Tak for ordet.
Formålet med det her lovforslag er efter sigende at tilskynde kommunerne til at hjælpe arbejdsløse og syge og mennesker med handicap ind på arbejdsmarkedet.
Det er nu mere sandsynligt, at den her lov fører til en yderligere forarmelse og dårligere behandling af disse udsatte grupper.
Vi er enige om, at en ensartet refusionssats er en god idé.
Men kernen i det her lovforslag er en drastisk nedsættelse af statens refusion af kommunernes udgifter til en lang række arbejdsmarkeds- og sociale ydelser.
Det betyder, at kommunerne selv kommer til at betale 80 pct.
af disse ydelser, hvor de i dag skal betale et sted mellem 35 og 70 pct., afhængigt af hvilken ydelse det drejer sig om.
Det vil selvfølgelig føre til, at kommunerne strammer skruen endnu mere over for arbejdsløse og syge, som der ikke er plads til på arbejdsmarkedet.
Det er jo netop virkeligheden i en lang række kommuner, at der ikke findes et arbejdsmarked, som vil tage imod langtidsledige, langtidssyge og mennesker med handicap og andre grupper med nedsat arbejdsevne.
Det er jo ikke kun på Lolland og på Langeland, man har det problem.
Så spørger jeg bare:
Hvorfor skulle der blive mere plads på arbejdsmarkedet til denne gruppe mennesker, fordi kommunerne kommer til at betale en større del af de sociale ydelser selv?
Det har jeg ikke kunnet få svar på af den simple grund, at det selvfølgelig ikke vil ske.
Der vil ske det, at kommunerne lægger sig i selen, ikke for at få folk ind på nogle arbejdspladser, som ikke findes, men for at sikre, at der er så få som muligt på de dyreste ydelser, dagpenge, sygedagpenge, førtidspension, revalidering.
I stedet vil kommunerne gøre, hvad de kan, for at få folk over på lavere ydelser på kontanthjælpsniveau, i ressourceforløb, i jobafklaringsforløb eller den rå kontanthjælp eller slet ingen ydelse, uanset om disse mennesker kan forsørge sig selv eller ej.
Det har kommunerne jo fået muligheden for, redskaberne til med de stramninger, der er sket af reglerne om førtidspension, fleksjob, sygedagpenge og kontanthjælp.
Lovforslaget skal jo også ses i sammenhæng med den økonomiske spændetrøje, som de andre partier i Folketinget har lagt ned over kommunerne, en spændetrøje, som den nye regering nu vil give en ekstra tak.
Det vil alt sammen føre til, at vi kommer til at se endnu flere eksempler på, at arbejdsløse bliver overladt til sig selv på kontanthjælp uden tilbud om ordinært arbejde eller uddannelse, som kan bringe dem videre.
Vi vil se endnu flere eksempler på, at kommunerne tvinger syge mennesker ud over kanten ved at stoppe sygedagpengene, selv om de ikke er raske, ved at sende dem i evindelige arbejdsprøvninger, ressourceforløb, fleksjob af få minutters varighed om ugen – stik mod lægelige erklæringer om, at borgerne sandsynligvis bare får det værre.
Disse uhyggelige konsekvenser er klart beskrevet i høringssvarene fra LO og FTF, Dansk Handicap Forbund og Rådet for Socialt Udsatte.
LO og FTF skriver direkte med en sjældent skarp formulering, at man kan forvente, at omlægningen af refusionssatserne vil skabe et stærkt økonomisk incitament for kommunerne til at presse borgerne helt ud af offentlig forsørgelse.
Det var en ordret gengivelse af LO og FTF's høringssvar.
Det er en tendens, der allerede kan måles i dag som følge af stramningerne af dagpengereglerne, førtidspension, fleksjob, sygedagpenge og kontanthjælp.
Det bliver endnu værre med gennemførelsen af den her lov.
Der bliver simpelt hen flere mennesker, som bliver selvforsørgende i den barske betydning af ordet, nemlig mennesker, der ikke har nogen indtægt overhovedet, hverken lønindkomst eller overførselsindkomst.
Det siger sig selv, at Enhedslisten stemmer imod det her lovforslag, og jeg skulle hilse fra SF og sige, at det gør de også, selv om de muligvis, det ved jeg ikke, ville have valgt nogle andre ord, men de stemmer i hvert fald imod.