Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
L 2 Bilag 4
Offentligt
DET DANSKE CENTER
FOR MENNESKERETTIGHEDER
Notat
om forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven
Konklusion
Der er efter centrets opfattelse grund til at regne med, at introduktionen af begrebet
’starthjælp’ i praksis vil ramme udlændinge i langt højere grad end danske. Derfor rejser
lovforslaget spørgsmål om indirekte diskrimination, et begreb, som er anerkendt både i
national og i international ret.
I visse tilfælde udmåles ’starthjælpen’ med under halvdelen af det beløb, kontanthjælpen
udgør. Derfor har centret fundet anledning til at orientere om begrebet kvalitativ
mindstestandard.
1. Indledning
Det fremgår af pkt. 1 i de generelle bemærkninger til lovforslaget, at et af 3 grundlæggende
hensyn er, at udlændingepolitikken skal respektere Danmarks internationale forpligtelser,
således som de er beskrevet i pkt. 4 i de generelle bemærkninger. Centret tager i de følgende
bemærkninger udgangspunkt i disse forpligtelser, men tilføjer til listen af ratificerede
konventioner Den Europæiske Socialpagt fra 1961.
2. ”Starthjælpen”
2.1 Spørgsmålet om direkte og indirekte diskrimination
Efter lovforslaget er kun personer, der har haft ophold i Danmark i sammenlagt 7 ud af de
seneste 8 år, berettigede til kontanthjælp efter de hidtil gældende bestemmelser i aktivloven.
De, der ikke opfylder opholdskravet, skal i stedet modtage ’starthjælp’, som udmåles med et
væsentlig lavere beløb. Selv om forslaget både vedrører danske statsborgere og udlændinge,
rejser det efter centrets opfattelse et spørgsmål om indirekte diskrimination.
Det generelle menneskeretlige forbud mod diskrimination vedrører ”enhver
forskelsbehandling … af nogen grund, herunder race, hudfarve, køn, sprog, religion, politisk
1