Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (2. samling)
L 3
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 01
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
12. august 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. juli 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 4
(L3), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
J.nr. 2015-3055
Spørgsmål nr. 4:
”Vil ministeren redegøre nærmere for lovforslagets forhold til Flygtningekonventi-
onens (jf.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=71110)
artikel 23
– ikke mindst set i lyset af, at Institut for Menneskerettigheder gentagne gange -
senest i høringssvaret til dette lovforslag - har rejst tvivl om forslagets overens-
stemmelse med den nævnte konventionsartikel?”
Endeligt svar:
Med lovforslaget genindføres de regler om harmonisering af opgørelse af bopælstid
for folkepension, der ved lov nr. 1603 af 22. december 2010 blev indført med virk-
ning fra den 1. januar 2011.
Forud for Folketingets vedtagelse af lov nr. 1603 af 22. december 2010 blev det
vurderet, at den ordning, som nu foreslås genindført, var forenelig med Danmarks
internationale forpligtelser, og det er fortsat regeringens opfattelse. Der henvises
herom til bl.a. tillæg til høringsnotat af 25. november 2010, jf. bilag 15 til lov-
forslag L 72 af 17. november 2010, og til besvarelsen af spørgsmål nr. 9 til lov-
forslag L 72 af 17. november 2010.
Det er på den baggrund regeringens opfattelse, at også dette forslag er i overens-
stemmelse med Danmarks internationale forpligtelser, herunder flygtningekonven-
tionen.
Det følger af flygtningekonventionens artikel 23, at de kontraherende stater med
hensyn til offentlig hjælp og understøttelse skal indrømme flygtninge, der lovligt
bor inden for deres område, samme behandling som deres egne statsborgere.
Efter flygtningekonventionens artikel 24, stk. 1, litra b, skal de kontraherende stater
indrømme flygtninge, der lovligt bor inden for deres område, samme behandling
som deres egne borgere i forhold, der vedrører social tryghed, herunder lovbe-
stemmelser vedrørende bl.a. alderdom, jf. dog bestemmelsens litra b, nr. I og II.