Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
S 37
Offentligt
SPØRGSMÅL NR. S 37
§ 2 0- SP Ø RG S M Å L T IL S K RI FT LIG BE S V A R E L S E
Til:
Dato:
Stillet af:
4. august 2015
Kenneth Kristensen Berth (DF)
Er ministeren indstillet på at overveje at imødekomme Ishøj Kommunes
ønske om en letbanelinjeføring ad Ishøj Strandvej og videre af Ishøj
Stationsvej til Ishøj Station i stedet for de to foreslåede linjeføringer af
Vejledalen henholdsvis gennem stien i Kondiskoven og forbi Gildbroparken,
der har mødt massiv lokal modstand fra beboerne i området?
(Spm. nr. S 37).
Begrundelse
Den planlagte letbane langs ring 3 kører i størstedelen af ruteføringen i i
forvejen tæt trafikerede områder. I Ishøj er den planlagte placering af ruten
imidlertid igennem et beboelseskvarter ligesom tilfældet med den alternative
ruteføring, som borgmester Ole Bjørstorp har foreslået i lyset af protesterne
mod den første rute.I Ishøj ønskes en videreføring af ruten langs Ishøj
Strandvej - Ring 3's forlængelse, der som de øvrige dele af ruten er tæt
trafikeret. Det er imidlertid blevet anført fra Ishøj Kommunes side, at staten
står i vejen for denne ruteføring, idet staten ønsker et stoppested tæt op af
Cph West.Det er imidlertid spørgerens opfattelse, at dette sagtens kan opnås
ved den af Ishøj forslåede løsning, idet Cph West er placeret umiddelbart i
krydset mellem Vejlebrovej og Ishøj Stationsvej, og dermed sagtens kan
betjenes via den af Ishøj foreslåede løsning.Derfor undrer spørgeren sig
over, hvorfor staten angiveligt skulle stå så stejlt på en ruteføring af
Vejlebrovej, når ønsket nu er et andet lokalt, og den hidtil anførte
begrundelse for Vejlebrovej-løsningen sagtens kan imødekommes ved en
linjeføring langs Ishøj Strandvej og Ishøj Stationsvej.
På Folketingets formands vegne
Lovsekretariatet
Den 4. august 2015
Svaret bedes sendt elektronisk til
spørgeren på