Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1548589_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen
(EL) den 25. august 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 57 (UUI alm. del) til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 57:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor ministerierne er fortsat med at behandle alle aktind-
sigtsanmodninger i den såkaldte Eritrea-sag under ét, efter at Folketingets Ombudsmand
har kritiseret denne fremgangsmåde. Der henvises til artikel på politi-
ko.dk:(http://www.politiko.dk/nyheder/efter-230-arbejdsdage-soeger-justitsministeriet-
stadig-efter-eritrea-dokumen)
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har i anledning af spørgsmålet anmodet
Justitsministeriet om en udtalelse.
Justitsministeriet har i den anledning oplyst følgende:
”1.
Justitsministeriet modtog i december 2014 et større antal stort set ens-
lydende anmodninger om aktindsigt i den såkaldte ”Eritrea-sag”.
Det bemærkes, at den pågældende sag omfatter et overordentlig omfatten-
de materiale, og at alene håndtering og gennemgang af sagens dokumenter
derfor har været meget tidskrævende. Det materiale, der skal vurderes, om-
fatter således cirka 90 sager, der i alt indeholder omkring 6.000 dokumen-
ter.
Justitsministeriet besluttede derfor på baggrund af administrative hensyn og
hensynet til en så hurtig og smidig sagsbehandling som muligt at behandle
de pågældende anmodninger sammen og udlevere det materiale til samtlige
ansøgere, der var omfattet af de bredest formulerede anmodninger.
Baggrunden herfor var, at det materiale, der blev anmodet om aktindsigt i,
som nævnt er overordentlig omfattende. Det ville derfor være forbundet
med et meget stort tidsforbrug, hvis eksempelvis sagens dokumenter skulle
gennemgås et større antal gang med henblik på at identificere præcis de do-
kumenter, der måtte være omfattet af hver enkelt af de modtagne aktind-
sigtsanmodninger.
24. september 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
36977191
Ref.-nr.: 2015-0032/38-0024
Dokument nr.: 1737368
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om, hvorfor ministerierne er fortsat med at behandle alle aktindsigtsanmodninger i den såkaldte Eritrea-sag under ét, efter at Folketingets Ombudsmand har kritiseret denne fremgangsmåde, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
En sådan fremgangsmåde ville således indebære, at sagsbehandlingstiden
samlet set må antages at ville være blevet meget længere, og at der ville
kunne være meget stor forskel på, hvor hurtigt de enkelte, der havde anmo-
det om aktindsigt i materialet, kunne få svar.
2.
Justitsministeriet har den 5. februar, 27. april og 5. maj 2015 truffet delaf-
gørelser i aktindsigtssagerne og i den forbindelse udleveret dele af det ma-
teriale, der er anmodet om aktindsigt i.
Justitsministeriet har endvidere løbende holdt dem, der har anmodet om
aktindsigt, orienteret om status for sagens behandling.
3.
En af de personer, der havde anmodet Justitsministeriet om aktindsigt i
”Eritrea-sagen”, indgav den 17. marts 2015 en klage til Folketingets Om-
budsmand over ministeriets sagsbehandlingstid.
Ved brev af 24. marts 2015 anmodede Folketingets Ombudsmand Justitsmi-
nisteriet om en udtalelse om sagsbehandlingstiden.
Justitsministeriet blev i den forbindelse opmærksom på, at den pågældende
journalists aktindsigtsanmodning alene angik ét dokument fra sagen, og at
anmodningen derfor ikke burde have været behandlet sammen med de øv-
rige aktindsigtsanmodninger, der var langt mere omfattende. Behandlingen
af den pågældende aktindsigtsanmodning blev herefter fremskyndet.
Justitsministeriet traf afgørelse i den pågældende aktindsigtssag den 27.
april 2015 og afgav samme dag en udtalelse til Folketingets Ombudsmand
om sagsbehandlingstiden.
Justitsministeriet tilkendegav i udtalelsen, at ministeriet finder det meget
utilfredsstillende, at det tog mere end 4 måneder at behandle den pågæl-
dende aktindsigtsanmodning.
Justitsministeriet tilkendegav endvidere, at ministeriet finder det meget util-
fredsstillende, at der ikke ved anmodningens modtagelse i Justitsministeriet
blev foretaget en mere grundig vurdering af, hvilke akter anmodningen om-
fattede.
Justitsministeriet oplyste endelig, at det over for medarbejderne i Justitsmi-
nisteriets Forvaltningsretskontor, som har behandlet anmodningerne om
aktindsigt i ”Eritrea-sagen”, er blevet indskærpet, at der straks ved modta-
gelsen af en anmodning om aktindsigt skal ske en vurdering af, hvilke akter
anmodningen omfatter, og at dette gør sig gældende i forhold til hver enkelt
anmodning, også i de tilfælde hvor der er modtaget et meget stort antal
anmodninger om aktindsigt i samme sag.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om, hvorfor ministerierne er fortsat med at behandle alle aktindsigtsanmodninger i den såkaldte Eritrea-sag under ét, efter at Folketingets Ombudsmand har kritiseret denne fremgangsmåde, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
4.
I sin udtalelse til den pågældende person udtalte Folketingets Ombuds-
mand følgende:
»2. Samlet behandling af flere aktindsigtsanmodninger
Som det fremgår ovenfor, valgte Justitsministeriet at behandle et
stort antal anmodninger om aktindsigt i ”Eritrea-sagen” samlet. Bag-
grunden var det store antal anmodninger sammenholdt med den sto-
re mængde sagsmateriale, som var omfattet af de bredest formule-
rede anmodninger.
Først da man fra Justitsministeriets side blev opmærksom på, at din
aktindsigtsanmodning alene vedrørte ét enkelt dokument, udskilte
man din sag til særskilt behandling.
Justitsministeriet har i udtalelsen til mig af 27. april 2015 bemærket,
at ministeriet finder det meget utilfredsstillende, at der ikke ved
modtagelsen af din aktindsigtsanmodning i ministeriet blev foretaget
en mere grundig vurdering af anmodningens omfang.
Det er i forlængelse heraf blevet indskærpet over for medarbejderne
i Justitsministeriets Forvaltningsretskontor, at der straks ved modta-
gelsen af en anmodning om aktindsigt skal ske en vurdering af, hvilke
akter anmodningen omfatter, og at dette gør sig gældende i forhold
til hver enkelt anmodning – også i de tilfælde, hvor der er modtaget
et meget stort antal aktindsigtsanmodninger om samme emne.
Folketingets Ombudsmand har i flere tidligere sager om aktindsigt til
journalister udtalt, at forvaltningsmyndighederne er bundet af almin-
delige forvaltningsretlige grundsætninger, herunder lighedsgrund-
sætningen, i forbindelse med, at der gives oplysninger i form af
(mer)offentlighed. Myndighederne skal således behandle de enkelte
journalister ligeligt, herunder med hensyn til tidspunktet for medde-
lelse af aktindsigt. Se bl.a. sagerne i FOB 1991.181, FOB 2003.115 og
FOB 2004.452.
Jeg må imidlertid forstå på det, som Justitsministeriet har anført, at
de aktindsigtsanmodninger, der blev behandlet sammen med din – i
hvert fald for nogles vedkommende – vedrørte (langt) flere doku-
menter end din. Det var således ikke ens situationer, som Justitsmini-
steriet behandlede ens.
Jeg er på den baggrund enig med Justitsministeriet i, at det er meget
utilfredsstillende, at der ikke blev foretaget en mere grundig vurde-
ring af din aktindsigtsanmodning ved modtagelsen med den virkning,
at sagen allerede på det tidspunkt blev udskilt til særskilt behandling.
Jeg har i den forbindelse noteret mig det oplyste om, at det nu er
indskærpet, at der straks ved modtagelsen af en aktindsigtsanmod-
ning foretages en vurdering af anmodningens omfang – også i tilfæl-
de som det foreliggende, hvor der er modtaget et meget stort antal
aktindsigtsanmodninger om det samme emne.«
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om, hvorfor ministerierne er fortsat med at behandle alle aktindsigtsanmodninger i den såkaldte Eritrea-sag under ét, efter at Folketingets Ombudsmand har kritiseret denne fremgangsmåde, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
5.
Som det fremgår, er Justitsministeriet enig med Folketingets Ombuds-
mand i, at det i den pågældende sag var meget utilfredsstillende, at der ikke
i forbindelse med modtagelsen af aktindsigtsanmodningen blev foretaget en
mere grundig vurdering af, hvilke akter anmodningen omfattede.
Som det også fremgår, er det på den baggrund blevet indskærpet over for
medarbejderne i Justitsministeriets Forvaltningsretskontor, at der straks ved
modtagelsen af en anmodning om aktindsigt skal ske en vurdering af, hvilke
akter anmodningen omfatter, og at dette gør sig gældende i forhold til hver
enkelt anmodning, også i de tilfælde hvor der er modtaget et meget stort
antal anmodninger om aktindsigt i samme sag.
6.
Folketingets Ombudsmand ses i sin udtalelse om den konkrete sag, som
det fremgår, ikke i øvrigt at have taget generel stilling til Justitsministeriets
fremgangsmåde, hvorefter
stort set enslydende anmodninger om aktindsigt
i
det samme materiale er behandlet sammen med henblik på at udlevere det
materiale til samtlige ansøgere, der er omfattet af de bredest formulerede
anmodninger.
Det bemærkes i den forbindelse, at Justitsministeriet alene behandler an-
modninger om aktindsigt sammen på denne måde, hvis en sådan frem-
gangsmåde konkret skønnes at være den hurtigste, og at også hensynet til
de personer, der har anmodet om aktindsigt, dermed tilgodeses.
7.
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at Folketingets Ombudsmand ved
brev af 3. september 2015 har anmodet ministeriet om en udtalelse om bl.a.
den tid, som ministeriet indtil videre har brugt på at behandle den konkrete
anmodning om aktindsigt fra Berlingske, som omtales i den artikel, der hen-
vises til i spørgsmålet. Folketingets Ombudsmand har i den forbindelse tillige
anmodet Justitsministeriet om nærmere at redegøre for beslutningen om at
behandle flere anmodninger om aktindsigt i ”Eritrea-sagen” samlet, herun-
der hvad denne beslutning efter ministeriets opfattelse har betydet for
sagsbehandlingstiden i den konkrete sag.”
Det kan oplyses at Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet i forbindelse med over-
tagelse af aktindsigtsanmodninger i Eritrea-sagen fra Justitsministeriet, henset til den
forløbne tid, har sendt dokumentlisterne på de identificerede akter i sagen til samtlige
journalister mv., der har anmodet om aktindsigt i Eritrea-sagen.
De journalister mv., som har fået tilsendt dokumentlisterne, får på den måde mulighed for
nærmere at angive hvilke af de identificerede akter, der ønskes aktindsigt i. Ministeriet vil
herefter tage stilling til, om administrative hensyn fortsat tilsiger, at sagerne bør behand-
les samlet. Hvis der foreligger anmodninger, der kan behandles væsentligt hurtigere end
andre, vil ministeriet behandle disse selvstændigt.
Inger Støjberg
/
Sultana Baig
Side
4/4