Finansudvalget 2014-15 (2. samling)
S 5
Offentligt
1536828_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Finansministeren
8. juli 2015
Svar på spørgsmål S 5 af 3. juli 2015 stillet af Christian Rabjerg
Madsen (S)
Spørgsmål
Hvordan forholder ministeren sig til, at borgmester i Kolding Jørn Pedersen (V) i
JydskeVestkysten Kolding den 1. juli 2015 påpeger, at regeringens ompriorite-
ringsbidrag vil »betyde direkte nedskæringer og dårligere skolegang, børnepasning
og ældrepleje« i Kolding Kommune?
Svar
Med stramme rammer for de offentlige udgifter og et begrænset økonomiske rå-
derum er der behov for på systematisk vis at sikre, at de offentlige midler bruges
der, hvor de gør størst gavn for borgerne.
Brugen af et omprioriteringsbidrag har været et gældende princip i staten i mange
år, og regeringen vil nu tage initiativ til at udvide anvendelsesområdet, så alle stør-
re statslige driftsområder fra 2016 omfattes af det årlige omprioriteringsbidrag på
2 pct.
Hele den offentlige sektor skal bidrage til at frigøre ressourcer via effektivisering.
Samtidig er det vigtigt, at det er muligt at prioritere på tværs af sektorer, så mid-
lerne anvendes der, hvor de gør mest gavn. Derfor indføres fra 2016 et ompriori-
teringsbidrag i det kommunale udgiftsloft på 1 pct. om året.
De frigjorte midler vil blive udmøntet hen over regeringsperioden til prioriterede
indsatser. Det betyder, at nogle af de midler, som frigøres gennem det kommunale
omprioriteringsbidrag, vil kunne prioriteres til konkrete indsatser på de kommuna-
le velfærdsområder i forbindelse med økonomiaftaler, finanslovsaftaler mv.
I 2016 udgør det samlede omprioriteringsbidrag 2,4 mia. kr. Regeringen og KL er
samtidig enige om, at der tilbageføres 1,9 mia. kr. af omprioriteringsbidraget til
kommunerne i 2016 til prioriterede indsatser på de borgernære serviceområder,
herunder ældre, børn og folkeskole.
Indførelsen af omprioriteringsbidraget sker for kommunerne under ét, og det vil
efterfølgende være op til kommunerne i fælleskab at leve op til de aftalte rammer.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
S 5 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på S 5: Hvordan forholder ministeren sig til, at borgmester i Kolding Jørn Pedersen (V) i JydskeVestkysten Kolding den 1. juli 2015 påpeger, at regeringens omprioriteringsbidrag vil »betyde direkte nedskæringer og dårligere skolegang, børnepasning og ældrepleje« i Kolding Kommune?
Side 2 af 2
Nogle kommuner må forventes at have bedre muligheder for at tilpasse service-
udgifterne end andre og dermed også bedre muligheder for at realisere en større
andel af et omprioriteringsbidrag. Den konkrete realisering vil således bero på en
dialog kommunerne imellem.
Det vil være op til den enkelte kommune at fastlægge, hvordan omprioriteringsbi-
draget skal realiseres lokalt. På den måde sikres det, at den enkelte kommune kan
tilrettelægge den samlede indsats ud fra, hvad der skaber størst værdi lokalt.
Det betyder også, at det ikke er muligt at forholde sig til, hvordan ompriorite-
ringsbidraget i praksis vil påvirke udgifterne til de enkelte udgiftsområder eller
udgiftsudviklingen i enkelte kommuner. Dette vil bero på de konkrete lokalpoliti-
ske prioriteringer i de enkelte kommuner.
Regeringen og KL vil fortsætte dialogen og samarbejdet om effektivisering af den
kommunale økonomi. Regeringen og KL vil således i september 2015 drøfte kon-
krete forslag til markante regelforenklinger mv., der giver kommunerne de for-
nødne styrings- og prioriteringsmuligheder, herunder bl.a. liberalisering af planlo-
ven samt forenkling af beskæftigelseslovgivningen mv.
Afslutningsvis bemærkes det, at KL i sin egen publikation ”De Effektive Kom-
muner” fra 2015 angiver, at kommunerne siden 2007 gradvist har øget effektivise-
ringsarbejdet, så der i mange kommuner effektiviseres for 2 pct. af udgifterne år-
ligt. Det bemærkes samtidig, at kommunernes realiserede serviceudgifter i 2014 lå
2,8 mia. kr. under den aftalte ramme for 2015.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen