Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
S 1
Offentligt
1537061_0001.png
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. juli 2015
Forvaltningsretskontoret
Sofie Nordskov Nielsen
2015-0033-0718
1662934
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 1, som medlem af Folketin-
get Marlene Harpsøe (DF) har stillet til justitsministeren den 3. juli 2015.
Søren Pind
/
Inge Birgitte Møberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
S 1 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på S 1: Hvad er ministerens holdning til, at en børnepornodømt journalist frit kan tage billeder af børn, f.eks. til kommunale arrangementer i svømmehallen, jf. artiklen »Kommunen har opgivet at stoppe børnepornodømt journalist« fra Gribskov Lokalavis den 17. juni 2015, og hvilke initiativer agter ministeren at tage på området?
Spørgsmål nr. S 1 fra medlem af Folketinget Marlene Harpsøe (DF):
”Hvad er ministerens holdning til, at en børnepornodømt jour-
nalist frit kan tage billeder af børn, f.eks. til kommunale arran-
gementer i svømmehallen, jf. artiklen »Kommunen har opgivet
at stoppe børnepornodømt journalist« fra Gribskov Lokalavis
den 17. juni 2015, og hvilke initiativer agter ministeren at tage
på området?”
Svar:
1.
Justitsministeriet skal indledningsvis bemærke, at ministeriet ikke – ud-
over omtalen i artiklen, der er henvist til i spørgsmålet – har nærmere
kendskab til den konkrete sag og derfor heller ikke finder at burde udtale
sig herom.
2.
Justitsministeriet kan imidlertid generelt oplyse, at straffeloven indehol-
der forskellige bestemmelser om beskyttelse af privatlivets fred. Det følger
således af straffelovens § 264 a, at den, som uberettiget fotograferer perso-
ner, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted, straffes med bøde el-
ler fængsel indtil 6 måneder.
3.
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at det er almindeligt antaget, at
ledelsen af en offentlig anstalt, sygehuse, plejehjem, skoler og højere lære-
anstalter mv. – herunder en svømmehal – kan fastsætte generelle forskrif-
ter, herunder ordensforskrifter, og træffe konkrete beslutninger til regule-
ring af forholdet mellem institutionen og institutionens brugere. Justitsmi-
nisteriet kan i den forbindelse henvise til en udtalelse fra Folketingets Om-
budsmand, der handlede om en elev, der var blevet bortvist fra et uddan-
nelsesforløb og tilhørende kostafdeling, fordi hf-eleven under en bytur i en
weekend havde røget hash (FOU 2013-24).
I udtalelsen anfører Folketingets Ombudsmand bl.a. følgende:
”Ifølge legalitetsprincippet skal forvaltningsmyndigheders
virksomhed – herunder afgørelsesvirksomhed – være legitime-
ret i en lov eller i en anden anerkendt retskilde, f.eks. en rets-
grundsætning. Det er antaget, at jo dybere en afgørelse eller
anden beslutning griber ind i borgernes forhold, des mere sik-
ker må den retskildemæssige hjemmel være.
Det er almindeligt antaget, at en institution kan fastsætte al-
mindelige forskrifter for institutionens brugere, herunder or-
densforskrifter, der skal være gældende ved institutionen, og
2
S 1 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på S 1: Hvad er ministerens holdning til, at en børnepornodømt journalist frit kan tage billeder af børn, f.eks. til kommunale arrangementer i svømmehallen, jf. artiklen »Kommunen har opgivet at stoppe børnepornodømt journalist« fra Gribskov Lokalavis den 17. juni 2015, og hvilke initiativer agter ministeren at tage på området?
som har til formål at sikre institutionens overordnede funktion.
Man siger her, at forskrifterne fastsættes med hjemmel i an-
staltsforholdet, som altså giver hjemmel til at fastsætte generel-
le regler og træffe konkrete beslutninger til regulering af for-
holdet mellem institutionen og institutionens brugere. Syns-
punktet er, at når institutionens eksistens er fastsat eller forud-
sat i lovgivningen, må der heri også ligge en tilstrækkelig
hjemmel til at fastsætte de generelle regler og træffe de kon-
krete beslutninger, som er nødvendige for at få institutionen til
at fungere.
Vedrørende anstaltsforholdet kan jeg bl.a. henvise til artiklen
’Anstaltsforholdet – en vanskelig hjemmel’, Bente Mundt og
Karsten Loiborg, Folketingets Ombudsmands beretning for
2010, side 29 ff. Heraf fremgår bl.a. følgende:
’Det vanskelige er imidlertid hvad anstaltsforholdet giver
hjemmel til. For det første skal reguleringen være båret af sag-
lige hensyn, og den må ikke gå videre end nødvendigt af hen-
syn til institutionens formål og virksomhed. For det andet gæl-
der også her almindelige forvaltningsretlige grundsætninger,
herunder om proportionalitet og om at forskelsbehandling skal
være sagligt begrundet. For det tredje kan borgernes friheds-
og menneskerettigheder, først og fremmest i Grundloven og
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK),
medføre nogle væsentlige begrænsninger i hvordan man ud fra
anstaltsforholdet kan regulere borgernes forhold.’
Som følge af legalitetsprincippet er det – uanset om hjemlen
følger af en lovbestemmelse eller en anden retskilde, f.eks. an-
staltsforholdet – en forudsætning, at myndigheden, inden der
fastsættes generelle regler eller træffes konkrete afgørelser,
sikrer sig, at der foreligger den fornødne hjemmel hertil.”
3