Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
L 2
Offentligt
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Folketingets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg
Dato: 7. august 2015
Under henvisning til Folketingets Udlændinge-, Integrations- og
Boligudvalgs brev af 6. juli 2015 følger hermed udlændinge-,
integrations- og boligministerens endelige svar på spørgsmål nr. 7
(L 2).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen
(EL).
Spørgsmål nr. 7:
”I Rockwool Fondens Forskningsenheds Arbejdspapir 25,
"Starthjælpens betydning for flygtninges levevilkår og beskæftigelse",
Rockwool Fonden 2012 (http://www.rockwoolfonden.dk/files/RFF-
site/Publikations%20upload/Arbejdspapirer/Arbejdspapir%2025%20-
Starthjælpens%20betydning%20for%20flygtninges%20leve-
vilkår%20og%20beskæftigelse.pdf) hedder det på side 15: "Alle
familietyper, som er på starthjælp hele tiden, er fattige i relativ
forstand, fordi deres nettoindkomst ligger under de forskellige
standardgrænser for, hvornår man betegnes som værende fattig, fx i
henhold til OECD's definition, hvor man er fattig, hvis ens
nettoindkomst er mindre end halvdelen af medianindkomsten. For
enlige flygtninge og flygtningefamilier, som ikke opfylder 300 timers
reglen (senest ændret til 450 timers reglen), er rådighedsbeløbet så
lavt, at man nærmer sig absolut fattigdom - specielt for enlige
flygtninge er ydelsen så lav, at det ligner absolut fattigdom, hvor det
kræver ekstrem viljestyrke blot at bo og spise sundhedsmæssigt
forsvarligt, hvis det overhovedet er muligt. For parrene med børn er
der tale om relativ fattigdom, hvor der lige præcis er råd til at bo og
spise, men altså ikke til noget som helst andet." Er ministeren enig i
disse konstateringer, hvad angår den tidligere starthjælp, og har
ministeren nogen grund til at antage, at flygtninge på den nye
integrationsydelse ikke vil komme i den samme situation, hvad angår
absolut og relativ fattigdom?”
Svar: