Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
L 7
Offentligt
1540011_0001.png
14. august 2015
J.nr. 15-1973974
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 7 - Forslag til Lov om ændring af lov om børnetilskud og forskudsvis ud-
betaling af børnebidrag og lov om en børne- og ungeydelse (Genindførelse af optjenings-
princippet for ret til børnetilskud og børne- og ungeydelse for flygtninge).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 6. juli 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske af
ikkemedlem af udvalget (MFU) Zenia Stampe (R).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om lovforslaget og dets enkelte elementer er i overensstemmelse med Flygtningekonventionen artikel 23, til skatteministeren
1540011_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om lovforslaget og dets enkelte elementer er i overensstemmelse
med Flygtningekonventionen artikel 23 om, at kontraherende stater med hensyn til of-
fentlig hjælp og understøttelse skal indrømme flygtninge, der lovligt bor indenfor deres
område, samme behandling som deres egne statsborgere?
Svar
Flygtningekonventionen hører under Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets res-
sort. Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har oplyst følgende, som jeg kan hen-
holde mig til:
”Det fremgår af lovforslagets pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger, at optjeningsprin-
cippet for ret til børne- og ungeydelsen og børnetilskud blev indført med lov nr. 1609 af
22. december 2010 med virkning fra den 1. januar 2012. Udlændinge, som har fået op-
holdstilladelse i Danmark efter §§ 7, 8 eller 9 b i udlændingeloven, blev med lov nr. 1398
af 23. december 2012 generelt undtaget fra optjeningsprincippet med virkning fra den 1.
januar 2013.
Med lovforslaget genindføres optjeningsprincippet for ret til børne- og ungeydelsen og
børnetilskud for udlændinge, som har fået opholdstilladelse i Danmark efter udlændinge-
lovens §§ 7, 8 eller 9 b.
Det følger af flygtningekonventionens artikel 23, at de kontraherende stater med hensyn
til offentlig hjælp og understøttelse skal indrømme flygtninge, der lovligt bor inden for
deres område, samme behandling som deres egne statsborgere.
Ved dom af 15. februar 2012, jf. Ugeskrift for Retsvæsen 2012, side 1761, tog Højesteret
stilling til bl.a. foreneligheden mellem de dagældende regler om introduktionsydelse/start-
hjælp og flygtningekonventions artikel 23. Højesteret fandt, at flygtningekonventionens
artikel 23 efter sin ordlyd alene omfatter direkte forskelsbehandling. Efter Højesterets op-
fattelse var der ikke tilstrækkeligt grundlag for at antage, at bestemmelsen skal forstås så-
ledes, at den også forbyder indirekte forskelsbehandling, der er sagligt begrundet og pro-
portional.
Det optjeningsprincip, der foreslås gennemført med lovforslaget, gælder for såvel danske
statsborgere som udlændinge, herunder flygtninge, og indebærer, at flygtninge i forhold til
adgang til børne- og ungeydelsen og børnetilskud behandles på samme måde som danske
statsborgere.
Det er på den baggrund regeringens opfattelse, at lovforslaget er i overensstemmelse med
flygtningekonventionens artikel 23.”
Side 2 af 2