Social- og Indenrigsudvalget 2014-15 (2. samling)
L 1 Bilag 3
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 1
Folketinget 2014-15 (2. samling)
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 00. august 2015
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner
(Tilpasninger i udligningssystemet som følge af omlægning af refusionssystemet på beskæftigelsesområdet)
[af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. juli 2015 og var til 1.
behandling den 3. juli 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Social- og Indeinrgsudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Lovforslaget er en genfremsættelse af L 171 (folketings-
året 2014-15, 1. samling). Dette lovforslag blev sendt i hø-
ring, og daværende økonomi- og indenrigsminister sendte
den 6. februar 2015 dette udkast til det daværende Kommu-
naludvalg, jf. (folketingsået 2014-15, 1. samling) KOU alm.
del – bilag 33. Den 4. august 2015 fremsendte social- og in-
denrigsministeren det indkomne høringssvar og et notat her-
om til udvalget.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
[Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
]
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer
for lovforslaget, men vil gerne understrege, at det for SF er
meget vigtigt, at i første omgang Finansieringsudvalget og
siden regeringen får fundet frem til nogle ændringer af ud-
ligningssystemet, der fra den 1. januar 2018 kan sikre, at det
nye refusionssystem på beskæftigelsesområdet ikke kommer
til at undergrave den kommunale økonomi – ikke mindst i
yderområderne.
Det Konservative Folkepartis medlem af udvalget har
været imod den model for udligningsordningen, som rege-
ringen har lagt frem. KF er ikke enig i, at man skal bruge
udligningsordningen til at kompensere på den måde, der er
tiltænkt, og det har KF forsøgt at få regeringen til at ændre
opfattelse af. Det er imidlertid ikke lykkedes.
KF kan samtidig konstatere, at Venstre og Dansk Folke-
parti fra den borgerlige lejr ikke støtter Det Konservative
Folkepartis veto mod den ordning, der lå på bordet fra rege-
ringens side. På den baggrund har Det Konservative Folke-
parti måttet vælge mellem at stå uden for indflydelse eller at
gå med og få indflydelse på den aftale om en ny udlignings-
ordning, der skal laves i 2018.
KF er fortsat meget skeptisk og meget kritisk over for ud-
ligningsordningen og dens måde at virke på. Det giver f.eks.
ingen mening, at Esbjerg Kommune er den kommune af alle
i hele landet, der kommer til at betale mest, nemlig 28 mio.
kr., hvilket er mere, end Gentofte Kommune skal betale.
KF er endt med at gå med i aftalen for at få indflydelse
og for at lade de borgerlige stemmer arbejde. KF håber at få
en ordentlig udligningsordning i 2018. KF vil bruge sine
konservative kræfter og stemmer på at få opfyldt dette.
[Et
mindretal
i udvalget (LA) instiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. ]
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
DokumentId
Journalnummer