Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1550094_0001.png
Ministeren
Folketinget
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 81 (Alm. del), som Folketingets Udlændinge-,
Integrations- og Boligudvalg har stillet til udlændinge-, integrations- og boligministeren
den 1. september 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål 81 (Alm. del):
”Er det ministerens opfattelse, at en styrket kontrol ved grænserne bør ind-
rettes således, at danske myndighedspersoner kan afvise asylansøgere med
den begrundelse, at de kommer fra et andet EU-land, hvorfor deres ansøg-
ning om asyl bør behandles i det pågældende EU-land frem for i Danmark?”
Svar:
1.
Politiets kontrolindsats i grænseområder og lufthavne ved de indre grænser har gene-
relt to overordnede formål. Der foretages dels kontrol med henblik på at sikre, at indrej-
sende har lovligt opholdsgrundlag, og dels kontrol, der har et kriminalitetsbekæmpende
sigte.
Med lov nr. 271 af 25. marts 2015 om ændring af udlændingeloven (Styrkede kontrolmu-
ligheder i grænseområder og lufthavne mv.) er der – med inspiration fra lovgivning indført
i bl.a. Nederlandene – indført en ny retlig ramme for politiets udførelse af kontrol af ud-
lændinge med ulovligt ophold ved de indre grænser. Reglerne indebærer en forbedring af
politiets kontrolmuligheder og sikrer samtidig, at kontrollen altid sker inden for rammerne
af Schengen-reglerne.
Det følger af udlændingelovens § 38, stk. 6, at politiet på grundlag af oplysninger og erfa-
ringer vedrørende ulovligt ophold eller faktiske omstændigheder, som skaber en begrun-
det formodning for ulovligt ophold, eller med henblik på at forhindre ulovligt ophold, kan
standse og kontrollere personer efter indrejse i landet for at fastslå deres identitet, natio-
nalitet eller opholdsret.
De nærmere rammer for politiets udførelse af kontrol i medfør af udlændingelovens § 38,
stk. 6, er fastlagt i bekendtgørelse nr. 640 af 12. maj 2015 om kontrol af ulovligt ophold ef-
ter indrejse.
Herudover kan politiet udføre kontroller med et egentligt kriminalitetsbekæmpende sigte,
f.eks. bekæmpelse af menneskehandel.
29. september 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
Dok.-nr.
36977191
2015-903-0001
1736376
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om en styrket kontrol ved grænserne bør indrettes således, at danske myndighedspersoner kan afvise asylansøgere med den begrundelse, at de kommer fra et andet EU-land, til flygtninge, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
2.
I tilfælde, hvor politiet – i forbindelse med udførelse af kontrol ved de indre grænser –
antræffer en udlænding uden lovligt ophold, som ønsker at søge asyl i Danmark, vil det ru-
tinemæssigt blive undersøgt – herunder gennem opslag i Eurodac (EU’s fingeraftryksregi-
ster over asylansøgere) – om et andet EU-land kan gøres ansvarlig for at behandle asylsa-
gen efter Dublin-reglerne.
Afgørelse om, hvorvidt asylansøgningen skal behandles i Danmark, eller om ansøgeren
skal overføres til et andet land i medfør af Dublin-forordningen, jf. udlændingelovens § 48
a, stk. 1, 1. pkt., træffes af udlændingestyrelsen. Udlændingestyrelsens afgørelser om
overførsel efter Dublin-forordningen kan indbringes for Flygtningenævnet, jf. udlændinge-
lovens § 53 a, stk. 1, nr. 1
Hvis et andet EU-land kan gøres ansvarlig for at behandle den pågældendes asylsag, vil
personen blive søgt overført dertil, jf. udlændingelovens § 48 a, stk. 1, jf. § 29 a, stk. 1.
Den politimæssige kontrol, der udføres i dag i grænseområder og lufthavne ved de indre
grænser, er således allerede i dag indrettet med henblik på at sikre, at asylansøgere – i det
omfang et andet EU-land kan gøres ansvarlig for asylansøgningen efter Dublin-reglerne –
overføres hertil.
Inger Støjberg
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Side
2/2