Finansudvalget 2015-16
Aktstk. 133
Offentligt
1648237_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 21. juni 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 8 (Aktstykke nr. 133 - § 7)
af 17. juni 2016
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse udgiftstrækket i kommunerne som følge af den forventede
tilstrømning af flygtninge?
Svar
Der er med nedenstående opgørelse af udgiftstrækket i kommuner og regioner
taget udgangspunkt i beregninger baseret på det demografiske udgiftstræk. Det
bemærkes, at der er tale om en beregningsteknisk udvikling, som ikke kan siges at
afspejle forventninger til den faktiske udgiftsudvikling i kommuner og regioner
som følge af den forventede tilstrømning af flygtninge.
Som redegjort i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 321 (Alm. del) af 24. maj 2016
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
vil tilstrømningen af flygtninge og familiesam-
menførte med de nuværende forudsætninger medføre en større stigning i befolk-
ningen end tidligere ventet. Befolkningsforøgelsen øger udgiftspresset på de of-
fentlige finanser. Det kommer blandt andet til udtryk ved en generelt højere efter-
spørgsel efter almindelige offentlige serviceydelser som sundhed og undervisning.
For at vise omfanget af det underliggende udgiftstræk kan det såkaldte demografi-
ske træk beregnes. Det demografiske træk illustrerer groft sagt udgiftstrækket på
det offentlige forbrug, som befolkningsudviklingen isoleret set medfører, såfremt
den reale udgift pr. bruger fastholdes uændret.
1
Som udgangspunkt er det demografiske træk ikke sektorfordelt på kommuner,
regioner og stat. Der kan imidlertid foretages en grov fordeling af udgiftsområder
for det individuelle offentlige forbrug med den usikkerhed,
jf. Svar på Finansudval-
gets spørgsmål nr. 7 (Aktstykke nr. 133 - § 7) af 17. juni 2016 stillet efter ønske fra Pelle
Dragsted.
Opjusteringen af det demografiske træk som følge af den øgede flygtningetil-
strømning fordelt på kommuner og regioner i 2017 fremgår af
tabel 1.
I beregningen korrigeres der delvis for sund aldring. Det betyder, at der for blandt andet sundhedsudgifterne indregnes en
lavere vækst i takt med bedre helbred og lavere dødelighed i den enkelte aldersgruppe. I beregningen tages der endvidere
højde for forskelle på tværs af herkomst, alder og køn.
1
Aktstk. 133 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil oplyse udgiftstrækket i kommunerne som følge af den forventede tilstrømning af flygtninge, til finansministeren
1648237_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Opjustering af det demografiske træk i 2017 fordelt på kommuner og regioner
Opdateret 2020-forløb,
september 2015
Mia. kr. (2016-priser)
Kommunerne
Træk på individuelt offentligt forbrug
Træk på kollektivt offentligt forbrug
0,6
0,2
1,4
0,4
0,8
0,2
KP16
Opjustering
Regionerne
Træk på individuelt offentligt forbrug
1,1
1,4
0,3
Anm.: I sektoropdelingen af det demografiske træk henføres 1/3 af trækket på det kollektive forbrug til
kommunerne, mens der henføres 2/3 til staten.
Kilde: Danmarks Konvergensprogram 2016.
Det skal understreges, at beregningen af det demografiske træk er af ren mekanisk
karakter. Det demografiske træk anvendes primært som et element i en langsigtet
holdbarhedsberegning og er således ikke møntet på at foretage beregninger af fx
det præcise udgiftstræk for de offentlige delsektorer.
Der er således en række forbehold, som skal holdes for øje i forbindelse med for-
tolkningen af det demografiske træk. Fx tager beregningen ikke højde for eventu-
elt faldende marginalomkostninger for nye brugere af den offentlige service.
Navnlig hvad angår det kollektive forbrug, vil en stigning i befolkningen ikke au-
tomatisk afstedkomme en proportional stigning i disse udgifter.
Derudover inddrager det demografiske træk ikke adfærdsændringer som fx ændret
uddannelsestilbøjelighed, ændret træk på sundhedsvæsenet pga. af nye mere effek-
tive behandlingsmuligheder eller ændret efterspørgsel efter hjælp og støtte fra det
offentlige som følge af øget rehabilitering. Ligeledes tages der ikke højde for even-
tuelle offentlige produktivitetsforbedringer som følge af ny teknologi, bedre orga-
nisering af arbejdet mv.
Det bemærkes endvidere, at det demografiske træk beregnes med udgangspunkt i
det offentlige forbrug i nationalregnskabet, mens opgørelsen af kommunale og
regionale henholdsvis service- og driftsudgifter er baseret på budgetform. Der er
ikke
en-til-en
sammenhæng mellem de to opgørelser,
jf. svar på Finansudvalgets spørgs-
mål nr. 20 af 10. oktober 2014.
Set i lyset af disse forbehold indgår det demografiske træk kun som ét blandt
mange inputs i grundlaget for udgiftspolitikken, og det demografiske træk kan
som nævnt ikke uden videre fortolkes som den merudgift, en stigende befolkning
vil give anledning til.
Aktstk. 133 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil oplyse udgiftstrækket i kommunerne som følge af den forventede tilstrømning af flygtninge, til finansministeren
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister