Finansudvalget 2015-16
Aktstk. 60
Offentligt
1598728_0001.png
TALE
09-02-2016
Beskæftigelsesministerens tale til samråd den 11. fe-
bruar 2016 om Aktstykke nr. 60 (Finansiering af Fe-
riepengeinfo)
J.nr. 2015 - 6038
CAL
Samrådsspørgsmål A, stillet af Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmålets ordlyd:
”Vil ministeren uddybe de svar der er givet på de skriftlige
spørgsmål stillet til aktstykket?”
Besvarelse
Jeg vil gerne takke for muligheden for at uddybe mine svar
på de spørgsmål, der er stillet til aktstykke 60 om finansie-
ringen af Feriepengeinfo.
Baggrunden for aktstykket er, at regeringen ønsker at fast-
holde et hovedprincip i den danske model, hvor arbejdsmar-
kedets parter kan etablere selvforvaltning på en række områ-
der.
Dette gør arbejdsmarkedets parter i forventning om, at når
der etableres løsninger på de overenskomstdækkede områ-
der, så vil der ikke efterfølgende ske en regulering fra lovgi-
vers side, der griber ind i selvforvaltningen.
Dette princip om selvforvaltning er brugt af arbejdsmarke-
dets parter på en række områder og bidrager til en effektiv
forvaltning på det danske arbejdsmarked, som samtidig spa-
rer det offentlige for betydelige omkostninger.
Et helt grundlæggende element i denne selvforvaltning er for
eksempel det faglige voldgiftssystem, der er et effektivt kon-
flikthåndteringssystem. Der behandles som bekendt en lang
række sager ved faglig voldgift – som er et system, der er
Aktstk. 60 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 11/2-2016 om feriepengeinfo, til beskæftigelsesministeren
finansieret af arbejdsmarkedets parter. Dette sikrer en effek-
tiv forvaltning på den organiserede del af arbejdsmarkedet.
Alternativt skulle disse sager behandles ved domstolene,
hvilket ville medføre betydelige omkostninger for den of-
fentlige sektor.
Andre områder, hvor arbejdsmarkedets parter har en effektiv
selvforvaltning, kan nævnes:
Området for lønstatistik og herunder reglerne om
kønsopdelt lønstatistik.
Området for barselsudligningsordninger
Området for kompetencefonde
Og feriepengeområdet, hvor vi kender det fra ferie-
kortordninger med tilhørende garantierklæringer mv.
Det er vigtigt at fastholde, at når arbejdsmarkedets parter
finder løsninger på konkrete problemstillinger og forvalter
disse, er der for parterne en sikkerhed for, at denne forvalt-
ning kan fastholdes.
Hvis lovgiver går ind og laver tvungne ordninger på områ-
der, hvor arbejdsmarkedets parter selv har etableret løsnin-
ger, så kan det være ødelæggende for selvforvaltningen på
det danske arbejdsmarked, hvilket kan være ødelæggende for
den danske model.
I forhold til den konkrete sag kan jeg oplyse, at siden vedta-
gelsen af finansieringsmodellen for Feriepengeinfo er rege-
ringen blevet opmærksom på uhensigtsmæssigheden i, at alle
arbejdsgivere skal bidrage til at finansiere driften af Ferie-
pengeinfo.
Finansieringsforpligtelsen gælder nemlig også for arbejdsgi-
vere, som allerede er omfattet af anden digital løsning på fe-
2
Aktstk. 60 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 11/2-2016 om feriepengeinfo, til beskæftigelsesministeren
rieområdet. Dermed er der en tvungen finansiering fra alle
arbejdsgivere til en offentlig digital ordning, også for ar-
bejdsgiverne, der allerede har en digital løsning.
Det, mener jeg, er grundlæggende problematisk for selvfor-
valtningen på det danske arbejdsmarked.
Med det fremsatte aktstykke foreslår regeringen, at der gives
hjemmel til, at udgifterne til arbejdsgivernes medfinansiering
af Feriepengeinfo i en overgangsperiode afholdes af Beskæf-
tigelsesministeriet.
--o0o--
I forhold til mine svar på de skriftlige spørgsmål, vil jeg ger-
ne her knytte et par bemærkninger til disse.
I forhold til
spørgsmål 1,
der omhandler baggrunden for
overvejelserne i forbindelse med aktstykket, herunder hvilke
lovændringer der påtænkes fremtidigt, kan jeg – udover de
indledende bemærkninger om baggrunden for aktstykket –
oplyse, at regeringen har nedsat et Ferielovsudvalg bestående
af arbejdsmarkedets parter, der har til opgave at komme med
forslag til udkast til en ny ferielov, hvor fremtidig digital un-
derstøttelse også vil være relevant at se på.
Fremtidige lovændringer om digital understøttelse af ferielo-
ven og finansiering heraf afventer derfor Ferielovsudvalget,
der efter planen skal færdiggøre arbejdet i efteråret 2016.
Herefter forventer regeringen at præsentere et forslag til en
ny ferielov for Folketinget.
Spørgsmål 2
til aktstykket omhandler eventuelle forvalt-
ningsmæssige overvejelser i forbindelse med aktstykket.
3
Aktstk. 60 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 11/2-2016 om feriepengeinfo, til beskæftigelsesministeren
Med aktstykket søges der hjemmel til at ændre finansierin-
gen af Feriepengeinfo. Som det fremgår af den skriftlige be-
svarelse af spørgsmål 2 kan et aktstykke sikre hjemmel, der
ændrer eller supplerer materiel lovgivning.
Rent praktisk vil en tiltrædelse af aktstykket indebære, at
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering ikke vil op-
kræve bidrag fra arbejdsgiverne til betaling for FerieKontos
udgifter til driften af Feriepengeinfo.
Forvaltningen af Feriepengeinfo sker fortsat efter ferieloven.
Det vil stadig være ATP, der er teknisk operatør på Ferie-
pengeinfo, og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
vil være overordnet ansvarlig for driften.
Der er i
spørgsmål 3
spurgt til henvendelser til Beskæftigel-
sesministeriet fra arbejdsmarkedets parter om Feriepengeinfo
efter lovens vedtagelse i december 2014.
Som det også fremgår af det skriftlige svar, har der været en
dialog mellem Beskæftigelsesministeriet og Dansk Arbejds-
giverforening, DA, om implementeringen af Feriepengeinfo
og finansieringen deraf.
DA har i den dialog rejst spørgsmål om, hvorvidt arbejdsgi-
vere, der allerede har udviklet og finansieret en digital løs-
ning på ferieområdet for deres medlemmer også skal bidrage
til finansieringen af en offentlig digital løsning for øvrige
arbejdsgivere.
Supplerende i forhold til det skriftlige svar, jeg har givet til
udvalget, kan jeg oplyse, at der ikke har været henvendelser
fra andre af arbejdsmarkedets parter om sagen.
Spørgsmål 4
vedrører hvad midlerne på konto 17.19.79 ellers
ville være blevet brugt til, og hvorfor det netop er fra denne
konto finansieringen findes.
4
Aktstk. 60 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 11/2-2016 om feriepengeinfo, til beskæftigelsesministeren
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 4 så blev reserven
på § 17.19.79.70. afsat som led i Finanslovsaftalen for 2012
mellem den daværende SFSR-regering og Enhedslisten.
I 2014 og 2015 blev reserven udmøntet som led i finansie-
ringen af Aftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse af 20.
maj 2013.
Der forelå ved regeringsskiftet i juni 2015 ikke planer for
den videre udmøntning af reserven efter 2015. På den bag-
grund lægger regeringen nu op til at disponere fra reserven
til drift af Feriepengeinfo.
Endelig er der
spørgsmål 5
om baggrunden for, at den øn-
skede ændring af finansiering af driften af Feriepengeinfo
ikke blev foreslået tilvejebragt i forbindelse med en ændring
af lov om ferie, f.eks. i forbindelse med den seneste ændring
i december 2015.
Her kan jeg oplyse, at der ved fremsættelsen af lovforslaget i
november 2015 ikke var fundet en afklaring af finansierin-
gen af driften af Feriepengeinfo.
Lovforslaget blev fremsat i Folketinget den 11. november
2015 og vedtaget den 21. december 2015.
Den del af lovforslaget som vedrørte ferieloven indeholdt en
ændring af bestemmelserne om modregning af forsørgelses-
ydelser i ferieloven. Det er desuden Beskæftigelsesministeri-
ets vurdering, at et ændringsforslag til den ændring af ferie-
loven, der indgik i lovforslaget, næppe ville have haft den
nødvendige identitet, til at kunne være indgå i det pågælden-
de lovforslag.
5
Aktstk. 60 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 11/2-2016 om feriepengeinfo, til beskæftigelsesministeren
Desuden har regeringen – som jeg tidligere har nævnt – ned-
sat et Ferielovsudvalg med deltagelse af arbejdsmarkedets
parter, som skal se på et udkast til en ny ferielov.
Regeringen mener, at afklaringen om Feriepengeinfo falder i
naturlig forlængelse af Ferielovsudvalgets arbejde med at
komme med forslag til en ny ferielov.
Med det foreslåede aktstykke lægger regeringen op til, at der
trykkes på ”pauseknappen” i forhold til at finde en finansie-
ringsmodel for Feriepengeinfo.
Der er således tale om en midlertidig mellemfinansiering i en
overgangsperiode, indtil Ferielovsudvalget har afsluttet sit
arbejde og afgivet sin betænkning.
Tak for ordet.
6