Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
L 2
Offentligt
1538914_0001.png
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Folketingets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg
Dato: 5. august 2015
Under henvisning til Folketingets Udlændinge-, Integrations- og
Boligudvalgs brev af 6. juli 2015 følger hermed udlændinge-,
integrations- og boligministerens endelige svar på spørgsmål nr.
15 (L 2).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen
(EL).
Spørgsmål nr. 15:
”Det fremgår af anmærkningen til faktaarket "Betydning af ny
integrationsydelse for rådighedsbeløb for forskellige familietyper"
(http://bm.dk/da/Aktuelt/Pressemeddelelser/Arkiv/2015/07/Straksindg
reb%20paa%20asylomraadet%20-%20ny%20integrationsydel-
se%20til%20nytilkomne%20udlaendinge.aspx#), at "Det er forudsat i
beregningerne, at familierne har været i landet i mindst 2 år, hvilket
betyder, at familierne ikke er omfattet af den planlagte genindførelse
af optjeningsprincip på børnefamilieydelse og børnetilskud…". Vil
ministeren forelægge udvalget en opstilling over konsekvenserne af
integrationsydelsen for de i faktaarket nævnte familietyper, for
personer/familier, der har haft opholdstilladelse i henholdsvis 0
måneder, 6 måneder, 12 måneder og 18 måneder, og som således vil
være omfattet af genindførelsen af optjeningsprincippet på
børnefamilieydelse og børnetilskud?”
Svar:
Optjeningsprincippet for ret til børne- og ungeydelsen og børnetilskud
betyder, at retten til den fulde ydelse er betinget af, at mindst en af de
personer, der har forsørgelsespligten over for barnet, har haft bopæl
eller beskæftigelse i Danmark eller i et EU/EØS-land eller Schweiz i
mindst 2 år inden for de seneste 10 år forud for den periode,
udbetalingen vedrører. Retten til fuld ydelse optjenes gradvist, så der
efter 6 måneders bopæl eller beskæftigelse er ret til 25 pct. af ydelsen,
efter 1 år til 50 pct., efter 1�½ år 75 pct. og efter 2 år 100 pct.
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om ministeren vil forelægge udvalget en opstilling over konsekvenserne af integrationsydelsen, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1538914_0002.png
2
I tabel 1 vises ved hjælp af familietypeeksempler rådighedsbeløbet for
familier på kontanthjælp med gældende regler samt familier på
integrationsydelse. For familier på integrationsydelse er der beregnet 5
scenarier, som alene adskiller sig ved antallet af måneder, familien har
haft opholdt sig lovligt i Danmark. Det forudsættes, at prøven i dansk
2 ikke er bestået i de 5 scenarier.
Opgørelsen baserer sig på gældende regler for boligsikring og tilskud
til daginstitutionsbetaling. For at kunne belyse udbetalingernes
størrelse til de nævnte familietyper, er der fastlagt et niveau for bl.a.
boligudgifter og daginstitutionsbetaling. Familietypeeksempler viser
den økonomiske situation og udvikling for en række typefamilier, der
har bestemte kendetegn med hensyn til bolig, børn og alder.
Som det fremgår af tabel 1, vil det to-årige optjeningsprincip for
børnetilskud og børne- og ungeydelse selvsagt ikke påvirke
rådighedsbeløbet for enlige og par uden børn på integrationsydelse.
Tabel 1
Rådighedsbeløb for forskellige familietyper givet genindførelsen af
optjeningsprincippet for børne- og ungeydelse samt børnetilskud efter udgifter til
bolig og børnepasning, 2015-pl.
A
Kontanthjælp
Gældende regler
B
Integra-
tions-
ydelse
Opholds-
tilladelse
2 år
C
Integra-
tions-
ydelse
Opholds-
tilladelse
18 mdr.
D
Integra-
tions-
ydelse
Opholds-
tilladelse
12 mdr.
E
Integra-
tions-
ydelse
Opholds-
tilladelse
6 mdr.
F
Integra-
tions-
ydelse
Opholds-
tilladelse
0 mdr.
Fyldt
30 år
Enlig uden børn
Enlig med 1 barn
Enlig med 2 børn
Enlig med 3 børn
Ægtepar/samlevende
uden børn
Ægtepar/samlevende
med 1 barn
Ægtepar/samlevende
med 2 børn
Ægtepar/samlevende
med 3 børn
5.300
10.000
13.700
17.100
10.700
14.000
15.300
16.900
Under 30
år,
aktivitets
parat*
5.400
10.100
13.800
17.200
10.800
14.000
15.400
17.000
2.300
8.500
11.900
14.500
4.700
9.900
11.600
12.600
2.300
7.600
10.300
12.200
4.700
9.500
10.900
11.700
2.300
6.700
8.700
9.900
4.700
9.100
10.300
10.800
2.300
5.700
7.000
7.600
4.700
8.800
9.600
9.900
2.300
4.800
5.400
5.300
4.700
8.400
8.900
9.000
Anm.: Der er forudsat en månedlig husleje for en enlig uden børn på 2.803 kr. og en husleje på 6.144 kr. for andre familietyper,
samt øvrige boligudgifter mellem 761 og 1.236 kr. pr. mdr. afhængig af familietype. Det svarer til beregningsforudsætningerne, i det
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om ministeren vil forelægge udvalget en opstilling over konsekvenserne af integrationsydelsen, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
3
faktaark spørgeren henviser til. I anmærkningen til tabel 1 i faktaarket spørgeren henviser til, er de forudsatte huslejer imidlertid ved
en fejl angivet til hhv. 2.822 kr. og 6.185 kr.
Det forudsættes, at unge er udeboende. Der er lagt et loft over særlig støtte, så udbetalingen af integrationsydelse og særlig støtte
tilsammen højest kan udgøre 70 pct. af højeste dagpengesats efter skat og ATP-bidrag. Det bemærkes, at kontanthjælpsmodtagere
under 30 år og modtagere af integrationsydelse er undtaget fra ATP-indbetaling. Det antages, at kommuneskat og kirkeskat svarer til
landsgennemsnittet.
Endeligt forudsættes det, at prøven i dansk 2 ikke er bestået, i de opstillede scenarier.
*Rådighedsbeløbet er vist for aktivitetsparate, idet de udgør godt 70 pct. af personer på kontanthjælp. Tallene er afrundede til hele
hundrede.
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings beregninger samt Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel,
december 2014.
Inger Støjberg
/ Henrik Thomassen