Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
L 2
Offentligt
1540729_0001.png
Tale
13. august 2015
J.nr. 15-1973974
Person og Pension
Samrådsspørgsmål A
- Tale til besvarelse af spørgsmål A til L 7 den 18. august
MCA
Spørgsmål A
Ministrene bedes redegøre for, hvordan de vurderer kritikken
fra UNHCR af, at de tre lovforslag, L 2, L3 og L 7 ikke lever
op til de krav om lige behandling af flygtninge og modtager-
landets egne borgere, der er fastslået i FN’s flygtningekon-
vention fra 1951 (jf. UNHCR’s høringssvar, UUI – L 2, bilag
7). Samtidig bedes ministrene redegøre for, hvordan de vil
imødekomme kritikken fra UNHCR og bringe lovforslagene i
overensstemmelse med flygtningekonventionen, og for, om
regeringen finder grund til at lytte, når en FN-organisation
påpeger, at en dansk lov eller et dansk lovforslag er i strid
med Danmarks konventionsmæssige forpligtelser. Endvidere
bedes ministrene forholde sig til de øvrige kritikpunkter i hø-
ringssvarene til de tre lovforslag, jf. UUI, L 2 bilag 7. BEU, L
3 – bilag 7. SAU L 7 – bilag 6.
Problemstillingen er den samme for de tre forslag
Tak for muligheden for at kommentere vedrø-
rende forslaget om ændring af reglerne om bør-
ne- og ungeydelse og børnetilskud. Jeg skal gøre
det kort.
De problemstillinger, der spørges ind til i dette
samråd, er jo i høj grad ens for de tre forslag, og
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapirer fra det åbne samråd den 18. august 2015, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, beskæftigelsesministeren og skatteministeren
1540729_0002.png
jeg kan derfor tilslutte mig de svar, som mine to
ministerkollegaer har givet indtil videre.
Flygtningekonventionen
Naturligvis skal vi overholde vores konventi-
onsmæssige forpligtelser. Det mener vi også, at
vi gør.
I 2010 i forbindelse med indførslen af optje-
ningsprincippet i relation til børne- og ungeydel-
se og børnetilskud var spørgsmålet om reglernes
forenelighed med flygtningekonventionen også
til diskussion. Vurderingen var også dengang, at
reglerne er i overensstemmelse med flygtninge-
konventionen.
Lovforslaget – L 7
Vi forskelsbehandler ikke med dette forslag.
Regeringen vil ophæve en positiv undtagelse for
flygtninge, så de igen bliver omfattet af de almin-
delige regler om optjeningsprincippet i relation til
børnetilskud og børne- og ungeydelse. Det vil si-
ge, at de vil blive behandlet som andre udlændin-
ge, der kommer til Danmark - fra fx USA og Ki-
na.
Side 2 af 3
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapirer fra det åbne samråd den 18. august 2015, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, beskæftigelsesministeren og skatteministeren
1540729_0003.png
Mindre attraktivt at søge asyl i Danmark
Regeringen har meldt klart ud, at vi ønsker at
gøre det mindre attraktivt at søge asyl i Dan-
mark. Asylansøgere skal ikke vælge at komme
til Danmark på grund af de høje offentlige
ydelser.
Og så er det jo naturligt at ophæve en positiv
særbehandling, så flygtninge igen bliver be-
handlet som andre tilflyttere. For hvorfor skal
flygtninge have en højere børne- og ungeydelse
og et højere børnetilskud end andre, som
kommer hertil fra lande udenfor EU?
Rigtigt og rimeligt
Vi synes, at det er både rigtigt og rimeligt at op-
hæve særbehandlingen på dette område.
Og jeg synes stadig, at Danmark tilbyder rimelige
økonomiske vilkår for udlændinge – også med
optjeningsprincipper for velfærdsydelser.
Side 3 af 3