Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
L 7 Bilag 6
Offentligt
1539362_0001.png
10. august 2015
J.nr. 15-1973974
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af bør-
nebidrag og lov om en børne- og ungeydelse).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
Ankestyrelsen
Ankestyrelsen forudser, at lov-
forslaget vil medføre et antal yder-
ligere klagesager på området, men
det er ikke muligt på nuværende
tidspunkt at kvantificere antallet
heraf.
Skatteministeriet har noteret sig
Ankestyrelsens svar.
Antiracismegruppen,
EL
Antiracismegruppen har afgivet et
samlet høringssvar til L 2, L 3 og
L7. Nedenfor refereres – og kom-
menteres - de dele af svaret, som
vurderes at vedrøre L 7.
Antiracismegruppen betragter for-
slaget som diskriminerende og i
strid med Flygtningekonventionen
og menneskerettighederne.
Antiracismegruppen anfører, at
forslaget vil skabe fattigdom og
modvirke integrationen. Der op-
fordres til at udarbejde nyt forslag,
der undgår forskelsbehandling og
diskriminering.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Institut for Men-
neskerettigheder
Der henvises til kommentarerne til
høringssvarene fra Institut for
Menneskerettigheder og Børnerå-
det. Det bemærkes, at der med
forslaget ophæves en positiv sær-
behandling af flygtninge, så de
som alle andre tilflytterfamilier skal
optjene ret til børnetilskud og
børne- og ungeydelse. Der er såle-
des ikke tale om forskelsbehand-
ling eller diskriminering.
BUPL
BUPL er bekymret for, at man
med lovforslaget skaber en større
gruppe fattige, hvis børn får svæ-
rere ved at klare sig i samfundet.
BUPL opfordrer regeringen til at
Der henvises til kommentarerne til
høringssvarene fra Institut for
Menneskerettigheder og Børnerå-
det.
Side 2 af 20
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
sikre de nødvendige forebyggende
indsatser i form af eks. sociale nor-
meringer og tidlig daginstitutions-
start med henblik.
Børne- og Kulturcheffor-
eningen
Børne- og Kulturchefforeningen
(BKF) bemærker, at det er deres
erfaring, at forhold vedrørende
forældre, herunder forældrenes
økonomi, har betydning for bør-
nene. BKF vil komme til at mærke
det i daginstitutioner og skoler
samt formentlig hos de sociale
myndigheder, hvis der må gribes
ind til fordel for børn, der udsæt-
tes for omsorgssvigt af deres flygt-
ningefamilier m.v.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvarene fra Institut for
Menneskerettigheder og Børnerå-
det.
Børnerådet
Børnerådet støtter ikke forslaget
og mener, at den primære konse-
kvens af lovforslaget bliver, at
flygtningefamilier bliver økono-
misk og socialt marginaliseret. Rå-
det mener, at lave ydelser går sær-
ligt ud over børnene. Rådet fore-
slår, at det nøje overvåges, om L 2,
L 3 og L 7 medfører en stigning af
flygtningefamilier med børn, der
vokser op i fattigdom.
Regeringen ønsker at give nytil-
komne flygtninge og udlændinge et
større incitament til at arbejde og
blive integreret i det danske sam-
fund. Der henvises til kommenta-
ren til høringssvaret fra Institut for
Menneskerettigheder. For så vidt
angår bekymringen for negative
sociale konsekvenser bemærkes
endvidere, at nærværende lov-
forslag vedrører en midlertidig pe-
riode på 2 år, hvorunder ydelserne
gradvist forøges. Lovforslaget
medfører ophævelse af en positiv
særbehandling af flygtningefami-
lier, så de på lige fod med andre
tilflytterfamilier må optjene ret til
ydelserne. De stilles således hver-
ken bedre eller dårligere end andre
tilflytterfamilier, og der er således
ikke grundlag for at antage, at
dette lovforslag skulle medføre en
særlig social marginalisering af
flygtninge.
Side 3 af 20
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Børnerådet savner en stillingtagen
til lovforslagets overensstemmelse
med menneskeretten, i særdeles-
hed børnekonventionen.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Institut for Men-
neskerettigheder. For så vidt angår
det anførte om FN’s Børnekon-
vention, har Skatteministeriet ind-
hentet bidrag fra Social- og Inden-
rigsministeriet, som er ressortan-
svarlig for konventionen.
Social- og Indenrigsministeriet be-
mærker, at FN’s børnekonvention
ikke giver ret til, at barnet eller for-
ældrene kan modtage en bestemt
social ydelse. Det må derimod i
den samlede vurdering af reglernes
forenelighed med FN’s børnekon-
vention tages i betragtning, at del-
tagerstaterne har en bred skøns-
margin, når det drejer sig om tilret-
telæggelsen af den sociale og øko-
nomiske politik.
For så vidt angår spørgsmålet om
forskelsbehandling, jf. børnekon-
ventionens artikel 2, henvises til
det anførte om lovforslagets for-
hold til den Europæiske Menne-
skerettighedskonventions artikel
14, jf. artikel 1 i Tillægsprotokol 1
Der henvises derfor til kommenta-
ren til høringssvaret fra Institut for
Menneskerettigheder om forsla-
gets overensstemmelse med Den
Europæiske Menneskerettigheds-
konvention.
Det vurderes således, at forslaget
er i overensstemmelse med FN’s
børnekonvention.
Børnerådet finder det uhensigts-
mæssigt at forsøge at øge forældre-
Det er et af regeringens overord-
nede formål at give flygtninge og
udlændinge et større incitament til
Side 4 af 20
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nes incitament til at arbejde gen-
nem en ydelse, der bør tilgodese
børnene.
at arbejde og blive integreret i det
danske samfund. I første omgang
fremsættes tre lovforslag, som re-
ducerer den økonomiske fordel
ved at få asyl i Danmark. Dette
lovforslag er ét af disse forslag.
Det er således ikke dette lovforslag
alene, der skal give flygtninge og
udlændinge et større incitament til
at arbejde og blive integreret i det
danske samfund, men sammen-
holdt med de øvrige to forslag vil
det give et økonomisk incitament
for flygtninge til at komme i ar-
bejde. Det primære, generelle for-
mål med optjeningsprincippet for
ret til børne- og ungeydelse og
børnetilskud er at sikre tilknytning
til Danmark, før man kan få fuld
ydelse.
Danmarks Evaluerings-
institut
Danmarks Evalueringsinstitut har
ingen bemærkninger til lovforsla-
get.
Dansk Flygtningehjælp
Dansk Flygtningehjælp beklager
stærkt, at udkastet til lovforslag
ikke er sendt i høring, inden frem-
sættelsen af lovforslaget.
Det ønskes hurtigst muligt at få
gennemført de foreslåede lovæn-
dringer, så de kan træde i kraft den
1. september 2015. Det har således
beklageligvis ikke været muligt at
sende lovforslaget i høring forin-
den fremsættelsen.
Regeringen ønsker at gøre det
mindre attraktivt at søge asyl i
Danmark. Samtidig ønsker rege-
ringen at give nytilkomne flygt-
ninge og udlændinge et større inci-
tament til at arbejde og blive inte-
greret i det danske samfund.
Dansk Flygtningehjælp mener, at
flygtninge fortsat bør være undta-
get fra optjeningsprincippet, da der
er tale om mennesker, der er tvun-
get på flugt fra deres hjemland.
Side 5 af 20
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Flygtningehjælp opfordrer
til, at der redegøres for forholdet
til de internationale konventioner,
som også anført af Institut for
Menneskerettigheder. Dansk
Flygtningehjælp opfordrer til, at
UNHCR høres i denne anledning.
Dansk Flygtningehjælp anfører, at
flygtningefamilier som følge af L 2
vil hav et meget lavt rådighedsbe-
løb, og at børne- og ungeydelsen
derfor vil være et vigtigt og yderst
nødvendigt supplement til for de
familier, der får integrationsydelse.
Dansk Flygtningehjælp opfordrer
til, at der foretages og fremlægges
nærmere beregninger over den
samlede økonomi for berørte fa-
milier.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Institut for Men-
neskerettigheder. UNHCR har af-
givet høringssvar. Der henvises til
kommentaren hertil.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Institut for Men-
neskerettigheder.
Dansk Industri (DI)
DI har ingen bemærkninger til lov-
forslaget-
Dansk Socialrådgiverfor-
ening
Dansk Socialrådgiverforening (DS)
frygter, at lovændringen vil med-
føre, at flere flygtningefamilier
med børn vil få reelle fattigdoms-
problemer.
DS vurderer, at lovændringen vil
medføre, at langt flere nyankomne
flygtningefamilier med børn vil
være nødsaget til at søge om en-
keltydelser. Det kan medføre, at de
positive økonomiske beregninger
for det offentlige vil blive mindre
end beregnet. Dette vil også med-
føre et betragteligt merarbejde for i
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Institut for Men-
neskerettigheder.
Flygtninge vil som alle andre i vari-
erende omfang være berettiget til
øvrige offentlige ydelser. Det sker
ud fra en konkret vurdering af den
enkelte ansøgers samlede økono-
miske situation og ikke det enkelte
ydelseselement. Der er ikke grund-
lag for at skønne over, i hvilket
omfang de foreslåede ændringer af
børne- og ungeydelsen samt bør-
netilskud isoleret set vil påvirke
omfanget af enkeltydelser.
Side 6 af 20
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kommunerne, hvor socialrådgi-
verne på integrationsområdet i for-
vejen er meget pressede.
Danske Erhvervsskoler
Danske Erhvervsskoler har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
Datatilsynet
Datatilsynet har ingen bemærknin-
ger til lovforslaget.
Det Kriminalpræventive
Råd
Det Kriminalpræventive Råd
(DKR) bemærker, at voksne flygt-
ninge såvel som flygtningebørn og
– unge generelt set udgør en særlig
sårbar og udsat befolknings-
gruppe., og at unge flygtninge er
overrepræsenteret på de sikrede af-
delinger i Danmark. DKR bemær-
ker endvidere, at påvirkningen af
økonomiske opvækstvilkår på kri-
minalitet er omdiskuteret i forsk-
ningen.
Der henvises til kommentaren til
høringssvarene fra Dansk Flygt-
ningehjælp og Børnerådet.
Efterskolerne
Efterskolerne vurderer, bl.a. på
baggrund af en rapport fra Epi-
nion fra september 2014, at den
økonomiske barriere for at sende
sit barn afsted på efterskole vil
blive uoverstigelig for en række
flygtningefamilier. Efterskolerne
ser derfor med bekymring på lov-
forslaget.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvarene fra Institut for
Menneskerettigheder og Børnerå-
det.
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Side 7 af 20
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FOA
FOA tilslutter sig LO’s bemærk-
ninger.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra LO.
Foreningen af Udlændin-
geretsadvokater
Foreningen finder, at lovforsla-
gene strider mod grundloven og
Danmarks internationale forplig-
telser, ligesom foreningen er uenig
i, at det ønskede formål kan opnås
via de foreslåede lovændringer.
Foreningen stiller sig tvivlende
overfor, hvorvidt lovforslaget
skulle give nytilkomne flygtninge
et større incitament til at arbejde
og blive integreret i det danske
samfund.
Der henvises til kommentaren til
høringssvarene fra Institut for
Menneskerettigheder og Red Bar-
net.
Det er et af regeringens overord-
nede formål at give flygtninge og
udlændinge et større incitament til
at arbejde og blive integreret i det
danske samfund. I første omgang
fremsættes tre lovforslag, som re-
ducerer den økonomiske fordel
ved at få asyl i Danmark. Dette
lovforslag er ét af disse forslag.
Det er således ikke dette lovforslag
alene, der skal give flygtninge og
udlændinge et større incitament til
at arbejde og blive integreret i det
danske samfund, men sammen-
holdt med de øvrige to forslag vil
det give et økonomisk incitament
for flygtninge til at komme i ar-
bejde.
Regeringen ønsker at gøre det
mindre attraktivt at søge om asyl i
Danmark. Flygtninge, der allerede
inden lovens ikrafttræden har fået
opholdstilladelse efter udlændinge-
lovens §§ 7, 8 eller 9 b, har allerede
lovligt ophold her i landet. Der er
endvidere tale om en midlertidig,
gradvis optjening, så der opnås
fuld ydelse allerede efter to år. På
den baggrund vurderes der ikke
behov for at ændre på børneydel-
ser til udlændinge, der har opnået
Foreningen bemærker, at da lov-
forslaget ikke finder anvendelse
for udlændinge, der har fået op-
holdstilladelse i Danmark efter §§
7, 8 eller 9 b i udlændingeloven før
d. 1. september 2015, vil der blive
skabt en stor ulighed mellem
denne gruppe udlændinge og dem,
der vil være omfattet af lovforsla-
get. Dette er efter foreningens uac-
ceptabelt.
Side 8 af 20
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
opholdstilladelse inden lovens
ikrafttræden.
FSR- danske revisorer
FSR har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
FTF
FTF mener, at forslaget sammen
med L 2 vil øge antallet af fattige
og især fattige børnefamilier i Dan-
mark, og de tager derfor afstand
fra lovforslaget. De anfører også,
at udlændinges børn vil rammes og
derfor have en øget risiko for at
klare sig dårligere i skolen og i ci-
vilsamfundet generelt.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvarene fra Institut for
Menneskerettigheder og Børnerå-
det.
Indvandrerrådgivningen
Indvandrerrådgivningen har afgi-
vet et samlet høringssvar til L 2, L
3 og L 7. Nedenfor refereres – og
kommenteres - de dele af svaret,
som vurderes at vedrøre L 7.
Indvandrerrådgivningen mener, at
lovforslaget er forskelsbehandling
af flygtninge og i konflikt med
grundloven.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Institut for Men-
neskerettigheder.
Institut for Menneskeret-
tigheder
Institut for Menneskerettigheder
(IM) har afgivet et samlet hørings-
svar til L 2, L 3 og L7. Nedenfor
refereres – og kommenteres - de
dele af svaret, som vurderes at
vedrøre L 7.
IM kritiserer, at lovforslaget ikke
indeholder vurderinger af forhol-
det til Grundloven eller menneske-
retten og opfordrer til, at der rede-
gøres for dette.
Det er korrekt, at lovforslaget ikke
indeholder sådanne vurderinger.
Med det nu fremsatte lovforslag
indføres ikke helt nye regler, da
undtagelsen for udlændinge, der
Side 9 af 20
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
har fået opholdstilladelse i Dan-
mark efter udlændingelovens §§ 7,
8 eller 9 b, ophæves, således at de
pågældende udlændinge igen vil
blive omfattet af optjeningsprin-
cippet.
Da flygtningekonventionen, Den
Europæiske Menneskerettigheds-
konvention (EMRK) og FN’s kon-
vention om økonomiske, sociale
og kulturelle rettigheder (CESCR)
hører under henholdsvis Udlæn-
dinge, Integration og Boligministe-
riet og Justitsministeriet, har Skat-
teministeriet indhentet bidrag fra
disse ministerier.
Justitsministeriet bemærker: ” Ef-
ter lovforslaget ophæves undtagel-
sen for udlændinge, som har fået
opholdstilladelse i Danmark efter
§§ 7, 8 eller 9 b i udlændingeloven,
således at denne gruppe igen bliver
omfattet af optjeningsprincippet
for børnetilskud og børne- og un-
geydelsen, jf. lovforslagets almin-
delige bemærkninger, pkt. 2.2.
Forud for vedtagelsen af lov nr.
1609 af 22. december 2010, hvor-
ved optjeningsprincippet blev ind-
ført, blev det vurderet, at den ord-
ning, som nu foreslås genindført i
forhold til udlændinge, der har op-
holdstilladelse efter udlændingelo-
vens §§ 7, 8 eller 9 b, var forenelig
med Danmarks internationale for-
pligtelser. Der henvises herom til
Skatteministeriets kommentarer til
Dansk Flygtningehjælps hørings-
svar vedrørende lovforslag nr. L
79 af 17. november 2010, jf. bilag
Side 10 af 20
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
16 (Skatteudvalget) til lovforslag
nr. L 79 af 17. november 2010.
Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention giver ikke som så-
dan en ret til at modtage sociale
ydelser mv.
Det følger dog af konventionens
artikel 14 sammenholdt med arti-
kel 1 i 1. tillægsprotokol, at staten
er forpligtet til ikke at forskelsbe-
handle personer i sammenlignelige
situationer med hensyn til modta-
gelse af sociale ydelser, medmindre
forskelsbehandlingen er sagligt be-
grundet og proportional.
Forslaget sidestiller udlændinge,
der har opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens §§ 7, 8 eller 9 b,
med danske statsborgere og andre
udlændinge, der har opholdstilla-
delse i Danmark. Det er på den
baggrund vurderingen, at konven-
tionens artikel 14 ikke er til hinder
for en sådan ordning.
Diskriminationsforbud findes som
nævnt i høringssvaret fra Dansk
Flygtningehjælp også i artikel 2
sammenholdt med artikel 9 og 11
om henholdsvis social tryghed og
tilstrækkelig levefod i FN’s kon-
vention om økonomiske, sociale
og kulturelle rettigheder. Disse be-
stemmelser kan ud fra tilsvarende
betragtninger ikke antages at føre
til et andet resultat.”
Det er på den baggrund vurderin-
gen, at lovforslaget er i overens-
stemmelse med Danmarks interna-
tionale forpligtelser, herunder Den
Side 11 af 20
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Europæiske Menneskerettigheds-
konvention.
For så vidt angår grundlovens §
75, stk. 2, henvises til pkt. 2.8 i de
almindelige bemærkninger til lov-
forslag nr. L 2 af 3. juli 2015 om
ændring af lov om aktiv socialpoli-
tik, lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats, integrationsloven og for-
skellige andre love (Indførelse af
en integrationsydelse, ændring af
reglerne om ret til uddannelses- og
kontanthjælp m.v.) og høringsno-
tatet vedrørende dette lovforslag.
Udlændinge-, Integrations- og Bo-
ligministeriet bemærker i forhold
til flygtningekonventionen:
”Lovforslaget genindfører optje-
ningsprincippet for ret til børne-
og ungeydelsen og børnetilskud
for udlændinge, som har fået op-
holdstilladelse i Danmark efter ud-
lændingelovens §§ 7, 8 eller 9 b.
Der er redegjort nærmere herfor i
pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det følger af flygtningekonventio-
nens artikel 6, at udtrykket »under
samme forhold« skal forstås såle-
des, at en person skal opfylde alle
sådanne betingelser (herunder
dem, der angår varigheden af og
betingelserne for midlertidigt eller
fast ophold), som han skulle have
opfyldt for at nyde den pågæl-
dende ret, såfremt han ikke havde
været flygtning, undtagen for så
vidt angår betingelser, som efter
Side 12 af 20
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
deres natur ikke kan opfyldes af en
flygtning.
Det følger af flygtningekonventio-
nens artikel 23, at de kontrahe-
rende stater med hensyn til offent-
lig hjælp og understøttelse skal
indrømme flygtninge, der lovligt
bor inden for deres område,
samme behandling som deres egne
statsborgere.
Efter flygtningekonventionens ar-
tikel 24, stk. 1, litra b, skal de kon-
traherende stater indrømme flygt-
ninge, der lovligt bor inden for de-
res område, samme behandling
som deres egne borgere i forhold,
der vedrører social tryghed, herun-
der lovbestemmelser vedrørende
bl.a. familieforsørgelse, jf. dog be-
stemmelsens litra b, nr. 1 og 2.
Ved dom af 15. februar 2012, jf.
Ugeskrift for Retsvæsen 2012, side
1761, tog Højesteret stilling til bl.a.
foreneligheden mellem de dagæl-
dende regler om introduktions-
ydelse/starthjælp og flygtninge-
konventions artikel 23. Højesteret
fandt, at flygtningekonventionens
artikel 23 efter sin ordlyd alene
omfatter direkte forskelsbehand-
ling. Efter Højesterets opfattelse
var der ikke tilstrækkeligt grundlag
for at antage, at bestemmelsen skal
forstås således, at den også forby-
der indirekte forskelsbehandling,
der er sagligt begrundet og propor-
tional.
Det optjeningsprincip, der foreslås
gennemført med lovforslaget, side-
Side 13 af 20
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
stiller udlændinge, der har op-
holdstilladelse efter udlændingelo-
vens §§ 7, 8 eller 9 b med danske
statsborgere og andre udlændinge,
der har opholdstilladelse i Dan-
mark, og indebærer, at flygtninge i
forhold til adgang til børne- og un-
geydelsen og børnetilskud behand-
les på samme måde som danske
statsborgere.”
IM mener, at det bør afklares,
hvordan de forskellige personer og
familiers økonomiske situation
samlet set vil være stillet efter de
foreslåede ændringer.
Det er på den baggrund vurderin-
gen, at lovforslaget er i overens-
stemmelse med flygtningekonven-
tionen.
Regeringen ønsker at gøre det
mindre attraktivt at søge asyl i
Danmark. Samtidig ønsker rege-
ringen at give nytilkomne flygt-
ninge og udlændinge et større inci-
tament til at arbejde og blive inte-
greret i det danske samfund. For
så vidt angår de økonomiske kon-
sekvenser for flygtningefamilier er
der stillet to spørgsmål – spørgs-
mål 15 og spørgsmål 26 - til L 2
om de økonomiske konsekvenser
af regeringens samlede pakke. Der
henvises til svar på disse.
Der er stillet et spørgsmål –
spørgsmål 18 - herom til L 2. Der
henvises til svaret på dette. Særligt
vedrørende nærværende lovforslag
skal det bemærkes, at ifølge det ek-
spertudvalg, der blev nedsat af den
tidligere regering, forudsætter fat-
tigdom, at der er tale om en vedva-
rende situation. I den forbindelse
er det værd at bemærke, at genind-
førelse af optjeningsprincippet for
flygtninge medfører en midlertidig
IM mener, at det bør afklares og
overvåges, om de tre lovforslag vil
betyde en (markant) stigning i an-
tallet af personer, der lever med et
indkomstgrundlag under den nati-
onale økonomiske fattigdoms-
grænse. Det er Institut for Menne-
skerettigheder umiddelbare vurde-
ring, at de tre fremsatte lovforslag
kan medføre, at flere vil leve i fat-
tigdom.
IM anbefaler, at regeringen uddy-
ber lovforslagenes virkning på
Danmarks andel af det samlede
Side 14 af 20
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
antal af asylansøgere i Europa, på
integrationen af udlændinge i Dan-
mark og på andre forhold for de
berørte.
reduktion af ydelsen, der maksi-
malt kan vare i 2 år.
Det er regeringens vurdering, at en
nedsættelse af ydelsesniveauet vil
medvirke til at gøre det mindre at-
traktivt at søge asyl i Danmark og
samtidig vil give nytilkomne flygt-
ninge og udlændinge et større inci-
tament til at arbejde og blive inte-
greret i det danske samfund.
Forudsætningerne stammer fra
Justitsministeriets integrations-
prognose, der bl.a. er anvendt i
forbindelse med konjunkturvurde-
ringen i maj 2015. Der gøres for
en god ordens skyld opmærksom
på, at detaljerede beskrivelser af
forudsætninger, analysemetoder,
datagrundlag og usikkerhed ikke
bør fremgå af bemærkningerne til
et lovforslag, jf. Vejledning om
konsekvensanalyser, Finansmini-
steriet 2005.
Dette lovforslag medfører ikke, at
flygtninges ret til at blive behandlet
på lige fod med danske statsbor-
gere tilsidesættes, da udlændinge
og danske statsborgere bliver be-
handlet ens. Der er tale om, at en
positiv særbehandling af flygtninge
ophæves.
IM efterspørger baggrunden for
beregningsforudsætningerne mht.
antal opholdstilladelser til flygtnin-
gebørn.
IM anbefaler også, at regeringen
undersøger og oplyser, hvorvidt
andre lande har vedtaget lignende
regulering, hvor flygtninges ret til
ligebehandling med egne statsbor-
gere tilsidesættes ved en samtidig
reduktion af nogle af landets egne
statsborgeres rettigheder.
LO
LO kan ikke støtte lovforslaget,
idet LO ikke finder det rimeligt, at
mennesker, som er tvunget til at
flygte fra deres hjemland på grund
af krig og forfølgelse bliver omfat-
tet af optjeningsprincippet.
Regeringen ønsker at gøre det
mindre attraktivt at søge asyl i
Danmark. Samtidig ønsker rege-
ringen at give nytilkomne flygt-
ninge og udlændinge et større inci-
tament til at arbejde og blive inte-
greret i det danske samfund.
Side 15 af 20
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
LO mener ikke, at regeringen har
sandsynliggjort, at lovforslaget
spiller en rolle for antallet af asyl-
ansøgere i Danmark og anfører
endvidere, at det er helt andre for-
hold, der har betydning for en vel-
lykket integrationsindsats.
Der henvises til kommentaren om
incitament for at søge asyl til hø-
ringssvaret til Red Barnet.
LOS- De private Social-
tilbud
LOS har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Mødestedet, Folkekir-
kens Flygtninge- og Ind-
vandrerarbejde på Ve-
sterbro
Mødestedet har afgivet et samlet
høringssvar til L 2, L 3 og L 7. Hø-
ringssvaret refererer primært til
den nye integrationsydelse (L 2).
Mødestedet bemærker dog, at de
nye ydelser vil skabe fattigdom og
modvirke god integration og ud-
trykker bekymring for børn og
unge med flygtningebaggrund.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvarene fra Institut for
Menneskerettigheder og Børnerå-
det.
Red Barnet
Red Barnet mener ikke, at omfan-
get af sociale ydelser har indfly-
delse på, hvilket land flygtningene
søger til.
Flere forhold har betydning for
hvor mange asylansøgere, der
kommer til Danmark. Ved at redu-
cere den økonomiske fordel ved at
komme til Danmark vil det alt an-
det lige blive mindre attraktivt at
søge om asyl i Danmark.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Institut for Men-
neskerettigheder.
Red Barnet er bekymret for den
negative effekt, lovforslaget vil få
for flygtningebørn, der i forvejen
er udsatte. Sammenholdt med L 2
anføres det, at der er risiko for al-
vorlig fattigdom. Red Barnet me-
ner, at der skal redegøres for,
hvordan hensynet til barnets tarv
varetages ved lovforslaget.
Side 16 af 20
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Red Barnet anfører, at der bør la-
ves en vurdering af lovforslagets
overensstemmelse med FN’s Bør-
nekonvention.
Endvidere anfører Red Barnet, at
der bør laves en konsekvensbereg-
ning af forslagets virkning for
børn og unge.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Børnerådet.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Institut for Men-
neskerettigheder.
Rådet for Etniske Mino-
riteter
REM er betænkelig ved, om L 2,
L3 og L7 vil have nogen nævne-
værdig positiv effekt på antallet af
asylansøgere eller på beskæftigel-
sen blandt flygtninge.
REM er bekymret for, at lovforsla-
get kan skade Danmarks renommé
internationalt og få utilsigtede, al-
vorlige negative konsekvenser for
de berørte personer samt det dan-
ske samfund på sigt.
Der henvises til kommentaren til
høringssvarene fra Red Barnet og
Foreningen af Udlændingeadvoka-
ter.
Lovforslaget ophæver en positiv
særbehandling af flygtninge. Rege-
ringen er således ikke bekymret for
Danmarks ry, når flygtninge be-
handles efter samme regler som
alle andre.
REM påpeger, at børne- og unge-
ydelsen vil være et vigtigt supple-
ment til en flygtningefamilies for-
sørgelsesgrundlag. Uden mulighed
for at supplere med fuld børne- og
ungeydelse stilles de i en endnu
ringere situation end den, start-
hjælpen bragte dem i, jf. Rockwool
Fondens rapport.
REM frygter, at flygtningefamili-
erne ekskluderes fra sociale aktivi-
teter m.v. og undrer sig derfor
over citatet: ”Får en støtte tilknyt-
ning til det danske samfund, ved at
have været her i landet i en længere
periode, før de kan opnå ret til de
fulde ydelser”.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Institut for Men-
neskerettigheder.
Sætningen, som det anførte citat er
en del af, påpeger, at flygtninge alt
andet lige vil have opnået en større
tilknytning til Danmark, når de får
den fulde ydelse, i og med at de
skal have opholdt sig her i landet i
to år forinden. Denne sætning skal
ses i sammenhæng med, at det pri-
Side 17 af 20
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mære, generelle formål med optje-
ningsprincippet for ret til børne-
og ungeydelse og børnetilskud er
at sikre, at ydelsesmodtagere har
opnået tilknytning til Danmark, in-
den de får den fulde ydelse. Der-
udover henvises til kommentaren
til høringssvaret fra Børnerådet.
REM forslår flg. ændringsforslag:
Flygtninge, der opnår beskæfti-
gelse indenfor den toårige optje-
ningsperiode skal modtage fuld
børne- og ungeydelse.
Børn eller voksne, der ønsker at
deltage i en forening eller aktivitet
i lokalsamfundet, kan søge om
hjælp og økonomisk støtte hertil.
Lovforslaget ophæver den positive
særbehandling af flygtninge, så de
på lige fod med andre udlændinge,
herunder udlændinge, der arbejder
fra dag ét, skal optjene ret til ydel-
serne gradvis over to år. Det er
ikke regeringens hensigt at indføre
en ny, anden form for positiv sær-
behandling af flygtninge.
Rådet for Socialt Ud-
satte
Rådet for Socialt Udsatte mener, at
regeringen bør gennemføre mere
udtømmende analyser af konse-
kvenserne for de mennesker, der
nu bliver ramt af fattigdom. Rådet
mener derfor, at regeringen skal
afstå fra at haste dette samt øvrige
forslag igennem.
Det ønskes at gennemføre de fore-
slåede lovændringer, så de kan
træde i kraft den 1. september
2015. Det er således nødvendigt
med en hurtig behandling af lov-
forslaget. Derudover henvises til
kommentaren om fattigdom til hø-
ringssvaret fra Institut for Menne-
skerettigheder.
Det ønskes hurtigst muligt at få
gennemført de foreslåede lovæn-
dringer, så de kan træde i kraft d.
1. september 2015. Det har derfor
været nødvendigt at sende lov-
forslaget i høring i sommerperio-
den. Det beklages. Det skal dog
bemærkes, at lovforslaget blev
sendt i høring den 3. juli 2015 med
Rådet bemærker, at da lovforslaget
er fremsat i sommerperioden med
en særlig kort høringsfrist, har det
ikke været muligt at give deres svar
en tilfredsstillende behandling.
Side 18 af 20
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
frist den 4. august 2015. Hørings-
perioden har således ikke været
forkortet.
SOS mod racisme
SOS Racisme har afgivet et samlet
høringssvar til L 2, L 3 og L 7. Ne-
denfor refereres – og kommente-
res - de dele af svaret, som vurde-
res at vedrøre L 7.
SOS mener, at lovforslaget vil
medføre fattigdom m.v. hos flygt-
ningefamilier, og at der ikke vil
være penge til udgifter til børnene.
Flygtningefamilierne vil være sær-
ligt økonomisk belastet, de da vil
have sværere ved at finde arbejde,
have etableringsomkostninger osv.
Det anføres, at lovforslaget er di-
rekte diskriminerende og overtræ-
der FN’s Flygtningekonvention.
SOS mod Racisme anfører endvi-
dere, at de økonomiske stramnin-
ger ikke vil have betydning for,
hvor asylsøgere søger hen.
Der henvises til kommentaren til
høringssvarene fra Institut for
Menneskerettigheder og Børnerå-
det.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Institut for Men-
neskerettigheder.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret til Red Barnet.
SRF- skattefaglig for-
ening
SRF har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Udbetaling Danmark
Udbetaling Danmark har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
UNHCR
UNHCR mener, at de tre lov-
forslag medfører et tilbageskridt
for flygtninges rettigheder.
Side 19 af 20
L 7 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 6: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1539362_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
UNHCR er bekymret for, at lov-
forslaget vil medføre forskelsbe-
handling af flygtningebørn, og at
dette vil være i uoverensstemmelse
med Danmarks internationale for-
pligtelser på menneskeretsområ-
det. UNHCR bemærker især, at
flygtningebørn ved ankomsten til
Danmark ikke vil have mulighed
for at opfylde kravet om 2 års ar-
bejde eller bopæl for at få fuld
ydelse, og at dette ikke vil være i
overensstemmelse med flygtninge-
konventionens art. 6, 23 og 24.
UNHCR påpeger, at særlige be-
grænsninger for flygtninge kan
have en negativ effekt på integrati-
onen.
Der henvises til kommentaren til
høringssvarene fra Institut for
Menneskerettigheder og Børnerå-
det.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Foreningen af
Udlændingeretsadvokater.
UU Danmark- Ung-
dommens Uddannelses-
vejledning
UU Danmark har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
Side 20 af 20