Tak for det.
Det her er jo så det andet forslag i rækken af tre, som handler om at forringe vilkårene for flygtninge her i Danmark.
Igen må jeg helt overordnet sige:
Man kan simpelt hen ikke på den ene side sige, at man gerne vil styrke integrationen, og så på den anden side placere mennesker i fattigdom.
Det bliver konsekvensen af de lovforslag, vi behandler i dag.
Jeg vil gerne komme med en række bemærkninger.
Den første handler om den danskprøvebonus, som regeringen lægger op til.
Når den er værd at nævne, er det jo, fordi regeringen, når den er blevet kritiseret for, at de her lovforslag vil føre til fattigdom, har svaret:
Jamen folk kan jo bestå en danskprøve, nemlig danskprøve 2, og så få den her bonus.
Til det er der jo at sige, at godt en tredjedel – 34-39 pct.
– af flygtninge og familiesammenførte, der kommer til Danmark, placeres på det, der hedder danskuddannelse 1.
Det er ikke noget, de selv vælger.
Altså, det er sådan, at når man kommer til Danmark, bliver man vurderet af sprogcenteret:
Hvilket danskuddannelsesniveau har du?
Når man så har gennemført danskuddannelsen på det niveau, bestået prøven, har man ikke ret til mere danskundervisning.
Så for godt en tredjedel vil det altså ikke være en mulighed at komme op på det niveau, som kræves, for at man kan modtage den her bonus.
Ikke mindst de mennesker, som kommer hertil med andre alfabeter end det latinske, bliver placeret på danskuddannelse 1-niveau.
Regeringen henviser til det, der hedder FVU, forberedende voksenundervisning, som et alternativ.
Det fremgår af et skriftligt svar, jeg har fået, at når flygtninge så har bestået niveau 1 og ikke har ret til mere sprogundervisning, ikke har ret til en ny prøve, kan de jo komme hen i det her FVU-system.
Problemet er bare, at det kræver, at kommunen accepterer og har lyst til at betale for det særlige undervisningsforløb.
Og i øvrigt er den her forberedende voksenundervisning slet ikke lavet til flygtninge i den her situation.
Med andre ord vil en stor del af de flygtninge, der kommer hertil, reelt være afskåret fra den her bonus.
Det andet, jeg gerne vil sige, er, at flygtninge, som har børn, og som jo er på integrationsydelse i den første tid her i landet, vil have et ekstremt lavt rådighedsbeløb, fordi de ikke får børnetilskud.
Rådighedsbeløbet for en enlig med tre børn vil være på 5.300 kr.
om måneden og ikke de 14.500 kr., som fremgik af regeringens faktaark – fakta i citationstegn, skulle man sige – fra juli.
Der vil i den grad være tale om børn, som kommer til at leve i fattigdom, i modsætning til hvad hr.
Lars Løkke Rasmussen, statsministeren, lovede under valgkampen.
Punkt 3:
Vi mangler stadig dokumentation for, at asylansøgere vælger land efter niveauet på ydelserne.
Enhedslisten har henvist til forskere, som konstaterer, at der ikke er nogen statistisk signifikant sammenhæng mellem valg af land og ydelsesniveau.
Jeg har ikke kunnet få regeringen til at tilbagevise den forskning eller pege på en forskning, som tyder på noget andet.
Punkt 4:
Den beskæftigelsesmæssige effekt ved starthjælpen var ekstremt begrænset – 14 pct., så vidt jeg husker.
Altså, 14 pct.
ekstra kom i arbejde, og resten blev bare fattigere.
Og når jeg siger »bare«, lyder det sådan lidt ligegyldigt, men det er bestemt ikke ligegyldigt.
Det medførte voldsomme, massive sociale problemer.
Ud over at det er problem for det enkelte menneske, er det rigtig, rigtig dyrt for det danske samfund at sende mennesker ud i den type fattigdom.
Oven i købet er det sådan med det lovforslag, vi behandler i dag, at den her lave ydelse, som altså skal motivere flygtninge til at arbejde, også gælder for de flygtninge, som af danske sagsbehandlere er blevet vurderet til ikke at være i stand til at arbejde – altså de mennesker, som ikke er arbejdsmarkedsparate.
Så giver det jo slet ikke mening.
På den ene side siger man:
Vi laver en lav ydelse, fordi det vil få folk til at komme i arbejde.
På den anden side siger man:
Men det skal også gælde for de mennesker, som vi selv har vurderet ikke vil være i stand til at arbejde.
Igen:
Resultatet af det her vil for langt de fleste være fattigdom med dertil hørende massive sociale problemer.
Det er ikke kun et problem for den enkelte borger, der udsættes for det her, men i den grad et problem for hele det danske samfund, fordi integrationsproblemer går ud over os alle sammen.
Punkt 5:
Den svenske terrorismeekspert Magnus Ranstorp og psykologen David Oehlenschläger fra DIGNITY, Dansk Institut Mod Tortur, frygter, at marginaliserede flygtningebørn, der vokser op i fattigdom, er i fare for radikalisering.
Altså, de udtaler direkte, at konsekvensen af det her kan være, at risikoen for radikalisering vokser.
Det er igen et kæmpemæssigt problem for det danske samfund.
Punkt 6:
Ministeren har flere gange henvist til, at hvis flygtninge virkelig kommer på spanden på grund af den her meget lave ydelse, vil der være mulighed for at få en særlig støtte til høje boligudgifter.
Det, ministeren så bare ikke har henvist til i de svar, er, at regeringen har tænkt sig at lægge et loft over den støtte, som kan gives til særlig høje boligudgifter.
Punkt 7:
Lovforslaget er blevet mødt med en bred front af kritik for diskrimination, for at skabe fattigdom, for at modvirke integration.
Kritikken kommer bl.a.
fra Socialrådgiverforeningen, Amnesty International, Institut for Menneskerettigheder, Red Barnet, LO, FTF, Uddannelsesforbundet, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Børnerådet, Dansk Flygtningehjælp, De Danske Sprogcentre, Dansk Institut mod Tortur, Røde Kors, Rådet for Socialt Udsatte, AOF Danmark og Retspolitisk Forening.
Hvis man på nogen måde er interesseret i god integration, hvis man synes, det er et problem, når flygtninge havner i kriminalitet, når flygtninge ender med ikke at kunne det danske sprog, når flygtninge ikke kommer ud og bliver en del af det danske samfund, så er det simpelt hen tudetosset at stemme for det her lovforslag, for det her lovforslag vil i den grad øge risikoen for integrationsproblemer frem for at gøre det modsatte.
Jeg synes, at det er dybt bekymrende.