Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1553944_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. oktober 2015
Politikontoret
Louise Falkenberg
2015-0032/38-0036
1730262
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 97 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg har stillet til justitsmini-
steren den 14. september 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jo-
hanne Schmidt-Nielsen (SF).
Søren Pind
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om, hvilke procedurer og tidsfrister der gælder, og hvad der i praksis har vanskeliggjort eller umuliggjort en anvendelse af grænseoverløberoverenskomsten i de konkrete situationer, der er opstået i dagene 6.-9. september 2015 på Lolland og i Sønderjylland, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 97 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge-, Integrati-
ons- og Boligudvalg:
”Vil
ministeren uddybe de oplysninger om praktiske vanske-
ligheder ved at tilbagesende udlændinge, der ikke har lovligt
ophold, og som ikke ønsker at søge asyl i Danmark, til Tysk-
land efter grænseoverløberoverenskomsten fra 1954, som be-
skrives i Rigspolitiets notits af 9. september 2015, jf. UUI alm.
del bilag 19. Det ønskes oplyst, hvilke procedurer og tidsfrister
der gælder, og hvad der i praksis har vanskeliggjort eller umu-
liggjort en anvendelse af grænseoverløberoverenskomsten i de
konkrete situationer, der er opstået i dagene 6.-9. september
2015 på Lolland og i Sønderjylland.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan til brug for besvarelsen af Justitsministeriets
anmodning oplyse, at når politiet i forbindelse med en kontrol i
de grænsenære områder antræffer en udlænding uden lovligt
ophold, afhænger sagsbehandlingen af, om udlændingen ansø-
ger om asyl eller ej.
Ansøger udlændingen om asyl, foretager politikredsen en helt
indledende sagsbehandling, der omfatter registrering af udlæn-
dingens navn, fødedata og nationalitet, visitation af udlændin-
gens bagage med henblik på at sikre eventuelle identitetspapi-
rer samt optagelse af fingeraftryk og søgning heraf i relevante
registre, herunder Eurodac. Når denne sagsbehandling er af-
sluttet, vejledes udlændingen om at rejse til Center Sandholm,
hvor Rigspolitiet, Nationalt Udlændingecenter, afslutter den
indledende sagsbehandling, inden sagen videregives til be-
handling i Udlændingestyrelsen. En udlænding, der ansøger
om asyl, vil typisk ikke være frihedsberøvet.
Ansøger udlændingen ikke om asyl ved antræffelsen, vil den
pågældende som udgangspunkt blive frihedsberøvet med hen-
blik på at sikre tilstedeværelsen under sagsbehandlingen og
ved en efterfølgende udsendelse. Udlændingen vil blive afhørt
med henblik på fastlæggelse af identitet og nationalitet. Politi-
kredsen vil herefter forelægge sagen for Udlændingestyrelsen
med henblik på en afgørelse om administrativ udvisning på
grund af det ulovlige ophold. Når politikredsen modtager Ud-
lændingestyrelsens afgørelse om udvisning med indrejseforbud
gældende i 2 år, vil kredsen
alt afhængig af forholdene i den
enkelte sag
tage skridt til selv at udsende udlændingen eller
overdrage sagen og udlændingen til Rigspolitiet, Nationalt Ud-
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om, hvilke procedurer og tidsfrister der gælder, og hvad der i praksis har vanskeliggjort eller umuliggjort en anvendelse af grænseoverløberoverenskomsten i de konkrete situationer, der er opstået i dagene 6.-9. september 2015 på Lolland og i Sønderjylland, til justitsministeren
lændingecenter, til videre foranstaltning. Når der er tale om ud-
lændinge, der antræffes i de grænsenære områder til Tyskland
(landegrænsen i Syd- og Sønderjyllands politikreds og færge-
ankomster fra Tyskland i Sydsjællands og Lolland-Falsters po-
litikreds), vil afgørelsen om administrativ udvisning typisk
kunne effektueres ved en udsendelse til Tyskland inden for
rammerne af Grænseoverløberoverenskomsten fra 1954. Den
samlede sagsbehandlingstid fra politiets antræffelse og fri-
hedsberøvelse af udlændingen og indtil effektueringen af en
udsendelse til Tyskland vil
i normalsituationen
typisk kun-
ne holdes inden for 3 x 24 timer, således at det ikke er nødven-
digt at fremstille udlændingen i retten.
Den ovenfor beskrevne normale sagsbehandling blev anvendt
af Syd- og Sønderjyllands Politi og Sydsjællands og Lollands-
Falsters Politi i forbindelse med kontrollerne i de grænsenære
området, indtil situationen
og dermed forudsætningerne for
sagsbehandlingen
ændrede sig markant søndag den 6. sep-
tember 2015 og dagene derefter. Den markante ændring bestod
i en kombination af flere forskellige forhold. For det første op-
levede man i løbet af søndagen en hidtil uset stigning i antallet
af udenlandske statsborgere, som uden at have et lovligt op-
hold her i landet blev antruffet ved politiets kontroller i de
grænsenære områder til Tyskland
en stigning, som fortsat-
te/blev fastholdt de følgende dage. Hertil kom, at kun en meget
begrænset del af de antrufne udlændinge ønskede at ansøge om
asyl i Danmark med den konsekvens, at deres sager skulle be-
handles efter den ovenfor beskrevne procedure for udlændinge
med ulovligt ophold. Da de pågældende endvidere ikke ønske-
de at medvirke til politiets sagsbehandling/ikke ønskede at tale
med politiet, var det nødvendigt at frihedsberøve/tilbageholde
dem med henblik på at sikre deres tilstedeværelse i forbindelse
med politiets sagsbehandling, forelæggelsen for Udlændinge-
styrelsen og effektueringen af en eventuel udsendelse til Tysk-
land inden for rammerne af Grænseoverløberoverenskomsten
fra 1954.
Selv om de to involverede politikredse
med sagsbehand-
lingsmæssig støtte fra andre politikredse
på trods af den helt
ekstraordinære situation forsøgte at fastholde et ”normalt”
sagsbehandlingsforløb, jf. beskrivelse ovenfor, medførte den
fortsatte tilstrømning af nye udlændinge uden et opholdsgrund-
lag i Danmark, der skulle have behandlet deres sager, en sådan
ophobning af frihedsberøvede/tilbageholdte udlændinge, at det
viste sig urealistisk at fastholde et ”normalt” sagsbehandlings-
forløb på en (rets)sikkerhedsmæssig forsvarlig måde og inden
for de gældende frister for frihedsberøvelse. Rigspolitiet traf
derfor, jf. notitsen af 9. september 2015, afgørelse om en æn-
dret tilgang til behandlingen af de mange hundrede udlændin-
ge, der var samlet dels i Rødby Havn, dels ved landegrænsen
til Tyskland i Sønderjylland.”
3