Finansudvalget 2015-16
Aktstk. 77
Offentligt
1623685_0001.png
20. april 2016
J.nr. 16-0493732
Til Folketinget – Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 til aktstykke 77 af den 15. april 2016.
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
Aktstk. 77 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvad avancebeskatningsprocenten skulle være, hvis man skulle ændre ejendomsbeskatningen til et avancebeskatningssystem, til skatteministeren
1623685_0002.png
Spørgsmål
Ministeren nævnte under samrådet den 14. april 2016, at hvis man skulle ændre ejen-
domsbeskatningen til et avancebeskatningssystem, så ville denne skulle være høj såfremt
man skulle sikre samme provenu. Kan ministeren løfte sløret for hvad avancebeskat-
ningsprocenten i så fald skulle være?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at en overgang fra løbende beskatning af ejerboliger til
ejendomsavancebeskatning på realisationstidspunktet vil medføre en markant skatteud-
skydelse. Således udgør alene provenuet fra ejendomsværdiskatten (der alene betales for
ejerboliger) ca. 13,8 mia. kr. Grundskylden fra ejerboliger udgør i 2016 ca. 18,7 mia. kr.,
dvs. i alt ca. 32,4 mia. kr. i 2016. Dermed vil overgang til ejendomsavancebeskatning inde-
bære en markant svækkelse af de offentlige finanser på kort og mellemlangt sigt, da avan-
cebeskatningen alene gælder for ejendomsprisstigninger efter skattens ikrafttræden, og
dermed øge den såkaldte ”hængekøjeudfordring”.
Hvis boligejere får adgang til at udskyde beskatningen, til man forlader boligmarkedet,
kan skatteudskydelsen blive meget langvarig, og avancebeskatningen vil i væsentlig grad få
karakter af at være en boafgift.
Endvidere vil provenuet fra avancebeskatning som udgangspunkt være mere usikkert end
provenuet fra en løbende beskatning på grund af skatteudskydelsen. Det skyldes, at der
som udgangspunkt ikke tages pant i boligen i forbindelse med skatteudskydelsen. Dermed
er der ikke sikkerhed for, at boligejeren, ofte først som pensionist, vil have tilstrækkelig
friværdi til at svare den udskudte skat. Den pligtige skat vil derefter skulle inddrives med
de udfordringer, det indebærer. Desuden vil udskydelsen af beskatningen give god tid til
at planlægge sig til en lav skat.
Langt de færreste boliger handles årligt. Derfor vil der enten skulle fastsættes en ”ind-
gangsværdi” for at undgå dobbeltbeskatning, eller at avancebeskatning først indtræder fra
næstkommende ejendomskøb. Den første model forudsætter en høj kvalitet og aktualitet
af de offentlige ejendomsvurderinger. Den anden model indebærer, at avancebeskatnin-
gen vil blive indfaset over en meget lang årrække, hvor man i den mellemliggende periode
vil skulle opretholde løbende ejendomsværdibeskatning, med væsentlige overgangsproble-
mer til følge.
Ud over de provenumæssige problemstillinger vil en avancebeskatningsmodel også på-
virke stabiliteten på boligmarkedet og øge de administrative byrder.
Fx vil realisationsbeskatning af avancer og (fradrag for tab) på ejerboliger bidrage til at
øge udsvingene i boligpriserne, idet boligejere tilskyndes til at udskyde salg ved stigende
boligpriser (for at udskyde beskatning af kapitalgevinsten), mens boligejere har en vis til-
skyndelse til at fremrykke salg ved faldende boligpriser (for at opnå fradrag for tab).
Side 2 af 4
Aktstk. 77 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvad avancebeskatningsprocenten skulle være, hvis man skulle ændre ejendomsbeskatningen til et avancebeskatningssystem, til skatteministeren
1623685_0003.png
Modsat har den nuværende indretning af boligskatterne en stabiliserende effekt på bolig-
priserne, idet grundskylden og ejendomsværdiskatten (hvis der ikke er ejendomsværdi-
skattestop) varierer i takt med ejendoms- og grundpriserne.
Det forhold, at udskydelsen af beskatningen er uforrentet, kan resultere i indlåsningsef-
fekter, der bl.a. vil hæmme mobiliteten på arbejdsmarkedet. Indlåsningen i den enkelte
ejerbolig kan dog reduceres ved at tillade, at man kan udskyde beskatningen, til man forla-
der boligmarkedet, men det vil som nævnt medføre en yderligere udskydelse af beskatnin-
gen.
Derudover vil det øge de administrative byrder for både boligejere, ejerlejlighedsforenin-
ger og skattemyndigheder. Således vil en beskatning af avancer og tab på ejerboliger bl.a.
indebære fradrag for forbedringsudgifter, ligesom der skal foretages løbende afskrivninger
på anskaffelsessummen for at kunne opgøre en realiseret avance korrekt. I så fald vil bo-
ligejere og ejerboligforeninger skulle føre regnskab med størrelsen af forbedrings- og ved-
ligeholdelsesudgifterne. Ved en skattesats af den anførte størrelsesorden stilles der bety-
delige krav til præcisionen i opgørelse af skattegrundlaget, idet afvigelser fra korrekt avan-
ceopgørelse vil kunne medføre betydelige forvridninger.
SKAT vil også få væsentligt forøgede administrative omkostninger i forbindelse med
kontrol af såvel disse fradrag som andre forhold, herunder fx skattemotiverede handler
inden for familier ved faldende boligpriser og avanceflytning fra ejendom til eksempelvis
medfølgende inventar (”penge under bordet”).
Det skal også bemærkes, at den nuværende, løbende ejendomsværdibeskatning indebærer
beskatning af lejeværdien af at bo i egen bolig (dvs. indkomsten i form af sparet husleje) –
ikke kun selve avancen. Dermed bliver skatten på beskatningsgrundlaget (alene avancen)
meget høj.
Endvidere vil overgang fra løbende beskatning til avancebeskatning medføre, at man op-
hæver den tidsmæssige balance, der er mellem fradrag for renteomkostninger ved bo-
lig(lån) i form af rentefradraget, og beskatningen af afkastet af boligen.
For så vidt angår det niveau for en hypotetisk avanceskat på ejerboliger, som medfører
samme provenu som den nuværende ejendomsværdiskat og grundskyld, vil det være
stærkt følsomt overfor, hvorledes skattegrundlaget opgøres, om avancer kan genplaceres i
en ny bolig uden beskatning osv.
De løbende boligskatter for boligejere kan i 2016 med væsentlig usikkerhed skønnes til ca.
1,3 pct. af de samlede ejendomsværdier (beskatning på ca. 32,4 mia. kr. i 2016 set i for-
hold til, at de samlede skønnede aktuelle værdier af ejerboliger på ca. 2.500 mia. kr.)
Det lægges endvidere til grund, at avancen på ejerboliger korrigeret for udgifter til vedli-
geholdelse og forbedringer nogenlunde svarer til ca. den langsigtede forudsatte inflations-
takt (ca. 1,9 pct., jf. Konvergensprogram 2015).
Side 3 af 4
Aktstk. 77 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvad avancebeskatningsprocenten skulle være, hvis man skulle ændre ejendomsbeskatningen til et avancebeskatningssystem, til skatteministeren
1623685_0004.png
Dermed vil beskatningen af nettoavancen forstået som bruttoavancen minus udgifter til
vedligeholdelse og forbedringer) skulle være i størrelsesordenen 70 pct. (1,3 pct./1,9 pct.,
hvis ejendomsavancebeskatningen skal indebære samme provenu som den nuværende lø-
bende beskatning af ejerboliger. Dette høje tal skal ses i lyset af, at afkastet af at bo i egen
bolig (”lejeværdien af egen bolig”) dermed ikke længere beskattes eksplicit, dvs. at beskat-
ningsbasen er blevet væsentligt indsnævret.
Beregningen forudsætter, at skattegrundlaget svarer til de fulde, løbende prisstigninger på
ejerboliger. Såfremt der ved indførelse af en ejendomsavanceskat gives mulighed for at
udskyde skat ved fx genplacering i en ny ejerbolig eller overdragelse af bolig inden for fa-
milien, må det strukturelle skattegrundlag forventes at være betydeligt lavere og kravet til
ejerboligavanceskattesatsen tilsvarende højere.
Side 4 af 4