borgere med demens får
den pleje og omsorg, de har behov for, hører under sundheds- og
ældreministeren. Det samme gør reglerne om kommunernes tilsyn
med indsatsen i plejeboligerne. Jeg har ansvaret for reglerne om
magtanvendelse for alle borgere, der modtager en indsats efter
serviceloven, dvs. både ældre, handicappede og øvrige
målgrupper. Det er nemlig det samme regelsæt som regulerer
magtanvendelse, for alle disse grupper.
Samrådsspørgsmål A
Jeg vil nu gå over til min besvarelse af samrådsspørgsmål A. I
spørgsmålet er jeg blevet bedt om at kommentere Ankestyrelsens
undersøgelse af kommunernes håndtering af
magtanvendelsesreglerne over for borgere med demens.
Jeg er endvidere blevet bedt om at redegøre for, om jeg finder, at
personalets viden om anvendelse af magt er tilstrækkelig, samt
2
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
1607923_0019.png
om personalet har kendskab til Folketingets § 71-tilsyn.
Kommentarer til Ankestyrelsens undersøgelse
Ankestyrelsens rapport indeholder en praksisundersøgelse af 57
konkrete sager om magtanvendelse over for borgere med demens
og en spørgeskemaundersøgelse i kommunerne om bl.a. deres
praksis og retningslinjer for brug af magtanvendelse. Derudover
omfatter rapporten også anbefalinger fra Ankestyrelsen til
kommunerne. Jeg vil komme ind på alle tre elementer.
Ankestyrelsen vurderer, at 53 pct. af de 57 sager ikke er i
overensstemmelse med regler og praksis. Sagerne ville derfor
enten være blevet hjemvist til ny behandling i kommunerne eller
ændret, hvis de havde været klagesager i Ankestyrelsen.
I knap 2/3 af de undersøgte 57 sager vurderer Ankestyrelsen, at
der er gennemført magtanvendelse på et utilstrækkeligt
oplysningsgrundlag. Det kan enten betyde, at betingelserne for
indgrebet ikke har været opfyldt i alle sagerne, eller at
betingelserne var opfyldt, men at de skriftlige oplysninger i sagen
var mangelfulde. Lad mig give et eksempel fra rapporten. En
borger er blevet akut fastholdt. Det fremgår ikke af den skriftlige
sag, om der i situationen har været nærliggende risiko for
væsentlig personskade, og derfor kan Ankestyrelsen ikke vurdere,
3
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
1607923_0020.png
om fastholdelsen var berettiget. Sagen var altså mangelfuldt
oplyst, men det udelukker jo ikke, at betingelserne for at kunne
fastholde personen rent faktisk var til stede i situationen.
Ankestyrelsen vurderer endvidere, at kommunerne kunne have
peget på pædagogiske tiltag som alternativ til magtanvendelsen i
30 ud af 54 sager. Det tyder på, at magtanvendelsen ikke har
været nødvendig i alle sagerne.
Endelig har Ankestyrelsen fundet, at kommunerne ikke har lavet
handleplaner for indsatsen i 19 pct. af de 57 sager, som der er
krav i serviceloven om, at de skal.
Jeg synes naturligvis, at resultaterne af praksisundersøgelsen er
bekymrende. Reglerne skal følges. Det er et kommunalt ansvar at
sikre, der kun skrides til magtanvendelse, når det er absolut
nødvendigt.
Rapporten viser dog også, at det er et vanskeligt område, vi har
med at gøre, hvor personalet ude i tilbuddene i den konkrete
situation skal foretage nogle svære vurderinger.
Rapporten viser, at der er behov for, at kommunerne bliver bedre
til at håndtere magtanvendelsesområdet. Det er i den forbindelse
4
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
1607923_0021.png
helt centralt, at det personale, der yder hjælp til borgere med
demens, har tilstrækkelig viden om reglerne om magtanvendelse
og handler derefter. Og så skal kommunerne og medarbejderne i
plejeboligerne have mere fokus på at forebygge brug af magt over
for borgere med demens.
Men før jeg går nærmere ind i det, vil jeg kommentere nogle af
resultaterne i spørgeskemaundersøgelsen.
84 pct. af kommunerne har retningslinjer for alternativer til
magtanvendelse. Det er positivt, for det er jo vigtigt, at
magtanvendelse forebygges og kun anvendes, når det er
nødvendigt.
Det er imidlertid kun 30 ud af 81 kommuner, der har svaret, at de
har retningslinjer for overvågning af personer, som er fastspændt
med stofseler.
Det er vigtigt at understrege, at der ikke er lovkrav om, at
kommunerne skal fastsætte retningslinjer herfor, det er en
mulighed kommunerne har. Men jeg synes, at det kunne være et
område, hvor kommunerne generelt kunne lade sig inspirere af
hinanden. Indholdet i lokale retningslinjer kan jo være med til at
tegne et nyttigt billede af kommunernes udmøntning af
5
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
1607923_0022.png
magtanvendelsesreglerne. Når det handler om anvendelsen af
stofseler, kan jeg forstå, at de fleste kommuner allerede har
forholdt sig til deres instrukser og vejledning på området. Det
synes jeg er positivt.
Enhver form for magtanvendelse skal registreres og indberettes til
kommunen. Det er begrundet i et retssikkerhedshensyn over for
borgeren. Mange kommuner har imidlertid over for Ankestyrelsen
oplyst, at indberetningsskemaerne kan være vanskelige at udfylde
for plejepersonalet, og at det kan indebære fejl og mangler i
indberetningen.
Det skal der selvfølgelig gøres noget ved, og det kommer jeg
nærmere ind på i mit svar på samrådsspørgsmål S.
Vurdering af om personalets viden er tilstrækkelig
Jeg kommer nu til andet led af spørgsmål A, hvor jeg spørges, om
personalets viden er tilstrækkelig. Jeg går ud fra, at der spørges til
viden hos alle personalegrupper, der arbejder med
magtanvendelse, herunder både plejepersonalet og
sagsbehandlerne i kommunerne. Det er nemlig vigtigt at have
fokus på, at alle relevante aktører har den nødvendige viden.
6
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
1607923_0023.png
Rapportens resultater viser mig, at vi her har med et vanskeligt
område at gøre, hvor reglerne kan være svære at bruge for de
forskellige personalegrupper, der har med magtanvendelse over
for borgere med demens at gøre.
Dette underbygges også af det forhold, at flere kommuner i
spørgeskemaundersøgelsen over for Ankestyrelsen har peget på,
at det ikke er alle magtanvendelsesindgreb, der bliver indberettet.
I den forbindelse har nogle kommuner peget på, at der er brug for
at genopfriske medarbejdernes viden om magtanvendelse og
pligten til at indberette.
Som jeg sagde før, skal al magtanvendelse registreres og
indberettes til kommunen. Men i rapporten peges der på, at det
kan være vanskeligt for personalet at afgøre, hvor grænserne går
mellem omsorg og magtanvendelse i dagligdagen. Nogle kan
have den opfattelse, at det ikke er magtanvendelse, der skal
registreres og indberettes, når borger, der stritter imod, fastholdes
i en hygiejnesituation – fx skal have skiftet ble. Derfor bliver al
magtanvendelse ikke indberettet.
Der er et helt klart behov for, at kommuner og personalet får mere
viden om magtanvendelsesområdet og bliver bedre til at bruge
reglerne herom over for borgere med demens.
7
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
1607923_0024.png
Alt i alt viser rapporten mig, at kommunerne skal blive bedre til at
håndtere magtanvendelsesområdet over for borgere med
demens.
Vurdering af om personalets kendskab til § 71-tilsynet
I tredje led af spørgsmål A spørges jeg om personalets kendskab
til § 71-tilsynet.
Jeg har ikke oplysninger om personalets kendskab til § 71-tilsynet.
Det er en kommunal opgave at sikre, at personer, som
tilbageholdes i boligen, underrettes om adgangen til at rette
henvendelse til § 71-tilsynet. Det fremgår af
magtanvendelsesbekendtgørelsen. Derudover er reglerne herom
beskrevet i ministeriets vejledning om magtanvendelse.
Ankestyrelsens anbefalinger
Som afslutning på min besvarelse af samrådsspørgsmål A vil jeg
fremhæve, at Ankestyrelsen i rapporten kommer med en række
anbefalinger til kommunerne. De handler om anvendelsen af
tvangsmæssige indgreb, kommunernes vejledningspligt over for
bostederne og sagsbehandlingsregler. Jeg vil opfordre
kommunerne til at studere anbefalingerne nærmere i forbindelse
med deres arbejde med magtanvendelsesreglerne, for måske er
8
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
1607923_0025.png
der en eller flere af anbefalingerne, som kan hjælpe lige præcis
deres kommune med arbejdet på området.
Samrådsspørgsmål S
Jeg vil nu gå til besvarelsen af samrådsspørgsmål S. Der bliver
spurgt, hvordan jeg vil sikre, at regler og retningslinjer overholdes i
forbindelse med magtanvendelse over for ældre og borgere med
demens.
Som jeg nævnte i indledningen til talen, kommer jeg i mit svar på
dette samrådsspørgsmål ind på den del af spørgsmål R, der
handler om, hvilke overvejelser Ankestyrelsens undersøgelse
giver anledning til i forhold til antallet af fejl.
Rapporten fortæller mig, at det ikke er nok at opfordre
kommunerne til at følge Ankestyrelsens anbefalinger i rapporten.
Vi bliver også nødt til at handle centralt for at understøtte
medarbejderne i kommuner bedst muligt på dette svære område.
Derfor arbejder mit ministerium på en revision af
magtanvendelsesvejledningen, så den bliver mere klar og brugbar
for kommunerne og personalet.
9
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
1607923_0026.png
Rapporten har også peget på en række udfordringer i forhold til
fortolkning af reglerne, blandt andet i forhold til, hvornår der er tale
om magtanvendelse, der skal registreres og indberettes, og
hvornår der ikke er tale om magtanvendelse. I forbindelse med
revisionen af vejledningen vil resultater fra praksisundersøgelsen,
oplysninger fra kommunerne i spørgeskemaundersøgelsen og
Ankestyrelsens anbefalinger indgå som inspiration til, hvordan vi
kan få beskrevet reglerne bedre og dermed hjælpe personalet
bedre.
Derudover har jeg bedt Socialstyrelsen om at gå i gang med at
forbedre skemaerne til registrering og indberetning af
magtanvendelse, så vi får mere fornuftige løsninger på
indberetningsdelen. Det kan også hjælpe kommunerne, når de
skal forholde sig til, hvordan magtanvendelsen forebygges.
Når kommuner i rapporten peger på, at skemaerne kan være
vanskelige at bruge i praksis, vil det være fornuftigt at inddrage de
praktikere, som står med udfordringerne i det daglige i arbejdet
med at udarbejde nye og forbedrede skemaer. Og det vil jeg
sørge for sker. Vi skal nemlig bruge praktikernes viden og
tilbagemeldinger til at sikre, at skemaerne bliver
anvendelsesorienterede eller lad os kalde det nemmere at
10
§71, Alm.del - 2015-16 - Bilag 36: Kopi af sundheds- og ældreministeren og social- og indenrigsministerens talepapirer fra samrådet den 28/1-16 om magtanvendelse over for ældre og demente, jf. § 71-tilsynet alm. del - samrådsspm. A.
1607923_0027.png
anvende i praksis.
Afslutning
Afslutningsvist vil jeg gerne opfordre kommunerne til at gå
området efter i sømmene, både når det handler om
sagsbehandlingen og den faktiske udførelse af magtanvendelsen.
Men derudover er det selvfølgelig afgørende, at der arbejdes
forebyggende på området, så vi undgår magtanvendelse mest
muligt - det vil sundheds- og ældreministeren komme ind på i sin
tale.
Tak for ordet.
11