Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Udlændingekontoret
Folketinget
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
4. september 2015
Kontor:
Udlændingekontoret
Sagsbeh: Anna-Sophie Saugmann-
Jensen
Sagsnr.: 2015-0032/38-0001
Dok.:
1715637
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 31 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg har stillet til udlændinge-,
integrations- og boligministeren den 7. august 2015. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Inger Støjberg
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
www.uibm.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om kommentar til artiklen Arbejdsløs muslimsk tandlæge: Kræver job uden kvinder og svinekød, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Spørgsmål nr. 31 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge-, Integrati-
ons- og Boligudvalg:
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Arbejdsløs muslimsk
tandlæge: Kræver job uden kvinder og svinekød”, Ekstra Bla-
det den 5. august 2015, og redegøre for ministerens holdning
til den konkrete sag, herunder redegøre for, hvorvidt det vil
være muligt helt at fratage den pågældende retten til kontant-
hjælp, når denne tilsyneladende ikke er indstillet på at leve op
til sin forpligtelse til at tage et job? Ministeren bedes ligeledes
svare på, om ministeren vil være indstillet på at indføre en ny
bestemmelse i udlændingeloven, som giver mulighed for at
fratage en person hans opholdstilladelse, såfremt vedkommen-
de i flere år har været på offentlig forsørgelse?”
Svar:
1.
I relation til muligheden for at fratage en person retten til kontanthjælp
har Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet indhentet en udtalelse
fra Beskæftigelsesministeriet.
Beskæftigelsesministeriet har generelt oplyst følgende om rådigheds- og
sanktionsreglerne i kontanthjælpssystemet:
”En borger, som ansøger om eller modtager kontanthjælp, skal
aktivt udnytte sine arbejdsmuligheder.
Det betyder, at borgeren skal stille sig til rådighed for alt rime-
ligt arbejde, aktivt søge arbejde, møde til samtaler og deltage i
tilbud. Dette gælder uanset borgerens religiøse overbevisning.
Det er kommunen, der vurderer, om en borger står til rådighed
for arbejdsmarkedet. I denne vurdering indgår bl.a., om borge-
ren aktivt har søgt arbejde, om borgeren begrænser sin rådighed
til ganske få jobfunktioner, og om borgerens generelle adfærd
gør, at det ikke er muligt at finde ordinært arbejde.
Hvis en person ikke opfylder sin rådighedspligt og f.eks. uden
rimelig grund afviser et tilbud om arbejde, eller udebliver fra el-
ler afviser et tilbud, skal kommunen træffe afgørelse om, at per-
sonen skal have en sanktion. En sanktion kan f.eks. være, at den
pågældendes kontanthjælp nedsættes eller helt ophører, indtil
personen igen opfylder sin rådighedsforpligtelse.”
2.
Den tidligere justitsminister besvarede den 29. april 2014 spørgsmål nr.
501 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrations-
politik om mulighederne for
at indføre regler, der indebærer, at en opholds-
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om kommentar til artiklen Arbejdsløs muslimsk tandlæge: Kræver job uden kvinder og svinekød, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
tilladelse inddrages eller en opholdsret ophører, hvis der modtages sociale
ydelser som f.eks. kontanthjælp.
Det fremgår af besvarelsen af spørgsmålet, at de gældende regler i vidt
omfang allerede giver mulighed for at inddrage en opholdstilladelse eller
for bortfald af en opholdsret som følge af modtagelsen af f.eks. kontant-
hjælp.
Det fremgår endvidere af besvarelsen, at der er begrænsede muligheder for
– inden for Danmarks internationale forpligtelser – at skærpe disse regler
yderligere.
Besvarelsen vedlægges til orientering.
3.
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen ønsker en ny, stram
og konsekvent udlændingepolitik, der skal sikre et åbent Danmark for
dem, der kan og vil. Og lukke dørene for dem, som ikke vil.
Jeg er indstillet på at undersøge alle forslag til, hvordan det bedst muligt
sikres, at de udlændinge, som Danmark tager imod, også bidrager til det
danske samfund.
Til efteråret indledes politiske forhandlinger om blandt andet familiesammen-
føringsreglerne. I den forbindelse vil jeg meget gerne se på, om der er politisk
opbakning til f.eks. at indføre et mere reelt forsørgelseskrav, hvor der lægges
øget vægt på beskæftigelsesrelevante forhold.
3